Aneta Książek: Wuj Sam na zakupach, czyli wpływ Covid-19 na decyzje planistów z USA
Kiedyś dużo słyszeliśmy o wyścigu zbrojeń czy współzawodnictwie w eksploracji przestrzeni kosmicznej, a dziś jesteśmy świadkiem wyścigu o życie, którego stawką jest sprawne zabezpieczenie populacji szczepionką chroniącą przed Covid-19 oraz reanimacja światowej gospodarki.
3 kwietnia br. Stany Zjednoczone ustanowiły nowy dzienny rekord liczby szczepień: w 24 godziny podano ponad 4,08 mln dawek preparatu. W pełni zaszczepionych jest już 77 milionów Amerykanów, to 23 proc. populacji. Codziennie ta liczba rośnie a wraz z nią nadzieje na szybkie ożywienie gospodarki i wznowienie podróży. Już teraz według badań Travel Technology Association, aż 80 proc. dorosłych Amerykanów deklaruje chęć wyjazdu turystycznego w 2021, z czego 64 proc. wskazuje na podróż lotniczą a 88 proc. z użyciem samochodu. 62 proc. konsumentów amerykańskich planuje skorzystać z usług biura podróży.
To dobry znak, zatem do wielkiego come back szykuje się zarówno branża turystyczna, jak i przemysł spotkań. Dobitnie to widać w wynikach ostatnich badań przeprowadzanych przez stowarzyszenia branżowe czy firmy konsultingowe, np.: wiemy, iż 79 proc. członków Global Business Travel Association (GBTA) zadeklarowało, iż po otrzymaniu szczepionki z ochotą i bez poczucia zagrożenia powróci do organizacji spotkań i podróży biznesowych.
Z kolei światowa branża z wielką nadzieją czeka na stacjonarną jubileuszową 10. edycję targów IMEX America, które planowane są w Las Vegas w dn. 9-11 listopada 2021. Przypomnę, iż 9. edycja targów IMEX America (2019), osiągnęła rekordową liczbę spotkań biznesowych – 76 tysięcy, a na targach zaprezentowało się 3500 wystawców ze 155 krajów i uczestniczyło 13 500 osób, w tym prawie 3500 Hosted Buyers.
Szykując się na spotkanie z amerykańskimi klientami, warto uzbroić się w wiedzę, która pozwoli lepiej zaprezentować naszą ofertę. W tym celu niezwykle pomocny będzie opublikowany w dn. 15 kwietnia 2021 przez Northstar Meeting Group raport pt.: Frist Look Reserch: Site-Selecton Priorites 2021 and Beyond, którego celem było zbadanie wpływu Covid-19 na decyzje planistów spotkań i wydarzeń dotyczące wyboru lokalizacji na 2021 rok i kolejne lata.
Raport szczegółowo opisuje, w jaki sposób globalna pandemia i inne znaczące wyzwania w 2020 roku wpłynęły na decyzje amerykańskich planistów dotyczące tego, gdzie będą organizować przyszłe spotkania. Badanie zostało przeprowadzone online w dniach 3-18 marca br. i finalnie udział w nim wzięło 603 profesjonalistów zajmujących się planowaniem spotkań korporacyjnych, stowarzyszeniowych, motywacyjnych z Ameryki Północnej.
Wpływ Covid-19 na decyzje amerykańskich planistów
Aż 81 procent planistów biorących udział w badaniu potwierdziło, że ich podejście zmieniło się w wyniku pandemii Covid-19, ale najważniejszy czynnik decydujący o wyborze miejsca ma z nią niewiele wspólnego. Nadal najważniejszym czynnikiem wyboru pozostaje renoma – dobry wizerunek miejsca docelowego. Promocja destynacji to jedno z kluczowych zadań biur marketingu miejsc – convention bureaux. Wizerunku i zaufania do miejsca nie zbuduje się jedną akcją promocyjną, to świadomie zaplanowane i kompleksowe wieloletnie działanie oraz praca środowiska politycznego, biznesowego i naukowego danej destynacji.
Przystępność cenowa choć zawsze jest kluczowym czynnikiem, to zajmuje drugie miejsce wśród priorytetów. Wiele organizacji walczy o odzyskanie rentowności po roku trudności gospodarczych i przygląda się każdemu wydanemu dolarowi.
Jako kolejne ważne kryteria wyboru wskazane są pogoda i dobra infrastruktura techniczna do organizacji wydarzeń hybrydowych, która stawiana jest minimalnie wyżej aniżeli kapitał intelektualny miejsca docelowego oraz lokalny potencjał uczestników.
Chociaż pandemia Covid-19 jest głównym czynnikiem zmiany to wyzwania społeczno-polityczne, w tym protesty przeciwko nierówności rasowej i zamieszki w Waszyngtonie, również wpłynęły na decyzje organizatorów. 37 proc. bierze pod uwagę czynniki związane z niedawnymi niepokojami społecznymi. Większość unika miast o wysokim wskaźniku przestępczości, a także miejsc niedawnych zamieszek. Jeden na dziesięciu twierdzi, że nie spotka się w stolicach stanów. Na ich decyzje zakupowe mają wpływ również przekonania polityczne, które utrwaliły niedawne wybory na fotel prezydenta. 36 proc. planistów będzie uniknąć miast postrzeganych jako skrajnie prawicowe (36 proc.), z kolei druga grupa będzie stronić od miast, które są skrajnie lewicowe (33 proc.). Kilku respondentów podkreśliło znaczenie inkluzywności, potwierdzając, że szukając miejsca docelowego kierują się ideą DEI - Diversity, Equity & Inclusion (różnorodność, równość i integracja).
Bezpieczeństwo
Aż 94 proc. planistów deklaruje, iż przy wyborze miejsc docelowych na przyszłe wydarzenia bierze pod uwagę stanowe i lokalne wytyczne związane z sytuacją pandemiczną. Większość respondentów zamiast liberalnej polityki bezpieczeństwa woli miejsca, w których obowiązują surowe zasady bezpieczeństwa zdrowotnego, takie jak nakaz noszenia masek i limit zgromadzeń.
Znaczna część planistów zwraca uwagę na protokoły bezpieczeństwa w hotelach oraz certyfikat GBAC Star przyznawany przez Global Biorisk Advisory Council. Co ciekawe niewielu respondentów zakłada, że hotele lub centra konferencyjne w swojej ofercie będą posiadać testy na Covid-19. To raczej od uczestnika wydarzenia wymagany będzie dowód na zaszczepienie lub okazanie negatywnego wyniku testu wykonanego przed przybyciem na wydarzenie. Wraz z postępem szczepień planiści spodziewają się, że testy będą w ogóle niepotrzebne, gdyż coraz więcej uczestników będzie w pełni zaszczepionych, a zagrożenie wirusem ustąpi.
Wzmożona troska o uczestników wydarzeń jeszcze bardziej podkreśliła duże znaczenie wizyt inspekcyjnych, przy czym amerykańscy organizatorzy koncentrują swoją uwagę nie tylko na funkcjonalność i dostosowanie obiektu do nowych warunków sanitarnych, ale sprawdzają też statystyki przestępczości, bezpieczeństwo sąsiedztwa, obecność policji itp.
Niektórzy doceniają też opcję wirtualnego zwiedzania, które jest bezpieczne, zaoszczędza czas i pieniądze oraz daje możliwość szybkiego otrzymania gotowej oferty w postaci filmów i zdjęć.
Karma wraca
Ważnym kryterium wyboru, na który zwrócili uwagę planiści to wcześniej nawiązane osobiste kontakty. Planiści spotkań i wydarzeń wolą pracować z ludźmi, których znają i miejscami, które wcześniej widzieli i lubią.
Z punktu widzenia reprezentantów miast kongresowych czy polskich firm DMC kluczowe jest zatem pootrzymywanie kontaktu z zagranicznymi organizatorami, nieustawanie w działaniach mających na celu pobudzenie i odbudowę popytu na spotkania i wydarzenia w Polsce.
Niektórzy planiści zauważyli, że obecnie ważnym czynnikiem też jest karma. Organizatorzy szukają partnerów, którzy potrafią znaleźć elastyczne rozwiązania, które są do przyjęcia dla obu stron i zapewnią, że bezpieczeństwo jest ich priorytetem.
W raporcie przytoczonych jest kilka wypowiedzi z tym związanych: „traktujemy priorytetowo miejsca, które pracowały z grupami podczas pandemii, a unikamy tych, które tego nie zrobiły”, „będę pamiętać miejsca, które były elastyczne w przypadku odwołań i zmian”, „pracownicy CVB, którzy teraz nie chcą szukać rozwiązań, nigdy nie będą szanować naszych postępów biznesowych. Jesteśmy gotowi zaryzykować nasz kapitał i zacząć organizować nowe wydarzenia, ale jeśli nie możemy uzyskać pomocy w podstawowych sprawach, to nie możemy powierzyć miastu nowego wydarzenia”.
Zapraszam do Polski! Polskie destynacje, działające na ich terenie obiekty konferencyjne, hotele, firmy DMC, PCO, biura convention i podwykonawcy, zaadoptowali się do zmian, wprowadzając rozwiązania pozwalające na przygotowanie nie tylko bezpiecznych, ale też zaawansowanych technicznie imprez na najwyższym poziomie. Mam nadzieję, że przekonają się o tym nie tylko klienci z Ameryki.
A teraz najważniejsza wiadomość: mimo ciągłych wyzwań i trudności w długofalowym planowaniu, aż 44 proc. respondentów nie planuje zastępować wydarzeń o charakterze ogólnonarodowym i międzynarodowym mniejszymi spotkaniami regionalnymi. Innymi słowy show must go on!
Northstar Meetings Group, czołowa platforma internetowa dla organizatorów wydarzeń biznesowych i sportowych, planistów i specjalistów w zakresie programów motywacyjnych ze wszystkich sektorów - korporacyjnych, stowarzyszeń, organizacji / agencji zewnętrznych, SMERF (spotkania społeczne, wojskowe, edukacyjne, religijne i braterskie) - dostarcza analizy i badania, buduje strategie i poddaje kreatywne rozwiązania dla sektora spotkań i usług komplementarnych.
Żródło >>>
Konkrety Anety to nazwa zbioru publikacji z Polski i ze świata, które wyszukuje i analizuje dla nas Aneta Książek, na co dzień kierownik Poland Convention Bureau (POT). Aneta stawia na dane pochodzące z krajowych i światowych raportów, a także na dobre przykłady oraz nowe trendy w marketingu miejsc i przemyśle spotkań. Analizuje je pod kątem Polski i sektora spotkań ze szczególnym uwzględnieniem działań prowadzonych przez convention bureaux (biura marketingu miejsc). Jak sama mówi, inspirują ją cytaty.