Zakupy 4.0 – Procon/Polzak o innowacyjności w zakupach

W konferencji Procon/Polzak organizowanej przez firmę doradczą OptiBuy oraz Polskie Stowarzyszenie Menadżerów Logistyki i Zakupów wzięło udział 430 praktyków i ekspertów zakupowych reprezentujących 130 firm. Tematem przewodnim spotkania była koncepcja „Zakupy 4.0”. Za organizację wydarzenia odpowiadała agencja eventowa FSWO.

Tematem przewodnim czwartej konferencji Procon/Polzak była koncepcja „Zakupy 4.0”, będąca zakupowym odpowiednikiem ery Przemysłu 4.0 (Industry 4.0). Wzrost automatyzacji przemysłu, dostęp do nowoczesnych technologii, rosnące znaczenie Big Data oraz zyskujący popularność Internet Rzeczy (Internet-of-Things), nakreśla kierunki rozwoju branży zakupowej. Składowe tych zmian omawiane były w blokach tematycznych:

  • Zakupy indirect (pośrednie)
  • Zakupy direct (produkcyjne)
  • Zakupy usług profesjonalnych (w tym: panel specjalny zakupu usług marketingowych realizowany przez SAR/PSML)
  • Procesy i narzędzia
  • Jak kupować outsourcing

W ramach dyskusji i prezentacji wyklarowały się nie tylko główne zastosowania druku 3D, automatów wydających, Big Data oraz elektronicznych modułów ocen dostawców (SRM), lecz także organizacyjne założenia i modele pozwalające na wprowadzenie firm w erę nowoczesnego zarządzania łańcuchem dostaw.

 

Relacje z dostawcami a sztuczna inteligencja
Przedstawiane na 36 prelekcjach doświadczenia prelegentów z kraju i zagranicy, niejednokrotnie pokazywały, jak relacje z dostawcami i zaufanie im okazywane mogą pozytywnie wpływać na procesy zakupowe. Innowacje wdrażane w firmach, mogą mieć swój początek w efektywnym współdziałaniu z dostawcą. Współpraca pomiędzy dostawcami a działami zakupów stała się podstawą dla urzeczywistnienia koncepcji Przemysłu 4.0 – jednocześnie pozwalając organizacjom na rozwój wewnętrzny i zewnętrzny. – Jest tylko kwestią czasu, kiedy systemy informatyczne dorosną do takiego poziomu, że będą w stanie sugerować kupującym, kto jest dla nich najlepszym partnerem. Już dziś narzędzia typu Facebook wyświetlają reklamy, które mogą nas zainteresować. W pewnym momencie systemy zakupowe będą sugerować kupującym, z którymi dostawcami powinni wejść we współpracę – prognozuje Mateusz Borowiecki, prezes OptiBuy.
Wpływ technologii na codzienną pracę kupców stwarza zarówno szanse, jak i zagrożenia dla branży. Z jednej strony, sztuczna inteligencja może wspomóc specjalistów w dobieraniu dostawców, a z drugiej – zwiększy wymagania dla tych samych osób, tworząc bardzo szybko zmieniające się środowisko biznesowe. – Wyzwań nie brakuje. Potrzebujemy lepiej wykształconych ludzi w branży zakupowej. Procedury będą coraz bardziej przyspieszać – mówi Olaf Holzgrefe, head of international & affairs z BME E.V. w nawiązaniu do wpływu technologii na pracę działów zakupów.
Budowanie zaufania wielokrotnie wskazywane było jako składnik sukcesu również dla współpracy między agencjami kreatywnymi i firmami. W marketingowej części konferencji zaprezentowano wyniki Dialogu Branżowego SAR/PSML, który już od lat stara się znaleźć najlepsze rekomendacje dla kooperacji między agencjami a klientami. Podstawowym i można powiedzieć – złotym – zaleceniem nieustannie pozostaje komunikacja.
Prelegenci i paneliści bloku marketingowego podkreślali znaczenie transparentności i otwartej komunikacji pomiędzy podmiotami.

Zlecać czy nie?
Uzupełnieniem rozważań dotyczących przyszłości zakupów był również blok „Jak kupować outsourcing”. Rosnące zainteresowanie outsourcingiem, nie tylko usług logistycznych czy zakupowych, to kolejny trend obserwowany w wielu organizacjach. – Firmy zdają sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach warto wyoutsourcować te usługi, na których się nie znają – mówi Jolanta Sergot-Chowańska, Cleaning Consulting.
Ponownie, bardzo istotne jest zaufanie okazane partnerowi i zrozumienie jego doświadczenia i znajomości zlecanych usług. Nawet jeśli firma posiada swój know-how w danej kategorii i potrafi zarządzać np. swoim łańcuchem dostaw, outsourcing tej grupy usług może przynieść znaczne korzyści. – Kupowanie logistyki to optymalizacja zakupu dostaw, a nie tylko obniżanie jednostkowej ceny usługi – przekonywał Daniel Korbus z XBS Group.

W części merytorycznej konferencji poruszona została także tematyka niezwiązana bezpośrednio z obszarem zakupów. Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w wystąpieniu dotyczącym budowaniu efektywnych zespołów, które poprowadziła legenda polskiego sportu, lekkoatleta –Robert Korzeniowski. Z kolei w zagłębieniu się w tajniki ludzkiego umysłu, jego funkcji poznawczych oraz możliwych zastosowań rozwiązań psychologii neurokognitywnej w codziennej pracy, pomógł – po raz kolejny – dr Maciej Błaszak.

Networking
Poza kuluarami konferencji, organizatorzy przygotowali dla uczestników dodatkową formę spotkań pozwalającą na zdobywanie kontaktów oraz wymianę najlepszych praktyk. Stoliki tematyczne, nowość tegorocznej edycji konferencji, dawały dobrą okazję do prowadzenia dyskusji. W towarzystwie mianowanych moderatorów, 10-12 osobowe grupy rozmawiały o imporcie z Azji – w ujęciu zakupowym, zakupach usług druku, zakupach IT oraz flocie samochodowej.
Po oficjalnej części konferencji uczestnicy oraz prelegenci mogli kontynuować rozmowy w luźniejszej atmosferze w Hard Rock Cafe Warsaw podczas cocktail networkingu. W dorocznym Turnieju Piłkarzyków Branży Zakupowej o nagrody ufundowane przez PZPN walczyły dwuosobowe zespoły. Podczas wieczoru wystąpił zespół coverowy Dr Queen.

 

Liderzy branży
Konferencja Procon/Polzak 2017 to również wydarzenie, podczas którego wyłonieni zostali Dostawcy Roku 2016 oraz Lider Zakupów 2016.
Organizowany przez OptiBuy konkurs Procon Awards podzielony na trzy kategorie: IT, Logistics Services oraz Creative Services wyłonił firmy, które uznane zostały za najlepszych dostawców przez swoich klientów.
W pierwszym etapie konkursu, decyzje o nominacjach do nagrody przyznaje Kapituła Konkursowa. W drugim etapie, decyzja należy do klientów – i tak w poszczególnych kategoriach, zwyciężyli:

  • IT: Sevenet S.A. – zwycięzca (Sage Sp. z o.o. – wyróżnienie)
  • Logistics Services: Vive Transport Services Sp. z o.o.
  • Creative Services: Mea Group Sp. z o.o. – zwycięzca (Allegro Smart Communications – wyróżnienie) zobacz więcej

Konkurs Lider Zakupów, organizowany przez Polskie Stowarzyszenie Menadżerów Logistyki I Zakupów wyłania osoby, które przyczyniły się do promowanie funkcji zakupowej w organizacjach.
W tym roku, laureatką konkursu, a tym samym Liderem Zakupów 2016 została Marta Szymańska z firmy Danfoss. Wyróżnienia otrzymali: Daniel Matel, Imperial Tobacco Polska, oraz Agata Mazurkiewicz i Agata Kulikowska z firmy Tauron.
Konferencje Procon/Polzac 2017 odbyła się w hotelu InterContinental w Warszawie, w dniach 17 – 18 października. Organizatorzy zaznaczają, iż wydarzenie po raz kolejny pobiło rekord frekwencji.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl