Zakładki jasne 3a

Najczęściej czytane

Pierwszy konkurs branży eventowej: MP Power...

MeetingPlanner.pl ogłasza pierwszy konkurs skierowany do przedstawicieli...

MP Power Night – uroczyste rozdanie nagród...

Pierwszy finał MP Power Awards odbył się 26 kwietnia w Centrum...

Druga edycja Poznań Media Expo

Specjaliści współpracujący z twórcami filmów o Jamesie Bondzie opowiedzą,...

SHOWEXPO w Kielcach

W tym roku w Kielcach odbędą się pierwsze w Polsce targi, które połączą...
 
A A
Publikacje

Podsumowanie roku 2016: Agencje eventowe cz. 2

Wśród wydarzeń roku Igrzyska Olimpijskie w Brazylii i wiele pytań wokół tego mega eventu, kampania prezydencka w USA jako przykład synergii działań event marketingowych z innymi narzędziami budującymi wizerunek, sukces Open’era i Wrocławia – Europejskiej Stolicy Kultury. Rozczarowania to m.in. sposób organizacji dwóch publicznych eventów masowych, brak stref kibica podczas Euro 2016 czy wciąż duża liczba nierozstrzygniętych przetargów brak feedbacku klientów po przeprowadzonym konkursie. Przedstawiciele agencji eventowych podsumowują rok 2016.

Bartosz Bieszyński, Walk Events: Najlepszy rok w historii agencji
Michał Kaleta, endorfina events: Notujemy kolejny dwucyfrowy wzrost biznesu
Rafał Krawczuk, Plej: Zamykamy 2016 rok z ogromną satysfakcją

Bartosz Bieszyński, managing director Walk Events: Najlepszy rok w historii agencji

Wydarzenie roku

W skali makro jest to zdecydowana geopolityczna zmiana w wielu państwach i społeczeństwach (m.in. nowe rządy, nowi prezydenci oraz napięta międzynarodowa sytuacja), która powoduje dużą niepewność, jeżeli chodzi o globalną gospodarkę. W nadchodzącym roku w branży event marketingowej musimy zatem być gotowi na różne scenariusze. Nie mniej jednak od setek lat podstawowe oczekiwania społeczeństwa pozostają takie same, a okrzyk z czasów Imperium Rzymskiego „igrzysk i chleba” jest jak najbardziej aktualny. Mieliśmy przecież kapitalne igrzyska w 2016 roku w Rio de Janeiro (brawo Anita!) oraz w listopadzie w USA prawdziwą walkę o chleb. Swoją drogą - kampania prezydencka w USA to chyba jeden z najlepszych przykładów synergii działań event marketingowych z innymi narzędziami służącymi budowaniu wizerunku marki. Ta kampania stanie się kanwą wielu podręczników w tym zakresie.

W skali Polski należy zwrócić uwagę na sukces Open’era, który przez wielu po odejściu Grupy Żywiec jako sponsora tytularnego był skazany na obniżenie lotów. Jednak wszedł na wyższy pułap, pokazując tym samym, że jest bardzo wartościową marką samą w sobie. Pamiętajmy również o Europejskiej Stolicy Kultury, czyli Wrocławiu, który musiał „zaprogramować” 12-miesięczny cykl różnorodnych wydarzeń na czele m.in. z bardzo prestiżową Galą Europejskiej Nagrody Filmowej. To było ogromne wyzwanie koncepcyjno-logistyczne, któremu Wrocław podołał. Z kolei w przypadku wydarzeń sportowych - nie można nie wspomnieć o najnowszej edycji Verva Street Racing, która w tym roku powróciła w zupełnie nowej formule, przyciągając 110 000 osób, co było spektakularnym sukcesem tego projektu.

Rozczarowanie
Jestem rozczarowany podejściem naszej branży do dwóch bardzo dużych publicznych imprez masowych, które odbyły się w tym roku w Polsce. Patrząc od strony promocji naszego kraju, były to dwa kapitalne sukcesy, ale jako osoby stojące w cieniu, pilnujące nie tylko tego, żeby zastawka nie złamała się w pół, ale przede wszystkim dbające o bezpieczeństwo uczestników naszych wydarzeń, powinniśmy do tych projektów podchodzić zdecydowanie bardziej „na chłodno”.
Szczególnie nie rozumiem wielokrotnie powtarzanych komentarzy, że „jakoś się udało” i „całe szczęście nic nie wybuchło”. Tak złożone projekty, planowane z kilkuletnim wyprzedzeniem powinny opierać się na „koronkowej” organizacji, procedurach i standardach, które po prostu gwarantują sprawne i bezpieczne przeprowadzenie całego przedsięwzięcia. Tym samym chciałbym zwrócić uwagę na podstawową bolączkę nie tylko naszej branży, ale ogólnie naszego społeczeństwa, czyli na różnicę między słowami „JAKOŚ” i „JAKOŚĆ”. Zacznijmy w końcu szerzej posługiwać się tym drugim:).
 
Trend
Moim zdaniem najważniejszym trendem w branży jest wykorzystywanie działań event marketingowych do budowania indywidualnej relacji na linii konsument - marka. Oczywiście dzieje się to za sprawą nowych technologii, które za pośrednictwem social mediów czy digitalu umożliwiają dotarcie np. do każdego z 10 000 uczestników danego koncertu. Widzimy zatem, że marketing doświadczeń ma ogromny potencjał w byciu prawie że systemem CRM, aczkolwiek różniącym się np. od programu lojalnościowego podstawowym elementem, a mianowicie tym, że dostarcza emocje. I to właśnie zarządzenie tymi emocjami wytworzonymi w czasie koncertu tak, aby nie uleciały i trwale powiązały konsumenta z marką będzie kluczowym trendem w 2017 roku.
 
Mój biznes
Był to najlepszy rok w historii Walk Events i najlepiej mówią o tym liczby, nominacje, nagrody oraz zrealizowane przez nas projekty:

  • rekordowe 24,5 mln zł netto przychodu,
  • powiększenie zespołu do 23 osób (specjalistów i eventowych pasjonatów),
  • dwie nominacje w międzynarodowych konkursach – EUBEA (za projekt Premiera Nowego Świata Ubezpieczeń iHestia) i Eventex (za projekt Verva Street Racing 2016),
  • liczne krajowe nagrody (MP Power, KTR),
  • 60 zrealizowanych projektów, a wśród nich: Grand Prix 2.0 16 – Spotkanie Sprzedawców Mercedes-Benz Polska - multimedialna konferencja sprzedaży, Premiera Nowego Świata Ubezpieczeń iHestia - największe wydarzenie korporacyjne 2016 roku, Red Bull Music Academy Weekender Warsaw - festiwal muzyczny w centrum Warszawy, Polska Premiera Nowego Porsche Panamera dla 1500 kluczowych klientów marki; Verva Street Racing 2016 – Narodowy Festiwal Motoryzacji (110 000 widzów na błoniach PGE Narodowego), Posnania Grand Opening - otwarcie jednego z największych centrów zakupów i lifestylu w rejonie CEE z udziałem Evy Longorii; Otwarcie Hali Koszyki; Casa Musica - wyjątkowa muzyczna strefa Bacardi na festiwalu Open’er.



Michał Kaleta, managing director, endorfina events: Notujemy kolejny dwucyfrowy wzrost biznesu

Wydarzenie roku

Globalnie - Igrzyska Olimpijskie w Brazylii. Po raz kolejny świat zadał sobie pytanie, czy organizowanie Igrzysk jest właściwą inwestycją. Koniec końców po raz kolejny udało się i byliśmy świadkami rywalizacji sportowych w jednym z najpiękniej położonych miast świata. Z drugiej strony mieliśmy protesty mieszkańców w tle, problemy polityczne i gospodarcze. Każe to nam się zastanowić nad tym, na ile takie wydarzenia są inwestycjami, a na ile obciążeniami.
Lokalnie - szczyt NATO w Warszawie. To był szereg mniej i bardziej skomplikowanych projektów, z których każdy był wyzwaniem. Całość przebiegła profesjonalnie, co bardzo ważne – bezpiecznie i bez paraliżu Warszawy.
W endorfina events - tytuł agencji roku wedłyg badania Millward Brown i MMP.

Rozczarowanie
Projektowo – trudno wskazać takie wydarzenie. Przyglądaliśmy się jak największy festiwal muzyczny w Polsce radzi sobie po zmianie sponsora tytularnego i już wiemy, że Open’er to bardzo silna i stabilna marka.
Podsumowaliśmy rok w endorfinie i statystyki pokazują, że prawie 60 konkursów ofert, w których wzięliśmy udział pozostało bez rozstrzygnięcia. Nikt nie przegrał, ani nikt nie wygrał. Potencjał zespołów, które pracowały nad ofertami został zmarnowany. Oznacza to, w większości przypadków tylko tyle, że klienci postanowili skorzystać z kreatywności i know-how agencji bez analizy potrzeb i finansów wewnętrznie w firmie. Wielu kolegów i koleżanek z branży podkreśla również brak feedbacków po przegranych konkursach. To też rozczarowanie. Z jednej strony jednym głosem branży mówimy, że eventy są coraz mądrzej wykorzystywane przez marketerów, ale z drugiej strony, powyższe przykłady pokazują, że jeszcze długa droga przed nami, żeby nasza praca była odpowiednio wykorzystywana i doceniana.

Trend
Coraz częściej technologia w eventach nie jest celem samym w sobie. Rośnie liczba projektów, w których wykorzystywana jest z pomysłem, do budowania storytellingu. Dodatkowo social media, narzędzia streamingowe pozwalają na to, że event, na którym jest 1000 osób, dociera do kolejnych tysięcy online. To wszystko sprawia, że eventy są coraz lepiej rozumiane i świadomie wykorzystywane. Mam na myśli nie tylko klientów docelowych, ale również partnerów z branży digital i PR. Upodmiotawianie branży eventowej i mówienie o event marketingu zamiast organizacji imprez to trend, który był widoczny w 2016 roku i będzie dalej mieć miejsce.

Mój biznes
Notujemy kolejny dwucyfrowy wzrost biznesu w 2016 roku. Zrealizowaliśmy projekty o łącznej wartości 21 mln. złotych, w tym kilka naprawdę spektakularnych. Zacieśniamy relacje z klientami, w wielu przypadkach udaje nam się prowadzić partnerskie rozmowy, czego przykładem jest to, że dopinamy pierwszą umowę, gdzie wynagrodzenie agencji będzie opierać się o model retainer. Prowadzimy stabilny biznes, oparty na wielu klientach. Utrzymujemy się w polskiej czołówce, co zostało dostrzeżone w badaniu Millward Brown i Media& Marketing Polska, gdzie zostaliśmy uznani za agencję roku. Co ważne, w endorfina events, mimo stałego wzrostu biznesu wciąż panuje atmosfera start-upu. Mamy bardzo dużo „funu” z tego, co robimy, a to dzięki temu, ze nasi ludzie to nie tylko fantastycznie zdolni i kompetentni pracownicy, ale również ciekawi świata i pełni zainteresowań ludzie.

Rafał Krawczuk, managing director Plej: Zamykamy 2016 rok z ogromną satysfakcją

Wydarzenie roku

Zawsze ceniliśmy sobie długofalową i zintegrowaną współpracę z klientami. Dostrzegamy wiele zalet w tym, że jeśli znamy dobrze klienta i angażujemy się w realizację działań na wielu polach, możemy oferować więcej efektywnych rozwiązań. Potwierdzeniem słuszności tej strategii są tegoroczne Effie Awards i przyznanie Grand Prix za długofalowe działania marketingowe dla naszego klienta Play. Jako jedna z nagrodzonych agencji, która od 2013 roku konsekwentnie realizowała działania w ramach nagrodzonej kampanii, czujemy ogromną satysfakcję z tak obranej wspólnie drogi i zamierzamy kontynuować taką działalność. Tytuł „Long Term Marketing Excellence” cieszy, a przede wszystkim jest wydarzeniem mającym ogromny wpływ na postrzeganie ważnych wartości w branży, którymi według nas są stałość i konsekwencja w działaniu.

Rozczarowanie
Brak stref kibica podczas Euro 2016. Powód nieistotny. Sam fakt, że ich nie było, jest niepokojący. Sport jest nieprzewidywalny, szczególnie piłka nożna, może stąd ta asekuracja. Jednak gdy reprezentacja Polski w piłce nożnej dochodzi do ćwierćfinału, to kibice chcą wspierać, wspólnie szaleć z radości, kibicować, przede wszystkim być razem. Eventowo żal, że nie ma czego wspominać.

Trend
Live streaming. Nie narzędzie, bo to już znamy od dłuższego czasu, ale sposób jego wykorzystania. Rozrywka prezentowana na żywo szerokiej publiczności przez influencerów w mediach społecznościowych to wielkie narzędzie. Eventy zyskały dzięki temu na jakości i efektywności. Szczególnie imprezy kilkudniowe i dostępne dla wszystkich. Nic tak nie zachęci niezdecydowanego jak pokazanie mu, co dzieje się „tu i teraz”. Gdy wydarzenie trwa kilka dni, możemy być pewni, że dzięki dobrym relacjom, które publikują influencerzy, frekwencja na evencie z dnia na dzień wzrośnie.

Mój biznes
To był najlepszy rok działalności agencji Plej, zarówno pod względem liczby zrealizowanych projektów (samych eventowych było ponad 100), nowych klientów, zatrudnienia (mamy kolejnych specjalistów, jest nas teraz 66), jak i finansowym (wzrost przychodów na poziomie 30 proc., a planowaliśmy maksymalnie 15 proc.). Zamykamy 2016 rok z ogromną satysfakcją oraz planem na 2017, który zakłada dalsze wzrosty. Ale w tym roku nastawiamy się głównie na dopracowanie naszej oferty agencji marketingu zintegrowanego. Mamy już wszelkie kompetencje oraz doświadczenie, aby realizować kampanie 360 stopni. Za sukces postrzegamy nie tyle wyniki, ile opinie naszych klientów, które wyrazili oni w licznych referencjach.

23 sty 2017
 
średnia ocen:
0.0
 
oceń
 
 
 
Meeting Planner Sp. z o.o.
ul. Złota 9/30, 00-019 Warszawa
tel.: 22.378 38 51
 
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.