Szczecin: eventowe supermoce i energia zielonego miasta
Uczestnicy wyjazdu studyjnego MP MICE Tour® do Szczecina mieli okazję poczuć klimat miasta i jego supermoce w zakresie możliwości organizowana eventów. Stolica Pomorza Zachodniego okazała się mistrzowska w zrównoważonym podejściu do turystyki i rynku spotkań. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Szczecin Convention Bureau i MeetingPlanner.pl.
– Szczecin kojarzy się przede wszystkim z tym, że „jest daleko”. Organizując wizyty studyjne, chcemy pokazać, że miasto ma tak wiele do zaoferowania, że warto tu przyjechać, mimo odległości. Duża część uczestników wizyt studyjnych jest w Szczecinie po raz pierwszy, więc zdecydowanie ma to sens. MP MICE Tour® to doskonała okazja do nawiązania bezpośrednich relacji z kluczowymi osobami z branży. Osobiste spotkania i doświadczenia są znacznie bardziej wartościowe niż tradycyjne kampanie marketingowe. Uczestnicy mogą na własne oczy zobaczyć, co miasto ma do zaoferowania, a lokalni dostawcy (hotele, restauracje, firmy transportowe) mogą bezpośrednio promować swoje usługi – mówi Anna Rojek ze Szczecin Convention Bureau. Dodała też, że z rozmów z meeting plannerami wynika, że często szukają oni czegoś nowego a Szczecin jest wciąż nieodkrytą destynacją. Szczecin Convention Bureau udziela im kompleksowych informacji na temat obiektów konferencyjnych i innych, często nieoczywistych miejsc do organizacji eventów. – Pomagamy znaleźć partnerów i lokalnych usługodawców. Szczecin Convention Bureau działa w strukturze spółki miejskiej (Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia Sp. z o.o.), która między innymi zajmuje się organizacją miejskich wydarzeń. Dlatego mamy praktyczną wiedzę, którą chętnie dzielimy się z ogólnopolskimi organizatorami planującymi wydarzenia w Szczecinie – dodaje.
Wyjazd odbył się od 24 do 27 sierpnia 2025. Jego uczestników gościły czterogwiazdkowe hotele: Novotel Szczecin Centrum, Hotel Dana Business & Conference i Grand Focus Hotel Szczecin. Wszystkie w ramach oferty dla firm mają przestrzenie eventowe, nadające się do organizacji różnorodnych wydarzeń.
– Klienci nieustannie poszukują czegoś nowego i nieoczywistego i Szczecin świetnie wpisuje się w takie zapotrzebowanie. Miasto właśnie rozwija swój potencjał biznesowy, szeroka baza hotelowa i kilka dużych przestrzeni konferencyjnych tworzą doskonałe warunki dla wydarzeń. Sprzyja temu również kompaktowość miasta – wszystkie obiekty są blisko siebie, co sprawia że można dowolnie je łączyć – mówi Alina Chrzanowska, współwłaściciel Lido Biuro Podróży Turystyki i Usług.
– Szczecin z pewnością ma potencjał biznesowy. Kumulacja wielu różnych przestrzeni eventowych na niewielkim obszarze, różnorodność możliwych aktywności, potencjał w zakresie zarówno wydarzeń edukacyjnych, konferencyjnych, jak i typowo team-buildingowych jest wręcz zaskakujący. Podczas oglądania kolejnych lokalizacji wręcz nasuwały się same pomysły na kolejne aktywności i nowe propozycje dla klientów – dodaje Beata Jończyk-Peska, managing director, Stereotyp.
Moc sal konferencyjnych i koncertowych
Pierwszego dnia po przyjeździe uczestnicy wyjazdu mogli się zrelaksować w Fabryce Wody, korzystając z saunarium i aquaparku. Obiekt ten jest wodnym parkiem edukacyjnym, który tworzą dwie strefy: edukatorium z interaktywnymi wystawami i inspirującymi pokazami, odkrywające tajemnice zaklęte w wodzie, oraz strefa basenowo-rozrywkowa, będąca największym i najnowocześniejszym aquaparkiem w regionie. W Fabryce Wody dostępna jest także przestrzeń wystawiennicza i miejsce organizacji różnorodnych wydarzeń.
Drugi dzień rozpoczął się od prezentacji walorów turystycznych Szczecina oraz od wizyty w hotelu Novotel Szczecin Centrum, zlokalizowanym w pobliżu Starego Miasta. Obiekt ten oferuje 8 sal konferencyjnych z możliwością ich łączenia i uzyskania powierzchni wielkości 385 mkw. Baza noclegowa liczy 114 pokojów, do dyspozycji gości jest restauracja, bar oraz strefa wellness z basenem. Hotel posiada certyfikat zrównoważonego rozwoju Green Key.
Tego dnia swoje możliwości eventowe zaprezentowała meeting plannerom także Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza, jeden z najnowocześniejszych budynków w Polsce, będący współczesną ikoną architektury, który w 2014 roku zdobył nagrodę za najciekawszy projekt architektoniczny w Europie. Jest to obiekt zaprojektowany przez architektów ze studia Barozzi Veiga z Barcelony, wyróżniający się oryginalną strzelistą bryłą. Oferuje on organizatorom spotkań 12 000 mkw. przestrzeni, na którą składają się dwie sale koncertowe o wspaniałej akustyce, niezwykły hol oraz usytuowana na najwyższym piętrze przestrzeń wystawiennicza. Mogą one być udostępniane między innymi w celu organizacji wydarzeń artystycznych, konferencji oraz uroczystości firmowych.
Szczeciński lunch i spacer z powerem
Kolejnym punktem wyjazdu była wizyta na Placu Solidarności, którego nazwa nawiązuje do wydarzeń z grudnia 1970 roku, oraz szczeciński lunch, zaserwowany w usytuowanym w jego podziemiach Centrum Dialogu Przełomy. Nie zabrakło na nim lokalnych specjałów, takich jak paprykarz szczeciński i bułka ze śledziem.
Natomiast spacer pod nazwą Pivny Szczecin była to specjalnie opracowana trasa po najważniejszych zabytkach Starego Miasta pokonywana w towarzystwie przewodnika Tomasza Wieczorka, połączona z degustacją wyrobów browarów rzemieślniczych. Jego uczestnicy mogli między innymi dowiedzieć się, jak piwo potrafiło wpływać na przebieg bitew, dlaczego doszło do buntu piwnego w Szczecinie oraz czy mitologiczny gryf ma swoje źródło tam, gdzie powstało piwo. Mieli także czas na indywidualne poznawanie miasta we własnym tempie oraz na szukanie inspiracji.
– Wizyta studyjna to nie tylko inspekcja obiektów biznesowych. To także szansa na pokazanie unikalnego charakteru miasta, jego historii, kultury i walorów turystycznych. Spacer piwnym szlakiem po Starym Mieście, rejs po Odrze czy wizyta w Morskim Centrum Nauki mogą sprawić, że Szczecin zostanie zapamiętany jako miejsce łączące biznes z niezapomnianymi doświadczeniami. Taki holistyczny obraz miasta jest niezwykle ważny dla organizatorów wydarzeń, którzy często poszukują dodatkowych atrakcji dla swoich uczestników – podkreśla Anna Rojek.
Energia historii i tradycji
Zbiórka przed spacerem miała miejsce przy renesansowym Zamku Książąt Pomorskich, jednym z najważniejszych zabytków Pomorza Zachodniego, który w przeszłości był rezydencją Gryfitów – dynastii, panującej w Księstwie Pomorskim od XII do XVII wieku. Odbywają się tu wystawy, koncerty, pokazy teatralne oraz filmowe. Swoją siedzibą ma tutaj także Opera na Zamku, czyli jedyny w Polsce teatr mieszczący się w tak zabytkowym miejscu. Składają się na niego 3 sceny, a widownia główna ma ponad 500 miejsc. Sala Kameralna mieści 120 osób, a Galeria O., pełniąca również funkcję wystawienniczą – 200.
Dzień zakończyła przepyszna kolacja i wieczór integracyjny w Grand Focus Hotel Szczecin, obiekcie zlokalizowanym w zabytkowej XIX-wiecznej kamienicy, który stanowi doskonałe miejsce na zorganizowanie imprezy okolicznościowej. Hotel ma 189 pokojów, a jego baza eventowa to trzy sale konferencyjne o łącznej powierzchni 180 mkw. z zapleczem gastronomicznym oraz dużą restauracją z kuchnią międzynarodową.
Siła lokalnej branży
Trzeciego dnia w Fabryce Wody odbyły się warsztaty z udziałem przedstawicieli lokalnej branży, czyli obiektów i firm realizujących usługi eventowe. Reprezentowali oni takie podmioty jak Bałtycki Port Kultury („Cielętnik”), Hotel Dana Business &Conference, Fabryka Wody, Focus Hotel Szczecin i Grand Focus Hotel Szczecin, Follow me! Kultura podróżowania, For Event, Hala widowiskowo-sportowa Netto Arena, Ibis Styles Szczecin Stare Miasto, Novotel Szczecin Centrum, Odra Queen & m/s Joanna, Przewodnik Tomasz Wieczorek, Radisson Blu Hotel, Winnice Pomorza Zachodniego.
Kolejnym puntem programu była wizyta w miejscu wydarzeń kulturalno-historycznych, które funkcjonuje w zabytkowej Willi Lentza wzniesionej według projektu Maxa Drechslera pod koniec XIX wieku dla Augusta Lentza, dyrektora Szczecińskiej Fabryki Wyrobów Szamotowych. Stanowi ona ciekawą przestrzeń eventową, w której można zorganizować klimatyczne spotkania.
Witalność kulturalno-rekreacyjna
Po spacerze po Jasnych Błoniach, przestrzeni publicznej znanej z 212 platanów klonolistnych oraz kwitnących krokusów, zaproszono gości na lunch w Miejskiej Strefie Letniej, która oferuje wszystko, czego potrzeba, by dobrze wypocząć i miło spędzić czas. Można tutaj korzystać z kąpieli słonecznych a podczas imprez organizowanych regularnie w sezonie letnim – z atrakcji dla młodszych i starszych. Po zmroku strefa zamienia się w miejsce na wymarzoną imprezę z didżejami, gdzie odbywają się seanse filmowe oraz inne atrakcje.
Jednym z najbardziej tętniących życiem miejsc w Szczecinie jest także Łasztownia, którą w sezonie odwiedza prawie 2 miliony osób. Dzięki licznym inwestycjom i wydarzeniom teren ten stał się centrum kulturalno-rekreacyjnym miasta. Znajduje się tutaj nowa wyjątkowa przestrzeń eventowa – Bałtycki Port Kultury, który mieści się w budynku dawnego „cielętnika” i oferuje 450 mkw. powierzchni przeznaczonych do organizacji wydarzeń kulturalnych: koncertów, konferencji czy targów. Obiekt ma charakterystyczne industrialne wnętrze, które nadaje odbywającym się tutaj wydarzeniom niepowtarzalny klimat. Oferuje pełne zaplecze techniczne – oświetlenie, nagłośnienie oraz wyposażenie konferencyjne. Jego atutem jest otoczenie, zapewniające portową atmosferę, sąsiedztwo Starej Rzeźni oraz klimatyczny taras, co tworzy wyjątkową scenerię dla każdego wydarzenia.
– Oczekiwania klientów, ich dotychczasowe doświadczenia, cel wydarzenia w znacznej mierze określa potrzebne zaplecze, charakter przestrzeni. Tym niemniej mam przekonanie, że w Szczecinie mamy tak różnorodne możliwości i tyle ciekawych miejsc eventowych, że można tam wracać kilkakrotnie z tym samym klientem oferując mu za każdym razem inne przestrzenie i możliwości. Nie należy przy tym zapominać o bliskiej odległości Świnoujścia, które tym razem nie było elementem wyjazdu, ale świetnie sprawdza się jako lokalizacja na „chill” po biznesowym wydarzeniu – mówi Beata Jończyk-Peska.
Potęga nauki i ekologii
Na wyspie Łasztownia znajduje się także kolejny obiekt, który odwiedzili uczestnicy wyjazdu – Morskie Centrum Nauki im. prof. Jerzego Stelmacha, otwarte w 2023 roku, uznane przez Polską Organizację Turystyczną za „Turystyczne Odkrycie Roku”. Oferuje w pełni wyposażone powierzchnie konferencyjne oraz eventowe, składające się z sali konferencyjnej, strefy wystaw czasowych, planetarium oraz tarasu z widokiem na miasto i Odrę. W organizowanych tutaj wydarzeniach może brać udział do 300 osób. Obiekt posiada międzynarodowy certyfikat LEED, potwierdzający efektywność energetyczną i ekologiczną budynku.
Tym razem wieczór integracyjny zapewnił Radisson Blu Hotel, który dysponuje dwoma restauracjami, dwoma barami, cukiernią i 10 salami konferencyjnymi na ponad 1000 mkw. Obiekt jest zlokalizowany w centrum biznesowym PAZIM w sercu miasta, w jego pobliżu znajdują się główne atrakcje Szczecina.
Nocleg gościom zapewnił także Hotel Dana Business & Conference, który ma trzy sale konferencyjno-bankietowe o łącznej powierzchni 90 mkw. W obiekcie jest 100 pokojów, a także restauracja z kuchnią polską i międzynarodową oraz podziemna sala z barem w stylu retro. Hotel dysponuje także centrum konferencyjnym mieszczącym się w budynku Hanza Tower, najwyższym wieżowcu w centrum Szczecina, które obejmuje 3 sale konferencyjne o łącznej powierzchni ponad 550 mkw., z możliwością ich łączenia, oraz taras widokowy na wysokości 104 metry. Dzięki położeniu w centrum Szczecina, w niedalekiej odległości od dworca kolejowego oraz portu lotniczego, skąd łatwo można dostać się do Trójmiasta, Berlina, Hamburga, jest to komfortowa przestrzeń na spotkania, także z klientami zagranicznymi. Obiekt posiada także strefę fitness & spa z basenem, a przy organizacji wydarzeń korzysta z zaplecza gastronomicznego Hotelu Dana.
Kolejnego dnia w programie była wizyta w zmodernizowanym gmachu Teatru Polskiego (do zabytkowej części dobudowano tutaj nowe skrzydło), który tworzy kompleks o powierzchni ponad 20 tys. mkw. W jego skład wchodzi pięć scen i taras widokowy z zapleczem technologicznym i kawiarnią. Zaplecze tego obiektu to doskonałe miejsca na organizację różnorodnych wydarzeń.
Energia zielonego miasta
– Szczecin stawia dopiero pierwsze kroki na rynku MICE. Do tej pory miasto nie promowało się jako destynacja biznesowa. Powodem tego był przede wszystkim brak centrum kongresowego. Jednym z trendów, który zmienił ten sposób myślenia jest zrównoważony rozwój, który wyraźnie kształtuje obecnie przemysł spotkań. Tu właśnie Szczecin może zaprezentować swoja można stronę. Koncepcja marki „Szczecin Floating Garden”, przyjęta w 2008 roku, jest ściśle powiązana z ideą zrównoważonego rozwoju. Marka nie jest jedynie hasłem marketingowym, ale długofalową wizją rozwoju miasta, która opiera się na jego unikalnych, proekologicznych atutach: licznych terenach zielonych i rozległych obszarach wodnych. Miasto, które konsekwentnie realizuje wizję „zielonej metropolii”, stało się naturalnym partnerem dla innowacyjnych sektorów gospodarki, takich jak energetyka odnawialna. W Szczecinie, swoją działalność lokalizują światowi potentaci branży offshore a region Zachodniopomorski jest największym producentem energii odnawialnej w kraju. Postanowiliśmy zatem wykorzystać te atuty i zaznaczyć swoją obecność na rynku MICE. Jesteśmy jednym z czterech polskich miast (obok Krakowa, Gdańska i Wrocławia), które dołączyło do GDS-Index (Global Destination Sustainability). GDS-Index to międzynarodowy system oceny, który wspiera współpracę i wymianę najlepszych praktyk. Dołączając do GDS-Index, miasta potwierdzają swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój – mówi Anna Rojek.
Szczecin to nie tylko zielone miasto. Drugim dominującym kolorem jest niebieski, związany z tym, że jedną czwartą jego powierzchni stanowi woda. Najlepiej przekonać się o tym podczas rejsu statkiem wycieczkowym, motorówką lub kajakiem, gdy można zobaczyć potężne tereny portowe, dzikie rozlewiska Odry i piękną panoramę miasta. Rejsy czarterowe po Odrze, Jeziorze Dąbie i Zalewie Szczecińskim to idealna opcja dla firm oraz grup zorganizowanych, które szukają unikatowej przestrzeni do spotkań biznesowych, szkoleń, sympozjów, imprez integracyjnych lub rocznicowych. Mogli tego doświadczyć uczestnicy wyjazdu biorąc udział w takim rejsie połączonym z opowieściami o morzu, żeglarzach i Szczecinie.
– Szczecin zaskoczył mnie zielenią i wodą. Miasto jest bardzo zielone, co sprawia że czujemy się w nim bardzo dobrze. Ciekawy też był rejs statkiem, nie sądziłam, że w zaledwie kilkanaście minut można dopłynąć z centrum miasta do miejsc położonych wśród przepięknej natury, gdzie gości witają lilie wodne a z czubków drzew spoglądają z powagą orły bieliki – mówi Alina Chrzanowska.
Oprócz wodnych doświadczeń uczestnicy wyjazdu docenili także różnorodne obiekty eventowe Szczecina. – Najciekawsze obiekty poza hotelami to Filharmonia ze swoim wspaniałym wnętrzem, Teatr Polski oraz poprzemysłowe obiekty na wyspie Łasztownia. Bardzo ciekawym obiektem jest również Morskie Centrum Nauki. Z pewnością wybiorę się tam na dłużej przy następnej wizycie w Szczecinie – dodała Alina Chrzanowska.
– Decyzja o wyjeździe do Szczecina była podyktowana przede wszystkim względami biznesowymi, potrzebą poznania potencjału eventowego oraz zaplecza stolicy województwa zachodniopomorskiego. Ten kierunek to dla nas możliwość rozwoju biznesowego na nowe lokalizacje. Szczecin zaskoczył mnie liczbą miejsc/ przestrzeni, a jednocześnie ich różnorodnością pod względem architektonicznym, tematycznym (Teatr, Centrum Nauki, Filharmonia, Planetarium, Fabryka Wody i wiele innych), a co więcej otwartością i gotowością na przyjęcie klienta biznesowego i eventowego. Szczególne wrażenie wywary na mnie właśnie przestrzenie Edukatorium w Fabryce Wody, zarówno wystawowo-edukacyjne, jak i unikatowa sala konferencyjna zawieszona w przestrzeni „w kropli wody” – mówi Beata Jończyk-Peska.
Intensywność doświadczeń
Bulwary Szczecińskie w rejonie Mostu Długiego i Trasy Zamkowej to wyjątkowa atrakcja przyciągająca nie tylko spacerowiczów, wędkarzy, rowerzystów, ale przede wszystkim żeglarzy. To tu można zacumować swoją łódkę i wybrać się na spacer wzdłuż Alei Żeglarzy. Można tu obejrzeć m.n. łódź Wyszaka – legendarnego szczecińskiego kupca i pirata z XII wieku, rzeźby przedstawiające słynnych kapitanów, kota żeglarza czy urządzenia nawigacyjne, a także tablice historyczne z brązu obrazujące związki Szczecina i Pomorza Zachodniego z morzem.
Nieodłącznym elementem spacerów w okolicach Odry jest zapach czekolady, co związane jest z działalnością Przedsiębiorstwa Przemysłu Cukierniczego „Gryf” SA, które powstało w 1946 roku w powojennym Szczecinie jako firma specjalizująca się w przetwórstwie ziarna kakaowego. Bulwary to również idealne miejsce na popołudniową kawę lub obiad z widokiem na Odrę. To tutaj nastąpiło zakończenie wyjazdu, był nim lunch w restauracji Chief by the Kitchen, gdzie na gości czekał rybny obiad.
– Plan obejmował niesamowitą jak na trzy dni liczbę lokalizacji i możliwości do pokazania, świetnym pomysłem była opieka przez cały ten czas przewodnika, który nie tylko pokazywał Szczecin od strony historycznej, kulturalnej, ale też świetnie potrafił odkreślić walory biznesowe zwiedzanych miejsc. Bezsprzecznie jest to jeden z najlepiej zorganizowanych wyjazdów tego rodzaju. Niemal pełne cztery dni spędzone w Szczecinie były tak precyzyjne przygotowane pod względem organizacyjnym, że nie było czasu na nudę, co więcej – z pewnością jest jeszcze niejedno miejsce, które warte jest uwagi eventowców – podsumowuje Beata Jończyk-Peska
– W programie wizyty poza obiektami konferencyjnymi i hotelowymi znalazły się mniej oczywiste miejsca, które doskonale sprawdzają się przy organizacji eventów. Między innymi Morskie Centrum Nauki, Fabryka Wody czy kompleks Stara Rzeźnia – Cielętnik. Duże wrażenie na uczestnikach, jak zawsze zrobiły Filharmonia i Willa Lentza. Nieodłącznym punktem programu był też, jak zawsze rejs statkiem po Odrze i Jeziorze Dąbie, który pokazał uczestnikom, jak dużą część krajobrazu Szczecina stanowią akweny. Ważną częścią tej wizyty studyjnej były „spotkania stolikowe” z lokalnymi dostawcami usług (hotelarzami, przewoźnikami, agencjami eventowymi, przewodnikami, gestorami atrakcji turystycznych), które zorganizowaliśmy w Fabryce Wody. Spotkania te dały bardzo wymierne korzyści zarówno dla meeting plannerów jaki i oferentów – podsumowuje Anna Rojek.
ZOBACZ FOTORELACJE
MP MICE Tour® Poznaj supermoce Szczecina >>>
Z obacz też fotorelację z MP MICE Tour® na Facebooku >>>