Raport PIPT: MTP liderem wśród polskich organizatorów targów
Z raportu „Targi w Polsce w roku 2017”, opracowanego przez Polską Izbę Przemysłu Targowego wspólnie z Centrex wynika, że liderem wśród polskich organizatorów targów są Międzynarodowe Targi Poznańskie. Kolejne pozycje w czołówce zajmują Targi Kielce i Targi w Krakowie.
Według danych raportu, które bazują na informacjach przekazywanych przez członków Izby, MTP wynajęły wystawcom w 2017 roku prawie 47 procent całkowitej powierzchni targowej (365 299 kw.), gościły 34 procent wystawców ogółem (9 057), w tym 41 procent wystawców międzynarodowych (2390) oraz 45 procent zwiedzających (672 697).
Rozwój MTP wynika ze zmian wprowadzonych w przedsiębiorstwie, które dotyczą czterech obszarów: domen działalności, programu targów, komunikacji z partnerami i infrastruktury.
- Jeśli chodzi o dywersyfikację działalności, od dłuższego już czasu nasza firma pełni rolę PCO. Niedawno utworzyliśmy komórkę do organizacji własnych konferencji, kolejną powołaną przez nas strategiczną jednostką biznesu jest komórka gastronomii i cateringu. Dodajmy do tego kupno spółki z rynku targów nieruchomości. Zdecydowaliśmy się zatem nie tylko na rozwój wewnętrzny, ale i zewnętrzny – komentuje na łamach raportu Przemysław Trawa, prezes zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Drugą pozycję na rynku zajmują Targi Kielce, z 28 procentami całkowitej powierzchni targowej wynajętej, 26 procentami liczby wystawców ogółem, 30 procentami wystawców międzynarodowych i 16,5 procenta zwiedzających.
Trzecim organizatorem na polskim rynku są Targi w Krakowie, które udostępniły klientom 40 161 mkw. powierzchni targowej (ponad 5 procent), gościły 3 2019 wystawców (w tym 738 wystawców międzynarodowych) i 141 510 zwiedzających (9,4 procenta).
W roku 2017 całkowita powierzchnia wynajęta przez wystawców na 193 targach w Polsce wyniosła 785 187 mkw. Targi te, podobnie jak w 2016 roku, odwiedziło ponad półtora miliona (1 503 313) profesjonalistów z różnych branż i konsumentów.
Liczba wystawców na badanych targach wyniosła ogółem 26 645. W liczbie tej było 22 procent (5853 firmy) wystawców międzynarodowych, czyli wystawców z zagranicy oraz wystawców wielonarodowych, a więc przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą w więcej niż jednym państwie. Są nimi zarówno spółki-córki i oddziały firm zagranicznych, posiadające siedzibę w Polsce, jak i firmy krajowe posiadające siedziby i oddziały za granicą.
Wynik ten oznacza wzrost odsetka wystawców międzynarodowych w 2017 roku o około 6 procent w porównaniu z minionymi latami.
Z danych dotyczących lat 2010-2017 wynika, że w tym czasie liczba targów się zmniejszyła, ale zwiększeniu uległa wynajmowana w tym celu powierzchnia. Liczba wystawców nieznacznie się zmniejszyła, ale więcej było wśród nich wystawców międzynarodowych. W roku 2017, w porównaniu do roku 2010, targi odwiedziło o 50 procent więcej osób.
Na rozwój przemysłu targowego wpływ ma dobra sytuacja gospodarcza. Przekłada się to na dobre wyniki imprez targowych, zarówno w przypadku targów inwestycyjnych, jak i konsumpcyjnych, a także oznacza dobre perspektywy na najbliższą przyszłość dla organizatorów targów w Polsce, operatorów obiektów targowo-konferencyjnych i dostawców profesjonalnych usług dla targów i ich klientów - podkreślają autorzy raportu.
Z raportu wynika też że krajobraz polskiego przemysłu targowego zmienia się. Firmy targowe obserwują trendy światowe i procesy gospodarcze, wyczuwają możliwości, jakie otwierają się w różnych obszarach, realizują przemyślane strategie rozwoju i przeprowadzają zmiany.
Pod tym względem Polska nie ustępuje największym europejskim rynkom targowym, takim jak Niemcy, Włochy, Francja, Wielka Brytania czy Hiszpania. Chodzi zarówno o infrastrukturę targową, która jest modernizowana i rozbudowywana, jak i o najnowsze inwestycje dotyczące takich obszarów jak cyfrowe systemy zarządzania obiektami, architektura i design, efektywność energetyczna, bezpieczeństwo w obiekcie czy dostęp do obiektu i logistyka.
Organizatorzy targów wdrażają nowe modele biznesowe, a same wydarzenia targowe w odpowiedzi na nowe oczekiwania i rosnące wymagania ze strony wystawców i zwiedzających, przybierają nowe formuły. Popularne są modele hybrydowe, łączące elementy targów, konferencji i festiwalu.
Sam pobyt wystawców i zwiedzających na wysokiej jakości targach w Polsce wymaga dziś wsparcia nowoczesnymi technologiami cyfrowymi. Dotyczy to zarówno procesów rejestracji uczestników targów, jak i obsługi ich pobytu na miejscu.
„Targi w Polsce w roku 2017” to 25. wydanie raportu opracowanego przez Polską Izbę Przemysłu Targowego. Raport zawiera najnowsze dane statystyczne opisujące targi zorganizowane przez członków PIPT. Badanie kluczowych danych targów w Polsce w 2017 roku Izba przeprowadziła po raz dziesiąty w kooperacji z Międzynarodowym Związkiem Statystyk Targowych Centrex.
Dane opracowane przez Izbę pojawiają się także w dorocznym Raporcie Centrex, opisującym targi największych organizatorów z regionu Europy Środkowowschodniej, a następnie w raporcie UFI Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego „Euro Fair Statistics”.