W październiku spadek udziału w rynku obiektów niezależnych

W październiku 2017 w skali kraju odbyło się więcej wydarzeń niż rok wcześniej wynika z danych dostarczonych przez system Demand Outlook. W 2017 roku ich liczba wzrosła o 2,4 proc. i wyniosła 5568. Mimo wzrostu liczby imprez średnie obłożenie spadło o 2,1 proc. i w październiku 2017 wyniosło 8,3 proc.

Spadek był przy tym zauważalny we wszystkie dni tygodnia, z wyjątkiem czwartków, w które obłożenie wzrosło o 0,4 proc. i wyniosło 12,5 proc. Najniższe zaś było w niedziele – 3,8 proc. Mimo spadku obłożenia, niemal w każdy dzień tygodnia wzrosła liczba realizowanych wydarzeń. Najbardziej popularne okazały się również czwartki, które wykazały wzrost liczby wydarzeń o 26 proc. do 1593 imprez.
Co do udziału w rynku, zarówno w październiku 2017, jak i październiku 2016 na najwyższej pozycji znajdowały się obiekty niezależne – z tą jednak zmianą, że w bieżącym roku straciły one 15 proc. w porównaniu do października 2016, osiągając udział na poziomie 42 proc. Jednocześnie wszystkie sieci hotelowe umocniły się lub co najmniej zachowały swoją pozycję. Pierwsza z nich, sieć Accor wzmocniła się o 3 proc. – do poziomu 15 proc., a kolejne – Hilton Worldwide, Best Western i Carlson Rezidor – każda o 1 proc. Co do typu obiektu można też zauważyć, że obłożenie hoteli w październiku 2017 i 2016 było identyczne i wyniosło 12,4 proc., natomiast bardzo wyraźnie spadło w obiektach i salach na specjalne wydarzenie – o 5,3 proc. oraz centrach wystawienniczych i kongresowych – o 3,4 proc. Średnia długość trwania spotkań była w skali Polski dokładnie taka sama na przestrzeni obydwu badanych miesięcy i wynosiła 1,6 dnia.
Analizując dane ogólnopolskie i te zebrane w poszczególnych miastach można wnioskować, że w październiku 2017 względem października 2016 biznes straciły głównie obiekty niezależne. Nadal są one jednak niekwestionowanym liderem pod względem udziału w rynku. Słabiej wypadły też duże centra kongresowe i konferencyjne mieszczące powyżej 250 osób. Na dane ogólnopolskie wpływ mają również duże spadki liczby wydarzeń i obłożenia jakie odnotowano w Warszawie, czyli na najbardziej aktywnym rynku.

WARSZAWA
W Warszawie, w październiku 2017 odbyło się 1661 spotkań, czyli o 16 proc. mniej niż w październiku 2016. W stolicy spadło także średnie obłożenie – z 9,6 proc. w zeszłym roku do 6,3 proc. w bieżącym. Spadek obłożenia dotyczy przy tym każdego dnia tygodnia. Nieznacznie krótsza była średnia długość zrealizowanych spotkań – o 0,2 dnia. Największy udział w rynku miały w 2017 roku obiekty niezależne – 31 proc., jednak odnotowały one duży spadek w porównaniu do roku 2016 – o 29 proc. Wśród sieci hotelowych niemal każda umocniła swoją pozycję. Dominowała sieć Hilton Worldwide, która zyskała 7 proc., odnotowując w październiku tego roku 19-proc. udział, sieć Accor, która zyskała 8 proc. i odnotowała w tym roku 17-proc. udział oraz sieć Marriott International, która zyskała 4 proc. i wykazała tym roku 10-proc. udział w rynku. Jeśli chodzi o typ obiektu, to pod względem użytej powierzchni hotele zyskały 2,4 proc. i wykazały 20,9 proc. obłożenia. Jednocześnie obiekty i sale na specjalne wydarzenie straciły 3,7 proc., a centra wystawiennicze i kongresowe straciły 4,3 proc. W porównaniu do października 2016 można zaobserwować spadek liczby spotkań realizowanych tu przez każdą z czołowych branż, w tym przez farmaceutyczną / urodową – spadek o 20,5 proc., edukacyjną – spadek o 15,5 proc., IT – spadek o 33,6 proc.
Oznacza to zatem, że w Warszawie zrealizowano mniej spotkań, a te które się odbyły, były mniejsze niż przed rokiem i nie zasiliły dużych centrów wystawienniczych i kongresowych.
 

KRAKÓW
W Krakowie, w październiku 2017 odbyły się 684 spotkania – to o 10,8 proc. więcej niż w październiku 2016. Średnie obłożenie całkowitej dostępnej powierzchni wyniosło w stolicy Małopolski 12,5 proc. i w porównaniu do roku ubiegłego spadło o 1,8 proc. Strata została zidentyfikowana głównie we wtorki – o 10,1 proc., a także w poniedziałki, soboty i niedziele. Mimo strat w obłożeniu każdy dzień tygodnia odnotował w Krakowie wzrost liczby zrealizowanych wydarzeń.
Największy udział w rynku zanotowały w Krakowie, identycznie jak w roku ubiegłym, obiekty niezależne – 27 proc., które jednak straciły 6 proc. w porównaniu do października 2016. Sieci hotelowe natomiast zachowały swoje pozycje – jak Hilton Worldwide, która utrzymała 16 proc. udziału w rynku, albo umocniły się – jak IHG o 2 proc. do poziomu 11 proc., Best Western o 1 proc. do poziomu 11 proc., Accor o 1 proc. – do poziomu 9 proc.
Najbardziej aktywna w Krakowie branża to w październiku 2017 – branża farmaceutyczna / medyczna zrealizowała 87 spotkań – o 4,8 proc. więcej niż przed rokiem.

AGLOMERACJA ŚLĄSKA
W aglomeracji śląskiej w październiku 2017 odbyło się 639 spotkań – to o 21,7 proc. więcej niż w październiku 2016. Średnie obłożenie całkowitej dostępnej powierzchni nieznacznie jednak spadło – o 0,2 proc. i w bieżącym roku wyniosło 8,6 proc. W skali tygodnia obłożenie najbardziej spadło we wtorki – o 3,5 proc. do poziomu 7,5 proc., a wzrosło w piątki o 2,5 proc. do poziomu 13,1 proc.
Największy udział w wykorzystaniu całkowitej dostępnej powierzchni – 34 proc. odnotowały obiekty niezależne. Ich udział w rynku był jednak mniejszy o 3 proc. w porównaniu do października ubiegłego roku. Obiekty sieci Diament zachowały swoją pozycję z 22-proc. udziałem w rynku, zaś udział kolejnych sieci – Best Western i Vienna wzrósł o 1 proc. Najbardziej aktywna w mieście branża farmaceutyczna / medyczna zorganizowała tylko o jedno wydarzenie więcej niż przed rokiem – 93. Kolejna – edukacyjna, wykazała wzrost o 20,3 proc. i zrealizowała 77 imprez.

WROCŁAW
Wrocław w październiku 2017 gościł 659 spotkań – to o 19,8 proc. więcej niż w październiku 2016. Średnie obłożenie całkowitej dostępnej powierzchni w tym mieście wyniosło 21,7 proc., czyli o 4,2 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Najwyższy wzrost obłożenia odnotowano w piątki – o 8,9 proc. do poziomu 28,3 proc. oraz w czwartki – o 8,6 proc. do poziomu 33,3 proc. Największy udział w rynku odnotowały w bieżącym roku obiekty niezależne – 44 proc. użytej powierzchni, które też zanotowały wzrost o 7 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Sieć Accor wykazała wzrost udziału o 2 proc. - do poziomu 29 proc., zaś Best Western spadek udziału o 3 proc. - do poziomu 7 proc.
Najbardziej aktywne we Wrocławiu to branże farmaceutyczna / medyczna - 91 spotkań, czyli o 4,6 proc. więcej niż rok temu oraz branża IT– identycznie 91 spotkań, czyli o 37,9 proc. więcej niż przed rokiem.

TRÓJMIASTO
W Trójmieście liczba wszystkich zrealizowanych spotkań wyniosła w październiku tego roku 485 i była o 15,2 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu 2016 roku. Średnie obłożenie całej dostępnej powierzchni wyniosło 10,1 proc. i było o 1,5 proc. wyższe niż w październiku 2016. Wzrost obłożenia jest przy tym zauważalny w każdy dzień tygodnia. Największy udział w rynku zanotowały obiekty niezależne – 42 proc., choć i straciły w porównaniu do poprzedniego roku 12 proc., zachowały pozycję lidera. Sieć Accor zdobyła 21 proc. rynku, co stanowi 4-proc. wzrost w porównaniu do roku ubiegłego. Sieć Focus natomiast wykazała 14-proc. udział, co oznacza dla niej wzrost o 6 proc. Najbardziej aktywna branża farmaceutyczna / medyczna zorganizowała 92 spotkania – to o 37,3 proc. więcej niż w październiku 2016.

POZNAŃ
W Poznaniu w październiku 2017 roku odbyły się 333 spotkania – to o 14,2 proc. mniej niż w październiku 2016. Jednocześnie odnotowano tu wzrost średniego obłożenia o 3,3 proc. - do poziomu 14,7 proc. Obłożenie wzrosło we wszystkie dni tygodnia z wyjątkiem niedziel. Pod kątem udziału w rynku liderem w Poznaniu okazała się sieć Accor z 45-proc. użyciem powierzchni, co względem października 2016 stanowi 5 proc. wzrostu. Obiekty niezależne straciły 2 proc. i zanotowały udział w rynku na poziomie 36 proc. W analizowanym miesiącu tego roku najaktywniejsza branża – farmaceutyczna / medyczna zorganizowała 52 spotkania, a liczba ta stanowi o 13,3 proc. mniej niż rok temu.

LUBLIN
W Lublinie łączna liczba zrealizowanych wydarzeń wyniosła w październiku tego roku 175 i było to o 18,6 proc. spotkań mniej niż w październiku 2016. Jeśli chodzi o średnie obłożenie, to wyniosło ono 4,2 proc., co stanowi aż o 21,7 proc. mniej niż przed rokiem, a strata dotyczy każdego dnia tygodnia – zwłaszcza sobót, piątków i niedziel. W 2017 roku najwięcej spotkań zorganizowała w Lublinie branża edukacyjna – 48, która wykazała wzrost o 17 proc., a także klienci prywatni – 45, wykazujący wzrost aktywności o 25 proc. Spadek odnotowała zwłaszcza branża farmaceutyczna / medyczna, która zrealizowała 11 spotkań mniej – czyli o 59,2 proc. mniej, a także każda z pozostałych branż aktywnych w tym mieście.

ŁÓDŹ
Łódź gościła 177 spotkań, co stanowiło o 12,4 proc. spotkań mniej niż w październiku 2016. Średnie obłożenie w tym roku wyniosło 7 proc. i było o 3,9 proc. niższe niż przed rokiem. Spadek obłożenia dotyczy każdego dnia tygodnia oprócz piątków. W badanym przedziale czasu tego roku najbardziej aktywna branża – farmaceutyczna / medyczna zorganizowała w Łodzi 37 spotkań – to o trzy wydarzenia mniej niż w roku 2016, natomiast branża edukacyjna odnotowała wzrost o 11 spotkań w porównaniu do października 2016.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl