Jubileusz Kraków Convention Bureau – 20 lat rozwoju turystyki biznesowej w Krakowie

20 lat zmian, wyzwań i rozwoju: miasta, lokalnej branży MICE, infrastruktury kongresowej. W 2004 roku powołano Krakow Convention Bureau, jedno z pierwszych biur kongresów w Polsce. 20 lat temu, gdy Polska wchodziła do Unii Europejskiej, a w mieście powstawały pierwsze sieciowe hotele, zdecydowano, że turystyka biznesowa w Krakowie ma potencjał, który warto rozwijać.
 
Kraków Convention Bureau
Kraków Convention Bureau działa w strukturach Gminy Miejskiej Kraków od 2004 roku. Podstawowym zadaniem zespołu jest budowanie marki miasta jako destynacji biznesowej, marki, która aktualnie jest stabilna i cieszy się zainteresowaniem na arenie polskiej i międzynarodowej.
Kraków Convention Bureau jest partnerem łączącym środowisko biznesowe, naukowe z samorządem miasta, oraz bardzo często jest pierwszym punktem kontaktu dla organizatorów wydarzeń, szczególnie tych międzynarodowych. Większość dużych kongresów stowarzyszeń realizowanych w mieście odbywa się przy współpracy i wsparciu Biura Kongresów.

Szczególnie ważny, ze względu na specyfikę Krakowa i jego pozycję jako ośrodka naukowego, jest Krakowski Klub Ambasadora Kongresów, działający w ramach grupy Kraków Network, prowadzony przy współpracy z Kraków Convention Bureau UMK. Do tej pory tytuł Ambasadora Kongresów Polskich otrzymało ponad 320 osób, z których 64 związane się Krakowem.
 
Wzrost liczby wydarzeń w Krakowie do wybuchu pandemii
Od 2014 roku szczegółowych informacji na temat przemysłu spotkań dostarcza coroczny raport „Branża spotkań w Krakowie”. Do 2019 roku liczba raportowanych wydarzeń systematycznie rosła. Dla porównania w roku 2014 odbyło się 3976 wydarzeń, trzy lata później było ich 6013. Pandemia przerwała ten trend, jednak wg najnowszego raportu, w 2023 roku zorganizowano 4368 spotkań biznesowych, czyli o 66,15 proc. więcej niż rok wcześniej i ponad dwukrotnie więcej niż w 2021 roku. Można optymistycznie wnioskować, że wraca wzrostowa tendencja w organizacji kongresów i konferencji. W 2014 roku Kraków jako pierwsze polskie miasto oszacował wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę miasta, potwierdzając jego oddziaływanie na budżet miasta. Raport dotyczący roku 2017 wskazuje, że udział PKB wytworzonego przez branżę spotkań i wydarzeń w PKB gospodarki Krakowa wyniósł 3,38 procenta.

– Wzrost liczby wydarzeń to naturalny skutek tego, że Kraków jest miastem wyjątkowym pod wieloma względami. Wielowiekowa historia i dziedzictwo, bogata oferta turystyczna oraz nowoczesne zaplecze hotelowe i infrastruktura kongresowa stanowią idealną scenerię i bazę dla organizatorów kongresów i konferencji. Istotnym motorem przyciągania do Krakowa kongresów o międzynarodowym zasięgu jest środowisko naukowe Krakowa – w mieście funkcjonują 23 uczelnie wyższe i dynamicznie rozwijający się biznes – komentuje Elżbieta Kantor, dyrektor Wydziału ds. Turystyki.
 
Profesjonalna infrastruktura
Wzrostowi liczby wydarzeń towarzyszą inwestycje w infrastrukturę. Z perspektywy 20 lat, można mówić o zmianach na ogromną skalę. W roku 2004 w Krakowie działały 83 hotele. Aktualnie jest ich 198 hoteli, 21 to obiekty 5-gwiazdkowe. Znaczna część z nich to obiekty, z których korzystają organizatorzy wydarzeń i goście biznesowi, pojawiły się dwa hotele mocno skoncentrowane na kliencie konferencyjnym – DoubleTree by Hilton Krakow Hotel & Convention Center i Metropolo by Golden Tulip. Oba z nich posiadają po 16 sal konferencyjnych, które mogą pomieścić dwa tysiące gości.
W roku 2014 w stolicy Małopolski oddano do użytku trzy duże obiekty konferencyjne – Tauron Arenę Kraków, największą w Polsce halę widowiskowo-sportową, która może pomieścić ponad 22 tysiące osób, Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe Expo Kraków (gdzie można organizować kongresy dla 5 tys. uczestników), oraz Centrum Kongresowe ICE Kraków.
ICE Kraków gości różnorodne – zarówno jeśli chodzi o formę, tematykę, jak i skalę – wydarzenia.
Dekada funkcjonowania obiektu była pełna biznesowych i kulturalnych spotkań, które ukształtowały ICE Kraków i wypracowały pozycję lidera europejskiej sceny kongresowej i kulturalnej. Od października 2014 roku, odbyło się ponad 1400 wydarzeń, w tym czasie ICE Kraków odwiedziło blisko 1,7 miliona uczestników. Odbywały się tam takie wydarzenia, jak 61. edycja ICCA World Congress, kongres ECAI (European Conference on Artificial Intelligence), Międzynarodowy Kongres Organizacji Miast Światowego Dziedzictwa (OWHC), 48. Światowy Kongres Chirurgiczny czy Open Eyes Economy Summit.
 
W maju 2024 roku minęło 10 lat od pierwszego wydarzenia, które odbyło się w Tauron Arenie Kraków. Był to Pixar in Concert. Od tego czasu zorganizowano ich ponad 2400 a Arenę odwiedziło ponad sześć milionów osób. Tauron Arena Kraków gościła takich artystów jak: Paul McCartney, Elton John, Sting, Björk, Robbie Williams, Metallica, Aerosmith, Depeche Mode, Deep Purple, Iron Miaden, Linkin Park, Justin Bieber czy Harry Styles. W sumie wystąpiło ponad 430 artystów, zorganizowano 380 imprez sportowych oraz ponad 100 kongresów i konferencji takich jak Kongres Muszkieterów, Kongres Lyconet Elite Seminar, Targi Pracy Jobicon, MeetUp, HackYeah Hackathon.
 
W 2014 otwarto także Expo Kraków największy w Małopolsce, liczący 15 tys. m2 płaskiej powierzchni obiekt w targowo-wystawienniczy. Pierwszym wydarzeniem zorganizowanym w Expo Kraków było ConExPest, a kolejną Moto Show Kraków. Aktualnie Expo gości rocznie ponad 100 tysięcy osób z różnych części świata. Flagowe wydarzenia jak Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie®, Międzynarodowe Targi Stomatologiczne KRAKDENT®, Międzynarodowe Targi Wyposażenia Hoteli i Gastronomii HORECA®, Festiwal i Targi Gier Planszowych BookGame czy impreza dla miłośników motoryzacji Tuning Show Expo na stałe wpisały się krakowski kalendarz evenetowy.
 
W 2021 otwarto Centrum Konferencyjne Fabryczna CKF_13 wielofunkcyjny obiekt znajdujący się w zabytkowej części kompleksu Fabryczna City, na terenie dawnej wytwórni wódek Polmos. W kompleksie Fabryczna City znajduje się także czterogwiazdkowy hotel Mercure, pasaż z restauracjami oraz Muzeum Fabryka Wódki.
Na potrzeby odwiedzających stolicę Małopolski systematycznie zwiększana jest liczba połączeń lotniczych, Kraków Airport aktualnie oferuje ponad 160 regularnych połączeń. Ruch pasażerski na krakowskim lotnisku sukcesywnie rośnie, w 2023 skorzystało z niego niemal 9,5 miliona pasażerów - jest to najlepszy wynik w 60-letniej historii lotniska.

Miasto wspiera wydarzenia
Ogromną rolę w budowaniu marki Krakowa jako „host city – miasta organizatora”, odgrywa konsekwentna polityka miasta oraz świadomość, że rozwój przemysłu spotkań jest bardzo ważny dla gospodarki miasta. „Polityka zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021 – 2028” definiuje turystykę biznesową jako jeden ze strategicznych, kluczowych obszarów. Kongresy i konferencje należą do produktów, które posiadają największe wartości pod względem konkurencyjności i atrakcyjności.

– Kraków koncentruje się na pozyskiwaniu międzynarodowych kongresów i konferencji. Działania te zmierzają do wzmacniania marki Krakowa jako miasta kongresów, które od 20 lat realizuje Krakow Convention Bureau. Skupiamy się nie tylko na pozyskaniu wydarzeń, ale też wspieramy organizatorów na każdym etapie realizacji, wierzymy, że mając pozytywny obraz miasta będą jego najlepszą reklamą – podsumowuje Małgorzata Przygórska-Skowron, kierownik Kraków Convention Bureau.

Korzyści z organizacji kongresów i konferencji mają wymiar ekonomiczny – ich beneficjentami są firmy związane z organizacją wydarzeń, ale także hotelarze, restauratorzy, firmy przewozowe czy muzea, przewodnicy turystyczni. Przemysł spotkań generuje miejsca pracy, do miasta wpływają podatki odprowadzane przez firmy działające w branży. Nie należy zapominać o aspekcie promocyjnym i wizerunkowym. Z realizacją wydarzenia wiążą się artykuły w międzynarodowej prasie branżowej, informacje na stronach kongresu, wpisy w mediach społecznościowych organizatorów i uczestników.

Podczas dużych międzynarodowych wydarzeń organizowane są akcje skierowane do lokalnej społeczności oraz akcje CSR. Mogą to być bezpłatne badania dla mieszkańców podczas wydarzeń medycznych czy biegi charytatywne, darmowe wejścia na wydarzenie dla studentów. Działania te pokazują, że międzynarodowe wydarzenia nie są hermetycznymi obradami specjalistów, ale wchodzą w tkankę miasta i rezonują z mieszkańcami. W Krakowie propagujemy myślenie o kongresach w kategoriach „dziedzictwa”. Wierzymy, że nie stanowią one epizodu w życiu miasta, lecz mają potencjał, by pozytywnie oddziaływać na lokalną społeczność. Organizacja wydarzeń kongresowych stanowi strategiczny rynek rozwoju ze względu na transfer wiedzy.

Wsparcie kierowane do organizatorów może przybierać różne formy – od realizacji wizyt studyjnych, poprzez dostęp do profesjonalnych materiałów promocyjnych, zaangażowanie władz miasta w proces pozyskiwania spotkania, wreszcie promocję wydarzenia. Zdarza się też, że miasto staje się organizatorem lub partnerem wybranego punktu w programie spotkania. W Krakowie organizatorzy konferencji, kongresów, wydarzeń kulturalnych i sportowych mogą skorzystać ze specjalnych stawek na przejazdy komunikacją miejską. Na mocy uchwały z 2014 roku Rada Miasta Krakowa wprowadziła możliwość zakupu tzw. biletu konferencyjnego. Przy ustalaniu cennika stosowane są rabaty uzależnione od wielkości grupy i długości trwania wydarzenia, które wynoszą od 10 do 30 procent ceny. Miasto rozważa kolejne udogodnienia skierowane do organizatorów wydarzeń.

Aktywnie pozyskiwane środki grantowe wspomagają rozwój turystyki biznesowej i działania samego Biura Kongresów (Convention Bureau). Dzięki środkom unijnym wybudowano Centrum Kongresowe ICE Kraków, wspomniany grant szwajcarski umożliwił badania impaktowe, zaś lata 2022-2023 w Krakowie i Małopolsce upłynął pod hasłem kampanii „Wide Open for Meetings”, realizowanej w ramach projektu „Małopolska – cel podróży”, finansowany z Funduszy Europejskich, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Budżet całego projektu wyniósł 24 mln zł, z czego na kampanię krajową przeznaczono 8 mln zł, a 16 mln zł na kampanię zagraniczną, w tym na promocję MICE – 4 mln. Działania promocyjne prowadzono komplementarnie i wielokanałowo, z naciskiem na internet – przy wykorzystaniu najnowszych produktów i narzędzi marketingu w sieci. W ramach kampanii przygotowano m.in. spoty i banery, podkreślające bogactwo oferty turystycznej Małopolski i Krakowa, reklamy promujące Kraków i Małopolskę ukazały się w renomowanych tygodnikach jak The Economist. Łączny zasięg jednego tylko z elementów projektu – kampanii internetowej szacowany jest na niemal 30 milinów – do takiej liczby osób dotarła kampania w mediach społecznościowych. Na samym Facebooku łączny zasięg na wszystkich rynkach szacowany jest na ponad 10 milionów.
Kraków należy do międzynarodowych stowarzyszeń jak International Congress and Convention Association (ICCA), zrzeszającej obecnie 900 podmiotów, firm oraz organizacji działających w turystyce biznesowej z całego świata czy City Destinations Alliance (CityDNA), organizacji ułatwiającej wymianę informacji i doświadczeń związanych z tematem turystyki miast pomiędzy członkami stowarzyszenia.

Wyzwania
Trendy zachodzące w turystyce oraz branży spotkań w ciągu ostatnich kilku lat wyraźnie wskazują, że coraz większą wagę podróżujący przykładają do kwestii ekologii i zrównoważonego rozwoju. Hotele oraz centra kongresowe na całym świecie podejmują działania zmierzające do ograniczenia emisji CO2, redukcji ilości odpadów oraz uzyskania niezależnych certyfikacji.
Również Kraków jako jedna z najbardziej popularnych turystycznych destynacji w Polsce wpisuje się w ten trend, promując organizację wydarzeń zrównoważonych. Kraków jako pierwsze polskie miasto przystąpiło do GDS-Index w 2022 roku. GDS-Index to inicjatywa benchmarkingowa, która porównuje miasta na podstawie ich wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju, a klasyfikacja dokonywana jest na podstawie siedemdziesięciu kryteriów. Przystąpienie do inicjatyw jest katalizatorem lokalnych inicjatyw, wspólnych działań branży turystycznej i miasta a w konsekwencji długofalowych zmian w dziedzinie ESG. W roku 2024 Kraków Convention Bureau stworzyło „Strategię dla zrównoważonej turystyki biznesowej w Krakowie” oraz „Deklarację w sprawie różnorodności i równości w branży kongresowej”. Przystąpienie do inicjatywy ma być więc katalizatorem kolejnych projektów i wspólnych działań branży turystycznej i miasta, a w konsekwencji szansą na długofalowe zmiany jakościowe w krakowskiej turystyce.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl