RPSiW postuluje o wsparcie branży, która jest w dramatycznej sytuacji
Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (RPSiW) skierowała pismo do wicepremiera Jarosława Gowina oraz przedstawicieli resortu rozwoju obrazujące aktualną sytuacją w branży spotkań i wydarzeń. Przedstawia w nim postulaty dotyczące niezbędnych działań, które mogłyby wesprzeć branżę w dramatycznej sytuacji.
Rada przedstawia propozycję konkretnych inicjatyw po stronie administracji publicznej, które mogłyby wesprzeć przedsiębiorstwa w sektorze spotkań i wydarzeń. Celem tych działań jest utrzymanie miejsc pracy w sytuacji faktycznego lockdownu na najbliższe miesiące i tym samym braku jakiegokolwiek popytu na usługi i produkty branży spotkań i wydarzeń.
Rada podkreśla, iż w wyniku rozporządzenia z dnia 16 października przemysł spotkań i wydarzeń czyli odbywanie się wydarzeń, konferencji, spotkań B2B, targów, turystyki przyjazdowej i biznesowej, działalność hoteli biznesowych, firm sceno-technicznych i scenograficznych został ponownie zatrzymany. Warunki określone w rozporządzeniu uniemożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej w przemyśle spotkań, w jego dotychczasowej postaci. Sektor spotkań i wydarzeń nie został objęty Bonem Turystycznym i Funduszem TFZ. W zdecydowanej większości (agencje eventowe, organizatorzy turystyki i firmy około targowe) jest pominięty we wprowadzonej w „mikro tarczy dla turystyki” pomocy w zakresie abolicji ZUS i postojowym. Bez rządowego wsparcia sytuacja branży – jak zaznacza rada – jest dramatyczna.
Wobec czego RPSiW sformułowała postulaty dotyczące niezbędnych działań, które zdanie Rady powinny być skierowane sektorowo – do najbardziej poszkodowanych gałęzi gospodarki oraz podmiotowo – do firm dotkniętych największym spadkiem obrotów.
Poniżej pełna treść pisma skierowanego do Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii: wicepremiera i ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina, sekretarza stanu Andrzeja Guta-Mostowego, dyrektora Departamentu Turystyki Rafała Szlachty i jego zastępcy Dominika Borka
W nawiązaniu do rozporządzenia z dn. 16 / 10 / 2020 stwierdzamy: Przemysł spotkań pod jakim rozumiemy m.in odbywanie się wydarzeń, konferencji, spotkań B2B, targów, turystyki przyjazdowej i biznesowej, działalności hoteli biznesowych firm sceno technicznych i scenograficznych został ponownie zatrzymany. Warunki określone w rozporządzeniu uniemożliwiają prowadzenie naszej działalności gospodarczej. Działalności, której łączny obrót wynosi według szacunków pomiędzy 35 a 65 mld PLN.
Nie udało nam się przywrócić działalności operacyjnej po marcowym lockdown’ie i w związku z brakiem otrzymania pomocy sektorowej nasza sytuacja jest dramatyczna.
Nasz segment rynku nie został objęty Bonem Turystycznym i Funduszem TFZ. Został w zdecydowanej większości pominięty we wprowadzonej w „mikro tarczy dla turystyki” pomocy w zakresie abolicji ZUS i postojowym. Pominięte zostały agencje eventowe, organizatorzy turystyki i firmy około targowe – kluczowe podmioty naszego przemysłu.
Nadszedł czas – podobnie, jak w marcu 2020 r. – na podjęcie pilnych i skutecznych działań. W odróżnieniu do marca br. działania powinny być jednak skierowane sektorowo – do najbardziej poszkodowanych gałęzi gospodarki oraz podmiotowo – do firm dotkniętych największym spadkiem obrotów.
Postulujemy o:
- Pilne spotkanie przedstawicieli MRPiT oraz innych zaangażowanych instytucji z Radę Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (RPSiW) w celu omówieniu elementów pomocy i działań z reprezentowanymi w RPSiW organizacjami członkowskimi.
- Dopłatę do wynagrodzeń i przestojowego dla firm z naszych sektorów, objętych spadkiem 70%, liczonym rok do roku, przez dowolne 3 kolejne miesiące przed złożeniem wniosku.
- Uwzględnienie kodów PKD, które zostały pominięte w mikro tarczy turystycznej. Dotyczy to zarówno pomocy tej już realizowanej, jak i przyszłej. W szczególności kodów PKD Agencji Eventowych oraz firm około targowych. Przedłużenie zwolnienia z ZUS wprowadzonego w mikro tarczy dla turystyki o kolejne 3 miesiące.
- 12-miesięczne memorandum na rozpoczęcie spłat subwencji PFR dla firm z przemysłu spotkań i wydarzeń.
- Obniżenie wysokości zwrotu subwencji do PFR o 18,75% związanej z niespełnieniem warunku braku spadku zatrudnienia (którego warunku firmy nie działające od 6 miesięcy nie mogą spełnić).
- Dodatkowy nabór na fundusze z PFR dla naszych sektorów.
- Uruchomienie Funduszu Zwrotów za wydarzenia / spotkania B2B – gwarantującego zwroty po upływie 180 dni i stabilizującego sytuację klientów biznesowych przy nowych rezerwacjach (szczególnie istotne narzędzie w sytuacji, kiedy nie mamy dostępu do kredytów obrotowych). Fundusz miałby charakter kredytu obrotowego na okres 5 lat. Powinien dotyczyć wydarzeń targowych, konferencyjnych, kongresów, turystyki motywacyjnej i spotkań w hotelach biznesowych.
- Odroczenie kredytów i leasingów o kolejne 6 miesięcy dla firm z sektorów poszkodowanych
- Oddzielną (równoległą) formułę spotkań roboczych z Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii dla przemysłu spotkań i wydarzeń (uwzględnienie specyfiki tej części gospodarki narodowej).
- Wprowadzenie bonu na spotkania / wydarzenia – bony dla klientów organizujących spotkania, targi, konferencje.
- Umożliwienie organizacji wydarzeń i spotkań (konferencje, targi, kongresy) na takich zasadach, jak wydarzenia kulturalne: 25% obłożenia w strefie czerwonej i żółtej w reżimie sanitarnym. Przy okazji zwracamy uwagę na oczywisty błąd w rozporządzeniu eliminujący wydarzenia online w strefie czerwonej.
- Obniżenie stawki VAT na nasze sektory dotknięte paraliżem w celu pobudzenia popytu od Nowego Roku 2021 roku.
- Możliwość odliczania kosztów organizowanych spotkań / wyjazdów w kosztach firmy w celu pobudzenia popytu.
- Możliwości skorzystania z funduszu socjalnego na organizację wydarzeń w celu pobudzenia popytu.
- Możliwość skorzystania z dopłat do wydarzeń i wyjazdów - tzw. bon dla firm – lub bon na pracownika w celu pobudzenia popytu.
- Konieczny jest także szybki przekaz medialny odnośnie kolejnych, wspólnych kroków służących wypracowaniu dodatkowych możliwych form wsparcia.
Jednocześnie byłoby nam miło gościć Panów w formie publicznego spotkania online w tzw. “Kawie z TUgether”. Kluczowym celem takiej formy przekazu jest stabilizacja emocji w naszej części gospodarki, które jak Panowie możecie się domyśleć, w związku z dynamicznie postępującą pandemią i całkowitym lockdown’em dla naszych sektorów, sięgają już zenitu. Proponujemy datę 25.10.2020 r.
Pismo podpisał Bartosz Bieszyński, koordynator Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń oraz organizacje reprezentujące Radę
Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel – SOIT
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR
Klub Agencji Eventowych SAR
Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce - SKKP
Polska Izba Przemysłu Targowego - PIPT
Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych – SOIAR
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego - IGHP
Polska Izba Techniki Estradowej - PITE
Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji – IAKS Polska
Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce
Stowarzyszenie Organizatorów Turystyki Biznesowej - SITE Poland
Stowarzyszenie Branży Eventowej - SBE
Harmony Polish Hotels
Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych - PSPA
Izba Gospodarcza Menedżerów Artystów Polskich - IGMAP
Fundacja FOH
Future for MICE
Meeting Professional International Poland Chapter - MPI