Demand Outlook – listopad 2017 vs 2016: mniej w Warszawie, ale więcej w skali Polski

Według danych dostarczonych przez monitorujący rynek spotkań system Demand Outlook, w listopadzie 2017 w skali kraju odbyło 5168 wydarzeń, co oznacza wzrost o 1,7 proc. w porównaniu do listopada 2016. Wzrost liczby spotkań, jaki jest dostrzegalny w Polsce, najbardziej widoczny jest w takich miastach jak Kraków, Trójmiasto i Aglomeracja Śląska. Mimo wzrostu liczby imprez średnie obłożenie spadło o 1,6 proc. i w bieżącym roku wyniosło 7,9 proc.

Spadek był przy tym zauważalny we wszystkie dni tygodnia, za wyjątkiem wtorków, w które wzrosło ono o 0,2 proc. i wyniosło 10,3 proc. Najniższe obłożenie odnotowano w niedziele – 3,9 proc.
Mimo spadku obłożenia, niemal w każdy dzień tygodnia wzrosła liczba realizowanych wydarzeń. Najbardziej popularne okazały się czwartki, które względem poprzedniego roku wykazały wzrost liczby wydarzeń o 49,4 proc. do poziomu 1637 imprez.
Co do udziału w rynku, zarówno w listopadzie 2017, jak i listopadzie 2016 na najwyższej pozycji znajdowały się obiekty niezależne – jednak w bieżącym roku straciły one 14 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając udział na poziomie 44 proc. Jednocześnie wszystkie sieci hotelowe umocniły się lub co najmniej zachowały swoją pozycję. Wiodące z nich, wzmocniły się identycznie o 2 proc. - Accor do poziomu 15 proc., Hilton Worldwide do poziomu 8 proc., IHG do poziomu 5 proc. Sieci Best Western i Carlson Rezidor wykazały wzrost obłożenia o 1 proc.
Co do typu obiektu można zauważyć, że obłożenie hoteli w listopadzie 2017 i 2016 było podobne i wyniosło 11,4 proc. w 2016 roku oraz 11,6 proc. w 2017 roku. Natomiast spadło ono w obiektach i salach na specjalne wydarzenie – o 5 proc. oraz centrach wystawienniczych i kongresowych – o 2,3 proc. Spadek ten jest wyraźnie odczuwalny dla średniego obłożenia w całym kraju.
Najbardziej aktywna w skali kraju branża to w listopadzie 2017 – branża farmaceutyczna / medyczna, która zorganizowała 753 spotkania, czyli o 1,8 proc. spotkań więcej niż w tym samym miesiącu 2016 roku. Druga w rankingu – branża edukacyjna zorganizowała 637 spotkań – o 3,9 proc. więcej niż przed rokiem, a kolejna – technologie / IT – 419 spotkań, czyli o 6 proc. więcej niż przed rokiem.

WARSZAWA
W Warszawie, w listopadzie 2017 odbyło się 1471 spotkań, czyli o 17,8 proc. mniej niż w listopadzie 2016. W stolicy spadło także średnie obłożenie – z 7,9 proc. w zeszłym roku do 6,1 proc. w bieżącym. Spadek obłożenia dotyczy każdego dnia tygodnia oprócz poniedziałków i wtorków. Największy udział w rynku miały w 2017 roku obiekty niezależne – 35 proc., jednak odnotowały one wyraźny spadek w porównaniu do roku 2016 – o 19 proc. Wśród sieci hotelowych dominowała sieć Accor, która zyskała 3 proc., odnotowując w listopadzie tego roku 17-proc. udział w rynku, sieć Hilton Worldwide, która zyskała 4 proc. i odnotowała w tym roku 17-proc. udział oraz sieć Marriott International, która zyskała 4 proc. i wykazała w listopadzie 2017 udział w rynku na poziomie 9 proc. Jeśli chodzi o typ obiektu, to pod względem użytej powierzchni hotele zyskały 2,4 proc. (głównie 5- i 3-gwiazdkowe obiekty) i wykazały średnio 20,6 proc. obłożenia. Jednocześnie obiekty i sale na specjalne wydarzenie straciły 1,9 proc., a centra wystawiennicze i kongresowe straciły 3,3 proc. W porównaniu do listopada 2016 można zaobserwować spadek liczby spotkań realizowanych w Warszawie przez każdą z raportowanych branż, w tym przez farmaceutyczną / urodową – spadek o 20,5 proc. oraz edukacyjną – spadek o 22,78 proc.

KRAKÓW
W Krakowie, w listopadzie 2017 odbyły się 604 spotkania – to o 14,4 proc. więcej niż w listopadzie 2016. Średnie obłożenie całkowitej dostępnej powierzchni wyniosło 11,8 proc. i w porównaniu do roku ubiegłego spadło o 1 proc. Strata średniego obłożenia została zidentyfikowana głównie w poniedziałki i piątki – identycznie o 3,1 proc., a największy wzrost w czwartki – o 2.5 proc. Mimo strat w obłożeniu każdy dzień tygodnia odnotował w Krakowie wzrost liczby zrealizowanych wydarzeń.
Największy udział w rynku zanotowały, identycznie jak w roku ubiegłym, obiekty niezależne – 26 proc., które jednak straciły aż 20 proc. w porównaniu do listopada 2016. Jeśli chodzi o wiodące sieci hotelowe, Best Western umocniła swoją pozycję o 6 proc. i wykazała 15-proc. udział w rynku, zaś Hilton Worldwide oraz IHG wzmocniły się identycznie o 5 proc. do poziomu 12 proc. udziału w rynku każda.
Najbardziej aktywna w Krakowie branża to w listopadzie 2017 – branża edukacyjna, która zorganizowała o 23,6 proc. spotkań więcej niż przed rokiem.

AGLOMERACJA ŚLĄSKA
W Aglomeracji Śląskiej w listopadzie 2017 odbyło się 591 spotkań – to o 12,3 proc. więcej niż w listopadzie 2016. Średnie obłożenie całkowitej dostępnej powierzchni wzrosło – o 0,7 proc. i w bieżącym roku wyniosło 10 proc. W skali tygodnia obłożenie spadło w środy i czwartki, zaś wzrosło w każdy z pozostałych dni.
Największy udział w wykorzystaniu całkowitej dostępnej powierzchni – 38 proc. odnotowały obiekty niezależne. Ich udział w rynku był jednak mniejszy o 11 proc. w porównaniu do listopada ubiegłego roku. Obiekty sieci Diament zachowały swoją pozycję najmocniejszej sieci z 20 proc.-owym udziałem w rynku, zaś udział kolejnej – Best Western wzrósł o 3 proc., Vienna o 2 proc., Accor o 3 proc. Najbardziej aktywna w mieście branża farmaceutyczna / medyczna zorganizowała o 12,8 proc. wydarzeń więcej niż przed rokiem.

WROCŁAW
Wrocław w listopadzie 2017 gościł 660 spotkań – to o 12,2 proc. więcej niż w listopadzie 2016. Średnie obłożenie całkowitej dostępnej powierzchni w tym mieście wyniosło 18,9 proc., czyli o 1,6 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Spadek obłożenia odnotowano zwłaszcza w soboty – o 9,9 proc. oraz w poniedziałki – o 8 proc. Największy udział w rynku odnotowały w bieżącym roku obiekty niezależne – 39 proc. użytej powierzchni, które zachowały wynik z listopada 2016, a także sieć Accor 33 proc. użytej powierzchni – spadek udziału o 2 proc. do roku ubiegłego.
Najbardziej aktywne we Wrocławiu to branże farmaceutyczna / medyczna - 94 spotkania, czyli o 20.5 proc. więcej niż rok temu oraz branża IT– 79 spotkań, czyli o 19.7 proc. więcej niż przed rokiem.

TRÓJMIASTO
W Trójmieście liczba wszystkich zrealizowanych spotkań wyniosła w listopadzie tego roku 480 i była o 28,7 proc. niż w tym samym miesiącu 2016 roku. Średnie obłożenie całej dostępnej powierzchni wyniosło 9,8 proc. i było o 2,3 proc. wyższe niż w listopadzie 2016. Wzrost obłożenia jest przy tym zauważalny w każdy dzień tygodnia oprócz piątków i sobót. Największy udział w rynku zanotowały obiekty niezależne – 42 proc., choć i straciły w porównaniu do poprzedniego roku 14 proc., zachowały pozycję lidera. Sieć Accor zdobyła 22 proc. rynku, co stanowi 9-proc. wzrost w porównaniu do roku ubiegłego. Sieć Focus natomiast wykazała 13-proc. udział, co oznacza dla niej wzrost o 3 proc. Najbardziej aktywna branża farmaceutyczna / medyczna zorganizowała 76 spotkań – to o 55,1 proc. więcej niż w listopadzie 2016.

POZNAŃ
W Poznaniu w listopadzie 2017 roku odbyły się 361 spotkania – to o 14,6 proc. mniej niż w listopadzie 2016. Jednocześnie odnotowano tu wzrost średniego obłożenia o 0,4 proc. - do poziomu 15 proc. Obłożenie wzrosło we wszystkie dni tygodnia z wyjątkiem piątków, sobót i niedziel. Pod kątem udziału w rynku liderem w Poznaniu okazały się obiekty niezależne, które wzmocniły swoją pozycję o 3 proc., wykazując 41-proc. udział. Najsilniejsza sieć – Accor wykazała w listopadzie bieżącego roku 35-proc. użycie powierzchni, co względem listopada 2016 stanowi 1-proc. spadek. W analizowanym miesiącu tego roku najaktywniejsza branża – farmaceutyczna / medyczna zorganizowała 55 spotkań, a liczba ta stanowi o 21,4 proc. mniej niż rok temu.
 

LUBLIN
W Lublinie łączna liczba zrealizowanych wydarzeń wyniosła w listopadzie tego roku 204 i było to o 6,8 proc. spotkań więcej niż w listopadzie 2016. Jeśli chodzi o średnie obłożenie, wyniosło ono 5,9 proc., wykazało więc spadek w porównaniu do ubiegłego roku, a strata dotyczy każdego dnia tygodnia. W 2017 roku najwięcej spotkań zorganizowała w Lublinie branża edukacyjna – 49, a także klienci prywatni – 35 spotkań.

ŁÓDŹ
Łódź gościła w listopadzie bieżącego roku 165 spotkań, co stanowiło o 12,2 proc. spotkań mniej niż w listopadzie 2016. Średnie obłożenie w tym roku wyniosło 7,7 proc. i było o 0,1 proc. wyższe niż przed rokiem. Spadek liczby wydarzeń dotyczy każdego dnia tygodnia oprócz czwartków, sobót i niedziel. W badanym przedziale czasu tego roku najbardziej aktywna branża edukacyjna zorganizowała w Łodzi 26 spotkań – to o 2 wydarzenia więcej niż w roku 2016. Identyczny wzrost odnotowała branża farmaceutyczna / medyczna i w efekcie zorganizowała tu również 26 spotkań.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl