Podsumowanie roku: Obiekty

Fot. Catering Show 2012 w Expo XXI
Na zdjęciu: Fot. Catering Show 2012 w Expo XXI

Dla managerów obiektów, podobnie jak i w innych sektorach, najważniejszym wydarzeniem tego roku było Euro 2012. Dla hotelarzy i gestorów obiektów zaangażowanych w projekt, jak podkreślają, była to lekcja, a zarazem egzamin z zarządzania. Niektóre odczuły jednak wyraźny spadek liczby spotkań biznesowych w tym czasie. Ogólną tendencją minionego roku było eksperymentowanie i badanie nowych miejsc, otwarcia, m.in. Stadionu Narodowego, hotelu Narvil i inwestycje.  Rok 2012 podsumowują przedstawiciele obiektów.

 

 

Żaneta Berus, Warszawskie Centrum Expo XXI
Katarzyna Bobowska, Centrum Konferencyjne Adgar Plaza
Agnieszka Gad, Starwood Hotels & Resorts
Mariusz Machnikowski, Hala Sportowo-Widowiskowa „Gdynia”

 

Żaneta Berus, prezes, Warszawskie Centrum Expo XXI

Najważniejsze wydarzenie w branży
UEFA – jako sprawdzian wszelkich możliwości logistycznych i technicznych Expo XXI i poziomu usług jakie świadczymy.
Do wydarzeń ważnych zaliczam także Microsoft Technology Summit – zaufali nam ponownie i to się chyba liczy przy tak wymagającym kliencie. Szczególnym wydarzeniem był międzynarodowy kongres ICT Proposers Days współorganizowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Komisję Europejską i Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Obie imprezy wymagały bardzo dobrej logistyki oraz technicznego wsparcia na wysokim poziomie i obie zakończyły się sukcesem.

Dominujące tendencje
Podejmowanie decyzji przez zleceniodawców w „ostatniej chwili”, tendencje niższych niż w zeszłym roku budżetów

Topy i wtopy
Wtop nie zauważyłam, dużą pozytywną niespodzianką był Brog Media z jego imprezą Shopping Center Forum and Trade Fair. Impreza została z drżeniem serca przeniesiona z luksusowego hotelu do nas i... bardzo urosła i odniosła sukces, co podkreślali zarówno wystawcy, jak i zwiedzający.

Trendy i eksperymenty
Eksperymentowanie i badanie nowych miejsc eventowych – to chyba ogólna tendencja, 2012 to rok startu Stadionu Narodowego, Narvila i kilku miejsc klubowych.
To, co nas cieszy, to rosnąca tendencja do eksperymentowania i szukania nowych technicznych rozwiązań urozmaicających eventy. Dla Expo XXI to dobry znak, ponieważ nasza infrastruktura pozwala na „szaleństwa” w tym względzie.

Mój biznes
Bardzo zmieniło się na korzyść otoczenie Expo XXI dzięki wyremontowanym drogom, zagospodarowaniu terenu zewnętrznego. To są pozytywne zmiany podnoszące wartość obiektu w oczach klientów, których coraz więcej do nas zagląda.



Katarzyna Bobowska, dyrektor generalna Centrum Konferencyjnego Adgar Plaza

Najważniejsze wydarzenie w branży
Z pewnością najważniejszym wydarzeniem w tym roku były Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, które dostarczyły wszystkim nie tylko ogromnych emocji, ale także były gigantycznym przedsięwzięciem pod względem organizacyjnym. Myślę, że można powiedzieć, że był to swego rodzaju sprawdzian dla Polski, który moim zdaniem zdaliśmy na piątkę. Należy jednak dodać, że ze względu na ogromne zainteresowanie Euro 2012, spadła w tym czasie liczba spotkań, szkoleń czy konferencji organizowanych w obiektach typowo konferencyjnych. Było to spowodowane tym, że organizatorzy bali się utrudnień w dojazdach do takich obiektów i na wszelki wypadek przekładali konferencje oraz szkolenia na późniejsze terminy.
Ukończenie budowy Stadionu Narodowego to także istotne wydarzenie. To wielki krok, jeśli chodzi o powstawanie profesjonalnych obiektów eventowych. Moim zdaniem Stadion Narodowy ma ogromny, lecz jeszcze niewykorzystany potencjał.

Dominujące tendencje
Klienci cenią najwyższej jakości usługi oraz elastyczność, dlatego zawsze dokładamy wszelkich starań, aby otrzymali od nas jak najlepszą ofertę, dostosowaną do ich potrzeb i wymagań. Obserwujemy jednocześnie, że budżety na wydarzenia konferencyjne są często ograniczane, dlatego zdarza się, że klienci rezygnują z niektórych możliwości, wybierają podstawowe opcje, bo najzwyczajniej chcą zaoszczędzić. W takich sytuacjach elastyczność oraz indywidualne podejście do każdego klienta jest kluczowe.

Topy i wtopy
Na pewno dużym zaskoczeniem było tak drastyczne zmniejszenie się liczby organizowanych konferencji, szkoleń czy innego rodzaju spotkań w centrach konferencyjnych podczas wspomnianego już wcześniej Euro 2012.

Trendy i eksperymenty
Jestem pod dużym wrażeniem światowego poziomu, jaki prezentują agencje eventowe w naszym kraju. Sama zaczynałam 10 lat temu, pracując w jednej z nich, i muszę przyznać, że od tego czasu rozwój w tej dziedzinie MICE robi duże wrażenie. Organizatorzy wydarzeń dokładają wszelkich starań, by były one nie tylko ciekawe merytorycznie, ale także kładą ogromny nacisk na atrakcyjną oprawę multimedialną czy artystyczną. Coraz częściej skracają dystans pomiędzy uczestnikami wydarzeń a prowadzącymi, spotkania stają się bardziej interaktywne. Prezentacje w technologii 3D, gra światłem i dźwiękiem, które budują odpowiednią atmosferę – to wszystko sprawia, że spotkania, na których wykorzystane są takie technologie, na długo zapadają w pamięć ich uczestników. Duży plus również przyznaję odważnym klientom, którzy nie boją się eksperymentować.
Przykład: Event dla Toyoty organizowany przez Qrka Entertainment:

Mój biznes
Nasze centrum konferencyjne z roku na rok staje się coraz bardziej popularne wśród organizatorów różnego rodzaju spotkań. Zorganizowaliśmy w tym roku ponad 300 konferencji i spotkań, w których łącznie wzięło udział ok. 20 000 osób. Cały czas rozbudowujemy naszą ofertę, powiększamy zespół pracowników, a także udostępniamy nowe sale konferencyjne. Z każdym rokiem zyskujemy coraz więcej klientów, którzy cenią Centrum Konferencyjne Adgar Plaza za wysoką jakość oraz profesjonalną obsługę i chętnie decydują się na organizację kolejnych wydarzeń właśnie u nas, a także rekomendują nas swoim znajomym. Dodatkowo w porównaniu z rokiem 2011 udało nam się zwiększyć nasze przychody, co uważam za ogromny sukces, biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku.


Agnieszka Gad, account manager MICE & leisure Poland, Starwood Hotels & Resorts
 

Najważniejsze wydarzenie w branży
Niewątpliwie wydarzeniem 2012 roku było długo oczekiwane Euro 2012. Po pięciu latach przygotowań, długich i trudnych negocjacji, niezliczonej liczby inspekcji przeprowadzonych w naszych hotelach dla organizatorów, sponsorów, agentów oraz ekip radiowo-telewizyjnych, wreszcie doczekaliśmy się przyjazdu gości. Jestem przekonana, że dla wszystkich hotelarzy zaangażowanych w ten projekt, była to porządna lekcja, a zarazem egzamin z zarządzania sprzedażą i dostępnością pokoi. Słysząc podziękowania oraz pozytywne opinie gości, którzy odwiedzili Polskę i hotele sieci Starwood w czerwcu 2012, mogę śmiało potwierdzić, że wszyscy zdaliśmy go na „piątkę z plusem”. Nasze hotele miały to szczęście, że każdy z nich miał możliwość przyjąć gości związanych z tym wydarzeniem.

Dominujące tendencje
Wspomniane już Mistrzostwa Europy w piłce nożnej miały też wpływ na zmianę zachowania naszych klientów, szczególnie z rynku lokalnego. Od lat czerwiec jest silnym miesiącem biznesowym, w którym odbywa się bardzo dużo spotkań. Większość współpracujących z nami firm wzięła sobie do serca nasze sugestie i wcześniej niż zwykle zaplanowała swoje wydarzenia, w miarę możliwości przenosząc je na inne miesiące.
Niepokojące informacje na temat kolejnego kryzysu w strefie Euro, jakie cały czas do nas dochodzą, póki co nie miały znaczącego wpływu na funkcjonowanie naszych hoteli. Po kryzysie finansowym lat 2008-2010, cały czas panuje tendencja do ostrożniejszego wydawania pieniędzy. Goście nadal dużo podróżują, biorą udział w szkoleniach, spotkaniach czy kongresach. Widać jednak, że w wielu przypadkach nakłady finansowe, a przez to same eventy są dużo skromniejsze i organizowane z mniejszym rozmachem niż w latach przed kryzysem.

Topy i wtopy
Spośród wielu sytuacji i wydarzeń, które miały miejsce w ubiegłym roku, zaskoczył mnie wybór destynacji, o które coraz chętniej pytają moi klienci, w szczególności pod kątem wyjazdów grupowych o charakterze incentive. Do niedawna najczęściej pomagałam im rezerwować hotele sieci Starwood zlokalizowane w krajach Europy Zachodniej, przede wszystkim Basenie Morza Śródziemnego oraz USA. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszą się kraje byłych republik radzieckich, a przede wszystkim Gruzja.
Sporym ograniczeniem jest wciąż infrastruktura zarówno drogowa, jak i lotnicza. Ciągnący się od lat remont trakcji kolejowej, brak szybkich i tanich połączeń lotniczych, np. na trasie Warszawa - Gdańsk, zdecydowanie zmniejsza atrakcyjność wielu destynacji. Tracą na tym zarówno hotelarze, restauratorzy, jak i wszyscy inni przedsiębiorcy zaangażowani w obsługę ruchu turystycznego.

Trendy i eksperymenty
Odpowiadając na pytanie na co była moda w 2012 roku, mogę śmiało stwierdzić, że nareszcie rozpoczęła się moda na Polskę. Świadczy o tym stale rosnąca liczba zapytań, wizyt studyjnych, a przede wszystkim liczba imprez zorganizowanych przez nasze hotele bezpośrednio dla klientów zagranicznych. Rok 2013 zapowiada się dla nas pod tym względem jeszcze lepiej.

Mój biznes
Ubiegły rok, który oceniamy jako udany, obfitował w wiele nowych projektów w naszej firmie. Przede wszystkim w lipcu 2012 powołane zostało do życia centralne biuro sprzedaży hoteli Starwood, zajmujące się współpracą z klientami z segmentu turystyki przyjazdowej oraz MICE. National Sales Office, w skład którego wchodzą: Magdalena Rybicka, Agnieszka Gad, Tomasz Murawski oraz Agnieszka Fiszer reprezentuje cztery hotele działające pod marką Sheraton, zlokalizowane w Warszawie, Poznaniu, Sopocie i Krakowie oraz warszawski Bristol i hotel Westin.
W grudniu zakończyły się prace związane z remontem generalnym hotelu Bristol. Do dyspozycji gości oddane zostały nowe pokoje, restauracja i bary oraz fitness. Kolejnym etapem przemiany Bristolu jest zmiana marki hotelu. Warszawa będzie miała pierwszą międzynarodową markę hotelową z segmentu Premium, z czego bardzo się cieszę.

Mariusz Machnikowski, dyrektor Hali Sportowo-Widowiskowej „Gdynia”

Najważniejsze wydarzenie w branży
Najważniejszym wydarzeniem w branży było zdecydowanie Euro 2012 – bez względu na wymierne korzyści finansowe jakie odniosły poszczególne miasta, wizerunek Polski jako organizatora turnieju był zdecydowanie korzystny w trakcie całego wydarzenia, co pozytywnie wpłynie na działanie branży spotkań.

Dominujące tendencje
W 2012 r. kryzys nie wpłynął negatywnie na liczbę imprez odbywających się w Hali Sportowo-Widowiskowej „Gdynia”, spowodował większą „elastyczność” w ocenie możliwości organizacji eventów w hali; spowodował konieczność szukania nowych i kreatywnych rozwiązań, tj. wprowadzenie przez Gdańsk Convention Bureau na rynek konferencji mobilnej aplikacji eventowej, adresowanej do organizatorów spotkań biznesowych w Trójmieście.
Aplikacja umożliwiła uczestnikom dostęp do agendy wydarzenia, informacji o prelegentach, informacji lokalnych i wielu innych. Jest także powiązana z mediami społecznościowymi - Facebookiem, Twitteemr, Youtube, Linkedin. Warto dodać, że aplikacja jest udostępniana organizatorom spotkań bezpłatnie.

Topy i wtopy
Wtopa – problemy z infrastrukturą (problemy z podwykonawcami przy budowie autostrad, remont pasa na lotnisku w Modlinie).
Topy – przyciągnięcie do Trójmiasta wielkich koncertów (Seal, Michael Bublé, Buena Vista Social Club), wydarzeń sportowych z najwyższej półki (PTC Gdynia Open – z udziałem światowej czołówki snookera) czy rozrywkowych (Cirque du Soleil) – dzięki sprawnemu działaniu i doskonałej infrastrukturze nowych obiektów sportowo-widowiskowych, które przeszły pozytywnie egzamin swojej finansowej samodzielności.

Trendy i eksperymenty
Trendy – podnoszenie standardu obiektów, budowa nowych centrów konferencyjnych na południu Polski, co wpływa na silną konkurencję na rynku spotkań i podniesienie poziomu usług świadczonych zarówno przez obiekty, jak i organizatorów imprez.
Ważnym trendem w 2012 roku był wzrost aktywności edukacyjnej branży MICE, mający na celu podniesienie wiedzy i kwalifikacji potrzebnej do działania na rodzimym i międzynarodowym rynku spotkań. Istotne dla branży jest także silne wspieranie tych działań przez lokalne biura convention.
I ostatnim ciekawym zjawiskiem zauważonym przez nas w minionym roku jest zawrotny rozwój social mediów i ich znaczenia dla branży.

Mój biznes
W minionym roku Hala Sportowo-Widowiskowa „Gdynia” zrealizowała unikalny w Polsce projekt polegający na wyposażeniu obiektu w system elektrycznie sterowanych rolet i kulis scenicznych, dzięki któremu można w dowolny sposób dysponować przestrzenią i aranżować ją stosownie do potrzeb organizacji konferencji, kongresów, gal, targów, przedstawień czy koncertów.
Dodatkową zaletą sprawnie funkcjonującego już systemu jest to, iż czyni on Halę obiektem bardzo dobrze dopasowującym się do różnych tendencji rynku eventowego - organizatorzy wydarzeń, którzy nie mają pewności co do tego, jak liczną widownię uda im się przyciągnąć, mogą zawrzeć umowy na wynajem obiektu, w których stawka czynszu będzie uzależniona od liczby sprzedanych na imprezę biletów, czyli od liczby sektorów na widowni udostępnionych organizatorom imprez.
Hala Sportowo-Widowiskowa „Gdynia” w roku 2012 wzięła po raz pierwszy udział w targach EIBTM w Barcelonie, współużytkując stoisko wraz z Gdańsk Convention Bureau. Z kolei w IV edycji Targów Event’12 obiekt otrzymał  I nagrodę w kategorii „Hotele i obiekty eventowe” oraz prawo do używania tytułu „Najlepszego produktu Targów Event’12”.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl