Aneta Książek: Wuj Sam na zakupach, czyli wpływ Covid-19 na decyzje planistów z USA

neta Książek, kierownik sekcji Poland Convention Bureau, Polska Organizacja Turystyczna
Na zdjęciu: neta Książek, kierownik sekcji Poland Convention Bureau, Polska Organizacja Turystyczna

Kiedyś dużo słyszeliśmy o wyścigu zbrojeń czy współzawodnictwie w eksploracji przestrzeni kosmicznej, a dziś jesteśmy świadkiem wyścigu o życie, którego stawką jest sprawne zabezpieczenie populacji szczepionką chroniącą przed Covid-19 oraz reanimacja światowej gospodarki.

3 kwietnia br. Stany Zjednoczone ustanowiły nowy dzienny rekord liczby szczepień: w 24 godziny podano ponad 4,08 mln dawek preparatu. W pełni zaszczepionych jest już 77 milionów Amerykanów, to 23 proc. populacji. Codziennie ta liczba rośnie a wraz z nią nadzieje na szybkie ożywienie gospodarki i wznowienie podróży. Już teraz według badań Travel Technology Association, aż 80 proc. dorosłych Amerykanów deklaruje chęć wyjazdu turystycznego w 2021, z czego 64 proc. wskazuje na podróż lotniczą a 88 proc. z użyciem samochodu. 62 proc. konsumentów amerykańskich planuje skorzystać z usług biura podróży.

To dobry znak, zatem do wielkiego come back szykuje się zarówno branża turystyczna, jak i przemysł spotkań. Dobitnie to widać w wynikach ostatnich badań przeprowadzanych przez stowarzyszenia branżowe czy firmy konsultingowe, np.: wiemy, iż 79 proc. członków Global Business Travel Association (GBTA) zadeklarowało, iż po otrzymaniu szczepionki z ochotą i bez poczucia zagrożenia powróci do organizacji spotkań i podróży biznesowych.
Z kolei światowa branża z wielką nadzieją czeka na stacjonarną jubileuszową 10. edycję targów IMEX America, które planowane są w Las Vegas w dn. 9-11 listopada 2021. Przypomnę, iż 9. edycja targów IMEX America (2019), osiągnęła rekordową liczbę spotkań biznesowych – 76 tysięcy, a na targach zaprezentowało się 3500 wystawców ze 155 krajów i uczestniczyło 13 500 osób, w tym prawie 3500 Hosted Buyers.

Szykując się na spotkanie z amerykańskimi klientami, warto uzbroić się w wiedzę, która pozwoli lepiej zaprezentować naszą ofertę. W tym celu niezwykle pomocny będzie opublikowany w dn. 15 kwietnia 2021 przez Northstar Meeting Group raport pt.: Frist Look Reserch: Site-Selecton Priorites 2021 and Beyond, którego celem było zbadanie wpływu Covid-19 na decyzje planistów spotkań i wydarzeń dotyczące wyboru lokalizacji na 2021 rok i kolejne lata.
Raport szczegółowo opisuje, w jaki sposób globalna pandemia i inne znaczące wyzwania w 2020 roku wpłynęły na decyzje amerykańskich planistów dotyczące tego, gdzie będą organizować przyszłe spotkania. Badanie zostało przeprowadzone online w dniach 3-18 marca br. i finalnie udział w nim wzięło 603 profesjonalistów zajmujących się planowaniem spotkań korporacyjnych, stowarzyszeniowych, motywacyjnych z Ameryki Północnej.

Wpływ Covid-19 na decyzje amerykańskich planistów
Aż 81 procent planistów biorących udział w badaniu potwierdziło, że ich podejście zmieniło się w wyniku pandemii Covid-19, ale najważniejszy czynnik decydujący o wyborze miejsca ma z nią niewiele wspólnego. Nadal najważniejszym czynnikiem wyboru pozostaje renoma dobry wizerunek miejsca docelowego. Promocja destynacji to jedno z kluczowych zadań biur marketingu miejsc – convention bureaux. Wizerunku i zaufania do miejsca nie zbuduje się jedną akcją promocyjną, to świadomie zaplanowane i kompleksowe wieloletnie działanie oraz praca środowiska politycznego, biznesowego i naukowego danej destynacji.

Przystępność cenowa choć zawsze jest kluczowym czynnikiem, to zajmuje drugie miejsce wśród priorytetów. Wiele organizacji walczy o odzyskanie rentowności po roku trudności gospodarczych i przygląda się każdemu wydanemu dolarowi.

Jako kolejne ważne kryteria wyboru wskazane są pogoda i dobra infrastruktura techniczna do organizacji wydarzeń hybrydowych, która stawiana jest minimalnie wyżej aniżeli kapitał intelektualny miejsca docelowego oraz lokalny potencjał uczestników.

Chociaż pandemia Covid-19 jest głównym czynnikiem zmiany to wyzwania społeczno-polityczne, w tym protesty przeciwko nierówności rasowej i zamieszki w Waszyngtonie, również wpłynęły na decyzje  organizatorów. 37 proc. bierze pod uwagę czynniki związane z niedawnymi niepokojami społecznymi. Większość unika miast o wysokim wskaźniku przestępczości, a także miejsc niedawnych zamieszek. Jeden na dziesięciu twierdzi, że nie spotka się w stolicach stanów. Na ich decyzje zakupowe mają wpływ również przekonania polityczne, które utrwaliły niedawne wybory na fotel prezydenta. 36 proc. planistów będzie uniknąć miast postrzeganych jako skrajnie prawicowe (36 proc.), z kolei druga grupa będzie stronić od miast, które są skrajnie lewicowe (33 proc.). Kilku respondentów podkreśliło znaczenie inkluzywności, potwierdzając, że szukając miejsca docelowego kierują się ideą DEI - Diversity, Equity & Inclusion (różnorodność, równość i integracja).

Bezpieczeństwo
Aż 94 proc. planistów deklaruje, iż przy wyborze miejsc docelowych na przyszłe wydarzenia bierze pod uwagę stanowe i lokalne wytyczne związane z sytuacją pandemiczną. Większość respondentów zamiast liberalnej polityki bezpieczeństwa woli miejsca, w których obowiązują surowe zasady bezpieczeństwa zdrowotnego, takie jak nakaz noszenia masek i limit zgromadzeń.

Znaczna część planistów zwraca uwagę na protokoły bezpieczeństwa w hotelach oraz certyfikat GBAC Star przyznawany przez Global Biorisk Advisory Council. Co ciekawe niewielu respondentów zakłada, że hotele lub centra konferencyjne w swojej ofercie będą posiadać testy na Covid-19. To raczej od uczestnika wydarzenia wymagany będzie dowód na zaszczepienie lub okazanie negatywnego wyniku testu wykonanego przed przybyciem na wydarzenie. Wraz z postępem szczepień planiści spodziewają się, że testy będą w ogóle niepotrzebne, gdyż coraz więcej uczestników będzie w pełni zaszczepionych, a zagrożenie wirusem ustąpi.

Wzmożona troska o uczestników wydarzeń jeszcze bardziej podkreśliła duże znaczenie wizyt inspekcyjnych, przy czym amerykańscy organizatorzy koncentrują swoją uwagę nie tylko na funkcjonalność i dostosowanie obiektu do nowych warunków sanitarnych, ale sprawdzają też statystyki przestępczości, bezpieczeństwo sąsiedztwa, obecność policji itp.
Niektórzy doceniają też opcję wirtualnego zwiedzania, które jest bezpieczne, zaoszczędza czas i pieniądze oraz daje możliwość szybkiego otrzymania gotowej oferty w postaci filmów i zdjęć.

Karma wraca
Ważnym kryterium wyboru, na który zwrócili uwagę planiści to wcześniej nawiązane osobiste kontakty. Planiści spotkań i wydarzeń wolą pracować z ludźmi, których znają i miejscami, które wcześniej widzieli i lubią.
Z punktu widzenia reprezentantów miast kongresowych czy polskich firm DMC kluczowe jest zatem pootrzymywanie kontaktu z zagranicznymi organizatorami, nieustawanie w działaniach mających na celu pobudzenie i odbudowę popytu na spotkania i wydarzenia w Polsce.
Niektórzy planiści zauważyli, że obecnie ważnym czynnikiem też jest karma. Organizatorzy szukają partnerów, którzy potrafią znaleźć elastyczne rozwiązania, które są do przyjęcia dla obu stron i zapewnią, że bezpieczeństwo jest ich priorytetem.
W raporcie przytoczonych jest kilka wypowiedzi z tym związanych: „traktujemy priorytetowo miejsca, które pracowały z grupami podczas pandemii, a unikamy tych, które tego nie zrobiły”, „będę pamiętać miejsca, które były elastyczne w przypadku odwołań i zmian”, „pracownicy CVB, którzy teraz nie chcą szukać rozwiązań, nigdy nie będą szanować naszych postępów biznesowych. Jesteśmy gotowi zaryzykować nasz kapitał i zacząć organizować nowe wydarzenia, ale jeśli nie możemy uzyskać pomocy w podstawowych sprawach, to nie możemy powierzyć miastu nowego wydarzenia”.
Zapraszam do Polski! Polskie destynacje, działające na ich terenie obiekty konferencyjne, hotele, firmy DMC, PCO, biura convention i podwykonawcy, zaadoptowali się do zmian, wprowadzając rozwiązania pozwalające na przygotowanie nie tylko bezpiecznych, ale też zaawansowanych technicznie imprez na najwyższym poziomie. Mam nadzieję, że przekonają się o tym nie tylko klienci z Ameryki.
A teraz najważniejsza wiadomość: mimo ciągłych wyzwań i trudności w długofalowym planowaniu, aż 44 proc. respondentów nie planuje zastępować wydarzeń o charakterze ogólnonarodowym i międzynarodowym mniejszymi spotkaniami regionalnymi. Innymi słowy show must go on!

Northstar Meetings Group, czołowa platforma internetowa dla organizatorów wydarzeń biznesowych i sportowych, planistów i specjalistów w zakresie programów motywacyjnych ze wszystkich sektorów - korporacyjnych, stowarzyszeń, organizacji / agencji zewnętrznych, SMERF (spotkania społeczne, wojskowe, edukacyjne, religijne i braterskie) - dostarcza analizy i badania, buduje strategie i poddaje kreatywne rozwiązania dla sektora spotkań i usług komplementarnych.
Żródło >>>

Konkrety Anety to nazwa zbioru publikacji z Polski i ze świata, które wyszukuje i analizuje dla nas Aneta Książek, na co dzień kierownik Poland Convention Bureau (POT). Aneta stawia na dane pochodzące z krajowych i światowych raportów, a także na dobre przykłady oraz nowe trendy w marketingu miejsc i przemyśle spotkań. Analizuje je pod kątem Polski  i sektora spotkań ze szczególnym uwzględnieniem działań prowadzonych przez convention bureaux (biura marketingu miejsc). Jak sama mówi, inspirują ją cytaty.

Zaloguj się
Dodaj swój obiekt
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Inwestycje
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Wspierają nas
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt