Plenerowy spektakl „Kronika Polska 1025–2025” z Teatrem KTO
Informacje o wydarzeniu
Kategoria
Liczba osób
50000
Data
09.2025
Obiekt
Opis wydarzenia
Na krakowskim Rynku Głównym odbyło się uznawane za jedno z największych widowisk plenerowych ostatnich lat – „Kronika Polska 1025–2025”, gromadząc pięćdziesiąt tysięcy widzów. Spektakl był częścią obchodów 1000-lecia Królestwa Polskiego. Za jego realizację odpowiadał zespół krakowskiego Teatru KTO.
Na scenie o długości pięćdziesięciu metrów, przy wsparciu potężnego nagłośnienia, kilkunastometrowych ekranów multimedialnych i zestawu świateł wystąpiło ponad 500 wykonawców. Towarzyszyły im wirtualna scenografia z ożywianymi obrazami i wirtualnymi aktorami, mapping na Sukiennicach, iluminacja Sukiennic, efekty specjalne i zakrycie Wieży Ratuszowej przez alpinistów flagą biało-czerwoną. Spektakl w Rynku Głównym poprzedził 250-metrowy korowód z 500 wykonawcami ubranymi w barwne kostiumy z różnych epok i z 10 mobilnymi scenami oraz mobilnym nagłośnieniem. Mieszkańcy i goście mieli okazję zobaczyć wyjątkową lekcję historii i wyruszyć w podróż śladami 1000-lecia Królestwa Polskiego. Spektakl zgromadził tłumy widzów i stał się jednym z kluczowych wydarzeń obchodów 1000-lecia Królestwa Polskiego. Rejestrację wydarzenia zrealizowała Telewizja Polska, a emisja na antenie miała miejsce 28 września.
Za całością produkcji – od koncepcji, przez koordynację setek uczestników, aż po realizację technologiczną i formalną – stał niewielki, kilkunastoosobowy zespół Teatru KTO. Jak podkreślają twórcy, skala przedsięwzięcia odpowiadała projektom realizowanym zazwyczaj przez duże, wyspecjalizowane instytucje z rozbudowanym zapleczem organizacyjnym i największe agencje producenckie. Technologicznie był to setup festiwalowy, a formalnie wydarzenie zostało zrealizowane w formule imprezy masowej i zgromadzenia.
Jak to możliwe, że kameralny teatr w Krakowie zrealizował jedno z najbardziej monumentalnych widowisk plenerowych? Odpowiedź to unikatowe połączenie potencjału artystycznego i organizacyjnego: wizjonerskiej siły Jerzego Zonia, reżysera i dyrektora teatru, z produkcyjnym doświadczeniem Sebastiana Goduli, działających w tandemie wspieranym przez zespół Teatru KTO.
Jak podkreślają twórcy, „Kronika Polska” stała się nie tylko spektaklem, ale i manifestem siły niewielkich instytucji kultury. Pokazała, że prawdziwa wielkość nie mierzy się liczbą etatów, ale kompetencjami, doświadczeniem i pasją.
Teatr KTO z siedzibą na krakowskim Podgórzu rozwija ofertę spektakli dla dorosłych i dzieci. Zespół teatralny gościł w ponad 250 miastach, 40 krajach i na 5 kontynentach. W trakcie blisko 300 zagranicznych podróży KTO prezentował spektakle m.in. w Brazylii, Chinach, Iranie, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Korei Południowej, Kostaryce, Meksyku, Tunezji, USA i niemal wszystkich krajach Europy. Teatr KTO jest organizatorem międzynarodowego ULICA Festival (37 edycji w latach 1988 – 2024) oraz Festiwalu Ciało i Czas. Od 1 stycznia 2005 roku jest teatrem miejskim.
Jerzy Zoń – współzałożyciel i dyrektor Teatru KTO od 1978 roku, reżyser i autor prekursorskich spektakli, które obejrzało już ponad 3 miliony widzów w ponad 40 krajach. Twórca charakterystycznego, pozawerbalnego języka teatralnego, wielokrotnie nagradzany – od Gloria Artis po Nagrodę im. Wyspiańskiego – i uznawany za kreatora największych widowisk plenerowych w Polsce. To jego wizja nadała „Kronice Polskiej” wyjątkową artystyczną siłę i symbolikę.
Sebastian Godula – od ponad 20 lat menedżer kultury i producent, ekspert branży eventowej. Były zastępca dyrektora KBF odpowiedzialny za Wianki, Misteria Paschalia, Sacrum Profanum czy widowiska sylwestrowe transmitowane na żywo przez największe stacje TV. Później współzałożyciel i zarządzający event-factory, dziś zastępca dyrektora Teatru KTO. Jego doświadczenie w zarządzaniu wielkoskalowymi projektami – od Światowych Dni Młodzieży dla 3 mln uczestników po skomplikowane realizacje w nietypowych lokalizacjach – pozwoliło zbudować efektywny zespół i zapanować nad produkcją „Kroniki Polskiej”.