Więcej spotkań w lutym

Dzięki danym zgromadzonym w analizującym rynek spotkań Demand Outlook, można stwierdzić, że w lutym 2016 w badanych 150 obiektach w głównych miastach Polski odbyło się 3732 wydarzeń. Oznacza to, że każdego dnia miesiąca odbywało się ich średnio 128,7 spotkań. Średnia długość wydarzeń wyniosła 1,5 dnia, a użyto w tym czasie 7,5 proc. całej dostępnej powierzchni konferencyjnej (obliczonej w mkw). Na podstawie maksymalnej pojemności wykorzystanych sal oszacowano, że wzięło w nich udział 293 347 osób, czyli średnio po 78,6 uczestnika na każde spotkanie.
Dla porównania w styczniu 2016 w badanych obiektach odbyło się 2869 spotkań (o 863 mniej niż w lutym), trwających średnio po 1,4 dnia, a wykorzystano 6,1 proc. całej dostępnej powierzchni konferencyjnej. Warto w tym miejscu odnotować, że praktycznie aż do 10 stycznia w trwał tzw. „martwy sezon” bez znaczącej aktywności w branży spotkań.
W lutym 2016 r. hotele wykorzystywały średnio 11,4 proc. swojej powierzchni konferencyjnej, przy czym obiekty 4- i 5-gwiazdkowe łącznie wykorzystywały jej 24 proc., (4* - 11,4 proc., 5* - 12,6 proc.), zaś hotele poniżej 3* - 21,5 proc.
W obiektach niezależnych odbyło się 37,3 proc. wydarzeń, zaś wśród sieci hotelowych najwięcej miało ich miejsce w hotelach Accor - 16,2 proc. oraz Hilton Worldwide – 10,3 proc..
Największe obłożenie sal odnotowano w piątki - 8,9 proc. oraz czwartki 8,5 proc. Co do czasu ich trwania, najwięcej było spotkań jednodniowych – aż 2633, znacznie mniej dwudniowych – 718 oraz 3-dniowych – 221.
W badanym okresie największą aktywność wykazywała branża farmaceutyczna/medyczna/urodowa – 583 spotkań, edukacyjna – 443 oraz technologiczna/IT – 316.
Z całej puli 3732 spotkań, jakie łącznie odbyły się w Polsce, 1296 odbyło się w Warszawie. Średnie miesięczne obłożenie w tym mieście wyniosło tu 5,2 proc. całej dostępnej powierzchni. Najwięcej wydarzeń odnotowano w obiektach niezależnych – 28,8 proc., jeśli zaś chodzi o sieci hotelowe, to najwięcej imprez odbyło się w obiektach Accor – 20,1 proc. W raportowanym miesiącu, najwięcej swojej powierzchni konferencyjnej wykorzystywały w stolicy obiekty 4* - 15,9 proc. oraz 5* - 15,7 proc., zaś w obiekty 3* i mniej jedynie 5,4 proc.. Najbardziej aktywną branżą okazałą się w Warszawie branża edukacyjna – 192 spotkania.
W aglomeracji śląskiej w lutym odbyło się 355 spotkań, a wykorzystano tu 13,1% całej dostępnej powierzchni. Najbardziej aktywne sieci hotelowe to – Vienna – 22,3%, Diament – 17,7 % oraz Qubus – 14,8%. Najwięcej spotkań organizowano tu w obiektach posiadających 3 gwiazdki – 16,1% i mniej – 40,5%. Najbardziej aktywna branżą była branża farmaceutyczna/medyczna/urodowa (76 zorganizowanych spotkań).
W Krakowie łączna liczba zrealizowanych wydarzeń wyniosła w lutym dokładnie 400. Średnio wykorzystano tu 11,5 proc. całej dostępnej powierzchni konferencyjnej. Największe wykorzystanie powierzchni konferencyjnej zanotowano w obiektach niezależnych – 31,4 proc. oraz w hotelach sieci Hilton Worldwide – 14 proc. Najwięcej swojej powierzchni konferencyjnej wykorzystały tu obiekty 3* - 17 proc. W Krakowie obłożenie na podobnym poziomie zarejestrowano w czwartki – 8,8%, piątki – 8,5 proc. i soboty – 8,5 proc. Najwięcej spotkań zrealizowano dla branży farmaceutycznej/medycznej/urodowej – 77.
W Poznaniu liczba odbytych spotkań wyniosła w lutym 331, przy średnim obłożeniu 14,1 proc. Największy udział przestrzeni konferencyjnej zrealizowano w obiektach niezależnych – 37,3 proc. oraz w sieci Accor – 36,2 proc. i IBB – 22,3 proc. Najbardziej aktywna branża to farmaceutyczna/medyczna/urodowa.
Na północy kraju – w Trójmieście – liczba wszystkich zrealizowanych spotkań wyniosła 214 (w styczniu – 216). Największe obłożenie miały obiekty niezależne (45,3%) oraz sieć Accor (16,8%). Oprócz branż szczególnie aktywnych analogicznie jak w pozostałych częściach kraju (farmaceutyczna i edukacyjna), porównywalną aktywnością wykazywała się tu branża sprzedażowa (Sale, Retail, Distribution).
Lublin w lutym zrealizował 128 spotkań, 63,1 proc. z nich miało miejsce w niezależnych obiektach, zaś najsilniejszą siecią okazał się Accor – 24,6 proc. Najbardziej aktywna była branża edukacyjna, zaś największe obłożenie zanotowano w piątki – 12,8 proc. oraz soboty – 12,2 proc. Dla porównania, w styczniu największe wykorzystanie przestrzeni konferencyjnej miało miejsce w Lublinie w sobotę – 17,8 proc., a jednocześnie najczęściej organizowane były spotkania prywatne.
***
Próba badawcza:
150 obiektów monitorowanych codziennie w całej Polsce. W tym – Warszawa: 26 obiektów, Kraków: 24 obiekty, Trójmiasto: 20 obiektów, Aglomeracja Śląska: 12 obiektów, Lublin: 11 obiektów, Poznań: 14 obiektów, Wrocław: 11 obiektów, inne.
Źródło: DemandOutlook.com