Podsumowanie roku: Agencje incentive travel cz. 2.

Wydarzeniem roku w branży incentive stało się zakończenie jednego z największych sporów politycznych świata, pomiędzy USA a Kubą, powstanie polskiego oddziału stowarzyszenia Site, kolejna edycja Meetings Week Poland i konferencji Event Biznes. Kluczowa dla rynku była sytuacja na świecie – lista bezpiecznych dla klientów destynacji stale ulega zmniejszeniu, co ogranicza wachlarz możliwości i wpływa na ceny. Rok 2015 w podsumowaniu przedstawicieli agencji incentive travel.

Agata Gościńska, Viventum: To by dla nas jubileuszowy i rekordowy rok
Olga Krzemińska-Zasadzka, agencja Power: Lista bezpiecznych dla klientów destynacji stale ulega zmniejszeniu
Krzysztof Michniewicz, ICP Group SA: W trakcie projektów incentive klienci zwracają uwagę także na zarządzanie treścią

Maciej Miszczak, Key Solution: Za trend 2015 roku można uznać znaczącą selekcję destynacji incentive
Cezary Wilemajtys, United Partners: Wydarzeniem roku 2015 w branży incentive stało się zakończenie sporu pomiędzy USA a Kubą

Agata Gościńska, współwłaściciel, dyrektor zarządzająca, Viventum: To by dla nas jubileuszowy i rekordowy rok

Wydarzenie roku

Niewątpliwie wzrost popularności Polski jako destynacji – Polski Pawilon na Expo 2015 odwiedziło aż 1,7 mln gości, blisko 60 proc. pytanych zadeklarowało, że pobyt w pawilonie zachęcił ich do przyjazdu do Polski, zaś ponad połowa respondentów zgodziła się ze stwierdzeniem, że dzięki wystawie poszerzyła swoją wiedzę o polskich atrakcjach turystycznych.
Prawie połowa osób (47 proc.), które odwiedziły polski pawilon uznała, że jest on lepszy od pawilonów innych krajów.
Prezentację polskiej turystyki na Expo 2015 zainaugurował w maju Tydzień Turystyki Polskiej. W tym czasie pod hasłem „Poland. Come and find all colours of life” odbyło się wiele niestandardowych działań promocyjnych, zarówno w polskim pawilonie, jak i w przestrzeni miejskiej, przygotowanych przez region Polski. Uważam to za wielki sukces, a biorąc pod uwagę niestabilną sytuację na świecie i zagrożenie zamachami terrorystycznymi, mamy szansę mocno zaistnieć jako miejsce atrakcyjne i bezpieczne na mapie turystycznej świata.
Bardzo ważne w realizcji projektów incentive było pojawienie się nowych atrakcyjnych połączeń lotniczych – bezpośrednie loty do Japonii, uruchomienie połączenia z Polski do Indonezji przez Dubaj.
Do najważnieszych wydarzeń zaliczam także Meetings Week Poland 2015, który wreszcie spełnił oczekiwania uczestników branży incentive… Program obejmował bardzo szerokie spectrum tematów związanych z branżą MICE od tematyki związanej z turystyką przyjazdową, porzez elementy bezpieczeństwa w tarkcie organizowanych wydarzeń, aż po galę finałową konkursu MP Power Awards.

Rozczarowanie
Coraz bardziej niestabilna sytuacja polityczna na świecie sprawia, że coraz więcej kierunków staje się niebezpiecznych, w związku z czym pozostałe stają się po prostu droższe.
Sytuacja ta wpływa jednocześnie na kurs euro, co w naszej branży ma olbrzymi wpływ na cenę końcową wyjazdu.

Trend
Rok 2015 upłynął pod znakiem stabilizacji budżetów, choć nie były one jeszcze budżetami marzeń, ale były znacznie lepsze od tych z 2014 roku. Ma to znaczący wpływ na jakość realizowanych projektów.
Nie mozna również pominąć coraz większej liczby aplikacji wspomagających organizację, ale przede wszystkim obsługę wydarzeń. Istotnym trenedem jest również coraz większe angażowanie mediów społecznościowych oraz nowych rozwiązań informatycznych w procesie organizacji wyjazdu.
Dla Viventum trend związany bezpośrednio z nami to fakt, iż dla kilku klientów z typowej agencji realizujacej wyjazd staliśmy się ekspertem, którego rada czy też rekomendacja miała ogromny wpływ na wybór miejsca wyjazdu.

Mój biznes
Rok 2015 to rok dla Viventum wyjątkowy – to 10. rok naszej działalności na rynku! Jubileuszowy, więc dumni jesteśmy z tego, jaką drogę pokonaliśmy od 6 lutego 2006 r. do chwili obecnej.
Nasza załoga przez te wszystkie lata odwiedziła 92 kraje, zrealizowała 1700 projektów, w tym 300 incentive. Z naszych realizacji wróciło 120 tys. zadowolonych i zmotywowanych osób, a 90 proc. pozyskanych przez lata klientów pozostaje naszymi stałymi klientami aż do dzisiaj.
Rok 2015 był rokiem olbrzymich wyzwań i najciekawszych w historii firmy realizacji. Znacząco zwiększyliśmy obroty firmy w stosunku do roku 2014, pozyskaliśmy kilkanaście nowych firm współpracujących w zakresie Incentive travel i programów wsparcia sprzedaży.
Jako nasz wielki sukces możemy uznać również przekonanie kolejnych klientów agencji do skuteczności stymulacji sprzedaży poprzez incentive travel oraz zwiększenie liczby realizowanych programów u tych, którzy już zrealizowali z nami pojedyncze projekty.
Odwiedziliśmy nowe miejsca i z dużym powodzeniem wypromowaliśmy nowe, do tej pory mało popularne kierunki – dwa razy odwiedziliśmy z klientami Seszele, które mają bardzo wiele do zaoferowania już nie tylko dla grup VIP, ale również dla pozostałych klientów poszukujących wyjątkowego miejsca dla wyróżnienia najlepszych.
Obecny czas nie jest dla nas organizatorów wyjazdów incentive najszczęśliwszy –sytuacja na świecie bardzo mocno uszczupliła portfel destynacji dla wyjazdów incentive. Poza tym wyjazdy incentive jako nagroda w programach wsparcia sprzedaży stały się w chwili obecnej bardzo popularne, a w związku z tym możliwości są coraz mniejsze – rośnie liczba osób, które widziały już bardzo wiele miejsc na świecie.
Dlatego naszym zadaniem jest poszukiwanie i promowanie nowych miejsc i rozwiązań – takim właśnie miejscem są dla nas Seszele, a w roku 2016 już przygotowaliśmy dla naszych kontrahentów mało popularne do tej pory kierunki, które naszym zdaniem z pewnością będą nowym trendem na rynku.
Podstawą podczas przygotowania nowych lub mało popularnych do tej pory destynacji są partnerzy, którzy potrafią zrozumieć klienta i olbrzymie wymagania, jakie przed nimi stawiamy. Nasze doświadczenia z poszukiwania „nowego” w mijającym roku dowodzą tego, iż nie jest to niemożliwe. To właśnie Seszele – cudowne rajskie miejsce oraz najwyższa jakość serwisu i ludzie, którzy czują nasze potrzeby i dają od siebie więcej, niż się wymaga.
Naszych gości zaprosimy w nadchodzącym roku m.in. na Filipiny z największą liczbą plaż wpisywanych na top listy na świecie, do pięknej Kambodży, która ma wiele oblicz.
Jubileuszowy rok Viventum pokazał również, że wprowadzenie nowej strategii rozwoju firmy w 2014 roku okazało się strzałem w dziesiątkę, a liczba projektów zrealizowanych w 2015 i zaplanowanych na 2016 rok po raz pierwszy tak bardzo nas zaskoczyła, ale również utwierdziła w przekonaniu, że obraliśmy dobry kierunek, aby umacniać swoją siłę wśród największych graczy na rynku incentive.

Olga Krzemińska-Zasadzka, managing director agencja Power: Lista bezpiecznych dla klientów destynacji stale ulega zmniejszeniu

Wydarzenie roku
Jeśli chodzi o branżowe wydarzenia roku chciałabym wyróżnić dwa dynamicznie rozwijające się wydarzenia: Meetings Week oraz Event Biznes. Oba wydarzenia, mimo iż odbywają się zaledwie od kilku lat, już teraz odgrywają w branży ogromną rolę, są nie tylko źródłem wiedzy i inspiracji, ale przede wszystkim pokazują, jak ogromny potencjał drzemie w eventach, jak ważnym i skutecznym są one narzędziem. Obserwując, w jaki sposób rozwija się rynek eventów w naszym kraju, bardzo cieszę się, że posiadamy coraz więcej obiektów koncertowych i sportowych, dzięki którym coraz częściej odwiedzają nas międzynarodowe gwiazdy, a my jesteśmy świadkami coraz większej liczby wydarzeń koncertowych czy sportowych na światową skalę.

Rozczarowanie
Z wielkim niepokojem obserwujemy obecną sytuację w Europie: zamachy terrorystyczne, napływ uchodźców, a także zmiany polityczne w Polsce i konsekwencje, które wiążą się z tymi zmianami dla nas, nie tylko jako przedsiębiorców, ale przede wszystkim organizatorów. Lista bezpiecznych dla klientów destynacji stale ulega zmniejszeniu, co ogranicza wachlarz naszych możliwości, a także klientów, którzy decydują się na tego typu wyjazdy. W mijającym roku rozczarowały mnie także afery korupcyjne, które rozgrywały się wokół naszej branży, a także upadki kolejnych firm. Co prawda, po czasie, wiele firm, które zostały zamieszane w te wydarzenia, zostało oczyszczonych z zarzutów, jednak podejście mediów bardzo wpłynęło na ich funkcjonowanie. Cieszy mnie natomiast fakt, że dzięki tego typu wydarzeniom, wiele firm zwróciło uwagę na ten temat, a to skłoniło je do stosowania w większym stopniu dobrych praktyk w biznesie.

Trend
Tegoroczne eventy obfitowały w niezwykłe „show” scalające w kilkuminutowych pokazach takie elementy jak animacje 3d, mapping, choreografie taneczne okraszone nierzadko muzyką na żywo. W świat eventów wkraczają coraz bardziej zaawansowane technologie, które pozwalają na zabawę łączącą animacje, muzykę, światło i taniec. Obecnie w realizacjach eventowych ogranicza nas jedynie nasza wyobraźnia i oczywiście… budżety.

Mój biznes
Agencja Power w 2015 roku zwiększyła swój obrót o 50 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Po analizie rocznej okazało się, iż pomimo tak znaczącego wzrostu obrotu, zrealizowaliśmy mniejszą liczbę wydarzeń niż w latach ubiegłych. Zależność ta pokazuje, że dla naszych klientów, coraz częściej ważniejsza okazuje się jakość, nie liczba organizowanych wydarzeń. Od kilku lat aktywnie rozwijamy cztery główne filary działalności: Event, Incentive, Conference i Sport. Coraz częściej w zakres usług agencji wchodzą zintegrowane działania marketingowe, obsługa targów oraz realizacja kampanii w mediach. W 2015 roku firma Power dołączyła do polskiego Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, a także do międzynarodowego stowarzyszenia Site, skupiającego na świcie ok. 2 tys. firm.

Krzysztof Michniewicz, prezes zarządu ICP Group SA: W trakcie projektów incentive klienci zwracają uwagę także na zarządzanie treścią

Wydarzenie roku
Temat ten można potraktować na dwa sposoby. Jeśli chodzi o całą branżę, to takim wydarzeniem była kolejna już edycja Meetings Week Poland. Świetnie, że różne stowarzyszenia branżowe wspólnie wykreowały, zyskujące z roku na rok na znaczeniu, edukacyjne spotkanie dla przedstawicieli branży organizatorów spotkań. Za niezwykle ważne uważam też otwarcie Site Poland. Po dwóch latach pracy i starań wielu osób, ten oddział międzynarodowego stowarzyszenia powstał i w naszym kraju, dzięki czemu także w Polsce profesjonaliści z branży MICE zyskali dostęp do programów edukacyjnych i globalnej wiedzy, a także możliwość rozwijania kontaktów biznesowych i promowania Polski jako destynacji na świecie, co stwarza kolejne możliwości rozwoju, zarówno indywidualnego, jak i całej branży.
Z kolei dla ICP Group takim wydarzeniem był wyjazd incentive do Dubaju dla 230 przedstawicieli firmy z branży FMCG. Spośród wielu agencji, które walczyły o ten projekt, to właśnie nam udało się go wygrać dzięki pełnemu zaangażowaniu naszego zespołu i łączeniu kompetencji w ramach całej firmy – z obszaru incentive, eventów, kreacji i strategii oraz content marketingu.

 

Rozczarowanie
Nie mogę powiedzieć, aby coś w branży incentive w minionym roku mnie rozczarowało. Rynek się zmienia, w związku z czym musimy być przygotowani zarówno na sytuacje, które można przewidzieć, jak i te, na które nie mamy wpływu.

Trend
Można zaobserwować, że klienci zwracają uwagę już nie tylko na kreację i produkcję wydarzenia, ale też na ROI (zwrot z inwestycji). Liczy się już nie tylko to, jak i gdzie wydarzenie będzie realizowane, ale czy przyniesie firmie wymierne korzyści. Coraz ważniejszy jest też content i to, jakie narzędzia wykorzystujemy w komunikacji z naszymi klientami i ich pracownikami czy partnerami. Zarządzanie treścią jest już standardem marketingu, i na to klienci zwracają uwagę także podczas realizowania projektów incentive.

Mój biznes
Rok 2015 był dla nas znów okresem dynamicznego rozwoju. W obszarze incentive zrealizowaliśmy 32 ciekawe projekty, które angażowały i motywowały naszych klientów. Uczestnicy, których było około 1000, odwiedzili z nami pięć kontynentów. Co ważne, nie były to tylko jednorazowe wydarzenia, ale również kilkumiesięczne projekty, które uwzględniały kompleksową komunikację, wykorzystując przy tym autorskie, innowacyjne narzędzia. Tworzyliśmy programy, które angażowały naszych klientów, ich pracowników oraz partnerów. To również ważny rok dla ICP Group. Mając świadomość, jak duża jest rola treści i komunikacji, przejęliśmy firmę Concept Publishing Polska, lidera custom publishingu, dzięki czemu jeszcze lepiej możemy spełniać oczekiwania klientów, zapewniając kompleksowość obsługi. Pracując z klientami dopasowujemy takie narzędzia z szerokiego portfolio naszych produktów, które zagwarantują im osiąganie złożonych celów. W 2015 roku wszystkie spółki, wchodzące w skład grupy kapitałowej, osiągnęły niemal 38 milionów zł przychodów. Podwoiliśmy też liczbę pracowników – dzisiaj jest to 65 osób, które działają w różnych obszarach związanych z wdrażaniem strategii i narzędzi sprzedażowych oraz motywacyjnych, komunikacją oraz content marketingiem. W połowie roku dwukrotnie powiększyliśmy nasze biuro, ale już parę miesięcy później stało się to niewystarczające. Obecnie ICP Group ma siedzibę w dwóch lokalizacjach, a docelowo będziemy wszyscy pracować w nowym biurze. Nieustannie jesteśmy aktywni w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu, ważnym dla nas od początku istnienia firmy. Rozwijamy nasz wewnętrzny program CSR – Go4Help, rozszerzając go o kolejne aktywności i wydaliśmy pierwszy w branży raport społecznej odpowiedzialności podsumowujący nasze działania w 2014 roku. Zrealizowaliśmy też wydarzenia z elementami CSR dla naszych klientów, warsztaty z zakresu CSR i wydaliśmy książkę o tej tematyce. Jestem dumny, że po raz trzeci zdobyliśmy MP Power Award, a nasze dwa wydawnictwa (magazyn „Trends of Beauty” dla perfumerii Douglas i portal Bankomania dla PKO BP) zostały nagrodzone w Konkursie Biuletynów Firmowych. W tym roku po raz kolejny przeprowadziliśmy polską edycję międzynarodowego konkursu Prix Galien (www.prixgalien.pl), nagradzającego innowacje w farmacji i medycynie – cieszymy się, że coraz mocniej wiążemy się z rynkiem farmaceutycznym i sami możemy go kształtować dzięki promowaniu dobrych praktyk w obszarze innowacji. Sama zakończenie roku, to również miła niespodzianka – zostaliśmy wyróżnieni tytułem Gazeli Biznesu, przyznawanym najdynamiczniej rozwijającym się spółkom. To dowodzi, że przyjęta przez nas pięcioletnia strategia rozwoju jest konsekwentnie realizowana i przynosi efekty.


Maciej Miszczak, prezes, Key Solution: Za trend 2015 roku można uznać znaczącą selekcję destynacji incentive

Wydarzenie roku

Zwykle ciężko wskazać jedno spektakularne wydarzenie, które można nazwać przełomowym dla branży MICE w Polsce. Lecz w 2015 roku nie ma najmniejszej wątpliwości, iż jest to zawiązanie konsorcjum pomiędzy Key Solution i Starek Marketing Group. Obie firmy działają na rynku MICE, każda ma zupełnie innych Klientów. Key Solution operuje głównie w incentivach i programach wsparcia sprzedaży, Starek Marketing Group specjalizuje się w eventach i spotkaniach. Zawiązując konsorcjum, obie firmy podwoiły swój rynek, podwoiły swoje kompetencje, podwoiły swoje możliwości produkcyjne i to wszystko nie wydając ani jednej złotówki. Czy można lepiej ? Na pewno przyczyni się to do jeszcze lepszej i kompleksowej obsługi naszych klientów. Nasze nowe dziecko nazywa się Starek Incentive Solution.
Ponad to, na uwagę zasługuje wprowadzenie przez Emirates Airlines nowych maszyn – Boeing 777, latających na trasie Warszawa – Dubaj. Fakt ten wraz z otwartością linii na potwierdzanie rezerwacji grupowych może znacznie przyczynić się do jeszcze większego rozwoju programów incentive do samych ZEA czy innych destynacji obsługiwanych przez Emirates Airlines.

Rozczarowanie
Moim zdaniem rozczarowaniem może być fakt, iż mimo przywiązywania dużej uwagi przez klientów do oryginalności przedstawianych ofert i zastosowania innowacyjnych rozwiązań, niejednokrotnie cena była najważniejszym kryterium przy podejmowaniu finalnych decyzji. Zapewne, niestabilny kurs walut miał i będzie miał wpływ na kontynuację tej tendencji w bieżącym roku.
Duży jednak nie może więcej. Zaskoczeniem była dla mnie informacja o problemach finansowych jednej z największych agencji eventowych w Polsce – Rochstar Events skutkujące ogłoszeniem upadłości układowej. Pokazuje to, że nawet obsługa dużych, skomplikowanych i prestiżowych imprez jak Orange Warsaw Festival, Red Bull X-Fighters, Wings For Life World Run nie jest gwarantem pełnego sukcesu i może wiązać się z dużym ryzykiem.

Trend
Z całą pewnością jako trend 2015 roku można uznać znaczącą selekcję destynacji incentive. Mają na to wpływ nie tylko ograniczone budżety lecz również, a raczej przede wszystkim wydarzenia jakie miały miejsce w Egipcie, Tunezji, Turcji czy ostatnio w Paryżu. Klienci świadomie rezygnują z podróży do krajów arabskich, które są postrzegane jako niebezpieczne. Wyjątek stanowią ZEA. Jednocześnie w 2015 bardzo dużą popularnością cieszyła się Kuba, która wkracza właśnie w proces komercjalizacji, jednak nie jest jeszcze w stanie odpowiedzieć na tak duże zainteresowanie i spełnić oczekiwań. 

Mój biznes
Rok 2015 był niezwykle udany dla naszej firmy. Nawiązaliśmy współpracę m.in. ze Związkiem Golfistów Polskich, dla którego organizujemy wszystkie obozy sportowe i zgrupowania. Udało nam się zrealizować wiele zróżnicowanych projektów dla naszych nowych oraz stałych klientów. Podsumowaniem udanego roku była impreza dziękczynna dla Przyjaciół i Klientów firm Key Solution, Starek Marketing Group i tym samym Starek Incentive Solution. Impreza odbyła się w Warszawie na Krakowskim Przedmieściu (Skwer Hoovera). Toastom i Tańcom nie było końca, golfiści grali na symulatorze w golfa, wszyscy robili sobie nieprzyzwoite fotki na greenboxie i bawili się do białego rana. I ja tam byłem miód i mleko piłem, a com widział i słyszał… już zapomniałem.

Cezary Wilemajtys, właściciel United Partners: Wydarzeniem roku 2015 w branży incentive stało się zakończenie sporu pomiędzy USA a Kubą

Wydarzenie roku

Dla osób zajmujących się wyjazdami incentive, wydarzeniem roku stało się zakończenie jednego z największych sporów politycznych świata, pomiędzy USA a Kubą. Otwarcie ambasady USA w Hawanie, zniesienie embarga na ruch lotniczy zapowiada nieodwracalne zmiany na Kubie. Boję się, że w pespektywie kilku lat stracimy jedno z nielicznych już, niezwykle atrakcyjnych miejsc na mapie wyjazdowej. To już ostatni moment na poznanie „Cuba autentica!”

Rozczarowanie
Barometr zaufania, tak nazywam moją ocenę stopnia zaufania, w relacjach działy zakupów – agencja, jest wciąż na zastanawiająco niskim poziomie. Mimo wielu lat pracy kilkudziesięciu agencji, w tym zrzeszonych w organizacjach weryfikujących ich wiarygodność takich jak SOIT, na naszym niezwykle wymagającym rynku, wciąż spotykam się z deficytem zaufania ze strony działów zakupów. Najbardziej jednoznacznie wyrażony on jest w przypadku terminów płatności, gdy dział zakupów oczekuje od agencji – opłacających wszystkich dostawców przed wyjazdem – finansowania 100 proc. całego projektu.

Trend
Coraz częściej klienci doceniają i wynagradzają dbałość o najdrobniejsze szczegóły organizacyjne. Okazuje się, że małe rzeczy mają olbrzymie znaczenie. Wynika to z faktu, że w wielu firmach, dla których pracujemy, mamy kontakt z doświadczonymi organizatorami. Z drugiej strony po latach współpracy dograny zostaje pewien „kod” działań, który w danej firmie wyznacza ich charakterystyczny i unikalny sposób prowadzenia programu na miejscu. Po latach współpracy uczestnicy wyjazdów wiedzą, czego mogą oczekiwać po konkretnym organizatorze.

Mój biznes

Po 12 latach działalności United Partners nie przestaje zachwycać swoich klientów. Głównie dlatego, że zespół składa się wyłącznie z doświadczonych i zgranych project partnerów, którzy w zdecydowanej większości przyszli do branży i związali się z nią na dłużej właśnie w naszym zespole. Docenili nasze projekty jurorzy, po raz drugi przyznając nam MP Power Award, tym razem za program w Gruzji. To wszystko sprawiło, że zostaliśmy wybrani do stałej współpracy przez kilku kluczowych klientów i zamknęliśmy rok rekordowymi wynikami.

 


Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl