Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej wzrosły o trzy procent

Przeciętne wynagrodzenie w firmach sektora komunikacji marketingowej, w tym agencjach eventowych, wzrosły w ostatnim roku o 3 proc. – wynika z badania przeprowadzanego przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wśród swoich członków. Ponad połowa badanych deklaruje, że zwiększyła przychody oraz zatrudnienie.

W badaniu wynagrodzeń i stawek cennikowych w firmach sektora komunikacji marketingowej Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR wzięły udział 93 firmy zrzeszone w organizacji, które przekazały łącznie 4700 indywidualnych danych płacowych. Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, domów mediowych, agencji brand design oraz agencji eventowych, przeprowadziła  na zlecenie SAR firma Willis Towers Watson Polska.
Pomimo sporego optymizmu na początku 2016 roku, jedynie niewiele ponad połowa firm ostatecznie zwiększyła przychody (54 proc.), 16 proc. odnotowało spadek, a w przypadku 12 proc. poziom przychodów się nie zmienił. Odzwierciedla się to również w prognozach na rok obecny. Branża ostrożniej patrzy na swoje wyniki. 64 proc. organizacji prognozuje wzrost, gdy rok wcześniej podobne prognozy deklarowało 83 proc. badanych.
Wzrost przychodów na rok 2017 prognozuje 58 proc. agencji reklamowych, 50 proc. agencji eventowych oraz 40 proc. agencji mediowych.

 

 
60 proc. badanych firm prognozuje, iż w roku 2017 zwiększy liczbę pracowników. Tempo wzrostu zatrudnienia (w różnych formach prawnych) jest bezpośrednio powiązane ze wzrostem liczby projektów i klientów. W ostatnim roku wzrost liczby pracowników zanotowało 56 proc. badanych firm, spadek 20 prac., a parametr ten nie zmienił się w przypadku 18 proc. badanych podmiotów.




Wzrost zatrudnienia w  roku 2017 zadeklarowało 80 proc. agencji mediowych, 75 proc. agencji eventowych i 52 proc. agencji reklamowych.

W porównaniu z poziomami płac ustalonymi w badaniu w 2016 roku, w agencjach reklamowych i mediowych zaobserwowano wzrost rynkowych wartości przeciętnych wynagrodzeń.
Porównując opublikowane wyniki badania z lat 2016 i 2017 - dla płacy całkowitej (obejmującej płacę gwarantowaną plus premie/prowizje i honoraria zmienne) – wzrost ten osiągnął średnio poziom 4 proc. Jak podkreśla SAR, częściowo na wysokość tego wskaźnika miała wpływ zmiana próby firm objętych badaniem. Uwzględniając tylko dane firm uczestniczących w obu badaniach, wzrost ten osiągnął średnio 3 proc. dla płacy gwarantowanej i tylko 1 proc. dla płacy całkowitej. W odniesieniu do poszczególnych stanowisk były oczywiście obserwowane wzrosty płac wyższe od średniej, ale również spadki poniżej danych z ubiegłego roku – zaznacza SAR.
Wśród najlepiej opłacanych stanowisk znajdują się account director  (client service)  – 13 tys. zł, senior art director i senior copywriter  (creative) - ok. 11 tys. zł, media manager (media) – 10 tys. zł. Event manager (event management) znajduje się w dolnej części listy ze stawką 6,5 tys. zł.
W tabelach poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla  płacy gwarantowanej brutto. Jest to wartość stałej płacy zapisana w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych; dla ekspertów i konsultantów, prowadzących działalność gospodarczą, uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w złotych w wymiarze miesięcznym. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych - takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne. Całkowity koszt płacy gwarantowanej finansowany przez pracodawcę, jest wyższy przy pracownikach etatowych (składki ZUS pokrywane przez pracodawcę). W kontekście danych płacowych – mediana oznacza taką wartość wynagrodzenia, przy której tyle samo osób objętych badaniem otrzymuje płacę wyższą jak i niższą od tej wybranej – czyli jest to miara przeciętnego wynagrodzenia pracowników objętych badaniem.



Badanie SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (wg stanu na 1 kwietnia 2017), czyli prezentowanych klientom agencji reklamowej lub mediowej na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Wartość stawek firmowych za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w złotych i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości, jak zaznacza SAR, z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badanie wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej zostało przeprowadzane przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR po raz siedemnasty.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl