Zakładki jasne 2
Zakładki jasne 3a

Najnowsze usługi

3 DOT Vision

Gdańsk (pomorskie)

Pingwin Łódzka Fabryka Lodu

Łódź (łódzkie)

Jurek-Catering Serwis

Mogilany (małopolskie)

Ulala Chef

Warszawa (mazowieckie)

Masters Catering

Warszawa (mazowieckie)

Najnowsze obiekty

Stadion Podskarbińska

Warszawa (mazowieckie)

Stadion Śląski

Chorzów (śląskie)

Event Arena Szczecin

Szczecin (zachodniopomorskie)
A A
Prawo

UE zmienia przepisy, lotniskom grozi paraliż

Komisja Europejska planuje zniesienie od kwietnia przyszłego roku ograniczenia wnoszenia do samolotów płynów, aerozoli i żeli. - Może to spowodować paraliż pracy lotnisk - przewiduje Michał Marzec, dyrektor Lotniska Chopina, największego portu lotniczego w Polsce.

 

Komisja przygotowała rozporządzenie, które zmienia zasady kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej w portach lotniczych. Zakłada ono, m.in. zniesienie obowiązującego od czterech lat zakazu wnoszenia na pokład samolotów płynów i żeli w  objętości przekraczającej 100 ml w jednym opakowaniu i 1000 ml łącznie. Równocześnie lotniska we własnym zakresie miałyby zapewnić taki sam poziom bezpieczeństwa jak obecnie.

 

Według dyrektora Lotniska Chopina wprowadzenie nowych przepisów może spowodować paraliż pracy wszystkich portów lotniczych na terenie Unii Europejskiej.

 

- Nie ma obecnie skutecznej metody kontroli płynów, którą można byłoby stosować na masową skalę. Dostępne dziś technologie i specjalistyczne urządzenia kontroli bezpieczeństwa nie pozwalają na wiarygodne, a zatem bezpieczne zniesienie dotychczasowych ograniczeń i zmianę procedur. Ich zastosowanie wygeneruje jedynie znaczące i źle uzasadnione koszty, dając złudzenie bezpieczeństwa - mówi Michał Marzec.

 

Brak skutecznej metody szybkiego wykrywania płynnych materiałów wybuchowych oznacza w praktyce, że funkcjonariusze kontrolujący pasażerów będą zmuszeni wyjmować osobno każdą butelkę z bagażu, otwierać ją, a następnie pobierać próbkę płynu i poddawać analizie w przenośnym urządzeniu badawczym. Takie badanie może trwać od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund, co znacznie wydłuży czas kontroli.

 

Dyrektor Marzec wystosował pismo do Tadeusza Jarmuziewicza, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Grzegorza Kruszyńskiego, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w którym prosi o „rozważenie możliwości zainicjowania działań mających na celu zmianę unijnych uregulowań prawnych dających możliwość czasowego odstąpienia od wymogu stosowania wyżej wymienionych procedur i urządzeń”.

 

Podobny apel do Komisarza ds. Transportu Siima Kallasa wystosowała Europejska Rada Lotnisk (ACI Europe), zrzeszająca 440 portów lotniczych w całej Europie. „Urządzenia, które przeszły testy nowych metod kontroli płynów, aerozoli i żeli nie są odpowiednie do użytkowania w działaniach operacyjnych portów lotniczych” - pisze w liście Oliver Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe.

 

źródło: lotnisko-chopina.pl

12 lis 2010
 
średnia ocen:
0.0
 
oceń
 
 
 
Meeting Planner Sp. z o.o.
ul. Złota 9/30, 00-019 Warszawa
tel.: 22.378 38 51
 
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.