Anna Górska: Przejściowa zmiana czy transformacja?

Anna Górska, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce ds. współpracy międzynarodowej
Na zdjęciu: Anna Górska, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce ds. współpracy międzynarodowej

Sektor podróży służbowych zmienił się diametralnie podczas pandemii. Które z tych zmian są przejściowe, a które transformacyjne? Pisze Anna Górska, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce ds. współpracy międzynarodowej, w cyklu „Okiem Eksperta SKKP”.

Niedawna ankieta przeprowadzona przez Global Business Travel Association (GBTA) w USA wykazała, że 40 proc. respondentów stwierdziło, że ich firma wznowiła już niektóre krajowe podróże służbowe, co jest pozytywnym wynikiem w porównaniu do poprzednich badań.
Podczas gdy podróże służbowe zaczynają powoli powracać, pozostaje wiele pytań i przeszkód z nimi związanych. Travel Weekly jako jedne z największych wyzwań wymienia: zamieszanie regulacyjne – złożona natura procesów rządowych dotyczących weryfikacji szczepień i ograniczeń dla osób niezaszczepionych oraz niepewność czyli ile czasu zajmie powrót spotkań i konferencji na dużą skalę, które stanowią około jednej trzeciej wszystkich podróży służbowych?

Krajobraz podróży służbowych, który pojawi się po pandemii, może być zupełnie inny niż ten, który załamał się 15 miesięcy temu. Od gwałtownego rozwoju spotkań wirtualnych i hybrydowych po zwiększenie liczby podróży bleisure i zmiany w siatkach połączeń linii lotniczych, podróże biznesowe przeszły gwałtowną ewolucję. Pytanie, które sobie zadajemy, to czy te zmiany, które wpływają zarówno na działalność dostawców, jak i na doświadczenia samych podróżnych, mają charakter przejściowy czy transformacyjny.

Ożywienie bleisure i nowa era incentives
„Bleisure”, czyli połączenie podróży służbowych i turystycznych, było modnym hasłem na długo przed pandemią. Teraz, kiedy wychodzimy z kryzysu, dwa trendy – elastyczne środowisko pracy i ograniczony popyt na podróże – stworzyły idealne warunki dla boomu na bleisure. Dużo więcej osób dzieli swój czas między tradycyjnym domem a zdalną, odległą lokalizacją. Agencje korporacyjne i firmy zarządzające podróżami ewoluują, aby sprostać temu rosnącemu zapotrzebowaniu. Hotelarze oferują korzyści i rabaty, aby przyciągnąć tego typu podróżnych.
Pojawia się również inny rodzaj bleisure travel, w którym firmy wysyłają swoich pracowników na zasadniczo bezpłatne wakacje. Wyjazdy te nie obejmują spotkań poza godzinnym koktajlem i kolacją grupową, a pracownicy są proszeni o przyprowadzenie osób towarzyszących. Nazywa się to to „korporacyjnym bleisure”.

Nowe siatki połączeń lotniczych
Zatrzymanie podróży służbowych zmusiło linie lotnicze do reorganizacji niemal każdego aspektu ich działalności, w tym sieci połączeń. W związku z szybszym powrotem podróży rekreacyjnych, przewoźnicy ograniczyli częstotliwości na trasach biznesowych i przenieśli je na rynki rekreacyjne, gdzie popyt jest najwyższy. To, czy takie zmiany będą trwałe, będzie zależeć od tego, czy podróże służbowe powrócą do poziomu sprzed pandemii.

Inne formy spotkań
Jednym z największych pytań – i obaw – dla branży hotelarskiej jest to, czy wprowadzenie na szeroką skalę wirtualnych spotkań na stałe zmniejszy popyt na wydarzenia osobiste, które są siłą napędową tak wielu obiektów na całym świecie. Mimo że podróże służbowe powoli powracają, hotele nadal dostosowują się do hybrydowych oraz wirtualnych spotkań i wydarzeń.
Podczas gdy wiele osób spodziewa się, że w miarę ustąpienia pandemii powrócą bardziej tradycyjne, duże spotkania osobiste, wielu znawców branży hotelarskiej zgadza się, że wirtualne komponenty prawdopodobnie pozostaną z nami na stałe. Frank Passanante, wiceprezes ds. globalnej sprzedaży sieci Hilton w obu Amerykach, mówi: – Dzisiaj widzimy włączanie cyfrowych doświadczeń do spotkań w sposób, który nie zastępuje widowni na żywo, ale poszerza publiczność. Wydarzenia powrócą do tego, w jaki sposób były organizowane F2F, ale wraz z elementami cyfrowymi, które dają możliwość rozwoju o znacznie większym zasięgu.

Alternatywy dla biur
Podczas pandemii sektor hotelarski starał się również przyciągnąć profesjonalistów pracujących w domu, oferując promocje typu „praca z hotelu”, które reklamują pokoje gościnne jako atrakcyjną i zdystansowaną społecznie alternatywę dla domowego biura.
Podczas gdy odsetek pokojów hotelowych sprzedawanych jako miejsca pracy prawdopodobnie spadnie wraz z wygaśnięciem pandemii, trwalsza zmiana w kierunku pracy zdalnej prawdopodobnie stworzy różnego rodzaju możliwości dla hotelarzy.
– Ludzie mogą nie zgłaszać się codziennie do biur lub mogą już w ogóle nie mieć biura, a to stwarza okazje do wspólnych spotkań pracowników w hotelach i innych miejscach – powiedział Passanante z Hilton. – Widzieliśmy już prawdziwy nacisk na mniejsze spotkania typu regionalnego i uważamy, że będzie to kontynuowane, ponieważ zmieniły się nawyki dotyczące tego, jak i gdzie ludzie pracują.

Autor: Anna Górska, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce ds. współpracy międzynarodowej, doradca zarządu Symposium Cracoviense, członek zarządu ICCA.

Cykl: Okiem eksperta SKKP
Członkowie Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce poruszą kluczowe kwestie związane z funkcjonowaniem i rozwojem przemysłu spotkań, w szczególności rynkiem konferencji w Polsce i na świecie. W opracowaniach pojawią się m.in. aspekty prawne, porady, omówienie problemów i wyzwań, inspiracje.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl