Agata Kondracka: Himalaje, Koreańczycy, elektrośmieci i zrównoważony rozwój
Kolejny raz w Himalaje pojechałam z moim świeżo upieczonym mężem. Tym razem do Ladakhu, magicznej krainy, historycznego Tybetu Zachodniego, położonego między Chinami a Pakistanem.
Przygód było co niemiara, ale nie o tym chcę pisać. W jednym z base campów tuż u podnóża szczytu Stok Kangri, na wysokości 4900 m n.p.m. spotkaliśmy wyprawę koreańskich studentów. Ich profesjonalny sprzęt mocno kontrastował z naszym małym namiotem. Byliśmy tylko oni i my, więc chcąc nie chcąc, wywołaliśmy zainteresowanie tak minimalistycznym sprzętem.
Poczęstowali nas gorącą czekoladą i liofilizowanym jedzeniem, które właśnie tam próbowałam po raz pierwszy. Rozmowy o górach i życiu przerywały przyziemne tematy – otóż Koreańczyków zainteresowały nasze telefony! Pomimo że telefony miały rok i były całkiem nowe na polskim rynku nasi Koreańczycy nie mogli uwierzyć, że mamy takie stare sprzęty. Od tego czasu miałam już kilka innych telefonów i chyba ze 3 laptopy. Do tego tablet, mp3, ipoda i… niezliczoną liczbę kabli.
Zastanawialiście się, ile telefonów, komputerów, ekranów, telewizorów, opiekaczy, wież, głośników, o kablach nie mówiąc, mieliście przez cale swoje życie? Gdzie one się teraz znajdują i co z nimi robicie?
My również jak wiele osób, pomimo wiecznej walki o minimalizm, mamy takie wstydliwe miejsce – jest nim piwnica. Jak coś tam trafia ginie na wieki. Mój mąż pewnego dnia postanowił stoczyć walkę z potworem. Znalazł same cuda. Historyczne komputery, telewizor, telefony, od których zaczynała się przygoda z telefonią komórkową – Nokia, Panasonic. Okazało się, że miasto ma rozwiązanie na elektrośmieci. W kilku punktach Warszawy bezpłatnie można oddać wszystkie niepotrzebne elektroniczne sprzęty. Trafiają one do fabryki, gdzie rozbierane są na części, recyklingując plastyki, metale szlachetne, stal i aluminium. Lodówka rozbierana jest w około 40 sekund! Odpowiednio rozdrobnione kineskopy strych telewizorów wykorzystywane są pod budowę autostrad. Fajnie, że nie trafiają po prostu na wysypisko śmieci, że maja drugie życie w fabrykach Europy i Azji.
Nawet z pozoru nieznaczne udoskonalenie, przy dużej skali przynosi widoczny, opłacalny rezultat.
Weźmy pod lupkę naszą branżę. Biorąc pod uwagę, że 1000 uczestników konferencji w ciągu trzech dni wytwarza ponad 5,5 tony odpadów, czyli około 4 małolitrażowe samochody oraz skalę przemysłu spotkań i wydarzeń, jego odpowiedzialność za środowisko naturalne jest olbrzymia. Polski przemysł spotkań i wydarzeń wg Raportu Poland Events Impact 2019 - Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Polski wygenerował w roku 2019 około 12,5 tys. kongresów i konferencji, w których uczestniczyło ponad 2 mln osób oraz prawie 1000 wydarzeń targowych z 4 mln uczestników, a także 11 tys. wydarzeń korporacyjnych, które skupiło kolejne prawie 1,5 mln osób . Świadomość faktu, że przy takiej skali nawet małe usprawnienie generuje duży, widoczny efekt, szczególnie zachęca do działania. Uświadamia także, jak duża odpowiedzialność ciąży na organizatorach spotkań i wszystkich osób zaangażowanych w kształtowanie trendów w przemyśle MICE. Przykładem jest sieć hotelowa Hilton, która na początku czerwca ogłosiła, że organizowanie tam spotkań będzie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Inicjatywa została na początku uruchomiona w Holandii i ma być stopniowo rozszerzana na inne hotele. Jest to kontynuacji uzupełnienie istniejących wysiłków hotelowego giganta na rzecz niskiego wpływu na środowisko i zmniejszenia śladu węglowego o połowę do 2030 roku.
Będę bacznie obserwować tę inicjatywę, tymczasem jest to kolejny dowód na to, że odpowiedzialne podejście do organizacji eventów, to nie tylko modny trend, ale konieczność. A zrównoważony rozwój to strategia na lata, a nie jednorazowe akcje.
Autor: Agata Kondracka, współzałożycielka i współwłaścicielka agencji MindBlowing
Cykl felietonów: Global Nation czyli historie globalne
Agata Kondracka współwłaścicielka agencji MindBlowing w swojej pracy stara się łączyć wartościowe spotkania, przede wszystkim te z kategorii incentive travel, sztukę i zrównoważony sposób prowadzenia biznesu, ze szczególnym naciskiem na dbałość o środowisko i zero waste. I tych aspektów będą dotyczyć głównie jej komentarze.
Global Nation by Agata Kondracka w pierwszy poniedziałek kazdego miesiąca