Wydarzenia i podróże służbowe napędzają rynek hotelarski w Rosji

Evgenia Tuchkova Colliers International: W 2018 r. Rosja stała się przedmiotem zwiększonego zainteresowania za sprawą mistrzostw świata w piłce nożnej, a także Wschodniego Forum Ekonomicznego i SPIEF.
Na zdjęciu: Evgenia Tuchkova Colliers International: W 2018 r. Rosja stała się przedmiotem zwiększonego zainteresowania za sprawą mistrzostw świata w piłce nożnej, a także Wschodniego Forum Ekonomicznego i SPIEF.

Hotele w Moskwie i Sankt Petersburgu trzeci rok z rzędu odnotowały wzrost wyników operacyjnych za sprawą zwiększonego ruchu turystycznego. Z badania przeprowadzonego przez Colliers International wynika, że obłożenie w Moskwie wzrosło o 3 proc., osiągając po raz pierwszy od 2015 r. rekordowy poziom 75 proc., a w Sankt Petersburgu o 5,5 proc. Średni przychód z pokoju hotelowego zwiększył się do 4345 rubli, co stanowi najwyższą kwotę od ostatnich trzech lat. Duży wpływ na taki wyniki mają międzynarodowe wydarzenia i krajowe podróże służbowe.

Według danych Colliers International, w 2017 r. Moskwę odwiedziło 21,5 mln turystów, czyli o 13 proc. więcej niż w 2016 r., a Sankt Petersburg 7,5 mln, co stanowi wzrost o 8,4 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Tendencja wzrostowa wyników operacyjnych odnotowywanych przez hotele w obu miastach utrzymuje się na stabilnym poziomie trzeci rok z rzędu.

Wzrost obłożenia
Obłożenie hoteli w Moskwie zwiększyło się o 3 punkty procentowe rok do roku, cena za pokój hotelowy (ADR) wzrosła o 1,6 proc., a wysokość przychodu z pokoju (RevPAR) zwiększyła się o 5 proc. W ostatnich trzech latach obłożenie hoteli w Moskwie wzrosło o 7,5 proc. i po raz pierwszy od 2015 r. osiągnęło poziom 75 proc.
W Sankt Petersburgu, gdzie ruch turystyczny ma charakter bardziej sezonowy, obłożenie hoteli utrzymało się na poziomie z 2016 r. i w 2017 r. wyniosło 68 proc. r. Ze względu na wzrost cen pokojów w sezonie przychód z pokoju (RevPAR) w Sankt Petersburgu zwiększył się jednak o 5,5 proc. Największy wzrost cen miał miejsce podczas ważnych wydarzeń sportowych i biznesowych w mieście – Pucharu Konfederacji i Petersburskiego Międzynarodowego Forum Ekonomicznego (SPIEF).

Colliers International przewiduje, że w 2018 r. średnioroczne obłożenie hoteli w Moskwie może wzrosnąć o 5 proc., osiągając tym samym 80 proc., a w Petersburgu o 3 proc., osiągając poziom 71 proc. Specjaliści z firmy Colliers oczekują, że rozgrywane w Rosji mistrzostwa świata w piłce nożnej będą miały większy wpływ na wyniki operacyjne branży hotelarskiej w Moskwie niż w Sankt Petersburgu, biorąc pod uwagę, że ze względu na bezpłatne przejazdy pociągami i przystępne cenowo bilety lotnicze część fanów może wykupić zakwaterowanie w Moskwie, a do Petersburga wybrać się na całodzienną wycieczkę. Colliers International przewiduje także, że średnioroczna cena pokoju hotelowego (ADR) w Moskwie wzrośnie o 28 proc. - 30 proc. do kwoty 5930 rubli za dobę, czyli do średniej ceny w 2017 r., a Sankt Petersburg odnotuje wzrost na poziomie 22 proc.- 26 proc..
— Po kryzysie gospodarczym w 2014 r. rosyjska branża turystyczna ponownie przyspieszyła i w dalszym ciągu odnotowuje stabilny wzrost. Zdecydowanie zwiększył się ruch turystyczny z Chin i Korei Południowej, a jednocześnie rośnie zainteresowanie turystów z Zachodu. W 2018 r. Rosja stała się przedmiotem zwiększonego zainteresowania za sprawą mistrzostw świata w piłce nożnej, a także Wschodniego Forum Ekonomicznego i SPIEF. Dla hotelarzy w Moskwie i Sankt Petersburgu to teraz najbardziej dochodowy okres od ostatnich czterech lat. Oczekujemy, że w 2018 r. obłożenie i przychody hoteli w obu miastach osiągną najwyższy poziom w ostatnich pięciu latach — wyjaśnia Evgenia Tuchkova, dyrektor w dziale Business Development, Colliers International w Sankt Petersburgu.

Więcej obcokrajowców
Ruch turystyczny w Moskwie wciąż najbardziej napędza turystyka krajowa, w której największy udział mają podróże służbowe (do 75 proc.). W Sankt Petersburgu do wzrostu wyników przyczynili się zagraniczni turyści, których udział w ogólnej liczbie odwiedzających był dwa razy większy niż w Moskwie, gdzie 22 proc. wszystkich turystów stanowili obcokrajowcy. W 2017 r. co drugi turysta odwiedzający Sankt Petersburg pochodził z zagranicy.
Do najważniejszych czynników zwiększających atrakcyjność Rosji jako kierunku turystycznego należy osłabienie rubla, zbliżające się Mistrzostwa świata w piłce nożnej FIFA 2018, a także zakrojona na szeroką skalę promocja Moskwy i Sankt Petersburga za granicą mająca na celu przyciągnięcie turystów z krajów, z którymi Rosja podpisała umowy o podróżach bezwizowych. Według prognoz Federalnej Agencji Turystyki (Rosturizm) podczas Mistrzostw Świata Rosję odwiedzi 1,5 mln obcokrajowców.

W ostatnich latach gwałtownie wzrosło zainteresowanie Rosją wśród turystów z Chin. Według danych rosyjskich służb granicznych liczba obywateli Chin odwiedzających Rosję wzrosła o 38 proc. w ostatnich ośmiu latach, osiągając w 2017 r. 1,78 mln. Stały wzrost ruchu turystycznego zaobserwowano także wśród obywateli Korei Południowej. W ostatnich czterech latach, z uwagi na zawarte przez oba kraje porozumienie o ruchu bezwizowym, liczba turystów z Korei Południowej zwiększyła się o ponad 50 proc. – ze 135 tys. w 2014 r. do 276 tys. w 2017 r.
Na zwiększone zainteresowanie Rosją wskazują także statystyki dotyczące ruchu turystycznego ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. Liczba turystów z USA wzrosła w ubiegłym roku o 18 proc., a Kanadyjczyków o 26 proc. Wśród krajów zachodnioeuropejskich odnotowano mniej imponujący wzrost. W porównaniu z 2016 r. liczba odwiedzających z Niemiec wzrosła w 2017 r. o 2,4 proc., liczba turystów z Francji zwiększyła się o 4,6 proc., a ruch turystyczny z Wielkiej Brytanii utrzymał się na tym samym poziomie.

Mimo że Moskwa dominuje jako punkt wjazdu obcokrajowców do kraju, to w Sankt Petersburgu obserwuje się większy wzrost liczby zagranicznych turystów wynoszący około 1 miliona osób rocznie w porównaniu z 300 tys. w Moskwie. Na podstawie liczby turystów przyjeżdżających bezpośrednio do Sankt Petersburga na pierwszym miejscu znajduje się Finlandia (530 tys.), a za nią Niemcy (250 tys.), Estonia (230 tys.) i USA (170 tys.). Turyści z Chin zajmują piąte miejsce w rankingu dla Sankt Petersburgu, przy czym dane dotyczące ich liczby mogą być mylące, biorąc pod uwagę, że większość Chińczyków rozpoczyna swoją podróż przez Rosję w Moskwie i przyjeżdża do Sankt Petersburga, korzystając z wewnętrznych połączeń.

 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl