Krzysztof Celuch: Branża spotkań nad przepaścią

Krzysztof Celuch: Polska branża spotkań w 2015 roku była odpowiedzialna za 1 proc. PKB, a w spotkaniach brało udział ponad 12 mln uczestników. Przez ostatnie pięć lat te liczby rosły
Na zdjęciu: Krzysztof Celuch: Polska branża spotkań w 2015 roku była odpowiedzialna za 1 proc. PKB, a w spotkaniach brało udział ponad 12 mln uczestników. Przez ostatnie pięć lat te liczby rosły

Sytuacja branży turystycznej jest dramatyczna. W wielu segmentach poziom anulowanych zamówień sięga 90 proc. i na razie nie da się przewidzieć, co będzie za kilka tygodni czy miesięcy. Szacowane straty polskiej gospodarki z powodu koronawirusa już przekraczają miliard złotych i dotyczą głównie turystyki. To oznacza zwolnienia, upadłości i zapaść całej branży. Komentarz firm po opublikowaniu pakietu pomocowego jest jasny: #TarczaNieStarcza.


Obecną sytuację branży spotkań i turystycznej komentuje dr Krzysztof Celuch, prorektor Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula, właściciel Celuch Consulting.


Co z branżą spotkań?
Branża spotkań łączy siły i mówi jednym głosem – w sytuacji, gdy zakazane są spotkania więcej niż dwóch osób, jesteśmy bez szans. Agencje eventowe, firmy pośredniczące, Destination Management Company czy szeroko pojęta branża hotelarska tracą krocie, bo odwołano dosłownie wszystkie konferencje, szkolenia i spotkania.
Polska branża spotkań w 2015 roku była odpowiedzialna za 1 proc. PKB, a w szeroko pojętych spotkaniach brało udział ponad 12 mln uczestników, co generowało zatrudnienie dla ponad 171 tys. pracowników. Przez ostatnie pięć lat te liczby rosły. Teraz ponad 95 proc. obiektów jest nieczynnych, co generuje straty sięgające ponad 700 mln złotych.
Straty polskiej branży hotelarskiej to już ponad pół miliarda złotych, a rządowa „tarcza antykryzysowa” w aktualnym kształcie może jej pomóc w znikomym stopniu.

Naczynia połączone – problem jest globalny
Według Meeting Professionals International (MPI) globalnej organizacji zrzeszającej podmioty związane z przemysłem spotkań, ponad 90 proc. spotkań jest anulowanych, co generuje miliardy euro strat. Natomiast UFI, Światowe Stowarzyszenie Przemysłu Targowego, publikuje pierwszą globalną ocenę ekonomiczną wpływu COVID-19 na targi i wystawy potwierdzając, iż kontrakty zawarte na przynajmniej 23 mld euro nie odbywają się zgodnie z planem, a branża targów i wydarzeń straciła już 14,4 mld. euro.
Sztab Kryzysowy połączonych branż targowej, spotkań oraz turystycznej ds. walki z negatywnymi skutkami koronawirusa pracuje nieustannie. Z wynikami tych działań oraz bieżącymi komentarzami można zapoznać się na stworzonym wspólnym koncie FB pod nazwą TUgether.

Co może powstrzymać głęboki kryzys?
Przedsiębiorcy są zgodni – potrzebne są głębsze i bardziej konkretne działania ze strony rządzących, inaczej aż 70 proc. firm w Polsce będzie zwalniać pracowników. Przedsiębiorcy chcą m.in., aby kryteria finansowe dotyczące otrzymania pomocy odnosiły się do marca br., ponieważ w styczniu i lutym nie było jeszcze kryzysu w branży. Postulują także, aby rząd wprowadził gradację udzielania pomocy finansowej w zależności od wysokości spadku obrotów firmy i wprowadzenia rozwiązań sektorowych, które uratują firmy przed bankructwem. Przede wszystkim jednak proszą o sprawiedliwe zwolnienia z ZUS wszystkich przedsiębiorców MŚP.

dr Krzysztof Celuch jest prorektorem Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula i właścicielem Celuch Consulting. Od niedawna pełni też funkcję przewodniczącego regionu EMEA (Europa, Middle East, Africa) w międzynarodowych strukturach Meeting Professionals International. Specjalizuje się w przemyśle spotkań, event marketingu i zarządzaniu wydarzeniami.
Krzysztof Celuch jest przewodniczącym jury konkursu MP Power Awards®.

Zaloguj się
Dodaj swój obiekt
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Inwestycje
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Wspierają nas
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt