,,Królewski sen” – dziewiąta edycja Muzeum Utraconego w Noc Muzeów

Podczas tegorocznej Nocy Muzeów, 18 maja w Krakowie i 19 maja w Warszawie, Gdańsku, Toruniu oraz Poznaniu odbędzie się wyjątkowy pokaz multimedialny „Królewski sen” przedstawiający losy rzeźb należących do ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego. Organizatorami projektu są Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Ad Artis Fundacja Sztuki SAR, we współpracy z MKiDN. Wydarzenia współorganizują Ministry of Creativity i Fulscreen. MeetingPlanner.pl jest patronem medialnym.

W tym roku w ramach projektu Muzeum Utracone zaprezentowane zostaną losy dzieł z kolekcji ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego. Te pieczołowicie wybierane i zamawiane w całej Europie zarówno przez samego króla, jak i jego licznych wysłanników, zgodnie z planem przygotowanym przez najważniejszego królewskiego doradcę Marcello Bacciarellego dzieła, miały być jednym z narzędzi w dążeniu króla aby „uczynić kraj (…) rządnym, szczęśliwym i poważanym”. Symbolem królewskich marzeń o państwie idealnym, nowoczesnym i suwerennym miał stać się Pałac na Wyspie w Łazienkach Królewskich.

Historia sprawiła, że król nigdy nie ujrzał pełnej realizacji swego planu. W wyniku rozbiorów Polska utraciła niepodległość, a Łazienki stały się warszawską siedzibą kolejnych carów Rosji z dynastii Romanowów. Podczas Pierwszej Wojny Światowej całe wyposażenie królewskich rezydencji, zarówno Łazienek, ale też Zamku Królewskiego i Zamku na Wawelu zostało wywiezione do Rosji. Dopiero po odzyskaniu suwerenności i wygranej wojnie polsko-bolszewickiej, te bezcenne obiekty mogły powrócić na swoje miejsce. Radość z ponownie odzyskanej wolności nie trwała długo. Nikt wcześniej nie obszedł się tak brutalnie z Łazienkami jak uczynili to hitlerowscy okupanci. Królewska kolekcja została zagrabiona, a sam pałac spalony.
Dzieła sztuki z królewskiej kolekcji były świadkami wszystkich tych wydarzeń i za ich pośrednictwem zostanie opowiedziana historia Łazienek. W filmie losy kolekcji, losy Łazienek i Polski opowiadają rzeźby Parku Łazienkowskiego: Zima, Wisła, Diana, Bug i inne.
– Film „Królewski Sen” rozpoczynamy od samej historii Łazienek Królewskich w Warszawie, pragnieniu Stanisława Augusta, aby Każdy Polak miał dostęp do jego Republiki Marzeń. Dla króla, każdy obywatel zasługiwał na kontakt ze sztuką, pięknem i mądrością. To był czas radości i reform. Uchwalenie w 1791 roku Konstytucji 3 Maja..., a potem tragiczne losy wojenne zgromadzonych dzieł i ich częściowe odzyskanie i przywrócenie społeczeństwu, by Królewski Sen mógł się spełnić we współczesności – opowiada Anna Zimecka ze Stowarzyszenia SAR, pomysłodawczyni projektu Muzeum Utracone i wiceprezes Fundacji Ad Artis. – Historię wojennych losów kolekcji Stanisława Augusta Poniatowskiego opowiadamy językiem ilustracji i nowoczesnymi środkami ekspresji, zrozumiałym dla wszystkich odbiorców, a uwielbianym szczególnie przez młodych ludzi. Do projektu zaangażowaliśmy znakomitych współczesnych młodych polskich twórców ilustracji, muzyki i animacji – dodaje Zimecka.
   
Muzeum Utracone to multimedialny, kulturalny, a zarazem edukacyjny projekt, który wspiera działania w popularyzowaniu wiedzy o utraconych dziełach w Polsce. Projekt „przywraca pamięć” i pozwala na mentalne odzyskanie utraconego dziedzictwa narodowego. W Muzeum Utraconym nie można odnaleźć eksponatów, można za to zobaczyć archiwalia i fotografie dzieł, które zostały zaginione głównie podczas II wojny światowej – a to ponad 75 proc. dóbr kultury – i umieszczone częściowo w Katalogu Strat Wojennych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Muzeum Utracone ma na celu przywracać pamięć, nadając nowe życie zaginionym lub utraconym rzeźbom, książkom, obrazom, muzyce, tradycjom etc. Jest również wirtualną instytucją kultury, której kolekcje dzieł odnaleźć można na stronie internetowej. Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem prof. dr. hab. Piotra Glińskiego, wiceprezesa Rady Ministrów, ministra kultury i dziedzictwa narodowego

Pokazy w ramach projektu Muzeum Utracone
18.05 – Kraków – Rynek Główny, Sukiennice od ul. Brackiej premiera o godz. 21:30, (do godz. 1.00)
19.05 – Warszawa – Amfiteatr w Łazienkach Królewskich, godz. 21:00 (do godz. 1.00)
19.05 – Poznań – Brama Poznania, godz. 21:30 (do godz. 1.00)
19.05 – Toruń – Muzeum Okręgowe w Toruniu: Dziedziniec Ratusza Staromiejskiego , godz. 21:30 (do godz. 1.00)
19.05 – Gdańsk – Muzeum Narodowe w Gdańsku: Zielona Brama, godz. 21:00 (do godz. 1.00)

Twórcy filmu
Oprawa plastyczna / Ilustracje – Marcin Podolec
Scenariusz – Rafał Skarżycki
Reżyseria – Agnieszka Mankiewicz, Cezary Chojnowski
Montaż i postprodukcja – Cezary Chojnowski
Animacja – Tapir Studio
Muzyka – Hubert Zemler
Narrator – Robert Więckiewicz
Kierownik produkcji – Marcin Rychcik / IDFX
Producent - Agnieszka Mankiewicz / IDFX
Produkcja - IDFX

Marcin Podolec - urodzony w 1991 roku w Jarosławiu; reżyser, autor komiksów, ilustrator, absolwent kierunku film animowany i efekty specjalne oraz doktorant Szkoły Filmowej w Łodzi; autor ośmiu albumów komiksowych wydanych w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, we Francji i we Włoszech; laureat nagród komiksowych i filmowych; dwukrotny finalista Talentów Trójki; założyciel studia animacji Yellow Tapir Films.

Rafał Skarżycki – z wykształcenia filozof, z zawodu scenarzysta i pisarz. Pomysłodawca i współautor popularnych serii komiksowych np.: Jeż Jerzy, Tymek & Mistrz. Opublikował ponad dwadzieścia albumów komiksowych dla dzieci i dla dorosłych. Ma na koncie setki publikacji prasowych. Od 2013 lat publikuje cotygodniowy komiks Polska Mistrzem Polski w Dużym Formacie. Scenarzysta pełnometrażowego filmu animowanego Jeż Jerzy (komedia dla dorosłych).
Należy do Koła Scenarzystów w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich oraz do Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Wykładowca w Storylab.po na kierunku scenariopisarstwo.

Hubert Zemler - wykształcony akademicko perkusista, kompozytor. Laureat brązowego medalu na Muzycznej Olimpiadzie w Korei (w kategorii perkusja solo); a przede wszystkim muzyk współtworzący kilka ważnych warszawskich zespolów sceny niezależnej. Przez lata zbierał doświadczenia ze skrajnie odległych muzycznych światów – od free jazzu, muzykę współczesną, world music, rock i blues, po ambitny pop w zespole Natu.
Ciągle poszukujący, konsekwentnie podążający swoją drogą wytworzył własne, oryginalne brzmienie, poparte niespotykaną wrażliwością, pomysłowością i niebywałą techniką gry.

Koncepcja filmu opracowana została wraz z Wydziałem do spraw Start Wojennych w MKiDN: Katarzyna Zielińska

Partnerem projektu jest Lotto.
Organizacja i Finansowanie: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Ad Artis Fundacja Sztuki SAR, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Współorganizacja: agencja event-marketingowa Ministry of Creativity/Fulscreen, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Brama Poznania ichot, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Okręgowe w Toruniu
Wsparcie organizacji i finansowanie: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Miasto Stołeczne Warszawy, Miasto Toruń, Miasto Poznań

Patronaty:
Polski Komitet ds. UNESCO, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz, Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski, Marszałek Województwa pomorskiego Mieczysław Struk

Patroni medialni: Multikino, TVP Historia, TVP, Radio ZET, ZET Chilli, Culture.pl, Do Rzeczy, Superhistoria.pl, Historia Do Rzeczy, Co jest grane24, Think Tank, Ströer, Kraków.pl, MeetingPlanner.pl, Nowy Marketing, Dziennik Gazeta Prawna, Co jest grane, Art. info

O Muzeum
Projekt Muzeum Utracone powstał w 2009 roku w Ad Artis – Fundacji Sztuki SAR i od razu znalazł się na liście wieloletnich projektów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Muzeum Utracone, w ciągu 8 lat od powstania, zyskało uznanie fachowców i specjalistów (UNESCO, dyrektorzy największych Muzeów Polsce, NIMOZ, Archiwa Państwowe, Biblioteka Narodowa itp.) ze względu na swoje walory edukacyjne. Film powstający wraz z każdą edycją projektu, prezentowany jest również na mniejszych pokazach odbywających się w całej Polsce – płyta z materiałami wysyłana jest łącznie w ponad 600 muzeów i służy do działań oświatowych przez cały rok, wzbogacając ofertę kulturalną tych instytucji. Z roku na rok wzrasta liczba odzyskanych przez Polskę, a utraconych podczas wojny dzieł – proporcjonalnie zwiększa się również liczba uczestników pokazów Muzeum Utraconego podczas corocznych Nocy Muzeów. Szacujemy, że od 2013 roku liczba osób, które widziały film Muzeum Utracone to ponad 1 100 000 uczestników, czyli około 330-360 tys. rocznie.
„Rozpowszechnianie wizerunku utraconego dzieła sztuki jest przecież pierwszym krokiem do jego odzyskania.”
Wirtualnego muzeum: www.muzeumutracone.pl

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl