Podsumowanie roku: Agencje incentive travel cz. 1.

Coraz bardziej grupami incentive z Polski interesują się Dubaj czy Seszele, choć wśród kierunków incentive popularne były też Japonia, Tanzania, USA czy Kuba. Przy realizacji incentive travel organizatorzy używają coraz więcej nowinek technologicznych. Klienci oczekiwali kompleksowej obsługi, częściej realizowali programy wsparcia sprzedaży. Na kondycji rynku incentive travel odbiły się także zamachy w Paryżu, Turcji, Libanie i niestabilny kurs walut. Rok 2015 w podsumowaniu przedstawicieli agencji incentive travel.

Michał Czerwiński, InDreams
: Problemem oraz trendem było konkurowanie przede wszystkim ceną oraz poziomem marży
Agnieszka Kopińska, Incentive Care: Absolutnym priorytetem jest teraz bezpieczeństwo, to odbije się na swobodzie podróżowania
Krzysztof Pobożniak, Haxel Events & Incentive: Wyraźne poszukiwanie nowych dostawców 
Agnieszka Słowik, Flower Travel: Niestabilny kurs walut zwiększał ryzyko prowadzenia biznesu

Michał Czerwiński, członek zarządu, dyrektor Działu Badań i Rozwoju, InDreams: Problemem oraz trendem było konkurowanie przede wszystkim ceną oraz poziomem marży

Wydarzenie roku

Moim zdaniem wydarzenie, które warte jest uwagi i zdecydowanie było czymś wyjątkowym na polskim rynku, to obchody Jubileuszu 25-lecia firmy Inter Cars zorganizowane na Stadionie Narodowym. Przede wszystkim był to największy w Europie event zorganizowany dla klientów jednej firmy, nigdy wcześniej żadna firma w Europie nie zorganizowała takiego wydarzenia niekomercyjnego. Przez dwa dni Stadion Narodowy odwiedziło ponad 100 tys. pracowników, klientów, partnerów handlowych. Podczas wieczornego koncertu w jednym momencie na Stadionie Narodowym było 44 tys. osób. Na stałe przy projekcie, przez prawie rok pracował specjalnie powołany zespół projektowy złożony z 11 osób, pracowników Inter Cars, które miały na ten czas specjalnie wynajęte biuro na Stadionie Narodowym. Podczas wieczornej Gali zagrało sześć polskich gwiazd w tym: Bajm, Kombi czy Boys, a gwiazdą wieczoru był zespół Roxette. Muzycy zagrali na największej scenie w Polsce, jaka do tej pory była zbudowana. Za realizację imprezy odpowiadała agencja Ministry of Creativity.

Rozczarowanie
Dużym problemem oraz trendem, z jakim mamy do czynienia od dłuższego czasu na rynku incentive, jest nacisk na cenę wymuszany przez klientów. Firmy konkurują przede wszystkim ceną oraz poziomem marży. Coraz częściej spotykamy się z informacjami, że niektóre agencje stosują 6 proc. lub co gorsza 4 proc. marży. Uważam, że z punktu widzenia rozwoju branży oraz samych firm jest to niezwykle niebezpieczne zjawisko, które wpływa na zdecydowane osłabienie naszej pozycji oraz obniżenie wartości naszych usług.

Trend
Przy jednoczesnym nacisku na cenę możemy zauważyć fakt, iż klienci nie boją się inwestować w projekty ciekawe i wymagające. Pojawiają się zapytania na coraz to dalsze oraz bardziej unikalne kierunki jak np. Etiopia. Widzimy również duże zainteresowanie rynkiem polskim, który jest doceniany przez organizacje turystyczne z odległych krajów, które widzą w Polsce ciekawy potencjał. Jako przykład warto jest wspomnieć o współpracy z Ministerstwem Turystki Seszeli, które mocno promuje swój kierunek jako kierunek dla biznesu oraz wyjazdów incentive. Dubaj uruchomił niedawno stronę www.vistidubai.com w języku polskim, a nasz kraj jest rynkiem priorytetowym, jeżeli chodzi o branże MICE.

Mój biznes
InDreams kolejny rok zwiększyło swoje obroty, przekraczając w tym roku 30 mln zł. Konsekwentnie rozwijamy nasz system IT oraz model aktywizacji sprzedaży, w tym roku zdobyliśmy w tym obszarze pozycję lidera na rynku. Obsługujemy największe firmy z branży FMCG, finansowej czy motoryzacyjnej. Działamy w Polsce, a od tego roku również na kilku rynkach europejskich. Od połowy tego roku partnerem naszych programów wsparcia sprzedaży, który dostarcza bardzo skuteczny motywator w postaci samochodów klasy premium jest firma BMW Polska. W tym roku zrealizowaliśmy kilka bardzo ciekawych projektów incentive travel, w tym Jubileusz 25-lecia Inter Cars na Seszelach, gdzie wynajęliśmy na wyłączność całą wyspę Saint Anne czy olbrzymi i bardzo skomplikowany logistycznie projekt dla Toyoty w Peru, w którym wzięło udział 150 osób. W czerwcu tego roku zmieniliśmy również biuro, co także wpłynęło bardzo pozytywnie na nasz zespół oraz warunki pracy.

Agnieszka Kopińska, wiceprezes Incentive Care: Absolutnym priorytetem jest teraz bezpieczeństwo, to odbije się na swobodzie podróżowania

Wydarzenie roku

Ważnym wydarzeniem w branży incentive była zmiana dyrektora Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel. SOIT zrzesza 22 firmy, to ważna siła na rynku. Dlatego zmiany w stowarzyszeniu są bardzo istotne. Justyna Skubis była dyrektorem przez prawie sześć lat, w tym czasie SOIT stał się silną, rozpoznawalną w branży organizacją. Obecnie trwają prace nad strategią SOIT na następne lata. Chcemy mówić jednym, silnym głosem i wpływać na rzeczywistość. Nowy dyrektor SOIT, Daria Rzadkiewicz, certyfikowany trener biznesu i osoba z dużymi umiejętnościami interpersonalnymi na pewno usprawni komunikację między członkami SOIT. To pozwoli nam na jeszcze mocniejszą współpracę. Jako członek zarządu SOIT byłam osobiście zaangażowana w proces rekrutacji nowego dyrektora.

 

Rozczarowanie
Zamachy w Paryżu, Turcji, Libanie w oczywisty sposób przyczyniły się do osłabienia branży turystycznej. Decyzja o przywróceniu kontroli granicznej we Francji, Szwecji, Danii, może się okazać tylko wstępem do większych zmian. Rząd Wielkiej Brytanii, po katastrofie rosyjskiego samolotu nad półwyspem Synaj, natychmiastowo zawiesił wszystkie loty do Egiptu, nie czekając na wyjaśnienie powodów katastrofy i nie zważając na osłabienie brytyjskich operatorów. To pierwsza tak szybka reakcja, która pokazuje, że walka z terrorystami zmieniła świat już na zawsze. Nie dziwi fakt, że absolutnym priorytetem jest teraz bezpieczeństwo obywateli. To z pewnością odbije się na swobodzie podróżowania.
 
Trend
Klienci częściej oczekują kompleksowej obsługi. Odczuwalnym trendem jest proponowanie klientom całego programu wsparcia sprzedaży przez agencje Incentive. Również Incentive Care w tym roku wprowadziła kompleksową ofertę realizacji konkursów motywacyjnych i programów lojalnościowych. Koncepcję, mechanikę, komunikację, pełną obsługę wraz z analizą prowadzonych działań.
 
Mój biznes
Przede wszystkim udało nam się utrzymać Powera drugi rok z rzędu:) Jest mi bardzo miło, że ponownie zostałam nagrodzona w konkursie MP Power 12 w kategorii Agencja Incentive. Razem z zespołem Incentive Care zrealizowaliśmy kilkadziesiąt projektów incentive, które dotyczyły różnych kierunków świata. W tym roku największą popularnością cieszyła się Tanzania. Realizowaliśmy wyjazd dla grupy 110 osób z udziałem wyjątkowego gościa, księżniczki Teresy Sapiehy, która swoimi opowieściami o rajdach off road, pięknie afrykańskiej przyrody oraz codziennym życiu w stolicy Kenii, zbudowała unikatową atmosferę. Zrealizowaliśmy też bardzo ciekawy projekt wyjazdu do Namibii dla firmy z branży IT. Uczestnicy poruszali się kilkudziesięcioma samochodami 4x4 po bezdrożach kraju. Razem z uczestnikami w ramach akcji CSR zbudowaliśmy boisko do gry w piłkę nożną w jednej z wiosek. Grzegorz Kępski, prezes Incentive Care / Africa line, zrealizował też fantastyczną pomocową akcję w Kenii. Zachęcamy do obejrzenia filmu z tej akcji (film).
Zorganizowaliśmy kilka wyjazdów na mecze piłkarskie, oraz spotkanie z Robertem Lewandowskim. Dzięki pięciu golom w 9 minut, 2015 rok w sporcie okazał się być „rokiem Lewandowskiego”. Uczestnicy wyjazdu pisali, że uśmiechy na twarzach utrzymywały im się jeszcze długo po spotkaniu.

 

 



Krzysztof Pobożniak, prezes Haxel Events & Incentive: Wyraźne poszukiwanie nowych dostawców 

Wydarzenie roku

To był poprawny, rozwojowy rok dla branży, z niedostatkiem spektakularnych wydarzeń. W mojej ocenie ciekawe z edukacyjnego punktu widzenia było marcowe wydarzenie Meetings Week Poland na Stadionie Narodowym. Pięć naprawdę ciekawych dni, niosących realną wartość dla wszystkich pracujących czy współpracujących z branżą MICE.

Rozczarowanie
Linie lotnicze takie jak LOT nadal w niewystarczającym stopniu patrzą na potrzeby firm branży MICE, zwłaszcza w zakresie przelotów grupowych. Nie mamy możliwości, pracując z większością linii lotniczych, ofertować dużych grup. Jedynym przewoźnikiem, który rozumie specyfikę naszej branży i reaguje na nasze potrzeby w tym zakresie pozostaje Emirates Airlines. Wielu przewoźników nie docenia Polski i nie modernizuje floty, ale np. Emirates Airlines wprowadził na trasie Warszawa – Dubaj nowe Boeningi 777.

Trend
Nastąpiło bardzo widoczne poszukiwanie przez klientów nowych dostawców. Bardzo często podstawowym kryterium, zwłaszcza dla działu zakupów, jest cena. Widzimy jednak również poszukiwanie nowych pomysłów, nowych rozwiązań, nowej jakości. Można powiedzieć, że część firm która się do nas w tym roku zgłosiła, mówiła wprost o zmęczeniu współpracą z dotychczasowymi agencjami.
Jeśli chodzi o turystykę wyjazdową, to trendem na pewno są wyjazdy do USA i na Kubę. Kuba powoli staje się kierunkiem komercyjnym czyli wysokobudżetowym. Wraz z pojawieniem się nowego bezpośredniego połączenia LOT do Japonii klienci zainteresowali się również tym kierunkiem.
Za trend możemy też uznać rezygnację z podróży do krajów uznanych przez naszych klientów za niebezpieczne – chodzi głównie o kraje arabskie. Świat dla incentive się zawęża. Kierunki przez wiele lat atrakcyjne np. Turcja tracą na znaczeniu, klienci nie chcą lub nie mogą ryzykować i przenoszą zaplanowane wydarzenia do krajów bezpiecznych.

Mój biznes
My określamy ten rok jako bardzo dobry. Moja satysfakcja z prowadzenia biznesu jest w tym roku większa niż przypuszczałem, robiąc prognozę – ten rok nie tylko spełnił moje oczekiwania, ale nawet je przekroczył. Jest to efekt podjętych przez nas rok wcześniej działań związanych ze wsparciem sprzedaży i rozwojem proklienckich rozwiązań, a także oparcia oferty o jakość i wartość dla klienta. W tym roku klienci docenili tę jakość, zrozumieli, że nie zawsze oferta wygrywająca jest najtańsza. Klienci, którzy w tym roku nam zaufali, to liderzy swoich branży, top marki. Zakładamy utrzymanie tego trendu w 2016 r. Nasze obecne zakontraktowanie 2016 r. pozwala nam planować kolejne inwestycje w firmie m.in. poszerzenie zespołu.

Agnieszka Słowik, president, Flower Travel: Niestabilny kurs walut zwiększał ryzyko prowadzenia biznesu

Wydarzenie roku

Trudno mi wskazać jedno wydarzenie wybitne niestety. Jak zawsze ciekawy był Meetings Week Poland, ale nie nazwałabym go wydarzaniem roku. Mam nadzieję, że w przyszłym roku będziemy tak mogli nazwać piątą edycję Columbus Day organizowaną przez SOIT.
Powstał polski oddział międzynarodowego SITE, którego jesteśmy członkiem.

Rozczarowanie
Niestabilny kurs walut. To ogromne zagrożenie dla naszych biznesów. Przy umowach podpisywanych często z wyprzedzeniem kilkumiesięcznym bardzo zwiększyło się ryzyko prowadzenia biznesu.

Trend
Używanie nowinek przy organizacji incentive. Świetna aplikacja Travel Manager na smartofny, gry miejskie na Ipady z bardzo szerokim zastosowaniem. Skomplikowane strony internetowe z systemami rejestracji pod konkretne wyjazdy.
Staramy się używać wszystkiego co nowe, świeże, inne.

Mój biznes
Rok 2015 był dla nas wyjątkowy. Rebranding, nowe logo, przeprowadziliśmy się do pięknego, większego biura. Otrzymaliśmy wyjątkowe wyróżnienie MP Power Awards za najlepszy projekt incentive w branży MICE, nominację do Osobowości Roku.
Przede wszystkim przeprowadziliśmy kilka naprawdę świetnych projektów, pozyskaliśmy nowych klientów. I stworzyliśmy nowy brand Hello Poland DMC. Mamy być z czego dumni!

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl