Podsumowanie roku: Centra konferencyjno-wystawiennicze

Wśród wydarzeń roku 2015 przedstawiciele centrów konferencyjno-wystawienniczych wymieniają European Meetings and Events Conference MPI Kraków, Event Biznes i duże wydarzenia odbywające się w ich obiektach. Wśród rozczarowań – nieuczciwą konkurencję, oczekiwanie coraz większej liczby świadczonych usług, za coraz niższą stawkę, dumping cenowy i niestabilną sytuację geopolityczną powodującą coraz większe niepokoje w branży. Rok 2015 podsumowują przedstawiciele obiektów.

Żaneta Berus, Expo XXI Warszawa: Rok 2015 zamknęliśmy największą ilością wynajętej powierzchni i największym obrotem na przestrzeni ostatnich kilku lat
Izabela Helbin, Centrum Kongresowe ICE Kraków: W 2015 roku ICE Kraków dwukrotnie nagrodzone

Maksymilian Murawski, Expo Mazury SA: W minionym roku zakończyliśmy realizację II etapu inwestycji i otworzyliśmy nowe hale
Ewa Woch, Targi w Krakowie: To pierwszy pełny rok działalności w nowym obiekcie Expo Kraków, a już myślimy o rozbudowie
Sabrina Żymierska, Poznań Congress Center, Międzynarodowe Targi Poznańskie: Rok 2015 zamykamy z największym zyskiem w ciągu blisko 10 lat działalności Poznań Congress Center

Żaneta Berus, prezes Expo XXI Warszawa, członek zarządu Sapphire Group Poland: Rok 2015 zamknęliśmy największą ilością wynajętej powierzchni i największym obrotem na przestrzeni ostatnich kilku lat

Wydarzenie roku

2015 rok zamknęliśmy bilansem ponad 200 różnego rodzaju wydarzeń, wśród których znajdują się zarówno ciekawe targi oraz konferencje, często o charakterze międzynarodowym, jak i efektowne eventy. Wiele z nich wprowadziło nową jakość w branży, zachwyciło rozmachem i wysokim poziomem przygotowania. Wybranie tych najważniejszych, które w szczególny sposób wpłynęły na rozwój przemysłu spotkań lub przełożyły się na wizerunek Expo XXI Warszawa, nie jest łatwym zadaniem. Są jednak trzy wydarzenia, które w szczególny sposób wpisały się w działalność obiektu i na które pragniemy zwrócić szczególną uwagę.
W dnach 10-12 lutego gościliśmy w Expo XXI Warszawa prestiżową międzynarodową konferencję FTTH, która jest największym wydarzeniem branży internetu światłowodowego na świecie. Edycja na rok 2015 odbyła się pod hasłem „Creating a Connected Continent”. Konferencja, łącząca nowoczesne targi z networkingiem i dostępem do unikalnej wiedzy, zorganizowana została pod patronatem Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Otworzyli ją Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji oraz Iwona Wendel, podsekretarz w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. W konferencji wzięło udział blisko 3000 osób z 85 krajów oraz 95 wystawców, a uznani w branży prelegenci przedstawili ponad 130 prezentacji oraz studiów przypadku. Wydarzenie był jednak znaczące nie tylko pod względem prestiżu i międzynarodowego charakteru, ale także sukcesu, jaki odniosło Expo XXI Warszawa w przetargu na jego organizację. Dzięki naszym staraniom cała Europa przez kilka dni skupiła swoją uwagę na Polsce, a my udowodniliśmy, że Expo XXI jest obiektem profesjonalnie przygotowanym do obsługi wszelkiego rodzaju wydarzeń specjalnych, który może bez żadnych kompleksów stawać do rywalizacji o ciekawe wydarzenia z zagranicznymi konkurentami.
Druga impreza warta przypomnienia to zorganizowane po raz pierwszy w dniach 23-25 października targi Warsaw Games Week. W ciągu emocjonujących trzech dni Expo XXI Warszawa odwiedziły tysiące wielbicieli cyfrowej rozrywki, którzy mogli odwiedzać stoiska największych producentów gier i akcesoriów, zagrać w wersje demo i poznać przedsmak emocji związanych z nowymi produkcjami, podziwiać przebranych cosplayerów oraz wziąć udział w licznych konkursach. Impreza nie tylko zachwycała rozmachem i przyciągała mnogością trakcji, ale także pozwoliła nam pokazać pełnię technicznych możliwości obiektu.
27 października Expo XXI Warszawa stało się zaś lokalizacją ważnego wydarzenia branżowego – konferencji Event Biznes, zorganizowanej po raz drugi przez Stowarzyszenie Branży Eventowej. Spotkanie, łączące walory edukacyjne z platformą networkingową, jest jedynym w Polsce wydarzeniem poświęconym w całości tematyce event marketingu. Wśród prelegentów znaleźli się tacy eksperci, jak Paweł Tkaczyk czy Natalia Hatalska oraz jeden z najbardziej znanych polskich konferansjerów, Marcin Prokop. Było ciekawie, intensywnie i bardzo branżowo. Expo XXI Warszawa wystąpiło w roli partnera strategicznego wydarzenia i cieszymy się, że mogliśmy swoimi zasobami i doświadczeniem wesprzeć tak ciekawą inicjatywę.

Rozczarowanie

W 2015 roku do największych rozczarowań chciałabym zaliczyć nieuczciwe praktyki rynkowe, z którymi warszawskie obiekty muszą się mierzyć za sprawą nowego gracza – Warsaw Expo. W ostatnich latach przed polskim przemysłem spotkań otworzyły się nowe możliwości rozwoju, związane m.in. ze stabilną sytuacją gospodarczą, ożywieniem widocznym w wielu branżach i otwarciem na współpracę z klientami z zagranicy. Obok wielu znaczących sukcesów i ciekawych inicjatyw nie ustrzegliśmy się niestety także tych negatywnych zjawisk, jak rozdrobnienie rynku czy wspieranie działalności niektórych obiektów z pieniędzy publicznych kosztem firm prywatnych. Jednak organizacje branżowe i różnego rodzaju inicjatywy powołane przez podmioty działające na rynku, takie jak np.: Meetings Week Poland, tworzyły platformę do sprawnej wymiany wiedzy i doświadczeń oraz do dialogu na temat naprawiania błędów, które w długiej perspektywie przekładają się na osłabienie całej branży. W 2015 roku po raz pierwszy spotkaliśmy się jednak z sytuacją, gdy jeden podmiot prowadzi celowe, nieuczciwe działania, a my nie mamy instrumentów, aby się przed nimi skutecznie obronić.
Warsaw Expo powstało z przekształcenia części centrum handlowego Maximus w Nadarzynie w obiekt targowy. Na świecie funkcjonują różne modele biznesowe, a polski rynek nie osiągnął jeszcze nasycenia obiektami targowo-konferencyjnymi, dlatego myślę, że większość nowych inicjatyw ma szansę się w niego wpisać, znaleźć swoją niszę i z powodzeniem rozwijać skrzydła. Niestety w tym przypadku nie było chęci do współpracy i uzupełnienia oferty w regionie, tylko dążenie do zniszczenia konkurencji za pomocą agresywnych, nieuczciwych praktyk. Obiekt rozpoczął swoją działalność od przyjęcia nazwy łudząco podobnej do Expo XXI Warszawa oraz opracowania strony internetowej w znacznej części bazującej na naszych rozwiązaniach. Model biznesowy opiera się zaś przede wszystkim na dumpingu cenowym oraz nagabywaniu i zastraszaniu firm, które organizują wydarzenia w innych warszawskich obiektach – w przypadku odmowy przeniesienia swojej imprezy do Warsaw Expo, straszone są zdublowaniem ich wydarzenia. Także pracownicy działów sprzedaży z innych obiektów są regularnie zachęcani do zmiany miejsca pracy i przejścia do obiektu w Nadarzynie wraz z imprezami, które obsługują. Muszę przyznać, że chyba po raz pierwszy spotkałam się z sytuacją, w której nowy gracz nie ma zamiaru działać na korzyść swojej branży i regionu, budować porozumienia, wymieniać się doświadczeniami i rozwijać w oparciu o to, co zbudowały firmy od wielu lat działające na tym polu. Ma za to na celu zniszczenie innych graczy rynkowych wszelkimi dostępnymi sposobami. Dlatego działania takie, jak prezentuje Warsaw Expo, są nie tylko największym rozczarowaniem ostatnich miesięcy, ale także problemem, z którym wchodzimy w nowy rok. I który już niedługo może nas zjednoczyć nie wokół budujących, perspektywicznych działań, ale konieczności obrony swoich interesów i zasad wypracowanych w branży w czasie kilkunastu ostatnich lat.

Trend
Zacznę od zjawisk, które nie są może ściśle związane z rokiem 2015, ale od kilku lat otwierają nowe perspektywy dla rozwoju przemysłu spotkań. Mam na myśli z jednej strony ożywienie widoczne w niektórych branżach, związane w znacznej mierze ze stabilną sytuacją gospodarczą, z drugiej pojawianie się nowych, aktualnych tematów, nawiązujących do trendów społecznych czy kulturalnych. Po okresie ostrożnej, zachowawczej polityki organizatorów, wiele branż na nowo inwestuje w duże imprezy o charakterze targowym i eventowym. Wśród nich warto wymienić choćby reklamę i marketing (targi Rema Days oraz Targi Reklamy, Poligrafii i Marketingu), automatykę (Automaticon), kosmetykę (Esthetica Show), sadownictwo (targi FruitPro), instalacje gazowe (Gas Show), branżę spożywczą (Worldfood), a z uwagi na ożywienie na rynku nieruchomości, także branżę związaną z budownictwem (Warsaw Build) i utrzymaniem czystości (targi ISSA Interclean). Przy nowych tematach warto zaś wskazać na rozwój wydarzeń fitnessowych czy imprez związanych z nowymi technologiami i rozrywką, szczególnie grami komputerowymi. W 2015 roku Expo XXI Warszawa gościło dwie imprezy kosmetyczne, dwa wydarzenia dotyczące sportu i fitnessu oraz Targi Nowych Technologii. Po koniec października byliśmy także gospodarzem odbywającej się po raz pierwszy dużej, trzydniowej imprezy dla wielbicieli gier komputerowych – Warsaw Games Week. Także sama formuła imprez ulega ewolucji – targi czy kongresy stają się rozbudowanymi, wieloetapowymi przedsięwzięciami łączącymi możliwość edukacji, networkingu i zabawy, zaś eventy zachwycają coraz większą pomysłowością i rozmachem. Liczy się idea kreatywna, nowe podejście do prezentacji, niestandardowe narzędzia, rozwiązania „szyte na miarę”. Wielu wydarzeniom towarzyszą dodatkowe atrakcje, zaś organizatorzy coraz częściej sięgają po nowe technologie dla uatrakcyjnienia prezentacji firm, produktów czy zapewnienia gościom oryginalnej rozrywki. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się różnego rodzaju rozwiązania interaktywne i mobilne. To właśnie nowe media i internet są czynnikiem stymulującym rozwój branży, a w przyszłości staną się integralnym elementem większości wydarzeń.

Mój biznes
Jak już wspominałam, z perspektywy Expo XXI Warszawa rok 2015 uważamy za bardzo udany. Zrealizowaliśmy ponad 200 unikalnych wydarzeń, odnotowaliśmy znaczący wzrost zapytań o organizację nowych targów i konferencji, które planujemy już na lata 2016 – 2018, znacząco wzrosła także liczba imprez zagranicznych. Zaobserwowaliśmy też pozytywne tendencje związane z rozwojem obiektu w stronę multivenue i dostosowaniem zaplecza Expo XXI Warszawa do organizacji różnego rodzaju eventów. Jest to obszar, który zaczyna odgrywać coraz większą rolę w naszym kalendarzu wydarzeń. Rośnie zarówno liczba, jak i rozmach imprez, które odbywają się w Expo XXI Warszawa. W tym roku obiekt służył m.in. jako lokalizacja prestiżowych pokazów mody dla marki Bohoboco i Mariusza Przybylskiego, miejsce finału projektu Top Model, plan filmowy i reklamowy m.in. dla sieci Play. Organizatorzy zaczynają doceniać szerokie możliwości techniczne i aranżacyjne, jakie oferuje Expo XXI, a my systematycznie poszerzamy ofertę rozwiązań, dzięki którym eventy stają się jeszcze bardziej zaskakujące i widowiskowe. Sami także aktywnie angażujemy się w różnego rodzaju projekty branżowe, jak na przykład Meetings Week Poland, oraz akcje o charakterze charytatywnym, wspierając organizatorów swoim zapleczem i doświadczeniem. W tym miejscu warto wspomnieć choćby Galę Fundacji Integracja, która odbyła się w expo XXI w listopadzie, czy tegoroczny finał Szlachetnej Paczki, która w naszych wnętrzach po raz drugi zlokalizowała magazyn medialny i jeden z magazynów zastępczych akcji. Wszystkie te elementy sprawiły, że rok 2015 zamknęliśmy największą ilością wynajętej powierzchni i największym obrotem na przestrzeni ostatnich kilku lat.
Ostatnie kilkanaście miesięcy to także duże zmiany wewnątrz Expo XXI Warszawa. Przede wszystkim powiększyliśmy dział sprzedaży, szczególnie zespół odpowiedzialny za budowanie relacji z klientami zagranicznymi, zintensyfikowaliśmy także naszą obecność na wydarzeniach branżowych, także tych odbywających się poza granicami Polski. Dla nas to podwójnie ważne, ponieważ w tym roku mieliśmy wiele powodów do pokazania klientom odmienionej, bardziej nowoczesnej twarzy Expo XXI. Współpraca z dużymi, międzynarodowymi klientami motywuje nas do ciągłego podnoszenia standardów obsługi i mogę śmiało powiedzieć, że obecnie pod względem oferty w niczym nie ustępujemy znanym, zagranicznym lokalizacjom targowo-eventowym. Stale rozwijamy nasz dział usług i zespół techniczny, co pozwala dostarczać naszym klientom najnowsze rozwiązania techniczne związane ze sprawną obsługą dużych imprez targowych czy kongresowych i uatrakcyjnieniem wydarzeń eventowych. Dążąc do jak najbardziej atrakcyjnej prezentacji naszej oferty, utworzyliśmy także w strukturach Expo XXI wyspecjalizowany dział marketingu i zwiększyliśmy obecność w kanałach online, dzięki czemu od grudnia można nas śledzić m.in. w ramach profilu na Facebooku. W drugiej połowie roku klienci, wystawcy i zwiedzający mogli zaś po raz pierwszy podziwiać nowy wystrój obiektu, będący kontynuacją strategii rebrandingu zapoczątkowanej w 2014 roku. Najbardziej efektownym elementem tej zmiany jest oryginalny mural, który ozdobił korytarze Expo XXI Warszawa. Można powiedzieć, że po raz kolejny zdecydowaliśmy się przełamać schematy, ponieważ jako pierwszy obiekt prywatny w Polsce wprowadziliśmy do swoich wnętrz sztukę ulicy.
Od sierpnia organizatorzy i goście odwiedzający Expo XXI Warszawa mogą także korzystać z polsko-angielskich plansz, ułatwiających poruszanie się po obiekcie. Nowe, bardziej intuicyjne oznakowanie spotkało się już z przychylnymi opiniami zarówno lokalnych gości, jak i uczestników wydarzeń międzynarodowych. Podobnie z resztą, jak profesjonalizm naszego działu sprzedaży, elastyczna oferta czy wielowymiarowe wsparcie, które oferujemy firmom szukającym lokalizacji dla swoich wydarzeń. A pozytywne sygnały ze strony klientów, partnerów i branży, na razie jeszcze stabilna sytuacja gospodarcza oraz ożywienie w wielu branżach sprawiają, że optymistycznie patrzymy także na rok 2016. Zdajemy sobie sprawę, że czeka nas wiele wyzwań, bowiem kalendarz wydarzeń zaplanowanych w Expo XXI Warszawa już teraz jest mocno napięty. Ale jest to uczucie mobilizujące, pozwalające rozwijać skrzydła i otwierające przed nami wiele nowych możliwości.

Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, operator ICE Kraków: Nadchodzi rewolucja beaconowa

Wydarzenie roku

Bez wątpienia stawiam na EMEC 2015, które odbyło się w ICE Kraków – trzy dni konferencji, ponad 50 sesji edukacyjnych, 350 profesjonalistów branży spotkań z 27 krajów. W tym czasie Kraków był jednym z najważniejszych miejsc na europejskiej mapie przemysłu spotkań. Wydarzenie pozwoliło zaprezentować gościom z całego świata pełnię możliwości naszego miasta. Jestem pewna, że przedstawiciele branży wyjechali z Krakowa z przekonaniem, że jesteśmy gotowi przyjąć najbardziej prestiżowe i wymagające kongresy i konferencje

Rozczarowanie
Nie nazwałabym tego rozczarowaniem, lecz raczej obawą – wzrastająca liczba ataków terrorystycznych oraz niestabilna sytuacja geopolityczna powodują coraz większe niepokoje w branży. Patrząc globalnie, jest to istotny problem. Polska jednak postrzegana jest jako kraj bezpieczny. Brak dyskusji oraz zdecydowanych działań pokazujących, że podczas organizacji eventów najważniejsze jest bezpieczeństwo gości, w dłuższej perspektywie czasu, mogą być dla nas sporym problemem. Lokalnie natomiast, jestem rozczarowana brakiem przywrócenia połączeń transatlantyckich z Krakowa. Wszyscy wiemy, jak dla organizatorów są istotne logistyka i rozwiązania z zakresu transferu gości. W mojej opinii tracimy przez to potencjalnych klientów.

Trend
Technologia na stałe wkroczyła już do przemysłu spotkań. Od lat obserwujemy coraz większy udział smartfonów i innych urządzeń mobilnych w życiu kongresów. Nadchodzi jednak rewolucja beaconowa. Pytanie – jak wykorzystamy ten trend? Widzę duży potencjał, jednak obawiam się, by koncept nie umarł samoistnie, tak jak stało się to z Google Glass. Projekt ich wykorzystania w produkcji eventów był bardzo ambitny, ale niestety nie został zrealizowany. Beacony natomiast będę obserwować z dużym zainteresowaniem.

Mój biznes
Właśnie minął pierwszy pełny rok funkcjonowania Centrum Kongresowego ICE Kraków. Rok pełen świetnych projektów, międzynarodowego rozgłosu oraz zadowolonych klientów. To dla nas także rok ciężkiej pracy, zdobywania doświadczenia oraz wyznaczania standardów w produkcji i realizacji wydarzeń w polskiej branży spotkań.
Już na początku roku 2015 otrzymaliśmy MP Power Awards dla najlepszego obiektu kongresowego w roku 2014. Było to doskonałą rekomendacją oraz dobrym drogowskazem dla całego zespołu Krakowskiego Biura Festiwalowego, które jest odpowiedzialne za funkcjonowanie obiektu.
W czasie pierwszego roku funkcjonowania w ICE Kraków odbyło się ponad 200 wydarzeń. Odwiedziło nas niemal 230 tys. osób. Od 16 października 2014, kiedy odbyła się uroczysta inauguracja działalności, w Centrum Kongresowym zrealizowaliśmy ponad 240 wydarzeń, zaś jego progi przekroczyło ponad 290 tys. osób.
Rozmach realizacji oraz profesjonalna obsługa imprez została dostrzeżona na arenie międzynarodowej. W ostatnich dniach grudnia 2015 roku ICE Kraków zostało wyróżnione za kompleksowe działania oraz znaczące osiągnięcia w dziedzinie przemysłu spotkań, marketingu miejsc oraz promocji wydarzeń w Europie Centralnej oraz Wschodniej. Zostaliśmy uhonorowani nagrodą dla najlepszego centrum kongresowego w konkursie Meetings Star Award 2015. To był dla nas naprawdę dobry rok. W 2016 na pewno nie zwalniamy!

 

Maksymilian Murawski, dyrektor rozwoju, Expo Mazury SA: W minionym roku zakończyliśmy realizację II etapu inwestycji i otworzyliśmy nowe hale

Wydarzenie roku
Dla mnie – H&M Loves Music Warsaw! Zaskakujący pomysł na imprezę, która trwała przez całe lato na nabrzeżu Wisły w Warszawie. Spektakularna i świeża formuła, zachwyciła mnie ta koncepcja! W czasach, kiedy wszyscy promotorzy i organizatorzy festiwali i koncertów uciekają na areny, lotniska, stadiony i hale widowiskowe, próbując tam ściągnąć swoją widownię, organizator H&M Loves Music Warsaw wychodzi ze swoją imprezą tam, gdzie znajduje się target promowanej marki. Świetnie wymyślony, jakościowy, znakomicie wyprodukowany projekt, jestem pod wrażeniem.
 

Rozczarowanie
Niezmiennie bałagan towarzyszący przetargom i ciągły brak jasnych i przejrzystych zasad ich rozstrzygania. Największe rozczarowanie to fakt, iż nadal podstawowym kryterium oceny w przetargach pozostaje cena, a nie to, co za nią stoi. Przekłada się to nie tylko na kiepską jakość finalnego produktu, ale także na bezpieczeństwo pracy podwykonawców.
 

Trend
W mojej opinii to multimedialne scenografie i wszechobecne ekrany, generalnie – nowe technologie – które stają się coraz bardziej dostępne dla agencji oraz klientów, przy zaangażowaniu nawet niewielkich budżetów. Obecne możliwości techniczne pobudzają wyobraźnię oraz powodują, że wydarzenia nie tylko wyglądają spektakularnie, ale także wkradają się do życia na długo przed imprezą i po niej. Dziś event nie odbywa się jednego dnia, by zniknąć z naszej pamięci. To już ogromna platforma służąca do komunikacji z odbiorcami na wielu płaszczyznach. 
 

Mój biznes
Expo Mazury to nowy obiekt na mapie, o nieograniczonych możliwościach organizacji dowolnych wydarzeń m.in.: koncertów, festiwali, spektakli, produkcji telewizyjnych z udziałem dużej widowni, a także kongresów, konferencji i spotkań biznesowych. W minionym roku zakończyliśmy realizację II etapu inwestycji i otworzyliśmy nowe hale, wprowadziliśmy nową markę imprezy branżowej czyli Tourism and Events Expo, oraz zainaugurowaliśmy przyznawanie naszej nagrody targowej Żagiel Rozwoju. Generalnie, dla nas 2015 rok to rozwój w kierunku wykorzystywania naszych możliwości do organizacji nie tylko targów, ale wszelkich innych wydarzeń, takich jak wymienione wyżej. Mamy mnóstwo nowatorskich pomysłów, które zaczynamy realizować.

Ewa Woch, wiceprezes zarządu, Targi w Krakowie: To pierwszy pełny rok działalności w nowym obiekcie Expo Kraków, a już myślimy o rozbudowie

Wydarzenie roku
Właściwie to w ubiegłym roku nie było takich imprez, które by mi spektakularnie zapadły w pamięć. Niemniej dało się odczuć „duży ruch w interesie”. Odbywało się bardzo dużo mniejszych i większych imprez targowych, kongresowych czy incentiwowych. To był niewątpliwy znak, że firmy mają pieniądze i mogą je przeznaczyć na reklamę, udział w imprezach, szkolenia czy akcje motywacyjne dla pracowników. I życzmy sobie wszyscy, żeby tak było także w roku 2016!

Rozczarowanie
Gdy na rynek wchodzi nowy gracz, z dużymi pieniędzmi na inwestowanie, z ogromnymi ambicjami na objęcie fotela lidera rynku, to można by było się spodziewać, że wniesie w środowisko nową jakość, unikalne rozwiązania i wyjątkowe tematy. Tymczasem cała jego działalność koncentruje się na powielaniu istniejących w Polsce wystaw, w tych samych terminach co od dawna uznane targi i oferowaniu uczestnikom „za przejście” całkowicie dumpingowych cen. Szkoda! Takie praktyki daleko odbiegają od światowych standardów.

Trend
Ciągle utrzymującym się trendem w branży wystawienniczej jest coraz większa specjalizacja targów, koncentrowanie się na bardzo specjalistycznych tematach. Z tego powodu imprezy są mniejsze, adresowane do wąskiego, wyspecjalizowanego grona profesjonalistów.
Z drugiej strony negatywnym trendem w Polsce jest znaczne rozdrobnienie tych imprez, firmy i targi mnożą się jak grzyby po deszczu, mało kto już wymyśla oryginalne tematy. Najczęściej jest to powielanie istniejących tematów, robienie ich w podobnym terminie co imprezy już funkcjonujące i stosowanie cen dumpingowych. Czyli po prostu kradnie się (nie bójmy się tego słowa) imprezy. Efektem są wystawy słabe, małe i nieciekawe i coraz większe rozczarowanie uczestników targami jako narzędziem marketingowym. Już teraz w Polsce odbywa się więcej imprez targowych niż w całych Niemczech, a to przecież Niemcy są najsilniejszym rynkiem targowym na świecie.
Na całym świecie w branży targowej już od kilku lat widać coraz silniejszy trend do kupowania (a nie powielania) poszczególnych, istniejących już imprez targowych. Duzi gracze kupują firmy i imprezy, powiększając tym samym swoje portfolio. Szkoda, że taka reguła nie działa w Polsce... Z tego faktu wynika moje ROZCZAROWANIE

Mój biznes
Dla firmy Targi w Krakowie to był dobry rok. Pierwszy pełny rok działalności w nowym obiekcie Expo Kraków, który, ku naszemu zaskoczeniu, już okazał się zbyt mały na niektóre nasze imprezy. Zaczęliśmy więc już myśleć o rozbudowie. Wszystkie nasze imprezy targowe zanotowały znaczące wzrosty. Kupiliśmy polską filię belgijskiej firmy easyFairs wraz z organizowanymi przez nią w Polsce imprezami. Dzięki temu wzmocniliśmy kalendarz trzema silnymi, dużymi targami międzynarodowymi.
Udało nam się też pozyskać kilka dużych, międzynarodowych imprez kongresowych, które odbywać się będą w Krakowie w najbliższych latach.
Optymistycznie patrzymy w przyszłość!

Sabrina Żymierska, kierownik Poznań Congress Center, Międzynarodowe Targi Poznańskie: Rok 2015 zamykamy z największym zyskiem w ciągu blisko 10 lat działalności Poznań Congress Center

Wydarzenie roku
Rok 2015 obfitował w naszej firmie w wiele prestiżowych wydarzeń o międzynarodowym zasięgu. Do grona tego zaliczyć można m.in. premierę nowego modelu Volkswagena Caddy, Mistrzostwa Świata w cięciu i rąbaniu drewna Stihl Timbersports, czy trzydniowe seminarium jednego z najbardziej pożądanych mówców na świecie – Anthonego Robbinsa. Wszystkie te wydarzenia odbiły się szerokim echem w prasie krajowej i zagranicznej, promując nie tylko infrastrukturę PCC, ale także Poznań i Polskę. 
Pomijając wydarzenia organizowane na naszym terenie, duże uznanie należy się organizatorom EMEC 2015 w Krakowie, które zgromadziło w jednym miejscu branżę MICE z całego świata. Wydarzenie to było nie tylko profesjonalnie zorganizowane, ale i stanowiło dużą promocję zarówno miejsca, w jakim się odbywało, jak i naszego kraju.

Rozczarowanie
Największą bolączką naszej branży jest niezmiennie od wielu lat ten sam trend – oczekiwanie coraz większej liczby świadczonych usług, za coraz niższą stawkę. Niestety chcąc zachować odpowiednią, wysoką jakość realizowanych świadczeń, nie jesteśmy w stanie zejść poniżej określonych kwot.

Trend
Z dużym zainteresowaniem obserwujemy rosnącą samoświadomość i samodzielność naszych klientów. Coraz większa liczba klientów korporacyjnych organizuje wydarzenia na własną rękę, zlecając nam bezpośrednio organizację eventów i nie podejmując tym samy współpracy z agencjami eventowi. Ponadto obserwujemy, iż w korporacjach zatrudniane są osoby specjalizujące się w organizacji wydarzeń, które wiele elementów są w stanie zaplanować we własnym zakresie, unikając tym samym współpracy z kolejnym podmiotem, jakim jest agencja eventowa.

Mój biznes
Rok 2015 zamykamy z największym zyskiem w ciągu blisko 10 lat działalności Poznań Congress Center. W stosunku do roku poprzedniego nasz przychód wzrósł o ponad 25 proc.
Rok 2016 zapowiada się jeszcze lepiej, przed nami międzynarodowy kongres stomatologiczny FDI 2016, na który przyjedzie blisko 12 tys. uczestników z całego świata. Na terenie MTP odbędą się także Uroczyste Obrady Zgromadzenia Narodowego w ramach Jubileuszu 1050. rocznicy Chrztu Polski, a także Międzynarodowy Kongres Badań Operacyjnych, Międzynarodowy Kongres Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego oraz szereg koncertów i wydarzeń kulturalnych.

 


Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl