Dziesiąta edycja projektu „Muzeum Utracone” w Noc Muzeów

Podczas tegorocznej Nocy Muzeów, 17 maja w Krakowie i 18 maja w Warszawie, Toruniu oraz Poznaniu odbędzie się multimedialny pokaz filmu „Pamięć jest kluczem”, w ramach projektu Muzeum Utracone. Produkcja w nowoczesnej formie przedstawia najważniejsze dzieła, które Polska utraciła podczas II wojny światowej i te, które udało się odzyskać. Od 10 lat organizatorami pokazu są Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Ad Artis Fundacja Sztuki SAR, we współpracy z MKiDN i NIMOZ. Pokazy produkuje Ministry Of Creativity.

Jubileuszowa odsłona filmu wizualnie zbliżona jest do teledysku. Poznamy bohatera, poszukującego klucza do swojej pamięci i tożsamości. „Pamięć jest kluczem” to niekonwencjonalna, pełna zgrzytów i niedomówień podróż w krainie pamięci, przez którą w rytm elektronicznej muzyki, wiodą widza wizje polskich dzieł sztuki – odzyskanych w ostatnich latach wysiłkiem MKiDN, oraz tych utraconych w wyniku II wojny światowej i ciągle poszukiwanych.

W tym roku zależy nam na podsumowaniu 10 lat działalności projektu. Chcemy w przystępnej i świeżej formie, uświadamiać młodym (i nie tylko) jakie najważniejsze dzieła Polska utraciła podczas II wojny światowej oraz zaprezentować te które udało się odzyskać. Choć dokładnej wartości strat wojennych nie jesteśmy w stanie oszacować, na dzień dzisiejszy wiemy, że Polska utraciła dzieła sztuki o rynkowej wartości co najmniej 30 mln dolarów. Niektóre z nich uległy całkowitemu zniszczeniu, niektóre zaginęły, a to jak wyglądają, wiemy wyłącznie z zachowanych fotografii. I to między innymi one tworzą „eksponaty” w Muzeum  Utraconym. Dzięki nimi możemy przywracać pamięć o swoim dziedzictwie kulturowym, o naszej tożsamości – opowiada Anna Zimecka ze Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, pomysłodawczyni projektu Muzeum Utracone i wiceprezes Ad Artis Fundacji Sztuki SAR.

Muzeum Utracone to multimedialny, kulturalny, a zarazem edukacyjny projekt, który wspiera działania w popularyzowaniu wiedzy o utraconych dziełach w Polsce. Projekt „przywraca pamięć” i pozwala na mentalne odzyskanie utraconego dziedzictwa narodowego. W Muzeum Utraconym nie można odnaleźć eksponatów, można za to zobaczyć archiwalia i fotografie dzieł, które zostały zaginione głównie podczas II wojny światowej – a to ponad 75% dóbr kultury – i umieszczone częściowo w Katalogu Strat Wojennych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Muzeum Utracone ma na celu przywracać pamięć, nadając nowe życie zaginionym lub utraconym rzeźbom, książkom, obrazom, muzyce, tradycjom etc. Jest również wirtualną instytucją kultury, której kolekcje dzieł odnaleźć można na stronie internetowej.

Producentem pokazów jest agencja Ministry Of Creativity, technicznie obsługuje je fullscreen. Za project I produkcję filmu odpowiadały Saatchi & Saatchi IS, Papaya Films, Lunapark motion arts collective. Wydarzenie jest wspierane organizacyjnie I finansowane przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, Urząd Miasta Torunia, Urząd Miasta Krakowa, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Współorganizują je Muzeum Łazienki Królewskie, Brama Poznania, Teatr w Krakowie - im. Juliusza Słowackiego, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Muzeum Narodowe w Poznaniu. Partnerami projektu są Lotto, Kino za Rogiem i McDonald’s. Honorowy patronat nad Muzeum Utraconym objęli prof. dr hab. Piotr Gliński, wiceprezesa Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz UNESCO.

W tym roku pokazy odbędą się:

  • 17.05 – Kraków przy Teatrze im. Juliusza Słowackiego, o godz. 22.00
  • 18.05 – Warszawa w Muzeum Łazienki Królewskie, o godz. 21.00 - Trawnik przy Restauracji Belvedere od strony, ul. Gagarina (Ogród Modernistyczny)
  • 18.05 – Poznań, Brama Poznania, o godz. 21.00
  • 18.05 – Toruń, Muzeum Okręgowe – Dziedziniec Ratusza Staromiejskiego, o godz. 21.30


Projekt Muzeum Utracone powstał w 2009 roku w Ad Artis – Fundacji Sztuki SAR i od razu znalazł się na liście wieloletnich projektów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Muzeum Utracone, w ciągu 10 lat od powstania, zyskało uznanie fachowców i specjalistów (UNESCO, dyrektorzy największych Muzeów Polsce, NIMOZ, Archiwa Państwowe, Biblioteka Narodowa itp.) ze względu na swoje walory edukacyjne. Film powstający wraz z każdą edycją projektu, prezentowany jest również na mniejszych pokazach odbywających się w całej Polsce – płyta z materiałami wysyłana jest łącznie w ponad 600 muzeów i służy do działań oświatowych przez cały rok, wzbogacając ofertę kulturalną tych instytucji. Z roku na rok wzrasta liczba odzyskanych przez Polskę, a utraconych podczas wojny dzieł – proporcjonalnie zwiększa się również liczba uczestników pokazów Muzeum Utraconego podczas corocznych Nocy Muzeów. Szacujemy, że od 2013 roku liczba osób, które widziały film Muzeum Utracone to ponad 2 100 000 uczestników, czyli około 330-360 tys. rocznie.
www.muzeumutracone.pl
www.facebook.com/muzeumutracone
www.instagram.com/muzeum_utracone

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl