Zanim wyślesz newsa

Materiał prasowy
Na zdjęciu: Materiał prasowy

Jak przygotować materiał prasowy, by był wartościowy dla użytkowników i atrakcyjny dla wyszukiwarek internetowych?


Informacje prasowe coraz częściej docierają do redakcji wyłącznie droga elektroniczną. Dzięki temu szybciej trafiają do skrzynki redaktorów, stając się cenną pożywką dla serwisów newsowych, portali, elektronicznych wydań popularnych tytułów prasowych.

 

Ogromna ilość materiałów prasowych w Internecie to także atrakcyjny kąsek dla wyszukiwarek internetowych, które coraz szybciej indeksują nowe informacje zamieszczane w serwisach www. Co to oznacza dla nas? Tyle, że przy odrobinie szczęścia i niezbędnej wiedzy, chwilę po publikacji w którymś z wartościowych (dla wyszukiwarki) serwisów internetowych nasza informacja prasowa może znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Bez wielotygodniowych zabiegów z zakresu pozycjonowania.

 

Jeśli zatem czytelnik nie ma w ręku prasy, tylko wyszukiwarkę – warto wówczas postawić na optymalizację naszych komunikatów prasowych. Oto garść praktycznych wskazówek, jak zwiększyć szanse na pozyskanie dodatkowego ruchu  z informacji prasowych:

 

1. Zadbaj o odpowiednią redakcję tekstu
Staraj się każdą informację prasową redagować od początku. Nie kopiuj poprzedniego komunikatu, wprowadzając jedynie kosmetyczne zmiany.
Zabrzmi to jak truizm, ale – sprawdź, czy twoja informacja prasowa nie zawiera błędów. Tylko w tym tygodniu otrzymaliśmy od hoteli dwie informacje prasowe z błędami ortograficznymi.

 

Warto też zadbać o odpowiednią architekturę informacji, a zatem krótkie, logiczne akapity, odpowiednie formatowanie tekstu (pogrubienia, wypunktowania, nagłówki, infografiki).

 

Konstruuj tekst w taki sposób, by był zrozumiały dla klienta, jak i dla wyszukiwarki. Nie baw się w copywritera i nie upiększaj na siłę. To nie konkurs poetycki. Jeśli jesteś hotelarzem, nie pisz, że twój obiekt znajduje się w „malowniczym otoczeniu nadmorskich wydm” – użyj prostej frazy „hotel nad morzem” w tytule strony, nagłówku i w pierwszym akapicie. Ten tekst zrozumie i czytelnik, i wyszukiwarka.

2. Używaj słów kluczowych
Tekst powinien zawierać odpowiednie nagromadzenie słów kluczowych – zarówno w tytule, leadzie i śródtytułach (jeśli taka jest konstrukcja tekstu), jak i w akapitach (najważniejszy dla wyszukiwarki jest pierwszy akapit). Pamiętaj, by najbardziej konkurencyjne słowa kluczowe umieszczać w tytule newsa.

 

Oczywiście należy dobrać słowa kluczowe tak, by odpowiadały charakterystyce grupy docelowej, do której chcemy trafić z danym komunikatem. Nie przesadzaj z nagromadzeniem słów kluczowych, staraj się też używać synonimów, a nie np. tylko słowa „hotel”. 

 

Trzeba uświadomić sobie, czego poszukują w Internecie nasi odbiorcy, jakie słowa wpisują do wyszukiwarki, po to, aby skategoryzować je na własny użytek. Jest to powód, dla którego warto korzystać z narzędzi propozycji słów kluczowych, takich jak Google Keyword External Tool. Trendy wyszukiwania wybranych słów kluczowych (uwzględniających np. sezonowość) warto analizować w Google Trends.  Skutecznym narzędziem do śledzenia trendów w internecie jest także Google Insight for Search.

 

3. Wzbogacaj swoje informacje
Wzbogacaj informację o zdjęcia, materiały wideo, inne alternatywne formaty (np. PDF), a także odnośniki prowadzące na zewnątrz serwisu do materiałów będących uzupełnieniem komunikatu prasowego.

 

Publikuj informacje prasowe na stronie twojego hotelu w dziale przeznaczonym dla prasy. Specjaliści radzą, by pojedynczy materiał umieszczać na osobnej stronie, przydzielając jej indywidualny adres url. Dodawaj też informacje do wirtualnych biur prasowych oraz innych agregatorów treści.

 

4. Postaw na nowe media
Korzystaj z potencjału nowych mediów. Przesyłaj informacje do blogów (także tych branżowych) oraz serwisów społecznościowych (również tych umożliwiających dodawanie własnych artykułów). W profilach firmowych zamieszczonych w portalach społecznościowych umieszczaj posty z linkiem do twojej informacji prasowej wraz ze zdjęciami i materiałami wideo.

W tradycyjnych mediach sprawa jest o wiele prostsza. Obecność marki w mediach jest uzależniona m.in. od liczby i częstotliwości publikacji. W przypadku e- PRu to proces bardziej złożony. Internauci mają do wyboru tysiące serwisów internetowych. Naszym zadaniem jest wprowadzenie na najwyższe pozycje w wyszukiwarce linków do treści (artykułów, newsów), które budują pozytywny wizerunek naszego przedsiębiorstwa.

 

Niewątpliwym atutem media relations w internecie jest jednak to, co można by nazwać drugim życiem newsa. Informacja prasowa raz przesłana do jednego z portali może zostać ponownie opublikowana w newsletterze, dostępna za pomocą kanału RSS w agregatorach treści, może być  „wykopana" przez internautę, cytowana i komentowana na łamach blogów i innych serwisów internetowych.

 

Takich możliwości nie stwarzają media tradycyjne. I dlatego warto poświęcić więcej uwagi na aktywność w Internecie pod kątem naszych działań PR-owych. Sukces tkwi jednak nie tyle w znajomości technik z zakresu SEO, co przede wszystkim w dostarczaniu wartościowej, unikalnej treści – atrakcyjnej i dla użytkownika, i dla wyszukiwarki.    
 

Autor: Piotr Kasperczak
Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl