Zakładki jasne 3a

Polecane obiekty

Hotel Polonia Palace

Warszawa (mazowieckie)

Międzynarodowe Centrum...

Kraków (małopolskie)

ICE Kraków Congress Centre

Kraków (małopolskie)

Polecane usługi

Masters Catering

Warszawa (mazowieckie)

Belvedere Catering by Design

Warszawa (mazowieckie)

Z-Factor. Smart Hospitality

Kraków (małopolskie)
A A
Raporty

Demand Outlook: mniej wydarzeń w roku 2018, traci Warszawa i Kraków

Wyniki raportu zostały zaprezentowane i omówione...
W 2018 roku w Polsce odbyło się o 6,9 procenta wydarzeń mniej niż w roku 2017 – wynika z raportu Demand Outlook 2019. Spadek liczby spotkań najbardziej widoczny jest w Warszawie czy Krakowie. Wzrost odnotowały - Aglomeracja Śląska, Trójmiasto oraz Wrocław.
 
Zajętość sal konferencyjnych – czyli ich procentowe wykorzystanie w stosunku do ogólnej dostępnej na rynku liczby, wyniosła w 2018 roku 12,5 procenta. Oznacza to spadek o 2,4 procenta w porównaniu do roku poprzedniego.
Najwięcej wydarzeń odbyło się we wtorki, środki i czwartki oraz w październiku i w maju, podobnie było rok wcześniej. Najmniej organizowanych było w sierpniu.
 
W roku 2018 największy udział w rynku spotkań miały w Polsce obiekty niezależne, które jednak wykazały spadek o 8,5 procenta w porównaniu do roku 2017. Najbardziej aktywne sieci hotelowe to w Polsce: Accor – wzrost o 1,6 procenta w porównaniu do poprzedniego roku, Hilton Worldwide – wzrost o 1 procent, Marriott International – wzrost o 0,6 procenta oraz Radisson Hotel Group – wzrost o 0,4 procenta.
 
W 2018 roku spadek w zakresie liczby zrealizowanych wydarzeń odnotowały w Polsce najbardziej aktywne branże: farmaceutyczna – o 3,7 procenta w porównaniu do roku 2017, technologiczna – spadek o 12 procent, konsultingowo-rekrutacyjna – spadek o 13 procent oraz branża finansowa – spadek o 18 procent.
 
Najbardziej aktywna w Polsce firma zorganizowała w 2017 roku 405 spotkań, zdobywając 0,8 procenta udziału w rynku, a kolejna 350 i zdobyła 0,7 procenta udziału. W roku 2018 najaktywniejsze firmy zorganizowały ich kolejno po 239 i 231, zdobywając w ten sposób każda po 0,5 procenta udziału w rynku.
 
Według danych zawartych w raporcie w skali kraju największa liczba klientów realizuje spotkania dla branży farmaceutycznej i medycznej – w 2017 roku 1584 firm zorganizowało 7516 takich wydarzeń, natomiast w 2018 roku 1658 klientów zorganizowało dla tej branży 7238 wydarzeń.
 
W Warszawie w 2018 roku zajętość sal konferencyjnych wyniosła 14,2 procenta, co oznacza spadek o 4,4 procenta. W roku 2018 odbyło się tutaj również o 8,1 procenta wydarzeń mniej niż w roku 2017. 
 
W Krakowie zajętość sal, wyniosła w 2018 roku 14,2 procenta, co oznacza spadek o 3,5 procenta w porównaniu do roku 2017. W 2018 roku w Krakowie odbyło się także o 7,1 procenta spotkań mniej niż w roku poprzednim.
 
Więcej o 3,4 procenta spotkań w porównaniu do roku 2017 odbyło się natomiast w Aglomeracji Śląskiej, we Wrocławiu – więcej o 10,4 procenta, w Trójmieście – o 9,7 procenta, a w Lublinie – o 4,2 procenta. Mniej spotkań odbyło się w Poznaniu – o 15,5 procenta i w Łodzi – o12,5 procenta.
 
Raport Demand Outlook przygotowuje firma Z-Factor.
 
 
 
– Przyczyną tego, że dwa najsilniejsze ośrodki organizacji spotkań – Warszawa i Kraków odnotowały spadek liczby wydarzeń w ubiegłym roku może wynikać z tego, że organizatorzy szukają innych miejsc, takich jak na przykład Lublin czy Wrocław. Powodem tego może być brak miejsc hotelowych w stolicy czy Krakowie – twierdzili uczestnicy dyskusji dotyczącej raportu, która odbyła się podczas Forum Obiektów (w ramach Meetings Week Polanad 2019).
 
Alicja Panasiuk, director of key account management Accor Poland & Baltics zauważyła, że obecnie wiele firm inwestuje we własne centra konferencyjne, dlatego nie korzysta z ofert dotyczących wynajmu małych sal w hotelach, co wpływa na liczbę spotkań w tych ostatnich. Z drugiej strony dla hoteli organizacja części konferencyjnej nie zawsze jest opłacalna.
 
Wzrost liczby zapytań o organizację eventów zanotował natomiast hotel Arłamow, o czym mówił Michał Kozak, dyrektor generalny tego obiektu. – U nas liczba wydarzeń wzrasta, widzimy wyraźnie, że organizatorzy poszukują nowych miejsc, poza dużymi miastami – dodał.
 
Alicja Panasiuk podkreśliła brak w Warszawie centrum kongresowego z prawdziwego zdarzenia (duże wydarzenia są tutaj organizowane na Stadionie Narodowym czy w Pałacu Kultury i Nauki), co może powodować poszukiwanie miejsc spotkań poza stolicą.
 
Przytoczyła także dane z brytyjskiego raportu, z którego wynika, że Warszawa jest w pierwszej trójce najtańszych miejsc Europy, ale na przykład Kraków znajduje się już na 13. pozycji, gdyż odnotowano tam wzrost cen o 20 procent, co też może wpływać na odpływ organizatorów spotkań z tego miasta.
 
W dyskusji brali także udział – Piotr Lenczewski, market director of sales Sheraton Warsaw Hotel oraz Wojciech Liszka, CEO firmy Z-factor, autora raportu.
 
Wydarzenia w ramach Meetings Week Poland 2019 odbywały się od 20 do 22 marca 2019 roku w Centrum Konferencyjnym MsMarmaid w Warszawie. Organizatorem Forum Obiektów były: MPI Poland i Z-Factor.
31 mar 2019
 
średnia ocen:
0.0
 
oceń
 
 
 
Meeting Planner Sp. z o.o.
ul. Złota 9/30, 00-019 Warszawa
tel.: 22.378 38 51
 
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.