Raport POT: coraz więcej spotkań i wydarzeń odbywa się w Polsce

Na koniec 2018 roku miejskie i regionalne convention bureaux przekazały informacje na temat 22 152 spotkań i wydarzeń. Było to o tysiąc więcej niż rok wcześniej - wynika z 10. edycji Raportu Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce, przygotowanego przez Polską Organizację Turystyczną.
 
Z raportu wynika, że Polska z roku na rok jest gospodarzem coraz większej liczby spotkań o charakterze kulturalnym, naukowym, politycznym, sportowym czy biznesowym, a sektor organizacji profesjonalnych spotkań biznesowych, konferencji, kongresów, targów i wystaw powiększa PKB o ponad 1 procent oraz zapewnia silne, pozytywne impulsy innym, powiązanym działom gospodarki .
 
- Rozwój tego sektora jest jednym z kluczowych priorytetów promocyjnych Polskiej Organizacji Turystycznej, w której strukturach od 2002 roku funkcjonuje Poland Convention Bureau (PCB). Dysponujemy wszystkimi aktywami do intensywnego rozwoju branży spotkań i przyciągania większej liczby międzynarodowych wydarzeń o każdej skali. Te aktywa to przede wszystkim nowoczesna baza hotelowa, liczne obiekty konferencyjne i wystawiennicze, obiekty unikatowe, dobra infrastruktura komunikacyjna, a także organizacje i firmy gotowe do profesjonalnej obsługi spotkań biznesowych o różnej skali. Dużym atutem polskich miast zabiegających zarówno o turystów, organizatorów spotkań, jak i inwestorów są: dobra niematerialne, oferta kulturalna, niepowtarzalny klimat oraz atmosfera. Wierzę, że przemyślana i konsekwentnie realizowana promocja, budowanie mechanizmów wsparcia dla pozyskiwania spotkań oraz synergia działań wszystkich interesariuszy naszego sektora jest kluczem do sukcesu – komentuje wyniki raportu Robert Andrzejczyk, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
 
Dominują kongresy i konferencje
Wśród zgłoszonych do badania wydarzeń organizowanych w roku 2018 dominowały kongresy i konferencje (12,1 tysiąca) i wydarzenia korporacyjne i motywacyjne (9,1 tysiąca), stanowiące łącznie 96 procent próby. Targi (816 zgłoszonych do raportu imprez) to tylko około 4 procent całej próby w badaniu w 2018 roku.
 
Prawie 87 procent wszystkich opisanych wydarzeń stanowiły imprezy organizowane dla grup krajowych. Zleceniodawcami większości spotkań (dla grup krajowych i zagranicznych) były przedsiębiorstwa (7 na 10 wydarzeń), a pozostałych – w zbliżonych udziałach (po około 14 procent) – instytucje z sektora administracji publicznej oraz stowarzyszenia i organizacje non profit.
 
Podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej wydarzeń odbyło się w sezonach: wiosennym (marzec – czerwiec) i jesiennym (wrzesień – listopad).
 
Prawie 37 procent wydarzeń zorganizowała branża handlowo-usługowa, po kilkanaście procent udziału miały branże – humanistyczna, ekonomiczno-polityczna, medyczna oraz techniczna, najmniejszy udział – 6,1 procent odnotowała branża informatyczno-komunikacyjna.
 
Kongresy i konferencje stanowiły najliczniejszą grupę wśród wszystkich wydarzeń, o których zbierano dane. W 2018 roku miejskie i regionalne convention bureaux pozyskały informacje o ponad 12,1 tysiącach kongresów i konferencji, co stanowiło ponad połowę wszystkich wydarzeń opisanych w raporcie (55 procent wszystkich zgłoszonych wydarzeń).
 
Zdecydowana większość kongresów i konferencji to wydarzenia krótkie, zazwyczaj jednodniowe (70 procent); kolejne 25 procent wydarzeń w tej kategorii trwało 2–3 dni. W jednym wydarzeniu typu kongres/konferencja brało udział średnio około 170 osób.
Większość odbywała się w hotelach i obiektach konferencyjnych.
 
Wyjazdy motywacyjne głównie w hotelach
W roku 2018 roku odnotowano także ponad 9,1 tysiąca wydarzeń korporacyjny i motywacyjnych, co stanowiło 41 procent całej próby. Imprezy z tej kategorii były najczęściej organizowane w hotelach (ponad 8 na 10 wydarzeń korporacyjnych i motywacyjnych) i trwały zazwyczaj do 3 dni (jednodniowe – 65 procent, dwu- i trzydniowe – łącznie 30 procent).
 
Częściej imprezy korporacyjne organizowane były dla grup krajowych, grupy zagraniczne stanowiły tylko 12,5 procenta ich uczestników. Łącznie w zgłoszonych imprezach korporacyjnych i motywacyjnych udział wzięło około 1,7 mln uczestników.
Prawie 9 na 10 spotkań w kategorii wydarzeń korporacyjnych i motywacyjnych organizowanych było przez sektor przedsiębiorstw, a w strukturze branżowej dominowały handel i usługi (40 procent) oraz branże techniczna i medyczna (po około 15 procent).
 
W danych przekazanych przez miejskie i regionalne convention bureaux o wydarzeniach realizowanych w 2018 roku znalazły się 853 imprezy targowe, które stanowiły zaledwie 4 procent wszystkich wydarzeń i które łącznie zgromadziły 3,3 miliona uczestników.
Targi to zazwyczaj imprezy dwudniowe, odbywające się najczęściej w hotelach (34,5 procenta) i obiektach przeznaczonych do organizacji tego rodzaju imprez – centrach wystawienniczych i targowych (29 procent). W strukturze branżowej zdecydowanie dominuje handel i usługi (57 procent).
 
Dominują: Warszawa, Kraków i Poznań 
Z analizy danych dotyczących wydarzeń organizowanych w poszczególnych miastach wynika, że pod względem ich liczby dominuje Warszawa. 
 
W roku 2018 w stolicy odbyło się ich 6834, z tego 2467 kongresów i konferencji (36 procent). W Warszawie, jako jedynym mieście, dominującą grupą spotkań były wydarzenia korporacyjne/motywacyjne, których odbyło się 4259 (63 procent wszystkich). Zaledwie 108 to były targi (2 procent). We wszystkich wydarzeniach uczestniczyło ponad 1,6 miliona osób.
 
Na drugim miejscu znalazł się Kraków, gdzie liczba wszystkich wydarzeń to 5215. Uczestniczyło w nich ponad milion osób, kongresy i konferencje stanowiły 59 procent spotkań (było ich 3093), a eventy korporacyjne – 38 procent (było ich 1951).
 
W Poznaniu 2419 wydarzeń i spotkań przyciągnęło 549 tysięcy uczestników. 1900 stanowiły kongresy i konferencje (79 procent), 440 – wydarzenia korporacyjne i motywacyjne, a 79 (3 procent) – targi.
 
Dane z lubelskiego convention bureau mówią o 1828 spotkaniach i wydarzeniach, z tego 1267 były to kongresy i konferencje (69 procent). W sumie wszystkich uczestników było tutaj 446 tysięcy.
 
W Gdańsku na 1803 spotkania i wydarzenia 1000 stanowiły kongresy i konferencje (55 procent). Odbyły się tez 624 wydarzenia motywacyjne (35 procent). We wszystkich wydarzeniach wzięło udział 607 tysięcy osób.
 
W Katowicach w roku 2018 odbyło się 1326 spotkań, z tego 557 konferencji i kongresów (42 procent). W wydarzeniach w tym mieście uczestniczyło ponad milin osób. Również ponad 1000 wydarzeń dotyczyło Wrocławia. W roku 2018 odbyło się tutaj 1139 wydarzeń i spotkań, w których udział wzięły 862 tysiące osób. 745 (65 procent) stanowiły kongresy i konferencje, 326 (29 procent) – wydarzenia korporacyjne i motywacyjne, a 68 (6 procent) – targi.
 
Łódź odnotowała 965 spotkań i wydarzeń, w których udział wzięło 440 tysięcy osób, a Olsztyn – 30 wydarzeń, w których uczestniczyło 2,5 tysiąca osób. Były to głównie kongresy i konferencje oraz jedno wydarzenie targowe.
 
W Bydgoszczy w roku 2018 odbyło się 530 spotkań i wydarzeń, w których uczestniczyło 228 tysięcy osób. Wśród nich było 329 kongresów i konferencji (62 procent), 154 wydarzenia korporacyjne/motywacyjne (29 procent) oraz 47 targów i wystaw (9 procent).
 
Toruńskie CB odnotowało 318 spotkań, w których wzięło udział 230 tysięcy osób, 228 z nich były to kongresy i konferencje (72 procent).
 
 
Liczba i rodzaj wydarzeń oraz liczba uczestników w poszczególnych miastach w roku 2018.
 
Raport przedstawia także wizytówki regionów i miast i podkreśla, że polskie miasta i regiony coraz częściej zwracają uwagę na możliwość pozyskiwania międzynarodowych spotkań i wydarzeń, dostrzegając ich liczne korzyści dla gospodarki.
 
Nadrzędnym wyzwaniem dla miejskich i regionalnych convention bureaux oraz innych podmiotów zaangażowanych w rozwój branży spotkań jest identyfikacja walorów określonego miejsca i ich podkreślanie w składanych ofertach, a także zabieganie o spotkania i wydarzenia z dziedzin wyróżnionych jako inteligentne specjalizacje, które wyznaczają kierunki rozwoju regionu oraz wspierają kooperacje nauki i biznesu.
 
Czynniki decydujące o atrakcyjności destynacji
Raport Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej zawiera podsumowanie osiągnięć branży spotkań w 2018 roku, analizę czynników decydujących o atrakcyjności destynacji w organizowaniu spotkań korporacyjnych, motywacyjnych i stowarzyszeniowych oraz identyfikację kierunków rozwoju regionów poprzez inteligentne specjalizacje.
 
Opis stanu przemysłu spotkań i wydarzeń w Polsce możliwy jest dzięki współpracy Poland Convention Bureau POT z: miejskimi i regionalnymi convention bureaux, rekomendowanymi organizatorami kongresów i podróży motywacyjnych (PCO i ITC) oraz międzynarodowymi stowarzyszeniami (ICCA i UIA). 
Podmioty te gromadzą i przekazują dane do analizy, która pozwala zobaczyć stan przemysłu spotkań w Polsce w szerokiej perspektywie. Autorzy raportu podkreślają, że nie jest to całościowy opis zjawiska w skali całego kraju. Raport zbiera dane na temat spotkań, w których wzięło udział ponad 50 osób.
 
Tegorocznym dopełnieniem danych jest artykuł Moniki Dembińskiej z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu poświęcony analizie czynników decydujących o atrakcyjności destynacji w organizowaniu spotkań korporacyjnych, motywacyjnych i stowarzyszeniowych.

Autorka artykułu wymienia główne czynniki wskazywane przez planistów jako kluczowe w procesie organizacji spotkań i wydarzeń biznesowych (motywacyjnych, korporacyjnych oraz stowarzyszeniowych). Należą do nich: założenia budżetowe organizatora, poziom cen w danym regionie/mieście, stosunek ceny do jakości, dostępność (w wymiarach: połączeń transportowych, wolnych terminów w kalendarzu wydarzeń wybranej lokalizacji, infrastruktury przystosowanej do potrzeb rynku spotkań) oraz możliwości kreacji i dostarczania wrażeń/doświadczeń, a także indywidualny charakter destynacji (szeroko rozumiana kultura lokalna i tradycje – milieu).

 
Wśród czynników tych autorka szczególnie zwraca uwagę na poziom bezpieczeństwa, wsparcie oferowane przez convention bureaux, rosnące znaczenie regionalnych klastrów i specjalizacji gospodarczych oraz umacniająca się rola miast drugiego wyboru.
 
Premiera Raportu w wersji drukowanej nastąpi podczas Gali Ambasadorów Kongresów Polskich, która odbędzie się 21 października 2019 roku, w przestrzeniach Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach.
Raport w formie elektronicznej jest dostępny na stronie www.pot.gov.pl

 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl