Demand Outlook: liczba wydarzeń w miastach wschodniej Europy w roku 2019
Według analizy porównawczej, obejmującej dane z systemu Demand Outlook liczba wydarzeń organizowanych w 2019 roku spadła w takich miastach jak Bukareszt, Sofia i Praga, a wzrosła w Mediolanie, Sankt Petersburgu, Kojowie i Bratysławie.
Analiza wydarzeń organizowanych w roku 2019 w porównaniu do roku 2018 obejmuje wybrane miasta Europy, czyli Bukareszt, Sankt Petersburg, Kijów, Budapeszt, Mediolan, Wilno, Pragę, Sofię, Bratysławę.
W miastach tych Demand Outlook dotarł w roku 2019 do informacji na temat 32 173 spotkań, które odbyły się na 7,3 mln mkw. powierzchni konferencyjnej i gastronomicznej.
Za rok 2018 raport uwzględnia w tych miastach informacje o 31879 spotkaniach, zrealizowanych na 7,5 mln mkw powierzchni.
Bukareszt: spadek we wszystkich branżach
W Bukareszcie w monitorowanych przez Demand Outlook obiektach odbyło się w 2019 roku o 14,9 procenta mniej wydarzeń niż w roku 2018. W 2019 roku najwięcej spotkań odbyło się w maju, w roku 2018 - w październiku.
Zajętość sal konferencyjnych – czyli ich procentowe wykorzystanie w ciągu roku, wyniosła w 2019 roku 21,3 procenta, czyli mniej o 4,2 procenta w porównaniu do roku 2018.
W roku 2019 największy udział miały na rynku w Bukareszcie obiekty grupy IHG, w których użyto 24,5 procenta całej dostępnej powierzchni. Oznacza to wzrost o 1,9 procenta w porównaniu do roku 2018. Popularna była także sieć Marriott International, która odnotowała w 2019 wykorzystanie powierzchni na poziomie 18,2 procenta, a to oznacza spadek o 2,4 procenta. Ramada Worldwide także zanotowała spadek – o 2,8 procenta z poziomu 19,5 procenta do 17,1 procenta w roku 2019.
Spadek w liczbie wydarzeń odnotowały w Bukareszcie wszystkie branże organizujące spotkania w tym mieście, w tym najbardziej aktywna branża farmaceutyczna – o 7,3 procenta, technologiczna/IT – o 12,2 procenta i konsultingowa – o 9,5 procenta. Spadek dotyczył także spotkań organizowanych przez klientów prywatnych – o 25 procent.
Najbardziej aktywna w Bukareszcie organizacja zorganizowała w 2019 roku 69 spotkań, zdobywając 1,1 procenta udziału w rynku.
Sankt Petersburg, Wilno, Mediolan: wszystkie branże odnotowały wzrost
W Sankt Petersburgu w monitorowanych obiektach w 2019 roku odbyło się o 4,4 procenta więcej wydarzeń niż w roku 2018. Najwięcej spotkań odbywało się w kwietniu.
W tym mieście najsilniejsze pozycje zbudowały w 2019 roku trzy sieci hotelowe. Pierwsza z nich to obiekty należące do Radisson Hotel Group, w których użyto 28,6 procenta dostępnej powierzchni. Oznaczało to jednak spadek o 2,7 procenta w porównaniu do roku 2018.
Grupa IHG uzyskała 25,5 procenta zajętości powierzchni i odnotowała tym samym spadek o 1,1 procenta. Trzecia najbardziej popularna sieć hotelowa – Azimut –wykazała użycie powierzchni na poziomie 22,4 procenta i wykazała spadek o 1,4 procenta w porównaniu do roku 2018.
Najbardziej aktywna w Sankt Petersburgu branża farmaceutyczna zorganizowała w 2019 roku o 1,8 procenta spotkań więcej niż rok wcześniej. Więcej spotkań zrealizowały także branże- edukacyjna - o 15,1 procenta oraz technologiczna/IT - o 16,3 procenta.
Najbardziej aktywna w Sankt Petersburgu organizacja zrealizowała w 2019 roku 100 spotkań, zdobywając 1,9 procenta udziału w rynku.
Również w Wilnie odnotowano wzrost liczby wydarzeń organizowanych przez branże: edukacyjno-szkoleniową –o 44,4 procenta, farmaceutyczną –o 58,7 procenta oraz konsultingową – o 5 procent.
Najbardziej aktywna w Wilnie firma zorganizowała w 2019 roku 71 spotkań, zdobywając 2,3 procenta udziału w rynku.
W Wilnie w ośrodkach konferencyjnych monitorowanych przez Demand Outlook odbyło się w 2019 roku o 32,4 procenta wydarzeń więcej niż w roku 2018. W 2019 roku najwięcej spotkań odbyło się w październiku, a w roku 2018 - we wrześniu.
W Wilnie w roku 2019 największy udział na rynku miały obiekty Radisson Hotel Group, w których użyto 45,1 procenta całej dostępnej powierzchni. Oznaczało to spadek dla tej sieci o 8,6 procenta w porównaniu do roku 2018. Sieć IHG odnotowała w 2019 wykorzystanie powierzchni na poziomie 30,4 procenta, co oznacza wzrost o 11,1 procenta. Obiekty niezależne zanotowały nieznaczny wzrost o 0,3 procenta - z poziomu 13,1 procenta do 13,4 procenta w roku 2019.
Podobnie jak w dwóch poprzednich miastach również wszystkie branże organizujące spotkania w Mediolanie odnotowały wzrost. W przypadku najbardziej aktywnej branży – farmaceutycznej wzrost ten w porównaniu do 2018 roku wyniósł 37,7 procenta. Branża edukacyjna wykazała wzrost liczby zrealizowanych wydarzeń o 18,8 procenta, a technologiczna/IT– o 10,7 procenta.
Najbardziej aktywna w Mediolanie firma zorganizowała w 2019 roku 55 spotkań, zdobywając 1,8 procenta udziału w rynku.
W monitorowanych w 2019 roku obiektach zlokalizowanych w Mediolanie odbyło się o 20,6 procenta więcej wydarzeń niż w roku 2018. W 2019 roku najwięcej spotkań odbyło się w listopadzie, natomiast w roku 2018 - w lutym.
W Mediolanie w 2019 roku zajętość sal konferencyjnych wyniosła 14,1 procenta, co oznacza wzrost o 1 procent w porównaniu do roku 2018.
Największy udział w rynku spotkań w roku 2019 miały w Mediolanie obiekty sieci Marriott International, w których wykorzystano 21,8 procenta całej dostępnej powierzchni. Wskazuje to na wzrost o 1,3 procenta w porównaniu do roku 2018. Sieć UNA Hotels & Resorts odnotowała natomiast w 2019 wykorzystanie powierzchni na poziomie 17 procent, a to oznacza dla niej spadek o 3 procent. Obiekty niezależne również wykazały spadek – o 4,5 procenta – z poziomu 19,8 procenta do 15,3 procenta w roku 2019.
Kijów i Budapeszt: wzrost wydarzeń branży konsultingowej
W Kijowie w roku 2019 odbyło się o 5,3 procenta więcej wydarzeń niż w roku 2018. Najwięcej spotkań odbyło się w listopadzie, tak samo jak w roku 2018.
W 2019 roku w Kijowie zajętość sal konferencyjnych wyniosła 13,1 procenta, co oznacza wzrost o 0,1 procenta w porównaniu do roku 2018.
W stolicy Ukrainy spadek w liczbie wydarzeń odnotowała najbardziej aktywna branża, czyli branża farmaceutyczna – o 26,5 procenta, spadek także zanotowała branża technologiczna/IT – o 25 procent. Natomiast branża konsultingowa zrealizowała o 4,2 procenta więcej wydarzeń niż rok wcześniej.
Najbardziej aktywny w Kijowie klient zorganizował w 2019 roku 78 spotkań, zdobywając 2,5 procenta udziału w rynku.
W Budapeszcie w 2019 roku odbyło się o 17,1 procenta mniej wydarzeń niż w roku 2018. W 2019 roku najwięcej spotkań odbyło się w maju, natomiast w roku 2018 w listopadzie. Zajętość sal konferencyjnych wyniosła w ty mieście w 2019 roku 8,2 procenta, co oznacza spadek o 1,3 procenta w porównaniu do roku 2018.
W roku 2019 największy udział na rynku miały w Budapeszcie obiekty grupy Hilton Worldwide, które wykazały 25,3 procenta użycia dostępnej na rynku powierzchni, co oznacza spadek o 3,1 procenta w porównaniu do roku 2018. Popularna była także sieć Marriott International, która odnotowała w 2019 wykorzystanie powierzchni na poziomie 24,5 procenta, co oznacza nieznaczny spadek (0,2 procenta) w porównaniu do roku 2018. Natomiast wzrost zanotowała tymczasem sieć Accor - o 6,2 procenta do poziomu 17,4 procenta.
W stolicy Węgier spadek w liczbie wydarzeń odnotowała najbardziej aktywna tu branża, czyli farmaceutyczna – o 26,5 procenta oraz branża technologiczna/IT – o 25 procenta. Natomiast branża konsultingowa, podobniej jak w Kijowie, zrealizowała o 4,2 procenta więcej wydarzeń niż rok wcześniej.
Najbardziej aktywny w Budapeszcie klient zorganizował w 2019 roku 78 spotkań, zdobywając 2,5 procenta udziału w rynku, tak samo jako w przypadku Kijowa.
Praga i Sofia: wzrost wydarzeń branży technologicznej
W badanych przez system Demand Outlook obiektach znajdujących się w Pradze w 2019 roku odbyło się o 5,4 procenta mniej wydarzeń niż w roku 2018. W 2019 roku najwięcej spotkań odbyło się w październiku, natomiast w roku 2018 - w listopadzie.
W roku 2019 zdecydowanie największy udział na rynku miały w Pradze obiekty sieci Hilton Worldwide. Odnotowano w nich wykorzystanie 15,5 procenta całej dostępnej powierzchni, był to jednocześnie spadek o 5,1 procenta w porównaniu do roku 2018. Druga najbardziej popularna sieć - Vienna House odnotowała w 2019 wykorzystanie powierzchni na poziomie 16,8 procenta i wykazała 1 procent wzrostu. Obiekty niezależne także zanotowały wzrost – o 5,3 procenta – z poziomu 10,9 procenta w roku 2018 do 16,2 procenta w roku 2019.
Spadek w liczbie wydarzeń odnotowała w Pradze wiodąca w tym mieście branża farmaceutyczna – o 6,3 procenta. Spadek odnotowała także branża konsultingowa – o 5,3 procenta oraz edukacyjna – o 23 procent. Wzrost wykazała natomiast branża technologiczna/IT, wyniósł on 12,5 procent.
Najbardziej aktywna w Pradze firma zorganizowała w 2019 roku 31 spotkań, zdobywając 1,2 procenta udziału w rynku.
Również w Sofii branża technologiczna wykazała wzrost liczby zrealizowanych wydarzeń, wyniósł on 1,2 procenta. Pozostałe branże wykazały spadek, który w przypadku branży konsultingowej wyniósł 0,4 procenta, a w przypadku branży farmaceutycznej – 3,7 procenta.
Najbardziej aktywna w Sofii firma zorganizowała w 2019 roku 54 spotkania, zdobywając 2,1 procenta udziału w rynku.
W stolicy Bułgarii w monitorowanych obiektach odbyło się w 2019 roku o 3,2 procenta wydarzeń mniej niż w roku 2018. W 2019 roku najwięcej spotkań odbyło się w listopadzie, a w roku 2018 – czerwcu.
W roku 2019 zdecydowanie największy udział na rynku miały w Sofii obiekty niezależne, w których użyto 31,2 procenta całej dostępnej powierzchni i oznacza to jednocześnie spadek o 4,5 procenta w porównaniu do roku 2018. Najbardziej popularna sieć - Sofia Hotels Management odnotowała w 2019 wykorzystanie powierzchni na poziomie 20,1 procenta, a to oznacza dla niej spadek o 3,1 procenta. Sieć Accor wykazała wykorzystanie powierzchni równe 12,9 procenta i nie odnotowała w tym zakresie zmian w porównaniu do roku 2018.
Bratysława: wzrost wydarzeń branży turystycznej
W obiektach monitorowanych przez Demand Outlook w Bratysławie miało miejsce w 2019 roku o 13 procent więcej wydarzeń niż w roku 2018. W 2019 roku najwięcej spotkań odbyło się czerwcu, natomiast w roku 2018 - w październiku.
Zajętość sal konferencyjnych – czyli ich procentowe wykorzystanie w ciągu roku, wyniosła w Bratysławie 16,1 procenta, co oznacza spadek o 0,5 procenta w porównaniu do roku 2018.
W roku 2019 największy udział na rynku miały w Bratysławie obiekty grupy IHG, w których użyto 33,7 procenta całej dostępnej powierzchni i zanotowano wzrost o 3,9 procenta w porównaniu do roku 2018. Sieć Luxury Collection Hotel odnotowała w 2019 spadek wykorzystania powierzchni w roku 2019 o 4,9 procenta, wyniósł on 24,8 procenta. Hilton Worldwide także zanotowała spadek – o 8,2 procenta do poziomu 10,1 procenta.
Najbardziej aktywna w Bratysławie branża – technologiczna/IT zrealizowała w tym mieście dokładnie tyle samo spotkań co rok wcześniej. Branża farmaceutyczna odnotowała niewielki wzrost o 0,7 procenta, a branża turystyczna wykazała wzrost aż o 26 procent.
Najbardziej aktywna w Bratysławie firma zorganizowała w 2019 roku 35 spotkań, zdobywając 1,3 procenta udziału w rynku.
Pełen raport można porbrać tutaj