Anna Nowotna-Nadziejko: Zwiększenie zaangażowania pracowników

Anna Nowotna-Nadziejko w cyklu Motywowanie przez podróżowanie…
Na zdjęciu: Anna Nowotna-Nadziejko w cyklu Motywowanie przez podróżowanie…

Tylko 15 proc. deklaruje pełen zapał do pracy — co zrobić, aby ludziom chciało się bardziej?

Pasja i inicjatywa to cechy, które coraz rzadziej towarzyszą nam w pracy. Jak więc skutecznie budować zaangażowanie pracowników? Jakie korzyści dla firmy przyniesie wdrożenie działań mających na celu zwiększenie ich motywacji?
 
Pracownik w pełni zaangażowany w swe zadania ma bezpośredni wpływ na rozwój działalności. Przecież to właśnie ludzie są największą wartością w każdej organizacji. Ich chęć do działania niewątpliwie jest kluczem do sukcesu całej firmy. Niestety codzienna rutyna bardzo często sprawia, że świadomość misji gaśnie, a wszelkie aspiracje wydają się do niczego nie prowadzić. To problem, którego nie można lekceważyć. Jak ponownie obudzić w załodze zapał i poczucie odpowiedzialności?
 
Co wzbudza zaangażowanie u pracowników?
Wyniki badań przeprowadzonych w 2019 roku są jednoznaczne — ponad 50 proc. osób zatrudnionych przyznaje, że nie wykazuje zaangażowania w swoją pracę. 15 proc. to natomiast pracownicy, którzy czują pełną odpowiedzialność za wykonywanie zadań. Co więc różni te dwie grupy? Przede wszystkim, stopień motywacji, silna więź z firmą i współpracownikami oraz poczucie rozwoju, spełnienia i satysfakcji zawodowej i osobistej.
 
Jak skutecznie motywować pracowników?
Szczęście, satysfakcja, rozwój — o tym się teraz mówi. Ludzie coraz częściej kierują się tymi właśnie wartościami przy wyborze swojej ścieżki zawodowej. Jeśli więc firma daje pracownikom możliwość ich realizacji, oferuje tym samym doskonałe warunki zatrudnienia.
Organizacja wyjazdów motywacyjnych uważana jest za jedną z najlepszych form pobudzających zaangażowanie. Cykliczne szkolenia, eventy czy konferencje to doskonała okazja do podniesienia kompetencji pracowników oraz zacieśnienia relacji pomiędzy nimi. W rezultacie bezpośrednio wpłynie to również na zwiększenie efektywności wykonywanych działań.

Inspiracja i poczucie misji — działania CSR
CSR to nic innego jak dobroczynne działanie biznesu. Cel jest właściwie dowolny. Może dotyczyć między innymi ekologii, zwierząt czy osób potrzebujących. Z badań IBnDiPP jasno wynika, że wdrożenie takich czynności przynosi firmie wiele korzyści. Dotyczy to zarówno sfery ekonomicznej, wizerunkowej, jak i osobistej satysfakcji każdego zaangażowanego w akcję pracownika. To właśnie ten ostatni czynnik jest kluczowy. Nic nie jednoczy tak jak wspólna dobroczynność. Dla osoby zatrudnionej bez wątpienia będzie to skuteczna inspiracja motywująca do działania, która pokaże, że praca naprawdę ma sens.
Pomagać można na wiele sposobów. Warto działać lokalnie.
 
Działania CSR w praktyce
Dobroczynność zawsze się opłaca. Jednak, czy rzeczywiście działania CSR są tak korzystne, jak mówią o tym badania? Najlepiej pokaże to przykład z naszego podwórka.
Firma z sektora doradztwa strategicznego i operacyjnego w biznesie, będąca siedzibą globalnego koncernu, postanowiła przeprowadzić taką właśnie akcję. Miała ona na celu nie tylko nieść pomoc, ale i pobudzić pracowników do większej kreatywności oraz chęci działania. Część zatrudnionych w niej osób zupełnie nie identyfikowała się z misją rozwoju firmy, jak i siebie, jako pracownika.
Wystarczyło pięć dni, żeby to zmienić — tyle właśnie trwała cała akcja. Firma zaangażowała w nią aż 1000 pracowników, z czego większością były kobiety. W tym czasie każda z grup zajęła się zupełnie innym działaniem. Działalność charytatywna objęła między innymi zoo, przedszkole dla dzieci autystycznych, ośrodek dla osób niesłyszących czy DPS opiekujący się osobami starszymi.
I teraz najważniejsze — jaki był tego efekt? Pierwszą rzeczą była zupełna zmiana atmosfery w biurze. Ludzie zaczęli chętniej współpracować i dzielić się pomysłami, tworząc przy tym wyjątkowe projekty. Zaobserwowano znaczny wzrost motywacji także wśród nowych pracowników. W wymiarze długoterminowym zaowocowało to wzmocnieniem pozycji zawodowej niemal każdego pracownika biorącego udział w akcji dobroczynnej.

Przyjazne miejsce pracy — budowanie poczucia wspólnoty pracowniczej
Przyjazna atmosfera oraz dobre relacje ze współpracownikami są jednymi z najważniejszych czynników mających wpływ na zaangażowanie pracowników. W firmach dbających o ten aspekt po prostu pracuje się lepiej. Warto więc organizować eventy i wyjazdy mające na celu integrację zespołu.
Doskonałym pomysłem jest także tworzenie projektów. Ważne jest jedno — wspólny cel. Gry miejskie, czy zabawy zespołowe polegające na rozwikłaniu zagadek, skutecznie jednoczą grupę oraz budują poczucie więzi i wsparcia. W rezultacie takie wartości zapewnią stabilny fundament relacji biznesowych oraz chęć do kontynuowania wspólnych projektów na płaszczyźnie zawodowej.
 
Działania budujące zaangażowanie pracowników — korzyści dla pracodawcy
Pracownik zaangażowany, to przede wszystkim osoba, dzięki której możliwe jest osiągnięcie konkretnych rezultatów biznesowych. Cały zespół takich jednostek warunkuje skuteczne prosperowanie działalności. Najważniejsze korzyści to:

  • przewaga konkurencyjna w branży,
  • podniesienie kompetencji kadry,
  • pozytywny wizerunek firmy,
  • zainteresowanie inwestorów,
  • wzrost korzyści finansowych,
  • lojalność pracowników oraz konsumentów.

Zarówno dbałość o podnoszenie kwalifikacji, wspólna pomoc potrzebującym, jak i po prostu wspólne spędzenie czasu poza biurem pozwolą wzmocnić pozycję firmy.

Autor: Anna Nowotna-Nadziejko, właścicielka Sky Dreams
Cykl: Motywowanie przez podróżowanie…
Anna Nowotna-Nadziejko specjalizuje się w organizacji wyjazdów dla firm i pasjonują ją dalekie wyprawy. Zorganizowała ponad 350 wypraw do 80 krajów dla ponad 25 tys. osób z takich firm jak m.in.: Vox, BP, OBI, PGING, Astra, Bemo Motors, Nestle, Fachowiec, PPG i innych. Uważa, że incentive travel to niepowtarzalne okazje do zacieśniania relacji biznesowych, znajdywania inspiracji i zdobywania nowych doświadczeń. Spełnia marzenia, integruje, łączy. W cyklu Motywowanie przez podróżowanie… będzie mówić o tym, jak wykorzystać podróże do rozwoju własnego biznesu. Oprócz cyklu w MeetingPlanner.pl prowadzi także spotkania live poświęcone temu zagadnieniu. Można w nich uczestniczyć na profilach społecznościowych Sky Dreams.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl