Podsumowanie roku 2015: Hotele

Ważne wydarzenia w roku 2015 to przede wszystkim Meetings Week Poland, powołanie do życia Site Chapter Poland, duże eventy korporacyjne, w które ten rok obfitował, oraz otwarcia nowych hoteli konferencyjnych w największych polskich miastach. Rozczarowuje natomiast niewystarczająca promocja Polski na arenie międzynarodowe, kwestia etyki biznesowej w branży spotkań oraz brak dużego komercyjnego centrum konferencyjnego w stolicy. Rok 2015 w branży spotkaj podsumowują przedstawiciele hoteli.

Agnieszka Gletkier, Hilton Worldwide Sales: W 2015 roku otworzyliśmy kolejne trzy obiekty w Polsce o potencjale eventowym i konferencyjnym
Iwona Kubisz, Sound Garden Hotel Airport, Warszawa: W marcu 2015 r. otworzyliśmy piętro tylko da kobiet, co zdecydowanie wyróżniło hotel na rynku lokalnym, jak i krajowym
Katarzyna Niezgoda, VI Hotels & Resorts Poland: 2015 był dla nas rokiem przygotowań do rebrandingu marki
Joanna Świerkosz, AccorHotels, Grupa Hotelowa Orbis: Rok znaczącego wzmocnienia pozycji Grupy Orbis jako lidera branży hotelowej w Europie Środkowej

Agnieszka Gletkier, dyrektor sprzedaży, Hilton Worldwide Sales: W 2015 roku otworzyliśmy kolejne trzy obiekty w Polsce o potencjale eventowym i konferencyjnym

Wydarzenie roku

Trudno znaleźć mi jedno wydarzenie, które będzie wydarzeniem roku, ale na pewno z punktu widzenia branży i wizerunku Polski na branżowej mapie bardzo istotnym było powołanie do życia Site Chapter Poland. To kolejna inicjatywa stowarzyszeniowa, która będzie rozwijała się na polskim rynku. Dzięki temu na pewno poszerzymy współpracę z członkami międzynarodowych oddziałów Site i tym samym będziemy popularyzować Polskę jako destynację eventową w kolejnych nowych kręgach branżowych.
Myślę, wartym odnotowania i świetnym wydarzeniem mającym dobry wpływ na branżę jest Meetings Week Poland. Wyjątkowe, profesjonalne, wydarzenie zyskujące z roku na rok na znaczeniu, prestiżu i przede wszystkim będące platformą edukacyjną, motywacyjną dla wszystkich zarówno ze strony dostawców, jak i klientów.

Rozczarowanie

Mnie niezmiennie rozczarowuje niewystarczająca promocja Polski na arenie międzynarodowej jako świetnie przygotowanej pod względem infrastruktury destynacji eventowej. I nie myślę to nawet o nakładach finansowych, jak raczej o innowacyjności/ pomysłowości/ dotarciu do poszczególnych nowych rynków itp.

Trend
Początek 2015 zaowocował pewną stabilizacji i nawet wzrostem zapytań o kierunki zagraniczne, który zapewne był spowodowany stabilniejszą sytuacją gospodarczą po „kryzysie” niestety dość szybko ten trend się załamuje ze względu na bieżącą i trudną do określenia przyszłość w kwestii bezpieczeństwa. Ewidentnie koniec roku zaowocował odwrotem od destynacji, w których nie można zagwarantować bezpieczeństwa uczestnikom. Tym samym destynacje powszechnie uważane za bezpieczne i te, które rzadko były rozpatrywane w szczególności na imprezy incentive, zyskują na popularności.

Mój biznes

Hilton Worldwide nadal bardzo się rozwija na wielu rynkach. Jednym z kluczowych jest właśnie Polska. W 2015 roku otworzyliśmy kolejne trzy obiekty o świetnym potencjale eventowym i konferencyjnym (Double Tree by Hilton Kraków, Hampton Kraków i Hilton Garden Inn Kraków Airport) i nie zwalniamy tempa. W tej chwili otwartych jest już 13 obiektów działających pod różnymi markami Hilton Worldwide, a już niedługo dołączy 14 obiekt czyli Double Tree by Hilton Wrocław. Myślę, że 2015 możemy na wszystkich płaszczyznach uznać za bardzo udany i dający świetną podstawę do kolejnego jeszcze lepszego 2016.

Iwona Kubisz, head of sales, Sound Garden Hotel Airport, Warszawa: W marcu 2015 r. otworzyliśmy piętro tylko da kobiet, co zdecydowanie wyróżniło hotel na rynku lokalnym, jak i krajowym

Wydarzenie roku

Zdecydowanie wydarzeniem przełomowym i z roku na rok coraz bardziej rozwijającym się jest Meetings Week Poland. Wydarzenie jest unikalne i skupia zarówno wszystkie podmioty działające na rynku spotkań, jak i organizacje, które inicjują spotkania biznesowe, warsztaty, szkolenia dla wszystkich graczy z branży. To wyśmienita okazja do wymiany poglądów, zrozumienia swoich wzajemnych potrzeb w biznesie, poznania się twarzą w twarz i integracji branży.
 
Rozczarowanie
Bardzo widoczna jest niechęć przyjmowania nowych podmiotów na rynku, wzajemna nagonka i, mimo chłonności polskiego rynku i otwartych jeszcze drzwi na rozwój obiektów o różnym charakterze, panuje negatywne nastawienie, często podyktowane kreowaniem złego wizerunku na rzecz konkurencji.
Z punktu widzenia globalnego – korupcja w międzynarodowej organizacji FIFA również rozczarowuje i jej decyzyjności w opiniotwórczych ważnych podmiotach mających wpływ na różne wydarzenia.
 
Trend

Zdecydowanie widoczny trend w kierunku smart cities: organizacja konferencji o tej tematyce, otwarcie i planowanie coraz większej liczby hoteli smart w Polsce (Sound Garden Hotel, Puro, plany Four Point by Sheraton).
Goście coraz chętniej są otwarci na wszelkie nowości i technologie, korzystają online z check-in, czy narzędzi do rejestracji online podczas konferencji czy aplikacji mobilnych (listy, programy konferencji na urządzeniach mobilnych).
Organizatorzy stawiają również na oryginalne przestrzenie i twórczą przestrzeń i są coraz bardziej świadomi menu i jego składników, tworzą odpowiedzialne i zdrowe menu dla swoich pracowników.
Event managerowie szukali oryginalnych miejsc jak miejsca eventowe – klubowe na dachu wieżowców z efektem wow (np. Level 27, the View), czy organizacja eventów nad wodą (endorfina dla H&M), budowa sceny na rzece.
 
Mój biznes
Rok 2015 – to bardzo dobry rok dla Sound Garden Hotel. Organizatorzy w bardzo dużym stopniu docenili oryginalność, ekologię i twórcze przestrzenie hotelu. Premiera w marcu pierwszego piętra tylko kobiet zdecydowanie wyróżniła hotel na rynku lokalnym, jak i krajowym. Pomysł również narodził się naturalnie, gdzie większość podróżujących biznesowo to coraz częściej panie i kierują się różnymi czynnikami podczas wyboru miejsca.
W 2015 roku zorganizowaliśmy po raz pierwszy I turniej dla hotelarzy i gastronomów. To pierwsza nasza sportowa inicjatywa dla branży, zdecydowany sukces pod kątem lokalnych partnerów, którzy wyrazili chęć współpracy i zabawy. Pod kątem krajowym to naszym życzeniem byłaby większa liczba partnerów z całej Polski.


 

Katarzyna Niezgoda, director of business development, VI Hotels & Resorts Poland: 2015 był dla nas rokiem przygotowań do rebrandingu marki

Wydarzenie roku

Rok 2015 był zdecydowanie dobrym rokiem dla naszej branży. Większe obłożenie hoteli, wzrost ADR o 2,6 proc., a co za tym idzie większy RevPar (dane z systemu Upper), z pewnością cieszą. Dużą rolę w tych pozytywnych wynikach odgrywał rynek spotkań, który również wykazał sporą dynamikę wzrostu. Jednakże trudno mi wymienić konkretne wydarzenia, które miały kluczowe znaczenie dla rynku. Myślę, że trzeba tu wskazać zbiorczo na duże eventy korporacyjne, w które ten rok obfitował. To dzięki wydarzeniom organizowanym przez korporacje hotele konferencyjne naszej sieci osiągnęły doskonałe wyniki. O tym, jak dużą wagę przykładamy do tej grupy spotkań i jak są one dla nas ważne, świadczy chociażby specjalna oferta hotelu andel’s Łódź dedykowana właśnie dużym eventm korporacyjnym.
Ważnym wydarzeniem, a właściwie wydarzeniami, dla branży spotkań były otwarcia nowych hoteli konferencyjnych w największych polskich miastach. Wpłynęły one znacząco na krajobraz MICE w kraju i pokazują, że rynek spotkań ciągle się jeszcze w Polsce rozwija i ma duży potencjał.

Rozczarowanie
Niestety tym, co mnie niezmiennie rozczarowuje. jest kwestia etyki biznesowej w branży spotkań. Ciągle jesteśmy rynkiem, gdzie to cena, a nie jakość jest najważniejsza. I to ona warunkuje sposób działania zarówno agencji eventowych, jak i wielu obiektów. Kilkanaście agencji zapraszanych do przetargu nadal nie jest rzadkością. Podobnie jak dumpingowanie cen. Agencje, zwłaszcza małe, często biorą udział w przetargach na eventy, na które nie mają „mocy przerobowych”. To zdecydowanie obniża jakość świadczonych usług i wpływa negatywnie na atmosferę w branży.
Poza tym nowe, duże centra konferencyjne, które miały przyciągać wielkie kongresy o randze międzynarodowej, nie zaznaczyły wyraźnie swojej obecności. Liczyliśmy na wydarzenia na kilka tysięcy osób, a na razie obiekty te w większości organizują konferencje na kilkaset osób, stając się konkurencją dla hoteli konferencyjnych, zamiast uzupełniać ofertę ich i miasta.

Trend
Moim zdaniem najważniejsze były i będą także w 2016 r. trendy – mobilność, nowe technologie oraz lokalność. Dotyczą one różnych obszarów, ale ich połączenie tworzy naprawdę „wybuchową mieszankę”. Mówiąc o mobilności, mam na myśli, nie tylko wzrost liczby rezerwacji hotelowych dokonywanych poprzez urządzenia mobilne, ale również zastosowanie nowoczesnych technologii w branży eventowej. Przykładem może być choćby system głosowań online za pośrednictwem telefonów komórkowych. Dedykowana sieć WiFi, wideokonferencje czy „real time marketing” stały się zjawiskiem powszechnym. W siłę rośnie również „internet rzeczy” („internet of things”).
Z drugiej strony obserwujemy coraz większe znaczenie lokalności, ekologii i kompleksowej strategii CSR. Te ostatnie trendy przekładają się na konkretne działania hoteli. W naszym przypadku widać to w nowej koncepcji przerw kawowych, w których stawiamy na zdrowe przekąski, nowym menu w restauracjach hotelowych, gdzie potrawy przygotowywane są z produktów lokalnych i sezonowych, czy po współpracy z organizacjami pozarządowymi – od kilku lat 1 proc. wpływów z imprez świątecznych organizowanych według naszej wczesnej oferty przekazujemy na akcję Szlachetna Paczka. Wszystkie te działania wpisują się w naszą nową strategię i będą jeszcze bardziej widoczne w tym roku, wraz ze zmianą naszej marki na Vienna House.

Mój biznes
Zeszły rok dla sieci Vienna International w Polsce był bardzo dobrym rokiem. Wszystkie nasze hotele odnotowały wyższe wyniki w stosunku do roku 2014. Jest to m.in. zasługą ożywienia i aktywności w branży spotkań. Zauważyliśmy znaczący wzrost liczby dużych wydarzeń i eventów w porównaniu z ubiegłymi latami.
Poza tym rok 2015 był dla nas ważnym i bardzo pracowitym rokiem ze względu na przygotowania do rebrandingu marki. Ze zmianą nazwy na Vienna House, która oficjalnie nastąpi już 1 lutego, przeorganizowaniu ulega wiele wewnętrznych procedur, zmieniamy nasze wartości korporacyjne, nazwy hoteli (andel’s i angelo jako marki pozostają, ale Chopin zmienia się na Vienna House Easy Chopin Cracow, zaś Amber Baltic na Vienna House Amber Baltic Międzyzdroje). Zmiany będą zauważalne również w naszej identyfikacji wizualnej, podejściu do gościa, ofercie… To naprawdę rewolucja, która pozytywnie wpłynie również na nasze relacje z partnerami biznesowymi i naszymi gośćmi. To, w jakim kierunku podążamy, można już dziś zobaczyć na stronie www.viennahouse.com, która 1 lutego stanie się oficjalną stroną sieci.

Joanna Świerkosz, VP marketing, quality, loyalty na Region Polski i Europy Wschodniej, AccorHotels, Grupa Hotelowa Orbis: Rok znaczącego wzmocnienia pozycji Grupy Orbis jako lidera branży hotelowej w Europie Środkowej

Wydarzenie roku

Wydarzeniem roku 2015 było niewątpliwie Meetings Week Poland. Między 16 a 20 marca w Centrum Konferencyjnym Stadionu Narodowego miała miejsce najważniejsza impreza promocyjna i networkingowa polskiej branży organizatorów spotkań. Warto było uczestniczyć w licznych konferencjach i warsztatach. Wśród ponad 1000 obecnych osób można było zobaczyć i porozmawiać z reprezentantami korporacji, stowarzyszeń zawodowych, firm usługowych, hoteli i centrów konferencyjnych, nie mówiąc już o dziennikarzach, samorządowcach czy politykach. Warto być również sponsorem tak prestiżowego wydarzenia, zawłaszcza kiedy partnerem strategicznym jest Departament Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki. Mam wrażenie, że Meetings Week Poland skutecznie demonstruje skalę branży spotkań w Polsce, jej znaczenie dla gospodarki oraz skupia opinie ważne dla całego środowiska.

Rozczarowanie

Z roku na rok powstają nowoczesne obiekty konferencyjne, których wyposażenie stanowi jeden z gwarantów udanego spotkania. W Warszawie jednak nadal brakuje komercyjnego centrum konferencyjnego mogącego pomieścić ponad cztery tysiące osób jednocześnie.

Trend
Rok 2015 uwodnił, że nie ma odwrotu od postępującej digitalizacji. Wprowadzanie systemowego zarządzania przy równoczesnej personalizacji usług, to przeniesienie na kolejny poziom precyzji w obsłudze klienta przy pomocy odpowiednich programów czy aplikacji. Tak więc, pomimo wzrostu danych do opracowania (m.in. preferencji gości grupowych, jak i indywidualnych) jesteśmy w stanie lepiej nimi zarządzać. Niewątpliwie, jednym z bardziej istotnych rozwiązań stała się możliwość składania zapytań ofertowych przez klientów na platformach internetowych, takich jak CVENT. Umożliwia ona oszczędność czasu przy składaniu zapytań oraz uproszczenie procesu ofertowania przez sprzedawcę hotelowego. Dostępność dużej liczby obiektów konferencyjnych we wskazanej destynacji pozwala na łatwą weryfikację miejsc, spełniających określone parametry i kryteria, jakimi zamawiający kieruje się, wybierając lokalizację konferencji. Postępująca digitalizacja wpłynęła również na narzędzia stosowane w hotelach Grupy Hotelowej Orbis. Do wszystkich obiektów marek wprowadzana jest usługa „Welcome” umożliwiająca gościom wygodne zameldowanie się i wymeldowanie. Natomiast hotelarze łatwiej zmonitorują potrzeby klientów przy pomocy Accor Customer Cards oraz platformy VOD (Voice of the Guest), która monitoruje na bieżąco reputację obiektu.

Mój biznes
Poprzez zawartą w dniu 7 stycznia 2015 r. transakcję zakupu od AccorHotels sieci 38 hoteli, Grupa Orbis znacząco wzmocniła swoją pozycję lidera branży hotelowej w Europie Środkowej. Przejęte hotele zlokalizowane są w sześciu krajach: Bułgarii, Czechach, Polsce, Rumunii, Słowacji i na Węgrzech. 76 proc. z nich usytuowanych jest w stolicach tych państw. Wszystkie obiekty działają pod markami Accor: Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles oraz ibis budget. Wejście na nowe, perspektywiczne rynki jest ogromną szansą dla Grupy na dynamiczny wzrost również w sektorze MICE. Zarówno Orbis, jak i firmy działające na tych nowych rynkach, skorzystają na wzajemnej współpracy i będą w stanie w niedługim czasie osiągnąć synergię w prowadzonym biznesie.
Orbis zawarł także z Accor SA Generalną Umowę Licencyjną, na podstawie której uzyskał prawo do prowadzenia działalności hotelowej pod markami Accor do 2035 roku, w następujących 16 krajach: Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Macedonia, Mołdawia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Węgry, przy czym przez okres minimum 10 lat, powyżej wskazane uprawnienia zostały przyznane Orbis na wyłączność.
Transakcja z AccorHotels, przyspieszy rozwój Orbisu oraz doskonale wpisuje się we wszystkie cele strategiczne Grupy, takie jak skokowy wzrost wyników operacyjnych, możliwości rozwoju na nowych rynkach, wymiana doświadczeń w ramach Grupy.

 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl