MTP pomaga chronić własność intelektualną na targach
Grupa MTP intensyfikuje walkę z naruszaniem praw własności intelektualnej podczas organizowanych przez siebie wydarzeń. Wraz z jedną z największych polskich kancelarii prawnych – SMM Legal, wdraża projekt zapewniający wystawcom szybkie rozwiązywanie sporów dotyczących własności intelektualnej – IP Friendly.
– Wyobraźmy sobie sytuację, w której podczas targów dwaj wystawcy prezentują taki sam produkt. Pierwszy wystawca poświęcił dużo czasu i środków na jego stworzenie, a drugi nielegalnie wykorzystał efekt jego pracy i nikt nie może zmusić go do usunięcia podróbki ze stoiska – mówi Tomasz Kobierski, wiceprezes zarządu Grupy MTP.
Teraz, dzięki współpracy z prawnikami SMM Legal, Grupa MTP chce wyposażac wystawców w narzędzie, dzięki któremu będą mogli szybko doprowadzić do usunięcia takiego produktu ze stoiska nieuczciwego wystawcy.
– IP Friendly to w polskiej branży targowej absolutnie innowacyjna inicjatywa – mówi wiceprezes zarządu Grupy MTP Tomasz Kobierski. – Jako pierwsi w Polsce wprowadzamy narzędzia, które nie tylko pozwalają chronić prawa własności intelektualnej na targach, ale też jednocześnie pozostają blisko potrzeb biznesowych naszych wystawców – dodaje.
Głównym założeniem projektu IP Friendly jest umożliwienie wystawcom szybkiego i skutecznego reagowania w przypadku zaistnienia sytuacji spornych, bez angażowania się w długotrwałe procesy sądowe. Poszkodowany zyskuje możliwość złożenia wniosku o rozstrzygnięcie sporu, do którego dochodzi jeszcze w trakcie wydarzenia targowego. Dokonuje go niezależny i bezstronny arbiter, będący ekspertem z zakresu prawa własności intelektualnej. Grupa MTP zapewnia przy tym wyłącznie infrastrukturę niezbędną do należytego przeprowadzenia procedury spornej, nie będąc jednak w żaden sposób zaangażowaną w jej przebieg.
– Współpracujemy z Grupą MTP od wielu lat i zrealizowaliśmy wspólnie dla tego klienta sporo zróżnicowanych projektów. Dzięki temu doskonale poznaliśmy potrzeby prawne i biznesowe wystawców – mówi adwokat Przemysław Maciak, partner zarządzający kancelarii SMM Legal. – Ta wiedza oraz znajomość międzynarodowych trendów w rozwiązywaniu podobnych problemów pozwoliły nam stworzyć procedurę dostosowaną do wymagającej specyfiki krótkich wydarzeń targowych – dodaje.
Podobne rozwiązania, oparte na wzorcach przyspieszonych procedur arbitrażowych opracowanych przez Światową Organizację Własności Intelektualnej, funkcjonują już między innymi na targach SingEx w Singapurze oraz targach Palexpo w Genewie. – Procedura ma służyć przede wszystkim wystawcom. Stworzyliśmy elastyczną, szybką, możliwie najbardziej odformalizowaną i przejrzystą procedurę rozstrzygania tego typu sporów. W efekcie ekspert będzie rozstrzygał, czy doszło do naruszenia praw własności intelektualnej i będzie mógł np. nakazać usunięcie danego eksponatu ze stoiska – tłumaczy Tomasz Kobierski.
Projekt IP Friendly powstał w odpowiedzi na niewystarczające możliwości ochrony, które zapewnia obecnie system prawny. Dotąd w sytuacji naruszenia praw własności intelektualnej w trakcie targów, poszkodowani pozbawieni byli narzędzi pozwalających szybko i efektywnie rozwiązać ich problem. – Eksperci SMM Legal zaproponowali nowe, transparentne zasady współpracy chroniące prawa własności intelektualnej wystawców na światowym poziomie – tłumaczy prof. Rafał Sikorski kierujący departamentem prawa własności intelektualnej w Kancelarii SMM Legal.
Wniosek o wszczęcie procedury IP Friendly będzie mógł złożyć zarówno wystawca, jak i inne osoby. Konieczne jest, aby wnioskodawcy przysługiwały prawa własności intelektualnej, które są naruszane. W praktyce oznacza to, że zgłoszenia może dokonać twórca, a także osoby, na które twórca przeniósł prawa własności intelektualnej o majątkowym charakterze lub udzielił im licencji na korzystanie z nich.
– Do naruszeń praw własności intelektualnej podczas targów może dochodzić poprzez rozmaite zachowania wystawców, poczynając od zagospodarowania stoiska, poprzez wystawianie na nim eksponatów, a kończąc na prezentowaniu przez wystawców materiałów promocyjnych. Dla przykładu podczas targów meblowych lub wyposażenia wnętrz, design wystawianych tam towarów będzie chroniony przede wszystkim prawami z rejestracji wzorów przemysłowych lub prawami autorskimi – dodaje prof. Rafał Sikorski z Kancelarii SMM Legal.
Świadomość problematyki praw własności intelektualnej w biznesie jest coraz większa. Według dostępnych danych, w 2018 roku do sądów powszechnych w Polsce wpłynęło blisko 2000 spraw z zakresu własności intelektualnej. Brakuje jednak krajowych danych dotyczących częstotliwości występowania sporów na wydarzeniach targowych.
Aktualnie nie funkcjonują w Polsce żadne mechanizmy pozwalające na rozstrzygnięcie sytuacji spornych jeszcze w trakcie trwania imprezy i prowadzenie statystyk. To nie znaczy, że sytuacje sporne nie mają miejsca. W ramach Baselworld w Bazylei, wiodących targów zegarków, biżuterii i kamieni szlachetnych, gdzie procedury rozstrzygania sporów dotyczących własności intelektualnej na targach funkcjonują już od 1985 roku, do 2016 roku panel arbitrażowy rozpatrzył aż 873 spraw.