Dlaczego warto zainwestować w bloga firmowego?

Już autorzy manifestu Cluetrain przekonywali, że jeśli firmy nie nauczą się przemawiać do klientów ludzkim głosem, nie uda im się odnaleźć w nowym środowisku, jakim jest sieć. Po lekturze internetowych stron firmowych, okazuje się, że wielu przedsiębiorców nadal nie znajduje właściwych słów, a może i właściwych narzędzi do efektywnej i otwartej komunikacji z klientem. 

 
Dziś chyba nikt już nie zakwestionuje tezy, że strony korporacyjne nie spełniły swojego zadania. Są nudne, rzadko aktualizowane (zwłaszcza gdy są  wykonane we flashu, co na przykład w branży eventowej nie należy przecież do rzadkości), zawierają nieistotne lub mało atrakcyjne treści dla internauty, długo się ładują, nie tworzą się wokół nich społeczności. W dodatku - pisane korporacyjnym slangiem - zwiększają jedynie dystans między firmą a klientem.

Tymczasem miliony użytkowników spędza długie godziny w sieci, omijając takie serwisy. Dlatego trzeba poszukiwać konsumentów tam, gdzie oni faktycznie przebywają – w serwisach społecznościowych, na blogach i mikroblogach. Słowem – wszędzie tam, gdzie zachodzi interakcja, dialog, wymiana myśli, linków, multimediów i wartościowego contentu. I blogi właśnie są idealnym miejscem dla przedsiębiorstw, by poszukiwać nowych konsumentów i docierać do nowych grup.

Na co warto zwrócić uwagę, zakładając bloga firmowego?
 
Naucz się słuchać swoich klientów

Istotną zaletą blogowania jest to, że nasi klienci mogą bez problemu wchodzić w błyskawiczną interakcję z blogerem. Mogą komentować i odpowiadać na wszystkie wpisy autora bloga. Jeśli tylko twoja firma potrafi słuchać innych, to znaczy, że jest w stanie reagować i odpowiadać na pozytywne i negatywne trendy - na sugestie, wskazówki, podpowiedzi, opinie internautów na temat naszych usług lub produktów.

Wejdź w dialog ze swoimi klientami. Spróbuj zrozumieć to, kim są i co czują. Nie każ odpowiadać na opinie internautów praktykantowi lub firmie od Public Relations. Dołącz do tych rozmów, dyskutuj, szukaj w odpowiedziach interesujących i rzeczowych argumentów, dowiedz się więcej o potrzebach i życzeniach klientów.
 
Użytkownicy lubią ofiarowywać swój czas, jeśli wiedzą, że mogą coś zbudować, mieć wpływ na pomoc innemu klientowi. Zaproponuj rodzaj zabawy, poproś internautów o pomoc w wybraniu nazwy imprezy lub nowej sali konferencyjnej. Skonsultuj z internautami nowe  nazwy drinków lub kartę win w hotelowej restauracji. Nagradzaj najlepsze pomysły i zachęcaj do kontaktu. Jak powiedział Mark Jarvis z Della, „słuchanie naszych klientów jest właściwie najbardziej idealną formą marketingu, jaką można mieć”. 
 
Pokaż firmę z ludzką twarzą
 
Jeśli potencjalny klient ma do dyspozycji jedynie twoją stronę firmową albo pracownika wynajętej firmy outsourcingowej do kontaktu z klientem (PR, call center), to tak naprawdę nie zmniejszasz dystansu między organizacją a konsumentem. Wprost przeciwnie. Postaw więc na rzetelny i unikalny content. Nikt nie zna twojej firmy lepiej niż ty i twoi najbliżsi pracownicy. A to najlepsi kandydaci na autorów bloga.

Blogując, zaczniesz rozmawiać z klientem „ludzkim” językiem, bez oficjalnego firmowego slangu. Nie pytaj się za każdym razem szefa o zdanie, zapytaj, co myślą ci, do których skierowany jest twój produkt lub usługa - użytkowników.   

Jeśli prowadzisz bloga firmowego, nie odnoś się wyłącznie do wpisów dotyczących twojej organizacji. Pisz o branży, w której działasz, o faktach i trendach, o ciekawostkach, o nowych badaniach i twoich subiektywnych spostrzeżeniach, a zwiększysz autorytet w oczach klientów i partnerów biznesowych. Odłóż na bok informacje prasowe. W profesjonalnym blogu nie ma na nie miejsca. 
 
Bądź obiektywny wobec klientów

Kiedy zaczynamy blogować, wszystko jest w porządku dopóki któryś z użytkowników nie napisze negatywnej opinii na temat działalności naszej firmy eventowej lub hotelu. Nie zapadaj się wówczas pod ziemię i nie czekaj, aż sprawa ucichnie.

Paradoksalnie, szybka odpowiedź na wpis, nawet negatywny, a może nawet przyznanie się do błędu i naprawianie go może spowodować, że twoja firma będzie dla innych bardziej wiarygodna.

Bądź transparentny, pokazuj faktyczne dane, autentyczne zdjęcia, aktualne informacje o nowych usługach. Unikaj słów typu „sukces”, „rewolucja” etc., pokazuj raczej fakty przemawiające za tym, że odnosisz sukces rynkowy.
 
Obserwuj i analizuj ruch na blogu 

Blogi potrzebują utalentowanych autorów. W innym razie bywają – niestety – doskonałym sposobem marnowania czasu w pracy. Jeśli jednak twój blog jest ciekawy (nie tylko według ciebie i twoich współpracowników), posiada wiele praktycznych porad i nowinek, a także jest wzbogacony o zdjęcia, multimedia, możesz się spodziewać, że inne serwisy internetowe będą cytować twoje wypowiedzi i linkować do konkretnych artykułów twojego bloga.
 
Pamiętaj, że to unikalna i wartościowa treść, a nie nazwa lub logo firmy ma stanowić o wartości tego serwisu. Paradoksalnie, im rzadziej będziesz sięgał po nazwę firmy, tym lepiej dla bloga i jego popularności.

Wpisy umieszczane na blogu firmowym powinny być tworzone w sposób przyjazny zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarek. Dlatego zadbaj o odpowiednie tytuły postów, słowa kluczowe, poprawną konstrukcję tekstu (akapity, wypunktowania, unikanie wersalików, wyboldowanie istotnych słów, podawanie źródła informacji etc.). Nie zapomnij, by dać użytkownikom możliwość subskrybowania treści twojego bloga za pomocą e-maila lub kanału RSS. 

Analizuj ruch na twoim blogu, wpisz frazy i słowa kluczowe, pod którymi powinieneś się znaleźć – oceń treść serwisów, które są pod tymi słowami wypozycjonowane. Zobacz, jak oni konstruują treści, na co zwracają uwagę. Pamiętaj, że zarówno czytelnicy blogów jak i wyszukiwarki, zwracają uwagę wyłącznie na treść, a nie na formę; liczy się dla nich content,  a nie flash i graficzne błyskotki.
 
Prowadzenie blogów stało się w ostatnim czasie niezwykle proste i tanie. Najpopularniejsze dostępne obecnie platformy do prowadzenia blogów są darmowe. Pomimo wielości funkcji i wtyczek, systemy do zarządzania treścią serwisów są intuicyjne i łatwe w obsłudze. Barierą nie są więc koszty, lecz fachowa treść, regularnie aktualizowana na blogu oraz zaufanie do osoby prowadzącej bloga.

Pamiętaj, że zdobywanie wiarygodności i zaufania poprzez blogowanie wymaga czasu. Dlatego nie można się spodziewać, że nasz blog odniesie sukces w kilka dni po opublikowaniu pierwszego postu. To inwestycja długofalowa, która po wielu miesiącach może przynieść wymierne korzyści, o wiele lepsze niż niejedna akcja PR-owa.
 
Autor: Piotr Kasperczak
Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl