Kraków Convention Bureau ma już piętnaście lat

Zespół Kraków Convention Bureau
Na zdjęciu: Zespół Kraków Convention Bureau

Przez piętnaście lat działalności Kraków Convention Bureau marka Krakowa jako miejsca organizacji różnorodnych wydarzeń, polskich i międzynarodowych, wyraźnie się wzmocniła. Były to także lata inwestycji w infrastrukturę i integracji lokalnej branży we wspólnym celu – promocji Krakowa i przyciągania do miasta jakościowego biznesu eventowego.

Kraków Convention Bureau działa w strukturach Gminy Miejskiej Kraków od 2004 roku. Jego zadania związane są z budową marki miasta na arenie polskiej i międzynarodowej, jako destynacji biznesowej, która ze względu na swoją historię, dziedzictwo kulturowe i naukowe, ale także infrastrukturę jest idealnym miejscem do organizacji wydarzeń. Pracownicy Kraków Convention Bureau (których obecnie jest pięcioro, a biuro otwierała jedna osoba) pełnią zatem rolę swoistego twórcy wizerunku i przedstawiciela zarówno krakowskiej oferty, jak i lokalnych przedsiębiorców. Z branżą tą biuro ściśle współpracuje, m.in. koordynując, a często inicjując wiele projektów, które stają się przykładem współpracy publiczno-prywatnej na rzecz miasta.

Do realizacji swojej misji Kraków Convention Bureau używa wiele narzędzi. Od lat uczestniczy w kluczowych wydarzeniach – targach, spotkaniach stowarzyszeń, branżowych forach i koneferncjach, podczas których czerwone korale i znane już międzynarodowej branży krakowskie kadry bezpośrednio przywołują wspomnienia takich wydarzeń jak ECLF czy EMEC MPI, spotkanie European Cities Marketing i wiele innych.
 

Na tę rozpoznawalność wpływa osobiste zaangażowanie przedstawicieli krakowskiego convention bureau oraz lokalnej branży, ale także współpraca z mediami, wizyty studyjne (organizowane bezpośrednio przez krakowskie convention bureau lub we współpracy z różnymi podmiotami) czy wspólne aplikowanie o organizację wydarzeń.
Szczególnie ważny, ze względu na specyfikę Krakowa i jego pozycję jako ośrodka naukowego, jest Program Ambasadorów Kongresów Polskich, który lokalnie, we współpracy ze stowarzyszeniami, jest przez biuro koordynowany.

Przez piętnaście lat zatem Kraków Convention Bureau jest partnerem łączącym środowisko biznesowe, naukowe z samorządem miasta, oraz bardzo często pierwszym punktem kontaktu dla organizatorów wydarzeń, szczególnie tych międzynarodowych, które swoje zainteresowanie kierują ku stolicy Małopolski.
Jakie są efekty tej współpracy? W sensie materialnym pokazują je miedzy innymi dane, które są rezultatem badań rynku spotkań i wydarzeń w Krakowie, ale w warstwie emocjonalnej, są nimi atmosfera i szczególny klimat, który Kraków oferuje organizatorom i uczestnikom wydarzeń. 

Co mówią liczby i wyróżnienia?
W roku 2004, czyli w roku, kiedy krakowskie convention bureau rozpoczynało działalność, liczba osób odwiedzających stolicę Małopolski wyniosła ponad 6,4 mln, z czego w celach turystycznych do miasta przyjechało 4,1 mln odwiedzających. Spośród ponad dwóch milionów noclegów w hotelach, ok. 60 procent zostało wykupionych przez gości zagranicznych.
Natomiast w roku 2017 liczba osób odwiedzających Kraków wyniosła już blisko 13 mln, z czego turystów było ponad 9 mln. Niemal pięć procent turystów krajowych i zagranicznych odwiedziło Kraków w celu udziału w kongresie, konferencji lub szkoleniu – odpowiednio 2,7 i 3,8 procenta.

Taki wzrost liczby odwiedzających to skutek tego, że Kraków jest miastem wyjątkowym pod wieloma względami. Jego bogactwo dziedzictwa narodowego, atrakcyjna oferta turystyczna, w tym zróżnicowana i na wysokim poziomie oferta noclegowa i kulinarna, sprawiają, że nowoczesne obiekty kongresowe i targowe cieszą się zainteresowaniem organizatorów.
Istotnym motorem przyciągania do Krakowa kongresów o międzynarodowym zasięgu jest środowisko naukowe Krakowa – w mieście funkcjonują 23 uczelnie wyższe, gdzie studiuje ponad 150 tysięcy osób. Ale duże znaczenia w tym kontekście ma także dynamicznie rozwijający się biznes – Kraków nagrodzony został m.in. tytułem „Polskiego miasta przyszłości”, a także „Miasta przyjaznego dla biznesu”.

Kraków cztery razy z rzędu został także uznany za najlepszą europejską destynację miejską w plebiscycie użytkowników portalu Zoover – „The Best European City Trip”, zajął też ósme miejsce na liście „Najlepszych miast na świecie na 2016 rok”, sporządzonej na podstawie głosów czytelników prestiżowego magazynu podróżniczego „Travel + Leisure”. Ostatnio znalazł się w gronie jedenastu miast przyjaznych turystyce w projekcie realizowanym przez Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego Rozwoju Obszarów Miejskich.

Coraz bogatsza baza noclegowa i konferencyjna, więcej połączeń
Wzrostowi liczby wydarzeń towarzyszą inwestycje w infrastrukturę. W skali piętnastolecia, o którym mówimy, można z perspektywy organizatorów wydarzeń zauważyć wręcz infrastrukturalny skok.
W roku 2004 w Krakowie działały 173 obiekty noclegowe, w tym 83 hotele. Natomiast raport o stanie miasta, który dotyczy roku 2017, mówi już o bazie noclegowej liczącej 618 obiektów, z tego 145 to hotele. Duża część tej liczby to obiekty, z których korzystają organizatorzy wydarzeń i goście biznesowi.
Szczególnie rozbudowaną ofertę pod tym kątem prezentują ostatnio otwarte dwa obiekty – DoubleTree by Hilton Krakow Hotel & Convention Center i Metropolo by Golden Tulip. Oba z nich posiadają po 16 sal konferencyjnych, które mogą pomieścić nawet dwa tysiące gości. W pierwszym z obiektów znajduje się także winda samochodowa, która zatrzymuje się w sali konferencyjnej i może udźwignąć ładunek o maksymalnej wadze 4,5 tony.

W roku 2014 w stolicy Małopolski oddano do użytku trzy duże obiekty konferencyjne – Kraków Tauron Arenę, największy w Polsce halowy obiekt widowiskowo-sportowy, który może pomieścić ponad 22 tysiące osób, Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe Expo Kraków (gdzie można organizować kongresy dla 5 tys. uczestników), zarządzane przez Targi w Krakowie, oraz Centrum Kongresowe ICE Kraków, którego operatorem jest Krakowskie Biuro Festiwalowe.

ICE Kraków dwukrotnie otrzymało Meetings Star Award dla najlepszego centrum kongresowego Nowej Europy, nagrodę dla obiektów za kompleksowe działania oraz znaczące osiągnięcia w dziedzinie przemysłu spotkań, marketingu miejsc oraz promocji wydarzeń w Europie Centralnej i Wschodniej. Każdego roku centrum gości różnorodne – zarówno jeśli chodzi o formę, tematykę, jak i skalę – wydarzenia. W roku 2018 w centrum kongresowym z widokiem na Wawel odbyły się między innymi takie konferencje i kongresy jak: Dioxin 2018 – International Symposium on Halogenated Persistent Organic Pollutants (POPs) & 10th International PCB Workshop poświęcone tematyce szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju, 23. Wonca Europe Conference – europejska konferencja lekarzy rodzinnych z 3000 uczestnikami, Stop – Światowy Kongres Odlewnictwa, Europejska konferencja na temat jakości w statystyce oficjalnej Q2018, Eurocorr – Światowy Kongres Korozyjny czy World Congress on Osteoporosis, Osteoarthritis and Musculoskeletal Diseases – światowy kongres lekarzy ortopedów oraz specjalistów zajmujących się układem szkieletowym.
Dla wielu imprez ICE Kraków zmieniło się w stałą lokalizację, dotyczy to np. kongresu gospodarczego impact, Open Eyes Economy Summit, Europejskiego Forum Cyberbezpieczeństwa Cybersec, prestiżowego spotkania kardiologów New Frontiers in Interventional Cardiology czy Digital Dragons – największego w tej części Europy wydarzenia poświęconego branży gier wideo.

Te trzy obiekty Tauron Arena, ICE Kraków i Expo Kraków podpisały w 2018 roku „Deklarację Woli Współpracy” – dokument, dzięki któremu organizatorzy dużych wydarzeń biznesowych, kulturalnych oraz sportowych mogą skorzystać z komplementarnej oferty miasta w zakresie profesjonalnej organizacji imprez.

Na potrzeby odwiedzających stolicę Małopolski systematycznie zwiększana jest liczba połączeń lotniczych. Latem 2019 roku pasażerowie krakowskiego lotniska mogą korzystać z oferty ponad 130 połączeń, w tym 33 nowych. Nowe państwa – kierunki lotów w letniej siatce połączeń to Chorwacja, Gruzja, Rumunia oraz Islandia. Nowa siatka połączeń „Lato 2019” ma w ofercie także nowe miasta we Francji i we Włoszech. Z Krakowa można też polecieć do Tel Awiwu, Bukaresztu czy Dubrownika, a także do Olsztyna.
W sumie w roku 2019 wprowadzono 39 nowych połączeń lotniczych z Krakowa. Od maja 2019 w Kraków Airport pojawił się także nowy przewoźnik – Wizz Air.

Branża spotkań ważna dla gospodarki
Z badań dotyczących wpływu ekonomicznego przemysłu spotkań na gospodarkę Krakowa – Kraków Impact wynika, że branża ta jest istotnym elementem gospodarki miasta. Badania znaczenia ekonomicznego przemysłu spotkań w Krakowie przeprowadzone w tym mieście po raz pierwszy w 2014 roku były pierwszymi „miejskimi” również w skali kraju i dotychczas jedynymi badaniami w tak szerokim zakresie przeprowadzonymi dla polskiego miasta.

Drugi, najnowszy raport dotyczący roku 2017 wskazuje, że udział PKB wytworzonego przez branżę spotkań i wydarzeń w PKB gospodarki Krakowa wyniósł 3,38 procenta. Natomiast udział branży przemysłu spotkań w zakresie zatrudnienia, w stosunku do zatrudnienia w całej gospodarce Krakowa wyniósł 5,5 procenta, a udział całkowitych wynagrodzeń brutto generowanych w 2017 roku w branży spotkań i wydarzeń stanowił 4,45 procenta wynagrodzeń w mieście.

W porównaniu z rokiem 2013 (którego dotyczyło pierwsze badanie) wzrost wartości PKB wygenerowanego przez turystykę biznesową w roku 2017 był dwukrotny. Poprzez podatki i opłaty wprowadzono w roku 2017 do budżetu miasta 137 mln zł, o 65 procent więcej niż w roku 2013.
Udział sumy podatków i opłat wygenerowanych przez branżę spotkań w dochodach budżetu miasta Krakowa w 2017 roku, wyniósł 2,97 procenta.
W roku 2017 szacunkowa wysokość wpływów z kongresów wyniosła 1,24 mln zł, zbadano w tym celu 6013 wydarzeń.
Z ponad 6 tysięcy imprez przemysłu spotkań zorganizowanych w roku 2017 w Krakowie ponad 70 procent miało charakter krajowy, dominowały wśród nich kongresy i konferencje. Wydatki uczestników grupowych spotkań biznesowych w Krakowie w 2017 roku były ponad trzykrotnie wyższe niż w roku 2013.

Miasto wspiera wydarzenia

Ogromną rolę w tak znaczącym wzroście prestiżu Krakowa jako miejsca spotkań, potwierdzonym przez badania, odgrywa działalność convention bureau, wspomaganego przez samorząd miasta. Wsparcie kierowane do organizatorów może przybierać różne formy – od realizacji wizyt studyjnych, poprzez dostęp do profesjonalnych materiałów promocyjnych, zaangażowanie władz miasta w proces pozyskiwania spotkania, wreszcie promocję wydarzenia. Zdarza się też, że miasto staje się organizatorem lub partnerem wybranego punktu w programie spotkania.
Od 2014 roku organizatorzy spotkań mają możliwość skorzystania ze specjalnych stawek na przejazdy grupowe komunikacją miejską. Przy ustalaniu cennika stosowane są rabaty uzależnione od wielkości grupy i długości trwania wydarzenia, które wynoszą od 10 do 30 procent ceny.

Kraków Convention Bureau doceniane
Kraków Convention Bureau jest biurem rekomendowanym przez Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej, co stanowi formalne potwierdzenie kompleksowych i profesjonalnych działań biura. Uzyskanie rekomendacji, daje oprócz wspomnianego potwierdzenia kompetencji, możliwość promocji i udział w projektach realizowanych przez Polską Organizację Turystyczną na rzecz branży spotkań.
Do krakowskiej branży trafiła też wiele nagród w konkursie MP Power Awards® organizowanego przez MeetingPlanner.pl. Jedną z nich było wyróżnienie Powerem Małgorzaty Przygórskiej-Skowron, kierownik Kraków Convention Bureau, w kategorii MP Power 12 – Convention Bureau. 
Ważnym osiągnięciem Krakowa, a jednocześnie potwierdzeniem spełnienia przez Kraków Convention Bureau swojej funkcji, jest działalność „Kraków Network” oddolnej inicjatywy lokalnej branży spotkań.

www.convention.krakow.pl
 

ARTYKUŁ PROMOCYJNY

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl