Obiekty konferencyjne i wystawiennicze: podsumowanie roku i prognoza

Wśród ważnych wydarzeń 2018 roku są szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach, działalność Kraków Network, Forum Branży Eventowej czy Comic Con. Wśród rozczarowań m.in. fakt, że ciągle jesteśmy rynkiem niskich cen czy czarny PR. Rok 2018 w branży komentują przedstawiciele obiektów: Centrum Kongresowe ICE Kraków, Expo XXI Warszawa, Expo Kraków (Targi w Krakowie) i Ptak Warsaw Expo.

 

 

 

Żaneta Berus, Ptak Warsaw Expo: Chcemy utrzymać trend wzrostowy zarówno w naszych imprezach, jak i w imprezach naszych gości
Paula Fanderowska, Centrum Kongresowe ICE Kraków, KBF: Silne usieciowienie biznesu i synergia na rzecz przemysłu spotkań
Davide Odella, Expo XXI Warszawa: Obecność coraz większej liczby obiektów to stymulacja, aby poziom świadczonych usług był coraz lepszy
Ewa Woch, Targi w Krakowie: Rok 2019 zapowiada się dla branży MICE całkiem nieźle

Żaneta Berus, dyrektor zarządzająca Ptak Warsaw Expo: Chcemy utrzymać trend wzrostowy zarówno w naszych imprezach, jak i w imprezach naszych gości

Wydarzenie roku

Takim wydarzeniem było niewątpliwie bardzo dobrze ocenione przez publiczność Comic Con, jako wydarzenie społeczne, skupiające w głównej mierze młodych fanów filmu, serialu, cosplay i wielu innych aktywności związanych z powyższymi tematami.
Wydarzeniem, które odbiło się szerokim echem na świecie była zaledwie trzecia edycja Warsaw Home – targów designu i wyposażenia wnętrz, połączone ze spotkaniami ze znanymi architektami, specjalistami w branży wyposażenia wnętrz.
To wydarzenie bez precedensu – w ciągu trzech lat zaledwie zbudowana została impreza o zasięgu światowym o powierzchni ponad 100 000 mkw. odwiedzana przez prawie 70 tysięcy osób z całego świata. Ciekawym trendem były nowoczesne technologie stosowane na targach Electronics zaprezentowane wspólnie z naszym partnerem Media Markt.
 
Mój biznes
Wszystkie imprezy organizowane w Ptak Warsaw Expo zanotowały pokaźny wzrost, co świadczy o trafionych tematach. Poza tym firma okrzepła i stała się członkiem kilku prestiżowych organizacji międzynarodowych jak UFI (Światowa Organizacja Przemysłu Targowego), IAEE czy SISO.
Imprezy targowe zyskały rozgłos i są coraz bardziej rozpoznawalne w swoich dziedzinach, a mowa o prawie 30 imprezach targowych.
Organizatorzy zewnętrzni zanotowali również bardzo dobre wyniki – przykładem China Homelife, która odnotowała rekordowy poziom prawie 1300 wystawców, a także wspomniany Warsaw Home z prawie 1000 brandów obecnych.
 
Prognoza
Chcemy utrzymać trend wzrostowy zarówno w naszych imprezach, jak i w imprezach naszych gości. Stawiamy coraz bardziej na imprezy zewnętrzne, czemu sprzyja też rynek. Dzięki naszym działaniom targowym, jesteśmy zauważani przez dużych międzynarodowych organizatorów, którzy coraz częściej pukają do naszych drzwi.

 

Paula Fanderowska, zastępca dyrektora ds. Centrum Kongresowego ICE Kraków, KBF: Silne usieciowienie biznesu i synergia na rzecz przemysłu spotkań

Wydarzenie roku

Dla Polski jako destynacji MICE duże, prestiżowe, międzynarodowe kongresy i konferencje są wydarzeniami najistotniejszymi z uwagi na ich wartość wizerunkową. Coraz częściej oferta polskich miast i ich nowoczesnych obiektów, spełniających najwyższe standardy, z powodzeniem konkuruje z innymi europejskimi metropoliami. Z perspektywy operatora Centrum Kongresowego ICE Kraków, które rokrocznie gości wydarzenia organizowane przez światowe organizacje takie jak UNESCO, dla przypomnienia 41. sesja Światowego Komitetu Dziedzictwa UNESCO (2017), Kongres Miast Kreatywnych UNESCO (2018) czy zbliżający się w tym roku kongres OWHC (Organization of World Heritage Cities zrzeszenie miast wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO), wydarzenia tej rangi, na których negocjowane są i podejmowane decyzje na najwyższym szczeblu, są najlepszym dowodem na pozycjonowanie Polski jako kraju gospodarza światowych wydarzeń. Takim wydarzeniem roku 2018 był bez wątpienia szczyt klimatyczny COP24 (Conference of the Parties), który odbył się w dniach 2-14 grudnia 2018 r. w Katowicach, w którym udział wzięło około 20 tys. delegatów ze 190 krajów. Oby jak najczęściej i jak najwięcej spotkań tej skali i rangi było realizowanych w nowo rozpoczętym roku i kolejnych latach.

Rozczarowanie
Trudno mówić o rozczarowaniu, ale na pewno o niedosycie, kiedy jedną setną punktu procentowego, chociaż wyprzedzając wielu konkurentów otrzymuje się drugie miejsce w rankingu najlepszych centrów kongresowych Nowej Europy – Meetings Star Award 2018. Takie właśnie, wysokie miejsce potwierdzające utrzymującą się pozycję ICE Kraków wśród najlepszych zajął nasz obiekt, ustępując zaledwie 0,01 punktu procentowego Austria Center Vienna.
Zabiegamy o pozycjonujące nas europejskie i światowe wyróżnienia, dowodzące naszego profesjonalizmu i wyjątkowości infrastruktury, zabiegamy też o kongresy, podejmując się współzawodnictwa z innymi europejskimi destynacjami i bywa, że nie udaje się to za pierwszym razem, lecz za kolejnym. Dlatego nie warto mówić o rozczarowaniu, niech stanie się ono raczej motorem do dalszych starań. Zabiegi o pozyskanie kongresów i konferencji trwają po kilka lat, znamy przykłady miast, które pozyskały kongres, kandydując po raz drugi czy trzeci. Doświadczenie pokazuje, jak istotne jest budowanie aliansu międzyinstytucjonalnego pomiędzy obiektami, lokalnym Convention Bureau, dostawcami i przede wszystkim lokalnym środowiskiem naukowym, bez którego lobby najlepsza oferta nie ma szans na wygraną. Taka jest specyfika tego sektora, należy to rozumieć i nie poprzestawać w wysiłku, który ostatecznie popłaca.

Mój biznes
Rok 2018 zamknęliśmy z satysfakcją. Trzy słowa, które najtrafniej opisują działalność Centrum Kongresowego ICE Kraków w 2018 roku, to: wielofunkcyjność, niezawodność i różnorodność.
W minionym roku obiekt odwiedziło ponad 255 000 osób podczas 200 imprez, a wśród nich kongresy, koncerty, spektakle, spotkania branżowe, czy wreszcie imprezy marketingowe. Profesjonalna realizacja tych imprez nie byłaby jednak możliwa, gdyby nie rosnąca w siłę i skonsolidowana branża oraz dostawcy usług w sektorze MICE. Platformą wymiany wiedzy oraz kontaktów stała się biznesowa inicjatywa Kraków Network, zainicjowana przez KBF blisko cztery lata temu, która jednoczy podmioty funkcjonujące na krakowskim rynku przemysłu spotkań. Dziś już nie działamy sami jako operator obiektu, ale ściśle współpracujemy z blisko 400 osobami, reprezentującymi wszystkich dostawców usług w obszarze turystyki biznesowej oraz instytucje związane sektorowo z krakowskim rynkiem spotkań. Spotkania edukacyjno-warsztatowe, które odbywają się co kwartał i aż sześć grup tematycznych, pracujących równolegle nad aktualnymi wyzwaniami – tak w skrócie można przedstawić sposób funkcjonowania Kraków Network. Współpraca hotelarzy w ramach Grupy Hotelarskiej, przedstawicieli restauracji i catererów w Grupie Kraków Business Food, Grupy PR, Krakowskiego Klubu Ambasadorów Kongresów, Grupy Kraków Future Lab, zajmującej się innowacjami w MICE i wreszcie nowopowstałej Grupy Eventowej, zrzeszającej agencje eventowe i dostawców usług pokazuje, że wspólne działania wśród potencjalnych konkurentów są nie tylko możliwe, ale także efektywne. Rozwój inicjatywy daje Krakowowi wymierne efekty oraz szanse na zaprezentowanie się na arenie międzynarodowej, jako odpowiedzialna i świadoma destynacja kongresowa. Niewątpliwie mottem 2018 w krakowskiej branży spotkań było silne usieciowienie biznesu i synergia na rzecz przemysłu spotkań. 

Prognoza
Rok 2019 zapowiada się równie dobrze kongresowo i konferencyjnie, dowodzi tego zapełnienie kalendarza w wysokim sezonie wiosennym i jesiennym. Już wkrótce dokonamy otwarcia sezonu konferencją zapowiadającą wszystkie międzynarodowe i krajowe wydarzenia kongresowo-konferencyjne zaplanowane w tym roku. Natomiast jako operator obiektu Krakowskie Biuro Festiwalowe, planuje w kolejnych latach zwiększać liczbę spotkań biznesowych, eventów korporacyjnych, prezentacji produktów, które mogą być realizowane w ICE Kraków. Wielofunkcyjność obiektu i plastyczność przestrzeni stanowi pole dla kreatywności branży eventowej.
Prognozować najłatwiej na podstawie faktów i liczb. Kraków po raz kolejny podjął się zmierzenia wartości lokalnego przemysłu spotkań. Niedawno opublikowany raport, zrealizowany przez Małopolską Organizację Turystyczną dla Gminy Miejskiej Kraków „Wpływ branży spotkań na gospodarkę Miasta Krakowa w 2017 roku” (badanie prowadzone w cyklu rocznym na przełomie 2017/2018 roku) wykazał, że przemysł spotkań wygenerował blisko 2,2 miliarda złotych PKB, co stanowiło 3,38 proc. PKB całej gospodarki Krakowa. Uczestnicy spotkań oraz wydarzeń biznesowych wydali łącznie 1,4 miliarda złotych, a dla porównania w 2013 roku trzykrotnie mniej: 437 mln zł. Tendencja rosnąca powinna dotyczyć również tego roku.

 


Davide Odella, sales director, Expo XXI Warszawa: Obecność coraz większej liczby obiektów to stymulacja, aby poziom świadczonych usług był coraz lepszy

Wydarzenie roku
Ubiegły rok odbyło się wiele ciekawych wydarzeń. Zauważyliśmy, że jest konkretny wzrost w liczbie oraz wielkości wydarzeń powyżej 1000 osób. Trudno wybrać jedną imprezę, jednak uważam, że istotnym wydarzeniem niezwykle znaczącym w naszej branży, jest Forum Branży Eventowej – bardzo brakowało takiego wydarzenia. Organizatorowi udało się zrobić to, co nikomu wcześniej się nie udało, tzn. imprezę o charakterze konferencyjno-wystawowym, która opiera swoją siłę na ogromnej potrzebie wiedzy w branży ale również na potrzebie spotykania się w największym możliwym gronie w Polsce. Termin również bardzo trafny, ponieważ to początek roku i dla operatów branży to nie jest jeszcze „wysoki sezon”, wręcz przeciwnie dobry moment na zapoznanie z nowościami rynku oraz dobry kick off na początek roku, aby promować nowe produkty, projekty, itp. Brawo dla organizatorów!
 
Rozczarowanie
Niestety było w ubiegłym roku kilka powodów do rozczarowań. Pewnie najsmutniejszy to tzw. „czarny PR” o Expo XXI. Świadome nagłaśnianie nieprawdziwych informacji lub przekazywanie ich dalej bez sprawdzenia wiarygodności niestety pokazuje, że „black pr” to najłatwiejsze narzędzie marketingu i promocji własnego produktu. Na szczęcie zauważyliśmy, że nasi klienci takie podejście uważają również za mało profesjonalne lub czasami nawet męczące.

Mój biznes
Bardzo dobry rok za nami, a to co najlepsze jest przed nami. Około 7,5 proc. lepsza sprzedaż w porównaniu do 2017 (który był już zdecydowanie lepszy niż 2016). Prognoza na 2019 r. jest najlepsza od ostatnich pięciu lat. Czyli 2018 rok zamykamy z sukcesem – to efekt zmian, które rozpoczęliśmy na początku 2017 roku. Wzmocnienie zespołu oraz podniesienie standardów obsługi klienta zaowocowało pozyskaniem nowych projektów i wzbogaciło nasze doświadczenie. Przez ostatni rok mogliśmy obserwować dynamiczny rozwój dzielnicy Wola, która coraz bardziej postrzegana jest jako dzielnica „Centralna” a lokalizacja, która równa się czas, jest coraz istotniejsza w świecie coraz bardziej zajętych agend organizatorów i zwiedzających.

Prognoza
Z naszego punktu widzenia obecność coraz większej liczby obiektów w Warszawie jak m. in. Koneser to stymulacja, aby poziom świadczonych usług przez obiekty był coraz lepszy. Fakt, że w naszej branży mamy więcej doświadczenia niż inne obiekty o podobnym charakterze nie znaczy, że się nie rozwijamy. Taki właśnie trend widzę w innych ośrodkach – dużą elastyczność w reagowaniu na potrzeby klientów, proponowanie rozwiązań w oparciu o doświadczenie a często nawet wyprzedzanie ich oczekiwań. Zauważyliśmy również coraz większą ofertą eventową. Coraz więcej organizatorów wydarzeń, często również agencje eventowe tworzą własne imprezy, ponieważ widzą potencjał w różnych kwitnących branżach (np. automotive, sektor elektromobilności czy też sektor kosmetyczny).

 



Ewa Woch, wiceprezes zarządu, Targi w Krakowie: Rok 2019 zapowiada się dla branży MICE całkiem nieźle

Wydarzenie roku

Właściwie w branży targowej nie było w ubiegłym roku jakiegoś spektakularnego wydarzenia zmieniającego rynek wystaw gospodarczych. Kilku organizatorów zamknęło swoje działalności, kilku nowych pojawiło się na rynku. Na światowym rynku targowym nadal sposobem na rozwój firmy jest kupowanie istniejących imprez targowych i w ten sposób powiększanie swojego portfolio. Tak robią najwięksi gracze tego rynku UBM, Artexis, Reeds itp. Na polskim rynku takie działania są niestety wyjątkiem.

Rozczarowanie
Niestety ciągle jesteśmy „rynkiem niskich cen”. Ciągle bardziej od jakości oferowanej usługi ważniejsza jest jej jak najniższa cena. Do tego dochodzi nieuczciwa konkurencja, która drastycznie obniżając cenę, próbuje przejąć naszego klienta. Nie da się ukryć, że na rynku targowym ciężko jest wymyślić i wykreować nową imprezę. Wymaga to czasu i dużego nakładu pieniędzy. No i oczywiście dobrego pomysłu! W związku z tym łatwiej jest „ukraść” imprezę. Ogłosić taki sam temat w podobnym terminie i zaproponować twoim klientom udział w niej za cenę wielokrotnie niższą niż twoja. Niestety jest w Polsce co najmniej jeden organizator, który tę „sztukę” opanował do perfekcji!
 
Mój biznes
Zdecydowanie to był dobry rok dla Targów w Krakowie. Wszystkie nasze imprezy targowe odnotowały wzrosty sprzedaży, zakontraktowaliśmy kilka dużych, poważnych kongresów na najbliższe lata. Poza tym zdecydowanie wzrosła liczba imprez organizowanych w naszym Expo Kraków przez innych organizatorów. Co do targów, to nie da się ukryć, że zmienia się ich formuła – coraz większą rolę grają towarzyszące im szkolenia branżowe. Nasi klienci coraz częściej podkreślają, że celem ich wizyty na targach jest zdobycie wiedzy i poznanie nowości.

Prognoza
Modne są ostatnio imprezy konsumenckie, adresowane do szerokiej rzeszy finalnego klienta. Właściwie są to imprezy na pograniczu targów, show, festynu i kiermaszu. Problem jednak polega na tym, że najczęściej są to efemerydy wykorzystujące chwilową modę i znikają z rynku po jednej czy dwóch edycjach. Poza tym ulegając chwilowej modzie, organizowanych jest często kilka imprez o tej samej tematyce, w tym samym miejscu przez kilku organizatorów. Bynajmniej nie przyczynia się to do stworzenia silnych, stabilnych imprez. Typowym przykładem mogą być targi ślubne czy targi gier komputerowych.
Generalnie rok 2019 zapowiada się dla branży MICE całkiem nieźle. Nie widać jeszcze na rynku objawów spowolnienia gospodarczego, które zawsze uderza w naszą branżę jako pierwszą. Firmy mają jeszcze fundusze na udział w imprezach i na organizację swoich własnych wydarzeń. Tak więc portfolio imprez targowych, eventowych i kongresowych na rok 2019 dla firmy Targi w Krakowie wygląda całkiem zadawalająco!

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl