Mazowsze: znamy wartość przemysłu spotkań w regionie w 2023 roku

Wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego szacowany jest na poziomie 1,2 proc., a branża tworzy w regionie 36 tys. miejsc pracy. To rezultaty badania „Mazovia Events Impact 2023” opublikowanego przez Mazovia Convention Bureau.
 
Badanie „Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact”, czyli próba oceny wpływu branży spotkań na gospodarkę regionu prowadzone było w województwie mazowieckim po raz drugi. Raport opracował zespół pod kierownictwem prof. UMK dr. hab. Krzysztofa Celucha.
 
W wyniku badań przeprowadzonych w 2023 roku oszacowano wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego na poziomie 1,2 proc. Wynik ten zespół prowadzący badanie uznał za wysoki, szczególnie w kontekście odbudowy przemysłu spotkań i wydarzeń po pandemii Covid 19 oraz wielu wyzwań, z którymi ta branża mierzyła się w 2023 roku (jak m.in. wojna w Ukrainie, inflacja, kryzys energetyczny). Autorzy podkreślają, że jest to istotny wkład w gospodarkę regionu.
 
MAZOVIA EVENTS IMPACT 2023 – KLUCZOWE REZULTATY
1,2 proc. – szacowany wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego
5,6 mld złotych – wartość dodana brutto wypracowana dzięki przemysłowi spotkań na Mazowszu
13 mld złotych – wkład przemysłu spotkań w produkcję globalną województwa mazowieckiego
36 tys. miejsc pracy – wkład przemysłu spotkań w tworzenie miejsc pracy w województwie mazowieckim

Jak wygląda rynek spotkań na Mazowszu
Na Mazowszu w 2023 roku (do listopada) odbyło się co najmniej 11 699 wydarzeń – były to wydarzenia korporacyjne (w tym spotkania firmowe, premiery produktów, jubileusze, wyjazdy integracyjne), kongresy, konferencje, targi i wystawy oraz incentive travel. Dla porównania w 2022 roku w hotelach woj. mazowieckim odbyło się 10 472 wydarzeń.
We wszystkich wydarzeniach brało udział co najmniej 977 146 uczestników. Średnio w wydarzeniu uczestniczyło 83 osoby (w 2022 roku było to 85 osób). Porównując Warszawę i województwo mazowieckie poza stolicą, średnia liczba uczestników spotkań była podobna. Dziennie na Mazowszu średnio odbywa się 35 spotkań.
 
Średnia długość trwania wydarzenia wynosiła 1,6 dnia – dotyczy to zarówno Warszawy, jak i pozostałej części województwa (przed pandemią Covid-19 spotkania w woj. mazowieckim, poza stolicą były nieco dłuższe – średnio trwały 1,8 dnia). Prawie 60 proc. wydarzeń trwało jeden dzień, 30 proc. – dwa dni, a trzydniowe spotkania stanowiły ponad 7 proc. Wydarzenia czterodniowe i dłuższe miały 3-procentowy udział w rynku.
 
Niemal 70 proc. wydarzeń odbywało się w hotelach czterogwiazdkowych, przy czym poza Warszawą ten udział wyniósł ponad 93 proc. Nieco powyżej 1/5 spotkań (21 proc.) miało miejsce w hotelach pięciogwiazdkowych, przy czym wszystkie te spotkania obyły się w Warszawie. Rozkład ten wyglądał bardzo podobnie w 2022 roku.
 
Badano także udział sektorów gospodarki. 7908 wydarzeń (67,6 proc.) zorganizowały korporacje, firmy z sektora prywatnego (MŚP) zorganizowały niemal 900 spotkań. Duży udział w rynku spotkań w woj. mazowieckim zanotowały tzw. sektor SMERF (społeczny, wojskowy, edukacyjny, religijny, partnerski) oraz stowarzyszenia i organizacje non-profit – łącznie ponad 2 tys. wydarzeń (17,6 proc.). Spotkania zaliczane do sektora rządowego stanowiły niecałe pół procenta wydarzeń.
Za największą liczbę wydarzeń w województwie mazowieckim w 2023 odpowiadają następujące branże: farmaceutyczna oraz związane ogólnie z medycyną, zdrowiem i urodą, branża technologiczna – w tym IT, telekomunikacyjna i serwisy online, dwie kolejne to: konsulting i rekrutacja oraz edukacja i szkolnictwo.
 
Jak prowadzone było badanie
Raport powstał jako podsumowanie projektu Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact, którego celem było zbadanie wartości rynku przemysłu spotkań na Mazowszu, określenie ekonomicznego znaczenia wydarzeń (m.in. biznesowych, społecznych, gospodarczych, kulturalnych) odbywających się na terenie województwa mazowieckiego, i zaprezentowanie ich wkładu w gospodarkę regionu. Do przeprowadzenia analizy, jej autorzy wykorzystali cztery różne kwestionariusze ankietowe, kierowane do uczestników rynku przemysłu spotkań w ramach trzech faz badania. Pierwsza ankieta skierowana była do uczestników spotkań i wydarzeń. Jej celem było określenie wielkości oraz struktury wydatków. Druga ankieta skierowana była do organizatorów (zarówno agencji, jak i docelowych klientów), których podzielono na siedem kategorii. Celem tej ankiety było m.in. określenie wielkości oraz struktury funduszy, jakimi dysponował organizator w związku z przygotowaniem wydarzeń. W tej samej fazie odrębna ankieta skierowana była do przedstawicieli biur marketingu miejsc działających w województwie mazowieckim i dotyczyła – oprócz aspektów gospodarczych – m.in. postrzegania i wizerunku województwa mazowieckiego jako destynacji przemysłu spotkań.
Ostatnia, czwarta ankieta skierowana była do przedstawicieli obiektów, w których odbywają się spotkania. Do badania wyselekcjonowano 50 miejsc na Mazowszu – wybór był celowy ze względu na rodzaj obiektu, w którym istnieje możliwość organizacji spotkań. Celem tej ankiety było poznanie wpływów podmiotu wynikających z funduszy przeznaczonych na gastronomię, wynajem powierzchni, pokojów noclegowych oraz organizacji programu merytorycznego i artystycznego.
 
Pełną wersję raportu można pobrać tutaj >>>

Premiera raportu „Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact” miała miejsce podczas wydarzenia MP Impact®: summit, awards, report, które odbyło się w grudniu 2023 roku w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

Zobacz relację z MP Impact® >>>

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl