Lepsze jutro – czyli jakie? Cele SDG i konkretne kroki dla branży eventowej

Cykl Zielona fala, czyli praktyczne wskazówki dla branży eventowej i informacje, jak odpowiedzieć na zmieniające się wymagania prawne oraz oczekiwania świadomych ekologicznie klientów
Na zdjęciu: Cykl Zielona fala, czyli praktyczne wskazówki dla branży eventowej i informacje, jak odpowiedzieć na zmieniające się wymagania prawne oraz oczekiwania świadomych ekologicznie klientów

Chcemy, żeby świat stawał się lepszy. Wizualizując sobie miasta przyszłości, widzimy jasne niebo i nowoczesne, czyste ulice, po których bezgłośnie przemykają zasilane czystą energią pojazdy w futurystycznych kształtach. Chcemy też, żeby nam żyło się lepiej – a to wymaga zaopiekowania się wieloma aspektami naszej codzienności. Dlatego ustanowiono cele zrównoważonego rozwoju – stanowią one drogowskazy dla ludzkości pokazujące, jak najszybciej dotrzeć do przyszłości naszych marzeń.

Czym są cele SDG?
Cele Zrównoważonego Rozwoju (ang. Sustainable Development Goals, SDG) zostały ustanowione przez ONZ w 2015 roku. Stanowią one swojego rodzaju drogowskazy globalnego zaangażowania w budowę bardziej sprawiedliwego, zrównoważonego i bezpiecznego świata.
Dla niektórych mogą wydawać się tyle piękne, co utopijne. Na pierwszy rzut oka wyglądają bowiem jak lista wspaniałych życzeń, pod którymi podpisałby się każdy z nas: wyeliminować głód, zapewnić dobrą edukację czy zadbać o klimat.
Pewnie! Tylko jak?
Za każdym z tych celów kryją się konkretne wskaźniki ewaluacji naszego postępu. Stanowią one kamienie milowe, które musimy osiągnąć na drodze do realizacji celów. Dlatego warto przyjrzeć się, jakie korzyści niosą ze sobą te cele, również dla branży eventowej oraz jak można wdrożyć je w praktyce.
 
Cele Zrównoważonego Rozwoju – 5P
Agenda 2030 wytycza 17 celów, które obejmują wiele aspektów życia na naszej planecie, w tym eliminację biedy, zwiększenie dostępu do edukacji, promowanie równości płci, zapewnienie czystej wody i energii odnawialnej, oraz ograniczenie zmian klimatycznych. Są one wyraźnym przypomnieniem, że nasze działania mają wpływ na planetę, na której żyjemy, oraz na jej mieszkańców.
Cele SDG zostały oryginalnie ustalone dla krajów, dlatego wiele z nich wygląda, jakby biznes nie miał nic do powiedzenia w kwestii ich realizacji. W późniejszym etapie ich rozwoju dopasowano jednak wskaźniki monitorowania realizacji celów także pod kątem ich użycia w firmach. Przykład? Firma z branży eventowej może realizować cel związany z eliminacją głodu na świecie poprzez zrównoważone zarządzanie cateringiem. Jednym z pomysłów może być ograniczanie wyrzucania jedzenia po konferencjach poprzez lepsze planowanie porcji, przekazywanie niezjedzonych przekąsek gościom czy umieszczanie dobrej żywności, która została po evencie, w lodówkach społecznych. Można również nawiązać współpracę z lokalnym bankiem żywności czy organizacją pozarządową, które mogą wesprzeć w zarządzaniu niezjedzonymi potrawami w zgodzie z prawem.
Liczba 17 może być nieco przytłaczająca na początek. Dlatego wszystkie cele podzielono również pod kątem ich wpływu na określony obszar życia na Ziemi. 5 P to z języka angielskiego People, Planet, Prosperity, Peace i Partnership, czyli, w wolnym tłumaczeniu: Populacja, Planeta, Pomyślność, Pokój i Partnerstwo. W najogólniejszym podejściu te kluczowe aspekty musimy rozwijać, aby dążyć do tego, aby wszystkim żyło się lepiej i żadnego z tych aspektów nie możemy pomijać.
 
Co ma branża MICE do SDG?
Branża MICE jest jednym z sektorów, który może znacząco przyczynić się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Organizacja wydarzeń, konferencji i targów niesie ze sobą potencjał chociażby w zakresie edukacji, promocji idei zrównoważonego rozwoju czy inspiracji do działań na rzecz lepszego świata.
Samo organizowanie wydarzeń niesie za sobą pewne wyzwania środowiskowe i społeczne, takie jak zużycie energii, generowanie odpadów oraz wpływ na lokalne społeczności. Choć zrównoważony rozwój często kojarzony jest z dodatkowymi nakładami finansowymi, coraz częściej firmy dostrzegają potencjał oszczędzania finansów dzięki wprowadzeniu zasad ESG. Dobrze zaplanowane działanie zgodnie z pryncypiami SDG może nam przynieść także wiele oszczędności oraz znaczne poprawienie wizerunku – to tylko „efekty uboczne” tego, że firma realizując cele SDG polepsza swoje relacje ze środowiskiem i ludźmi. Oto kilka przykładów, jak branża eventowa może przyczynić się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju:

1. Cel 12: Odpowiedzialna Konsumpcja i Produkcja

  • Redukcja jednorazowych plastikowych opakowań i produktów w trakcie wydarzeń poprzez wielokrotne korzystanie z kubków i sztućców w ramach konferencji.
  • Korzystanie z mebli i elementów dekoracji z wypożyczalni zamiast produkowania nowych.
  • Produkcja generycznych ubrań dla zespołów hostess i hostów, które można brandować za pomocą pinów, zamiast np. zamawiania koszulek z logo organizatora czy imprezy za każdym razem.

2. Cel 13: Działania na Rzecz Klimatu

  • Ograniczenie emisji CO2 poprzez wybór ekologicznych lokalizacji wydarzeń, np. dysponujących zasilaniem z OZE.
  • Neutralizacja nieuniknionych emisji CO2 poprzez inwestowanie w projekty sekwestracyjne i zakup wysokiej jakości offsetów węglowych.
  • Zapewnienie dystrybutorów z wodą zamiast rozdawania plastikowych butelek z wodą.
  • Ograniczenie mięsa oraz przetworów mlecznych w menu do minimum i całkowita rezygnacja z wołowiny.
  • Zachęcanie do dojazdów zrównoważonymi środkami transportu.

3. Cel 5: Równość Płci

  • Zachęcanie do wystąpień i udziału kobiet jako mówczyń i ekspertek na wydarzeniach, zwłaszcza w przypadku konferencji o tematyce stereotypowo czy historycznie zdominowanej przez mężczyzn.
  • Zatrudnianie zespołów promocyjnych składających się zarówno z hostess, jak i z hostów.
  • Stosowanie języka inkluzywnego i dbanie o poprawną komunikację (unikanie stosowania wyłącznie męskich form, które są wciąż bardzo popularne w języku polskim).

Kogo warto naśladować?
Branża MICE w Polsce i na świecie jest jedną z tych, która działa najdynamiczniej i szybko dostosowuje się do wymogów stawianych z jednej strony przez naukowców, a z drugiej: przez coraz bardziej świadomych odbiorców. W sektorze spotkań jesteśmy też za pan brat z szybkim tempem pracy i ASAPami, więc wprowadzanie nowości nie stanowi dla nas aż takiego wyzwania – to nasz chleb powszedni.
Jakie eventy już teraz realizują cele SDG?
B Corp summit to wydarzenia skupiające firmy certyfikowane przez B Lab. B Corps to biznesy, które starają się być najlepsze dla świata, a nie najlepsze na świecie i mierzą swój pozytywny wpływ. Certyfikacja B Lab w dużej mierze jest zresztą spójna z mierzeniem wskaźników SDG. Wydarzenia organizowane przez B Lab w Polsce i za granicą będą się więc odbywały z poszanowaniem wielu zasad wytyczonych przez SDG: nie zobaczymy na nich zbędnych materiałów rozrzuconych dla gości, prelegenci są zapraszani z różnych środowisk i z uwzględnieniem równości płci, a tematyka spotkań zawsze oscyluje wokół tego, jak biznes może działać jeszcze lepiej dla ludzi i planety. Ciekawym rozwiązaniem jest także zapewnienie materiałów dodatkowych w formie szwedzkiego stołu: jeśli goście potrzebują butelki na kranówkę, mogą ją wziąć, ale nie są zmuszani do przyjmowania kolejnych przedmiotów np. w torbach wręczanych przy wejściu, jak bywa to praktykowane w przypadku niektórych eventów premium.
Konferencja  Nowe Trendy w Turystyce organizowana jest w Gdańsku przez Gdańską Organizację Turystyczną. Co roku goście inspirują do tego, jak ulepszyć branżę turystyczną. Od roku 2023 GOT postanowiła także monitorować i zmniejszać ślad węglowy tej konferencji, co można śledzić na jej mediach społecznościowych. Dzięki bogatej komunikacji GOT w dużej mierze przyczynia się do zwiększenia świadomości o zmianach klimatu i redukowaniu naszego negatywnego wpływu na globalne ocieplenie.
 
Ślad węglowy liczą także organizatorzy wielu innych wydarzeń w Polsce, chociażby Meeting Planner, Fabryka Norblina, Change Pilots, Gdynia Design Days czy organizatorzy gali
Sopockie Perły. Liczenie emisji to zresztą nie tylko wgląd w to, w jakim stopniu nasz event przyczynił się do kumulacji gazów cieplarnianych w atmosferze. Aby uzyskać dokładny wynik emisji, organizatorzy muszą tak naprawdę prześledzić cały „cykl życia” eventu: od lokalizacji, zużycia energii, wyprodukowanych materiałów, dekoracji, cateringu, transportu gości i uczestników po sumę pozostawionych odpadów. Analiza emisji pozwala nam zwrócić baczniejszą uwagę na cały ślad środowiskowy wydarzenia i skutecznie ulepszać go w przyszłości.

Cele SDG – to dopiero początek!
Cele Zrównoważonego Rozwoju stanowią wspaniały wstęp do transformacji branży eventowej. Wprowadzanie praktyk zrównoważonych, promowanie edukacji i równości, oraz wpływanie na zmiany klimatyczne to tylko niektóre obszary, w których branża eventowa może wnosić cenny wkład.
Każdy event jest inny, a sposób, w jaki dzisiaj zechcecie realizować cele SDG w dużej mierze zależy tylko od Was. Warto wziąć cele na warsztat już dziś – dzięki temu zyskamy przewagę konkurencyjną i pokażemy naszym odbiorcom, że przyszłość nie jest nam obojętna. W dobie pośpiechu dalekowzroczność i długoterminowe planowanie są niezwykle w cenie. Pokażmy naszym odbiorcom, że dbamy: zarówno o nich, o ich otoczenie oraz kolejne pokolenia. Cele SDG ułatwią nam rozpoczęcie tej drogi.


Autor: Ewa Kiełsznia, TerGo
Cykl: Zielona fala
Ewa Kiełsznia i Klementyna Sęga z TerGo podpowiadają, jak złapać zieloną falę i posurfować do przyszłości neutralnej węglowo. Cykl artykułów Zielona Fala dostarcza praktycznych wskazówek dla branży eventowej i informuje, jak odpowiedzieć na zmieniające się wymagania prawne oraz oczekiwania świadomych ekologicznie klientów.
Zielona fala II, Ewa Kiełsznia i Klementyna Sęga, ostatni poniedziałek każdego miesiąca

Policz ślad węglowy swojego wydarzenia - sprawdź Kalkulator eventowy >>>

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl