Ekspertyza prawna dotycząca wydłużania terminów płatności

Wydłużanie terminów płatności łamie trzy ustawy obowiązujące w Polsce – tak wynika z ekspertyzy prawnej przygotowanej przez Kancelarie LSW. Opinia została sporządzona na zlecenie koalicji czterech organizacji branży komunikacji marketingowej. Jest dostępna dla zainteresowanych agencji, które chciałbym wyposażyć się w narzędzie do negocjacji ze swoimi obecnymi i przyszłymi klientami.

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR (w ramach którego działa Klub Agencji Eventowych), Związek Firm Public Relations, Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB i Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku, działają wspólnie w celu ograniczenia pojawiającego się wśród przedsiębiorstw zjawiska wydłużania terminów płatności. Sporządzona ekspertyza prawna ma służyć jako narzędzie wspierające w negocjacjach kontraktów dla wszystkich zrzeszonych w tych organizacjach branżowych firm.

Pismo zostało przygotowane w oparciu o analizę przepisów: Kodeksu Cywilnego, ustawy z 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, ustawy z 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy z 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz w oparciu o zaprezentowany stan faktyczny.

Najważniejsze wnioski płynące z analizy:

  1. Wydłużanie terminów płatności w branży komunikacji marketingowej powyżej 60 dni jest sprzeczne ze społeczno-gospodarczym celem umowy i zasadami współżycia społecznego, co zgodnie z zapisami ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych czyni takie działania nielegalnymi. Istnieją jednakże wyjątki od tej reguły, które jednak nie mają zastosowania wobec usług marketingowych.
  2. Przepisy Kodeksu Cywilnego stoją w zgodzie z przepisami ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, a przez to wzmacniają twierdzenie o nielegalności terminów zapłaty dłuższych niż 60 dni.
  3. Zgodnie z przepisami we wskazanych wyżej aktach prawnych najsprawiedliwszym i najbardziej pożądanym jest 30-dniowy termin płatności. Maksymalnie dopuszczalny wynosi 60 dni.
  4. Niezależnie od warunków umowy, kontrahent ma prawo do naliczania odsetek ustawowych już po 30 dniach od wystawienia faktury w celu niwelacji kosztu pieniądza. Po przekroczeniu 60 dni można naliczać odsetki podatkowe.
    Zgodnie z przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, organizacje branżowe mogą bronić interesów zrzeszonych przedsiębiorców przed sądem.
  5. Wymuszanie zgody na płatności po okresie przekraczającym 60 dni stanowi nadużycie pozycji dominującej zgodnie z zapisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
  6. Długie terminy płatności, jako sprzeczne z prawem oraz z dobrymi obyczajami, stanowią także pogwałcenie zapisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jednocześnie działanie takie może zostać odczytane jako naruszenie interesów strony świadczącej usługi z obszaru komunikacji marketingowej.

 

 

– Przygotowana przez kancelarię LSW opinia prawna to dla naszych organizacji bardzo ważny krok. Dzięki temu posiadamy oficjalne pismo potwierdzające i rozbudowujące naszą wcześniejszą argumentację. Ponadto jest to również doskonałe narzędzie dla naszych członków, którzy coraz częściej są zmuszani do pertraktowania terminów płatności za wykonaną pracę z potencjalnymi lub obecnymi klientami. Jest to także dokument, na którym będziemy się opierać w sytuacji, kiedy zostaniemy zmuszeni do wejścia na drogę sądową w celu wyjaśnienia problemu terminów płatności z daną firmą, która jednoznacznie nie będzie chciała rozwiązać tej kwestii w sposób polubowny – tłumaczy Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl