Zakładki jasne 3a

Najczęściej czytane

Pierwszy konkurs branży eventowej: MP Power...

MeetingPlanner.pl ogłasza pierwszy konkurs skierowany do przedstawicieli...

MP Power Night – uroczyste rozdanie nagród...

Pierwszy finał MP Power Awards odbył się 26 kwietnia w Centrum...

Druga edycja Poznań Media Expo

Specjaliści współpracujący z twórcami filmów o Jamesie Bondzie opowiedzą,...

SHOWEXPO w Kielcach

W tym roku w Kielcach odbędą się pierwsze w Polsce targi, które połączą...
 
A A
Raporty

W 2016 roku najwięcej eventów korporacyjnych

Ponad 39,5 tys. spotkań odbyło się w Polsce w 2016 roku – podaje raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce” przygotowany przez Poland Convention Bureau POT. Najwięcej było wydarzeń korporacyjnych, ale zgromadziły one najmniejszą liczbę uczestników w porównaniu do pozostałych kategorii spotkań.

Raport Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce” obejmuje analizę 39 566 spotkań i wydarzeń z dziedziny gospodarki, kultury oraz polityki, które odbyły się w Polsce w 2016 roku.

Rodzaje i kategorie
Największą grupę spotkań stanowiły wydarzenia korporacyjne, których w 2016 roku odbyło się 22 629. Kolejną kategorią są konferencje i kongresy – 16 386 (41 proc.). Najmniej liczną z analizowanych kategorii były targi, których odbyło się 551 (1 proc.). Należy zaznaczyć, że kategoria wydarzenia korporacyjne zawiera także wydarzenia typu incentive travel, które wcześniej analizowane były odzielnie.
Ponad jedną czwartą spotkań (28 proc.) stanowiły spotkania i wydarzenia z kategorii handlowo-usługowe (10 999). Kolejne miejsce zajmowały wydarzenia z grupy nauk ekonomiczno-politycznych – 7392 (19 proc.), następnie nauk humanistycznych – 6520 (16 proc.). Co zaskakujące, dalszą pozycję zajmują spotkania poświęcone tematyce medycznej 5334 – 13 proc. oraz informatycznej i komunikacyjnej – 3316 (8 proc.).

 

Liczba spotkań i wydarzeń według kategorii



Liczba spotkań i wydarzeń według rodzaju



Uczestnicy i frekwencja 
W 2016 roku spotkania zorganizowane w Polsce zgromadziły 6 102 342 uczestników. Ponad 36 proc. z nich stanowili biorący udział w targach – wydarzenia z tej kategorii zgromadziły 2 175 861 uczestników. Kolejną pozycję zajęły konferencje i kongresy, które zgromadziły 2 082 123 (34 proc.) uczestników, natomiast 30 proc. czyli 1 844 358 uczestników wzięło udział w wydarzeniach korporacyjnych.

Liczba uczestników w spotkaniach i wydarzeniach według kategorii


Największą frekwencją cieszyły się spotkania i wydarzenia o tematyce humanistycznej, w których wzięło udział 1 526 939 uczestników, co stanowiło około 25 proc.
Tematyka handlowo-usługowa przyciągnęła 1 298 606 uczestników (21 proc.), ekonomiczno-polityczna 991 462 (16 proc.), medyczna 638 269 (prawie 10 proc.). Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się spotkania tematycznie związane z informatyką i komunikacją – 434 901 osób. (7 proc.).

Liczba uczestników w spotkaniach i wydarzeniach według ich rodzaju


Uczestnicy spotkań w 2016 pochodzili głównie z Polski – 86 proc., goście międzynarodowi stanowili 14 proc.

Sezonowość i czas trwania
Najlepszym miesiącem pod względem liczby wydarzeń okazał się w 2016 roku październik, w którym odbyło się 4602 spotkania (12 proc.). Kolejne mesiące to: czerwiec (4088 – 10 proc.), listopad (4022 – 10 proc.), wrzesień (4016 – 10 proc.). Natomiast lipiec (1711 – 4 proc.) i sierpień (1763 – 4 proc.) tradycyjnie zaliczają się do najsłabszych miesięcy z punktu widzenia organizacji spotkań.
W spotkaniach odbywających się w październiku, wzięło także udział najwięcej gości – 892 459 (15 proc.). Na drugim miejscu sklasyfikowany został wrzesień z 833 641 uczestnikami (14 proc.), mimo że liczba imprez plasuje ten miesiąc na czwartej pozycji. Miesiącem, w którym odnotowano najmniejszą liczbę uczestników spotkań, okazał się sierpień – 150 616 (2 proc.).
Krócej niż jeden dzień trwało 27 447 (69 proc.) spotkań, dwudniowych było 7491 (19 proc.), a wydarzeń toczących się dłużej niż dwa dni 4628 (12 proc.)

Sezonowość liczby spotkań i wydarzeń

 

Obiekty
Większość spotkań w 2016 r. odbyła się w hotelach (77 proc., 30 417 spotkań). Na kolejnych miejscach znalazły się sale wynajmowane na specjalne wydarzenia (14 proc., 5389), centra wystawienniczo-kongresowe (6 proc., 2268). Natomiast na ostatnim miejscu znajdują się szkoły wyższe (4 proc., 1492).

Miasta
W 2016 roku największa liczba kongresów i konferencji odbyła się w Warszawie (4010). Jako następne zostały sklasyfikowane Kraków (3867) oraz Poznań (2695). Stolica zanotowała także najwięcej wydarzeń korporacyjnych, (13 643), zdecydowanie wyprzedzając drugi na liście Poznań (2366 wydarzeń). Najwięcej targów i wystaw odbyło się natomiast w Poznaniu.
Biorąc pod uwagę ogólnę liczbę spotkań, pierwszą trójkę miast stanowią: Warszawa (17 653), Kraków (5175) i Poznań (5201). Kolejne miasta to: Gdańsk (3629), Lublin (2377), Katowice (2347), Wrocław (1370) oraz Bydgoszcz (200)

Liczba spotkań i wydarzeń w poszczególnych polskich miastach

 

 

Raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce” został przygotowany przez Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej przy współpracy z regionalnymi onvention bureaux z Polski oraz obiektami, w których odbywają się spotkania i wydarzenia. Były to m.in. hotele, centra konferencyjno-targowe, uczelnie wyższe wynajmujące sale (w celu organizacji spotkań), obiekty kulturalne wynajmujące sale (w celu organizacji spotkań), obiekty historyczne (zamki, pałace, dwory).
Zakres podmiotowy analizy objął spotkania i wydarzenia, które odbyły się na terenie polskich miejscowości w 2016 roku, ze szczególnym zwróceniem uwagi na miasta i regiony, w których funkcjonują regionalne biura marketingu miejsc oraz indywidualne obiekty, które wzięły udział w projekcie. 
Zbieranie danych do badania z wykorzystaniem elektronicznego kwestionariusza odbywało się w 2016 roku.

 

RAPORT DO POBRANIA

 

Źródło wykresów: Raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa 2017

12 lis 2017
 
średnia ocen:
5.0
 
oceń
 
 
 
Meeting Planner Sp. z o.o.
ul. Złota 9/30, 00-019 Warszawa
tel.: 22.378 38 51
 
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.