Podsumowanie roku: Agencje eventowe cz. 2

Za najważniejsze wydarzenia 2015 r. uznane zostały Intel Extreme Masters, XVII Finał Konkursu Chopinowskiego, podpisanie listu intencyjnego pomiędzy Lotem a Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR, dotyczącego standardów przetargowych, konferencja Event Biznes czy konsekwencje wynikające z wyników wyborow prezydenckich i parlamentarnych. Wśród rozczarowań znalazły się Orange Warsaw Festival, kryzys, jaki powstał wokół Teatru Kamienica, czy obawy marketerów przed nowatorskimi i odważnymi rozwiązaniami z zakresu komunikacji marketingowej. Rok 2015 w podsumowaniu przedstawicieli agencji eventowych.

Bartosz Bieszyński, Walk Events: Widzieliśmy wiele ciekawych eventów łączących różne formy, narzędzia i pomysły w spójne i zaskakujące etiudy
Marta Dunin-Michałowska, Mea Group: Trend roku 2015 to budowania zaangażowania uczestników eventów
Sebastian Oprządek, El Padre: Wśród trendów 2015 była postępująca racjonalizacji i optymalizacja budżetów po stronie klientów
Jarosław Sądej, Jet Events: Wydarzeniem roku 2015 były Intel Extreme Masters, rozczarowaniem – Orange Warsaw Festival

Bartosz Bieszyński, managing director Walk Events: Widzieliśmy wiele ciekawych eventów łączących różne formy, narzędzia i pomysły w spójne i zaskakujące etiudy

Wydarzenie roku
W tym miejscu zwycięzca może być tylko jeden, czyli XVII Finał Konkursu Chopinowskiego. Jak się okazuje nie trzeba być w Nowym Jorku na Broadway’u, czy w Las Vegas, żeby zobaczyć format wydarzenia znanego na całym świecie i będącego jednocześnie bardzo wartościową i prestiżową marką samą w sobie. To wielkie, nasze narodowe osiągnięcie i ze świecą szukać przykładu eventu, który praktycznie bez żadnej reklamy ATL przyciąga uwagę mediów z całego świata oraz jest wyprzedany na długie miesiące przed. Tegoroczna edycja utrzymała poziom poprzednich, a rekordowa liczba 450 zgłoszeń sprawiła, że kolejny talent muzyczny został zaprezentowany w Warszawie.

Rozczarowanie
Bardzo jestem zaskoczony, że marketerzy wciąż mają obawy przed nowatorskimi i odważnymi rozwiązaniami z zakresu komunikacji marketingowej. Dzisiejsi – zwłaszcza ci młodzi – konsumenci pokazują, że do odważnych świat należy i bariery, które kilka lat temu były nie do przeskoczenia, obecnie znikają jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. To bardzo duże wyzwanie zarówno dla nas jako agencji, jak i naszych klientów, abyśmy nie tylko wyprzedzali trendy, ale przede wszystkim je kreowali. Tego mi w chwili obecnej najbardziej brakuje.

Trend
Zgadzam się z Anią Gogacz z Allegro Agency, że pierwsze skrzypce w minionym roku grała kreacja, a nie technologia. Zarówno agencje, jak i ich klienci bardzo dobrze poznali już większość narzędzi hi-tech i opieranie sedna wydarzenia tylko na technologii nie zawsze już wystarcza. Dlatego też w minionym roku widzieliśmy wiele ciekawych eventów łączących różne formy, narzędzia i pomysły w spójne i zaskakujące zarazem etiudy. To oczywiście spore wyzwanie dla wszystkich graczy rynkowych, które wymaga szerokiego spojrzenia, ale jak to powiedział Albert Einstein: „Logika poprowadzi nas z punktu A do B, a wyobraźnia poprowadzi nas wszędzie”.

Mój biznes
Rok 2015 stanowił dla naszego zespołu historyczny kamień milowy w rozwoju. Wprowadzone strategiczne zmiany przyniosły wymierne korzyści. Nasze portfolio klientów bardzo się zdywersyfikowało. Realizujemy coraz więcej skomplikowanych i złożonych projektów, jak chociażby korporacyjne imprezy masowe na PGE Narodowy czy festiwal muzyczny w sercu Warszawy – Red Bull Music Academy Weekender. Cieszy nas również fakt, że te pozytywne zmiany dostrzegli nasi klienci, którzy ocenili wysoko naszą pracę w Raporcie Agencje Eventowe „Media & Marketing Polska”. Wprowadziliśmy też małą rewolucję na rynku, realizując wspólnie z Focus Event premierę Porsche 911. Wypatrujemy zatem z dużą dawką optymizmu i pozytywnej energii nadchodzącego roku!

Marta Dunin-Michałowska, prezes zarządu Mea Group, prezes zarządu Stowarzyszenia Branży Eventowej: Trend roku 2015 to budowania zaangażowania uczestników eventów

 

Wydarzenie roku
Rok kończymy istotnym branżowym wydarzeniem, które jest zwieńczeniem tego, co działo się przez ostatnie miesiące wokół projektu Orange Warsaw Festival. Projekty festiwalowe cieszą się ogromną popularnością w Polsce, z każdym rokiem mają rosnącą liczbę entuzjastów i uczestników, dlatego ich losy śledzone są – również przez branżę – z dużą uwagą. Ogłoszona w ostatnich dniach współpraca pomiędzy największym niezależnym promotorem i organizatorem festiwali w Polsce – Alter Artem i firmą Orange, która stanie się głównym sponsorem festiwalu Open’er jest z pewnością jedną z najciekawszych informacji w branży w ciągu ostatnich miesięcy.
Inne ważne wydarzenie, jakie miało miejsce w branży w tym roku, to druga edycja konferencji Event Biznes. Konferencja organizowana przez Stowarzyszenie Branży Eventowej zgromadziła w tym roku ponad 200 uczestników, reprezentujących firmy z rynku eventowego, a także ich zleceniodawców. Wydarzenie spotkało się z dużym uznaniem naszych gości, dla których przygotowaliśmy w tym roku niezwykle ciekawy program merytoryczny. Cieszymy się, że konferencja Event Biznes rośnie w siłę i staje się kluczowym wydarzeniem branżowym, na którym naprawdę warto być.
Trzecie wydarzenie, o którym warto wspomnieć, to podpisanie listu intencyjnego pomiędzy firmą Lot a Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR, dotyczącego uznania Międzynarodowych Standardów Przetargowych WFA EACA. Firma tym samym dołączyła formalnie do grona spółek reprezentujących najlepsze międzynarodowe praktyki zakupowe na rynku. Bardzo popieramy tę inicjatywę i liczymy na to, że coraz więcej firm będzie dbało o promowanie dobrych praktyk we współpracy nie tylko z firmami z rynku marketingowego, ale również pozostałymi swoimi podwykonawcami i partnerami.

Rozczarowanie
Dla mnie osobiście, jako prezesa nie tylko agencji Mea Group, ale również Stowarzyszenia Branży Eventowej, dużym rozczarowaniem jest kryzys, jaki powstał wokół Teatru Kamienica. Teatr Emiliana Kamińskiego jest jednym z członków SBE, a zarazem jednym z ważniejszych miejsc na mapie eventowej oraz kulturalnej Warszawy. Przykro nam słyszeć o tej sytuacji i zagrożeniu, przed jakim Teatr stanął. Wiemy, że sprawa toczy się obecnie w sądzie, dlatego powiem tylko tyle, że mam nadzieję na pozytywne rozwiązanie sytuacji i liczę na to, że Teatr Kamienica będzie mógł bez przeszkód działać dalej, będąc aktywnym i istotnym uczestnikiem polskiego rynku eventowego.

Trend
Wśród najważniejszych trendów, które obserwowaliśmy w 2015 roku na rynku eventowym, nie tylko w Polsce, ale i poza granicami naszego kraju, jest rosnące znaczenie budowania zaangażowania uczestników eventów, zarówno z wykorzystaniem nowych technologii, jak i bez nich. Stare, dobre eventy, które przebiegają w standardowy sposób zaczynają powoli odchodzić do lamusa. W 2015 roku, a w 2016 myślę, że ten trend się jeszcze wzmocni, dobry event to ten, który angażuje uczestników i nie pozwala o sobie zapomnieć. Rozwiązania takie, jak rozszerzona rzeczywistość, komunikacja z uczestnikami na żywo, za pomocą mediów społecznościowych lub beaconów, interaktywność to elementy, które urozmaicają event i wciągają uczestników w wir wydarzeń. Promowane w ten sposób produkty i idee są lepiej zapamiętywane, a uczestnicy, którzy nie tylko „po prostu byli”, ale także „doświadczali”, z pewnością wykażą większe przywiązanie do marki po zakończeniu wydarzenia.

Mój biznes
Mijający rok obfitował w wydarzenia, które mają niebagatelny wpływ na biznes. Wybory i zmiana władz państwowych to dla biznesu zawsze momenty powodujące drobne zawirowania lub przestoje, związane z niepewnością odnośnie nowych rozwiązań gospodarczych, które w przyszłości będą dotyczyć przedsiębiorców. To naturalne zjawisko i prędzej czy później sytuacja się ustabilizuje. Klienci branży eventowej w tym roku nadal oszczędzali, budżety malały, a oczekiwania rosły. To jednak również stały trend i z pewnością będzie się pogłębiał w kolejnych latach. Mimo to branży eventowej udało się ten rok zakończyć wzrostami. My również cały czas rozwijamy nasz biznes. W tym roku zrealizowaliśmy projekty dla kilku zupełnie nowych klientów, szykujemy się również do kolejnych projektów dla nowych firm w początkach 2016 roku. Wprowadziliśmy pewne korekty w strukturze firmy, które miały na celu podniesienie jakości zarówno obsługi klienta, jak i kreacji. Planujemy także kolejne poszerzenie zakresu oferowanych usług.

Sebastian Oprządek, prezes zarządu El Padre: Wśród trendów 2015 była postępująca racjonalizacji i optymalizacja budżetów po stronie klientów

 

Wydarzenie roku

Podjęcie rozmów i współpracy z działami procurementu oraz skuteczna walka z wydłużającymi się terminami płatności.

Rozczarowanie
Spadek prestiżu i frekwencji dużych festiwali, brak poprawy w zakresie kompleksowego briefingu agencji, zapraszanie do przetargu za dużej liczby agencji.

Trend
Łączenie techniki (projekcji, mappingu, ekranów diodowych) z elementami performance, tańca – czyli „techniki i człowieka”. Drugi trend to postępująca racjonalizacji i optymalizacja budżetów po stronie klientów.

Mój biznes
Rok 2015 był rokiem udanym dla agencji El Padre. Firma organicznie się rozwijała, oferując klientom szersze usługi (np. w zakresie projektowania graficznego czy komunikacji), zespół zdobył kolejne doświadczenia, klienci są zadowoleni ze współpracy.

Jarosław Sądej, prezes zarządu Jet Events: Wydarzeniem roku 2015 były Intel Extreme Masters, rozczarowaniem – Orange Warsaw Festival

 

Wydarzenie roku
Z całą pewnością najważniejszym wydarzeniem mijającego roku były wybory prezydenckie i parlamentarne – ich wynik przynosi falę zmian, które wiodą nas w nieznane. Zapowiedzi przedstawicieli rządu (często po krótkim czasie wycofywanie lub korygowane, co tylko wzmaga niepokój), jak choćby objęcie obowiązkową składką ZUS wszystkich rodzajów umów, mogą w przypadku realizacji tych planów wpłynąć na budżety reklamowe, a tym samym na nasz biznes.
Za wydarzenie istotne stricte z punktu widzenia rozwoju branży uznaję dziewiątą edycję Intel Extreme Masters – najważniejszego wydarzenia e-sportowego, które zgromadziło w Katowicach przeszło 100 tysięcy fanów z całego świata. Impreza, która została przez komentatorów oceniona jako sukces marketingowy i najlepszy na świecie event w branży e-sportowej, posiada ogromne perspektywy rozwoju, stając się festiwalem e-sportu, gier wideo oraz technologii.
Warto wspomnieć o tegorocznej gali finałowej konkursu MP Power Awards, która cieszyła się wysoką frekwencją, świadczącą o tym, że jest to dla branży wydarzenie o znaczącym prestiżu i autorytecie.

 

Rozczarowanie
Rozczarowała tegoroczna edycja Orange Warsaw Festival, imprezy która miała wszelkie szanse, aby stać się warszawskim Open’erem. Znakomita decyzja o przeniesieniu eventu ze Stadionu Narodowego na Służewiec nie zapobiegła niskiej frekwencji w pierwsze dwa dni, a także problemom z techniką. Choć zrozumiała z ekonomicznego punktu widzenia była oferta kupna tańszych biletów „last minute”, to słaby wizerunkowo był jej odbiór przez spore grono osób, które wcześniej kupiły karnety w wysokich cenach.
Ostatnie doniesienia prasowe dają jednakże nadzieję, iż kolejna edycja będzie ponownie sukcesem.

 

Trendy
Nasilającym się od kilku lat, wyrazistym trendem, jest rosnące znaczenie mediów społecznościowych w event marketingu. Zwróćmy uwagę na wysyp nowinek technologicznych, choćby dance heads, fot.on (fotobudka z rozszerzoną rzeczywistością), cyfrowa ściana graffiti i inne, które z założenia umożliwiają dzielenie się kontentem na portalach społecznościowych. Z pewnością w najbliższym czasie przebojem wkroczą do eventów technologie ubieralne.
Innym, bardzo ważnym aspektem oddziaływania mediów społecznościowych, jest rola influencerów, którzy coraz częściej stają się ambasadorami marek – ten trend będzie bardzo szybko rósł.

Mój biznes
Mijający rok w naszej agencji to pozyskanie kilku nowych klientów, a także dalsza rozbudowa zespołu. Istotna z punktu widzenia rozwoju naszej firmy była intensyfikacja działań o charakterze CSR. Jet Events była partnerem strategicznym Społecznego Komitetu Organizacyjnego 100-lecia urodzin ks. Jana Twardowskiego oraz producentem wykonawczym kilkunastu eventów w ramach jubileuszu. Zaangażowaliśmy się także w działalność edukacyjną – we współpracy z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego zrealizowaliśmy projekt „Absolwent z kompetencjami”, którego celem było wyposażenie absolwentów uczelni w kompetencje oczekiwane przez pracodawców – w tym przypadku szkoliliśmy przyszłych event managerów. Projekt został przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oceniony jako najlepszy spośród kilkuset realizowanych w całej Polsce przedsięwzięć tego rodzaju.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl