TRENDY: Motywacja z witaminą N

Work life balance oraz spojrzenie eko to nowe drzwi i klucz do wyjazdów motywacyjnych. Klienci już nie chcą pędzić… chcą czuć i widzieć, doświadczać zmysłami, a wszystko to zgodnie z naturą.
Agata Kondracka-Drążkowska, senior account manager Incentive Concept (ICP Group) o zastosowaniu wytaminy N w incentive travel.
Zaintrygował mnie artykuł Marcina Fabjańskiego „Witamina N” w magazynie Coaching. Opisuje on, jak bardzo kontakt z naturą jest we współczesnym świecie potrzebny, wręcz nieodzowny, jeśli nie chcemy, by kolejne pokolenia były niedorozwinięte w sferze duchowej. Fakty przytoczone przez autora w prosty sposób obrazują teorię amerykańskiego pisarza Richarda Louva o zespole deficytu natury („Ostatnie dziecko w lesie”, 2005): Cudowna wolność, jaką w sferze komunikacji dają nam smartfony i tablety, ma swoją cenę. Wysoką. Oto rachunek: otępienie zmysłowe, odwrażliwienie, osłabione ciało i umysł. Znamy to dobrze z własnego podwórka. Wystarczy rozejrzeć się wokół.
Prawda jest taka, że zdajemy sobie coraz dobitniej z tego sprawę. Stąd tak olbrzymia tęsknota do wyjazdów, spacerów, wycieczek... byle w plener. Nasz organizm alarmuje i próbuje przebić się z wiadomością. Odcięci od przyrody, zatracamy zdolności, które wykształciła w nas ewolucja. Cywilizacja i jej pęd stają się w takim wymiarze naszym gwoździem do trumny. A badania naukowe, które przytacza autor artykułu, udowadniają, że obcowanie z naturą wzmacnia odporność, wyostrza zmysły i inteligencję. Godzina w lesie zwiększa nasz czas koncentracji o jedną piątą.
Uśmiechnęłam się, czytając słowa o tym, że grupa mieszczuchów zagnana przez naukowców do lasu doświadczyła nieznanego im wcześniej poczucia spokoju i klarowności, a także zwiększonej kreatywności. Uśmiechnęłam się... bo to jest dokładne to, o czym mówimy naszym klientom, zabierając ich na wyjazdy.
Witamina N jest i musi być stosowana w wyjazdach incentive. Ważne jest to, by wszystko było zbalansowane. Często programy wyjazdów są przeładowane, grupa pędzi za kolejną atrakcją, a tak naprawdę nie widzi tego, co najważniejsze. Bardzo staramy się, aby każdy tego typu event był zbilansowany. Jeśli jesteśmy w Kostaryce i szalejemy podczas conopy tour, to potem idziemy do lasu, by usłyszeć jego szept i zobaczyć jego potęgę. Przysłowiowe „przytulenie się do drzewa” jest jak najbardziej na miejscu. Będąc na plaży Goa, zabieram grupę na brzeg morza ze świecami, by zobaczyć prawdziwy blask nieba i poczuć bryzę. W takiej atmosferze można opowiadać historie o bogach hinduskich.
Cieszy mnie, jak klienci przekonują się do takich scenariuszy. W zeszłym roku udało nam się przekonać klienta do wyjazdu na trekking do Nepalu oparty na wyzwaniu: zdobywamy Himalaje. A my pokazaliśmy uczestnikom również szacunek do gór i nauczyliśmy grupę ich słuchania. Teraz przygotowujemy grupę do Gwatemali, gdzie obcowanie z przyrodą będzie jednym z głównych elementów wyjazdu.
Eventy motywacyjne organizowane zgodnie z naturą i w naturze są niestety stosunkowo rzadko realizowane. Głównie dlatego, że wymaga to zmiany pewnych schematów myślenia w rozumieniu takim, że to rozrywka, zabawa czy adrenalina dostarczają tylko i wyłącznie emocji. Integracja opierająca się całościowo na doborze miejsca wyjątkowego, z dala od zgiełku miasta i na zbudowanym programie, który będzie bazował na ekologii myślenia, wymaga odwagi i wiedzy, w jaki sposób takie przedsięwzięcia przeprowadzić.
Wierzę jednak, że będzie to rozwijający się trend. Bo jest to także odpowiedź na wyeksploatowane formuły realizowanych klasycznych integracji i wyjazdów motywacyjnych.
Fabjański kończy tekst stwierdzeniem, iż przyszłość „będzie należeć nie do tych, którzy przenikną wszelkie techniki technologii, ale do tych, którzy lepiej rozumieją, jak działa natura i jak zharmonizować świat wirtualny z przyrodniczym”. I puentuje, że w czasach wypalenia i lęku, którym płacimy za komfort życia, to także nowy obszar działania dla coachingu. A ja dodam, że także dla incentive marketingu.
Autor: Agata Kondracka-Drążkowska, senior account manager, ICP Group, akondracka@icpgroup.pl, www.icpgroup.pl, www.incentive-concept.pl