Podsumowanie roku: Agencje eventowe cz. 3

Wśród trendów charakterystycznych dla 2015 roku, które będą miały wyraźny wpływ na sytuację branży w kolejnych miesiącach znalazły się zmiana podejścia do budowania koncepcji eventowych i przechodzenie z elementów wywołujących jednorazowy efekt wow, na rzecz budowania i kreowania opowieści, większe myślenie w kategoriach efektów biznesowych, jakie projekt ma wywołać, łączenie działań prowadzonych offline i online, wykorzystywanie nowych technologii w obsłudze logistycznej eventów. Rok 2015 w podsumowaniu przedstawicieli agencji eventowych.

Michał Atlas, Brave: Podstawą wszystkich trendów jest szeroko rozumiana technologia
Paweł Czerski, IMS events: Zauważalny zaczął być trend na łączenie działań prowadzonych offline i online
Krzysztof Kozak, Live Marketing Concept / ICP Group SA: Co raz bardziej liczą się efekty biznesowe, jakie projekt ma wywołać
Łukasz Urbańczyk, Onespace: Wśród wydarzeń roku – otwarcia nowych obiektów

Michał Atlas, dyrektor zarządzający, Brave: Podstawą wszystkich trendów jest szeroko rozumiana technologia

Wydarzenie roku

Z punktu widzenia agencji najważniejszym wydarzeniem była zmiana struktury i przekształcenie się w niezależną spółkę Brave, działającą w ramach Grupy Kapitałowej Arteria SA, poświęconą obszarowi eventów i promocji. Ubiegły rok był satysfakcjonujący także pod względem liczby  briefów, które pozyskaliśmy w ramach przetargów oraz wyprodukowanych realizacji i i top projektów.
Na podstawie przeprowadzonych rozmów z konkurencją wnioskuję, że był to bardzo dobry rok nie tylko dla nas, ale całej branży i z dużym optymizmem spoglądam w 2016, bo to właśnie eventy są swoistym barometrem stanu gospodarki. 

Rozczarowanie
Klapa Orange Warsaw Festivalu i duże kłopoty agencji Rochstar Events, a co za tym idzie również jej podwykonawców zaangażowanych w projekt. Agencji trudno jest odmówić profesjonalizmu czy słabej promocji imprezy, a przeniesienie jej w bardziej zieloną, „festiwalową” okolicę dawało nadzieję na sukces, a być może nawet realne zagrożenie hegemonii Open’era. Niestety, po raz kolejny okazało się, że Warszawa nie jest najlepszym miejscem na duży festiwal muzyczny.

Trend

Coraz wyraźniejsza rola działu zakupów w procesie przetargowym i coraz lepsze zrozumienie na linii procurment – agencje eventowe. Moim zdaniem istotnie przyczyniły się do tego działania, które podejmujemy w Klubie Agencji Eventowych przy SKM SAR.
W dalszym ciągu podstawą wszystkich trendów jest szeroko rozumiana technologia, która stale idzie do przodu i zmienia świat w zawrotnym tempie. Ważne, aby cały czas pamiętać, że technologie mają służyć człowiekowi i odpowiadać intuicyjnie na jego potrzeby.
Dobrym przykładem myślenia jest Disney, który pracuje nad wykorzystaniem technologii pozwalającej odczuwać dotyk faktur przedmiotów widocznych na ekranach (np. oglądając kota i wodząc palcem po ekranie możesz poczuć jego futerko). Angażując ludzi wielozmysłowo, jesteśmy w stanie dostarczyć im jeszcze więcej emocji, a dzięki temu jest szansa, że z nasz event pozostanie na dłużej w ich pamięci.

Mój biznes

W ciągu niespełna dwóch lat zbudowaliśmy prężnie działającą agencję i dynamiczny, zgrany zespół. Tworzymy kreatywne projekty w zakresie 360 stopni działań event-marketingowych dla fantastycznych klientów. Rozumiemy ich potrzeby i na każdym kroku wspieramy, aby w najwyższym stopniu spełnić ich oczekiwania, utrzymując najwyższe standardy jakości naszej współpracy. Jesteśmy profesjonalistami i pasjonatami. Ludźmi, którzy wierzą w to, co robią.
Nagrodą za te dwa lata ciężkiej pracy są maksymalne noty w tegorocznym raporcie agencji eventowych Media i Marketingu przeprowadzonym przez Millward Brown. To dla nas ogromne wyróżnienie, ale też zobowiązanie do jeszcze cięższej pracy.

Paweł Czerski, CEO IMS events: Zauważalny zaczął być trend na łączenie działań prowadzonych offline i online

Wydarzenie roku
Za wydarzenie roku, uważam awans drużyny narodowej do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2016. Istotne z punktu widzenia wizerunku branży są dwa podstawowe aspekty tego przedsięwzięcia. Polscy sportowcy zaczynają przyzwyczajać swoich rodaków do obecności na dużych i liczących się imprezach sportowych. Z jednej strony ich wygrana lub chociażby nadzieja na nią rozbudzają i wzmacniają w kibicach ducha narodowej dumy oraz rywalizacji. Drugi aspekt towarzyszący sportowym emocjom to zapotrzebowanie, przy okazji takich wydarzeń, na wyjazdy zorganizowane oraz imprezy towarzyszące w kraju.

Rozczarowanie
Problemy Rochstar Events.

Trend

W branży zauważalny zaczął być trend na łączenie działań prowadzonych offline i online. Z mojego doświadczenia wynika, że wsparcie produktów online za pomocą działań offline np. ambienty, eventy oraz wsparcie produktów offlinowych działaniami online pozwalają na rozszerzenie zasięgu, a także zwiększenie wartości produktu i usługi.

Mój biznes
Entertainment Group stała się częścią Grupy IMS półtora roku temu. Był to okres wytężonej pracy nad budową strategii na kolejne lata. Cała Grupa IMS przeszła rebranding, zaś Entertainment Group zmieniła nazwę na IMS events. Do grona naszych klientów dołączyły nowe firmy. W ramach grupy powiększyliśmy ofertę usług o aromamarketing, audiomarketing, Digital Signage. Posiadamy również własne media takie jak: in-store radio, Mall TV zapewniające dotarcie do 240 mln klientów w miesiącu.


Krzysztof Kozak, chief operating officer, Live Marketing Concept / ICP Group SA: Co raz bardziej liczą się efekty biznesowe, jakie projekt ma wywołać

Wydarzenie roku

Dla mnie to nie jedno wydarzenie, ale wydarzenia roku – kilka naprawdę dobrych projektów zrealizowanych na rynku, zarówno przez nas, jak i konkurencję. Wydarzenia np. dla H&M, dla Porsche czy nasze, dla Boscha, dają poczucie, że rynek się rozwija, że jest niesłychanie kreatywny, ale i że potrafimy poprzez nasze projekty pokazać skuteczność biznesową.

Rozczarowanie roku
Z negatywnych wydarzeń – nie będę oryginalny – to problemy Rochstar. Nasz rynek jest kruchy. Patrząc na to szerzej, nie tylko z poziomu problemów związanych z organizacją i spięciem się budżetu Orange Warsaw Festival, w 90 proc. fundamenty naszego biznesu budowane są przez przetargi. Umowy długookresowe są rzadkością. Wszyscy w styczniu musimy zapisać białą kartkę papieru, która tylko w części wypełniona jest zaplanowanymi projektami. Dalej swoją skuteczność musimy udowodniać cały rok. Ten układ nie daje solidnej bazy do rozwoju, planowania i budowania efektywności. Na rynku utrzymuje się ten, który potrafi zdywersyfikować swój biznes.

Trend

Dostrzegam kilka trendów, które nierzadko są ze sobą skorelowane. Z jednej strony ciągle pojawiające się innowacje na poziomie technicznym i technologicznym. Dalej kwestia związana ze zmianą podejścia do budowania koncepcji eventowych i przechodzenie z elementów wywołujących jednorazowy efekt wow, na rzecz budowania i kreowania opowieści, historii, często na pograniczu sztuki, teatru czy nawet bajkowości. Po trzecie: coraz większe myślenie w kategoriach efektów biznesowych, jakie projekt ma wywołać, na co ja osobiście stawiam od dawna. I ostatni trend: coraz szersze myślenie w kategoriach odpowiedzialności społecznej i angażowanie uczestników wydarzeń w aktywności CSR. To, co kiedyś było rzadkością, dzisiaj powoli staje się pewnym standardem.

Mój biznes

Miniony rok dla Live Marketing Concept to rok wyjątkowo udany, podobnie jak całej ICP Group. Po raz trzeci z rzędu zostaliśmy laureatem MP Power Awards, a to oznacza, że rok rocznie realizujemy projekty, które są docenianie nie tylko przez naszych klientów, ale również przez branżę. Mamy stałe, stabilne portofolio klientów, ale cieszą też nowi. Grupa zatrudnia już przeszło 60 osób, a przychody spółek, które wchodzą w skład grupy kapitałowej, za rok ubiegły dojdą do blisko 38 mln zł. Miarą naszego rozwoju jest nie tylko skala przychodów, ale i liczba realizacji projektów, które pokazują potencjał całej grupy. Dzisiaj coraz większą grupę klientów stanowią ci, którzy przekazują nam cały budżet z zakresu motywowania, nagradzania i angażowania pracowników czy partnerów biznesowych. Wtedy realizujemy kompleksowo projekty typu konferencja kick-off, komunikację programu motywacyjnego (np. dla sił sprzedaży), oraz obsługi nagród, w tym incentive. Już niedługo dołączy do tego także „content” tworzony poprzez naszą spółkę zależną Concept Publishing Poland, która przejęliśmy 2015r.

Łukasz Urbańczyk, event director, Onespace: Wśród wydarzeń roku – otwarcia nowych obiektów

Wydarzenie roku

Tegoroczne wydarzenia, które według mnie warto wyróżnić, to na pewno otwarcia nowych obiektów takich jak Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach lub Warsaw Expo. Szczególnie w tym drugim przypadku jest to obiekt, który może stać się alternatywą dla takich graczy jak Expo XXI czy MT Polska. W tej kategorii należy wymienić również reaktywację Trybuny na torze Służewiec, która była chyba najbardziej obleganym miejscem eventowym tej jesieni. Patrząc szerzej, nie można zapomnieć o ważnym wydarzeniu, które jest wizytówką Polski i branży jako organizatora wydarzeń wielkoformatowych, mam tutaj na myśli Finał Ligi Europy na Stadionie Narodowym. Są to oczywiście przykłady wydarzeń zrealizowanych z sukcesem. Jeśli miałbym wskazać event o dużym, chociaż nie do końca wykorzystanym potencjale, na pewno będzie to Żużel na Narodowym pod patronatem Lotto, który w trakcie imprezy został przerwany.

Rozczarowanie
Ciężko mówić o rozczarowaniach, choć bardziej nazwałbym tą kategorię „Wyzwania”. Można zaliczyć do niej zauważalną po stronie klientów tendencję do skracania czasu realizacji wydarzeń. Z roku na rok terminy są coraz krótsze, a wymagania coraz większe. Mowa tu zarówno o czasie przygotowania ofert oraz samej produkcji. To wszystko wpływa na jakość spotkań, relacji z klientami oraz oczywiście kondycję samych event managerów, którzy stoją często przed wyzwaniem, jak w pełni zadowolić klienta, być dla niego elastycznym, a z drugiej strony zachować asertywność, nie narażając projektu na niepowodzenie.
Dodatkowo dochodzi najważniejszy czynnik czyli zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa vs bardzo krótki czas produkcji projektów.

Trend
Trendy, które w mojej opinii będą obowiązywać również w nadchodzącym roku, to bardzo częste wykorzystywanie aplikacji na smartphony lub inne urządzenia mobilne w obsłudze logistycznej eventów, zastępujących standardowe papierowe listy gości, agendy i inne materiały konferencyjne, a także wykorzystanie interaktywnych aplikacji podczas warsztatów czy szkoleń. W kategorii trendy można również wymienić na razie nieśmiało wykorzystywany system zarządzania multimediami – wizzard, wprowadzony w tym roku przez firmę Pro4Media, umożliwiający sterowanie gestami wszelkiego rodzaju prezentacji, wrzucanie zdjęć i komentarzy w czasie rzeczywistym czy inne bardzo ciekawe formy prezentacji. Dodatkowo coraz bardziej przystępne ceny sprawiają, że częściej wykorzystuje się jeszcze do niedawna bardzo drogie technologie jak prezentacje dotykowe, mapping, live streaming czy drony w realizacji filmów.

Mój biznes

Patrząc na mijający rok z perspektywy swojego biznesu, mogę stwierdzić, że udał się nam utrzymać dynamikę realizacji wydarzeń z roku 2014. Ten rok obfitował w zmiany m.in. w zarządzaniu agencją, jej struktury, wyraźny podział kompetencji wśród kardy zarządzającej – podział na trzy działy (1. administracja/finanse, 2. zarządzanie i rozwój, 3. eventy/kreacja), wprowadzenie procedur oraz inwestycje w ludzi, infrastrukturę i sprzęt, który pozwala nam w niektórych sytuacjach, być bardziej konkurencyjnym i elastycznym cenowo. Mijający rok zamykamy z bogatszym portfolio klientów, nowymi, cennymi doświadczeniami i sporymi oczekiwaniami w stosunku do nadchodzącego roku również ze względu na to, że zmieniamy formę działalności na spółkę z o.o.

 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl