Zakładki jasne

Najnowsze obiekty

ADN Centrum Konferencyjne

Warszawa (mazowieckie)

Arche Hotel Częstochowa

Częstochowa (śląskie)

Cukrownia Żnin

Żnin (kujawsko-pomorskie)

Zamek Janów Podlaski****

Janów Podlaski (lubelskie)

Warsaw River View

Warszawa (mazowieckie)

Najnowsze usługi

WygodaMICE

Kraków (małopolskie)

Fotografia eventowa -...

Warszawa (mazowieckie)

3 DOT Vision

Gdańsk (pomorskie)

Pingwin Łódzka Fabryka Lodu

Łódź (łódzkie)
A A
Aktualności

Wspólny głos branży: powstała Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń

Powołana Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń składająca się z przedstawicieli 18 organizacji reprezentujących ponad 500 polskich przedsiębiorców ma przede wszystkim stanowić wspólny głos branży i reprezentować jej interesy we współpracy z rządem.

Dzisiaj (21 lipca) w siedzibie Pracodawców RP przedstawiciele organizacji branżowych podpisali deklarację powołania Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń. Organizacje (stowarzyszenie i fundacje) reprezentują ponad 500 polskich przedsiębiorców, realizujących zarówno szkolenia czy spotkanie firmowe, jak i kongresy, targi czy festiwale jak m.in.: Europejski Kongres Gospodarczy, Impact, targi MSPO czy Open’er. Decyzja o powołaniu Rady wynika m.in. z trudnej sytuacji, jakiej w związku z pandemią, znalazła się branża spotkań i wydarzeń. 

– Pandemia zdrowotna i gospodarcza uderzyła w to, co jest podstawą działalności w branży MICE, czyli w bezpośrednie kontakty międzyludzkie. Nowoczesny i prężny sektor gospodarki został z dnia na dzień całkowicie zamrożony. To kataklizm, którego żadna inna branża nie doświadczyła – ocenia prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski, który był gospodarzem spotkania i w związku z tą funkcją złożył podpis na deklaracji.  – Dlatego reakcja musi być tak samo szybka i zdecydowana. Powstanie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń to pierwszy krok. Głos branży będzie głośniejszy i skuteczniejszy. Kolejne działania to dostosowanie pomocy publicznej do wyjątkowej sytuacji przemysłu spotkań. Musi on przetrwać kryzys, otrzymać czas na ponowne uruchomienie oraz przystosowanie do nowych warunków – zaznacza.

Jak podkreślają przedstawiciele Rady, skupia ona organizacje branżowe, a tym samym przedsiębiorców, którzy nie mieli do tej pory zbiorowej reprezentacji. Uczestnicy spotkania podkreślali, że współdziałanie w sztabie kryzysowym uświadomiło im, jak bardzo rozdrobniona jest branża, która w praktyce działa na zasadzie naczyń połączonych, a w efekcie jej wpływ ekonomiczny jest o wiele większy niż do tej pory sądzono. – Przemysł spotkań i wydarzeń stanowi łącznie blisko 15 proc. polskiego PKB (hotele, rozrywka, transport autokarowy, targi, grupowa i indywidualna turystyka przyjazdowa i wyjazdowa, MICE) i zatrudnia, łącznie z dostawcami i partnerami, ok. 1,5 mln osób – podkreślił Bartosz Bieszyński, koordynator sztabu kryzysowego branży MICE i obecnie koordynator Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń.
– Pandemia koronawirusa pokazała, jak mocno powiązane są różne sektory branży MICE. Siłą polskiej gospodarki jest jej zrównoważony charakter – powinniśmy podkreślać nasz wkład w tworzenie PKB. Bez spotkań i wydarzeń wiele polskich miast – choćby Warszawa, Kraków Poznań, czy Trójmiasto – wygląda zupełnie inaczej, a to przekłada się też na sytuację gospodarczą – zaznacza Mikołaj Ziółkowski, prezes Stowarzyszenia Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych.

– Od połowy lutego nasze środowisko notuje średni spadek sprzedaży w granicach 80 – 95 proc., w zależności od sektora. Brak długoterminowych i strategicznych rozwiązań oznacza nie tylko bankructwa i zwolnienia, to przede wszystkim zagrożenie dla nowoczesnej i zrównoważonej gospodarki naszego kraju – dodaje Bieszyński. O trudnej sytuacji branży mówią także następujące liczby: 95 proc anulowanych wydarzeń (w okresie marzec – lipiec), o 70 proc. projektowany jest spadek przychodów organizatorów wydarzeń, a spadek zatrudnienia o 50 proc. 80 proc. przedsiębiorców przyznaje, iż obniżyło wynagrodzenie pracownikom. Wartość biletów na wydarzenia artystyczne, których koszty organizatorzy będą musieli zwrócić klientom przekracza 500 mln zł.

Reprezentanci Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń postawili sobie więc za cel obronę branży i jej odrodzenie, poprzez mocny głos w dyskursie na szczeblu rządowym. – W Radzie Przemysłu Spotkań i Wydarzeń chcemy komunikować się między sektorami branży MICE oraz z rządem, a także dbać nie tylko o przetrwanie, ale też o przyszłość – deklaruje Łukasz Adamowicz, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel.
Idąc za tym założeniem, Rada będzie dążyć m.in. do: stworzenia platformy współpracy i wymiany informacji pomiędzy organizacjami tworzącymi szeroko rozumiany przemysł spotkań i wydarzeń, stałego monitoringu stanu kondycji branży (badania), stworzenia ciała reprezentującego interesy branży wobec administracji państwowej, budowania świadomości znaczenia branży wśród państwowych decydentów oraz opinii publicznej, tworzenia i przedstawiania propozycji w ramach wykorzystania EU Recovery Fund oraz współpracy z najważniejszymi instytucjami społecznymi.

Tego typu działanie jest koniecznie, ponieważ szeroko rozumiany przemysł spotkań, wydarzeń, rozrywki i czasu wolnego jest tą częścią polskiej jak i globalnej gospodarki, która jako pierwsza „zatrzymała się” z powodu szerzącej się pandemii SARS-CoV-2, a wiele z jej sektorów nie może jeszcze do pracy powrócić. Kluczowe postulaty Rady to utrzymanie i rozwinięcie dodatkowych form wsparcia dla przemysłu, takich jak: pobudzenie popytu (obniżenie VAT-u, wliczenie usług w koszty uzyskania przychodu, fundusz socjalny), dodatkowe bezpośrednie wsparcie: finansowe (dostęp do tanich linii kredytowych ARP / BGK, dotacje), kosztów pracy (zwolnienie z ZUS-u, dopłaty do wynagrodzeń, postojowe), promocji Polski jako destynacji indywidualnej, grupowej i biznesowej oraz uelastycznienie zaleceń i wytycznych dot. organizacji wydarzeń i spotkań.


– Współpraca branży MICE daje nam widoczność w mediach i możliwości dotarcia do rządu, których nie mielibyśmy, działając w pojedynkę, tym bardziej, że nasz sektor to system naczyń połączonych – ocenia Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie i wiceprezes Polskiej Izby Przemysłu Targowego.
– Mamy wiele do zrobienia, a na pewno będzie to łatwiejsze, jeśli będziemy działać razem – ocenił sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Marcin Mączyński.

Skład Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (w kolejności podanej przez Radę):

  • Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel SOIT
  • Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR
  • Klub Agencji Eventowych SAR
  • Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce - SKKP
  • Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych SOIAR
  • Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego IGHP
  • Polska Izba Techniki Estradowej PITE
  • Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji IAKS Polska
  • Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce
  • SITE Poland - Society for Incentive Travel Excellence – Chapter Poland
  • Stowarzyszenie Branży Eventowej SBE
  • Polska Izba Przemysłu Targowego PIPT
  • Harmony Polish Hotels
  • Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych PSPA 
  • Izba Gospodarcza Menedżerów Artystów Polskich IGMAP
  • Fundacja FOH
  • Future for MICE
  • Meeting Professional International Poland Chapter MPI

 

Panel „Aktualna sytuacja w branżach i kierunki odbudowy Przemysłu Spotkań i Wydarzeń” i podpisanie deklaracji założycielskiej Rady

 

22 lip 2020
 
średnia ocen:
5.0
 
oceń
 
 
 
Meeting Planner Sp. z o.o.
ul. Złota 9/30, 00-019 Warszawa
tel.: 22.378 38 51
 
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.