Paragraf 2.0. Marketing zgodny z prawem: narzędzia prawne w marketingu

Raport „Paragraf 2.0. Marketing zgodny z prawem” zaprezentował Grzegorz Choromański, szef zespołu autorów.
Na zdjęciu: Raport „Paragraf 2.0. Marketing zgodny z prawem” zaprezentował Grzegorz Choromański, szef zespołu autorów.

Ukazała się kolejna publikacja w ramach Biblioteki MeetingPlanner.pl - „Paragraf 2.0. Marketing zgodny z prawem”. Premierze wydawnictwa autorstwa zespołu prawników kancelarii Pałucki Trusiński towarzyszyła merytoryczna konferencja. Raport przedstawia aspekty prawne w działaniach marketingowych.

„Paragraf 2.0. Marketing zgodny z prawem” stanowi prezentację wyników analizy tendencji do korzystania z narzędzi prawnych w marketingu wśród zleceniodawców, plannerów i przedstawicieli różnych typów agencji świadczących usługi marketingowe. Określa najistotniejsze zagrożenia mogące wpłynąć na wizerunek marki przedsiębiorców oraz prezentuje, jak za pomocą właściwych od strony prawnej działań marketingowych zachować lub zwiększyć wartość firmy.

Podczas premiery raportu jego pomysłodawca i redaktor merytoryczny, radca prawny Kancelarii Pałucki Trusiński przedstawił wyniki badania. Zespół prowadzony przez Grzegorza Choromańskiego przeanalizował następujące obszary w działalności marketingowej: przetwarzanie danych osobowych, prawa konsumenta, prawo własności intelektualnej, czyny nieuczciwej konkurencji, marketing eventowy oraz doradztwo podatkowe i prawne.
W efekcie ponad rocznych prac raport przedstawia wnioski i dane statystyczne podsumowujące następujące zagadnienia badawcze:

  • czy przetwarzanie danych konsumentów jest prowadzone ze świadomością wymogów prawnych z tym związanych oraz czy (a jeżeli tak to jakie) obowiązujące obecnie regulacje prawne powodują trudności w tym obszarze
  • na ile temat „konsumenta” budzi emocje wśród osób odpowiedzialnych za komunikację marketingową (i jakie) oraz jaka jest świadomość tych osób na temat obowiązujących regulacji prawnych
  • jaka jest znajomość zagadnień z obszaru własności intelektualnej, a w szczególności, czy doceniana jest wartość posiadanych aktywów oraz czy są one odpowiednio chronione
  • czy zarządzanie posiadanymi danymi i wiedzą następuje w sposób zorganizowany i świadomy i czy znane są regulacje ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (w konsekwencji jak wiele sporów sądowych powstało na tle zawartych w ustawie regulacji)
  • jakie są najczęściej napotykane bariery i opinie co do przyczyny, dla których może dochodzić do działań niezgodnych z prawem w organizacji imprez masowych.


Po omówienie rezultatów badania, statystyk a także ich konsekwencji w działalności podmiotów związanych z marketingiem, prawnicy zwrócili uwagę na zastosowanie omawianych wcześniej przepisów w codziennej praktyce. Grzegorz Choromański i Marcin Gabryszak (aplikant adwokacki kancelarii Pałucki Trusiński) przeanalizowali trzy wydarzenia z ostatnich miesięcy pod kątem konsekwencji prawnych. Wraz z uczestnikami spotkania zastanawiali się nad przypisami wynikającymi z ustawy o imprezach masowych, analizując dwa przypadki – imprezę inauguracyjną na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy, która odbywała się w budynkach uczelni, i jej kwalifikacją jako wydarzenie masowe oraz kwestię naruszenia przepisów wspomnianej ustawy poprzez wizytę prezydenta Andrzeja Dudy w szatni piłkarzy po meczu piłkarskim Polska – Irlandia na PGE Narodowym oraz dywagując, czy kapitanowi polskiej reprezentacji Robertowi Lewandowskiemu za picie szampana podczas tej imprezy, na boisku (czyli w miejscu publicznym) grozi grzywna?
Trzecia analizowana sprawa dotyczyła eventów i wykorzystywania wizerunku. Do rozważań posłużył przykład kampanii zrealizowanej przez jubilerską firmę W.Kruk. Finałem jubileuszowego eventu wspomnianej firmy była reklama w postaci fotorelacji z wydarzenia, która ukazała się w dwóch tygodnikach – Wprost i Newsweek Polska. Na zdjęciach znajdowali się m.in. znani dziennikarze – goście wydarzenia. Czy użycie ich wizerunku w takiej sytuacji było zgodne z przepisami prawa oraz gdzie leży dopuszczalna granica – odpowiadając na te pytania prelegenci przedstawiali możliwą interpretację prawną.

Fakty i mity dotyczące zamówień publicznych przedstawiła ekspert w dziedzinie zamówień publicznych, radca prawny Monika Szarafińska-Zajdowicz, która zwróciła także uwagę na możliwości jakie wykonawcom daje współpraca z zamawiającymi na tych zasadach podmiotami (na podstawie wyłączeń obowiązku stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych udzielono zamówień na kwotę ok. 97,2 mld zł, łączna wartość rynku zamówień publicznych to 230,4 mld zł). Podkreślała także, że wchodzące w kwietniu 2016 r. zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych znacznie ułatwią oferentom udział w takim postępowaniu.
Podczas spotkania Grzogorz Choromański w zastępstwie Marty Jastrzębskiej (general counsel, head of Legal & Corporate Affairs Department Dentsu Aegis Network) przedstawił zagadnienie zmian właścicielskie w spółkach (compliance) oraz umów z domem mediowym. Na koniec, w nawiązaniu do pierwszej części tytułu raportu Paragraf 2.0. mec. Choromański nawiązała do tematu big data i prywatności.

Premiera raportu odbyła się 1 grudnia, w warszawskim Kinie Luna w ramach cyklu MP MICE & More. Za przygotowanie multimediów podczas wydarzenia odpowiadała Pro4Media. Śniadanie serwował gościom Mazurkas Catering 360. Wydarzenie zostało zorganizowane także w partnerstwie z Rent Design (meble eventowe), Syskonf.pl (obsługa rejestracji uczestników) i PHOTOholic.pl (relacja fotograficzna).

 


Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl