Agata Kondracka: Himalaje, Koreańczycy, elektrośmieci i zrównoważony rozwój

Agata Kondracka, Global Nation czyli historie globalne
Na zdjęciu: Agata Kondracka, Global Nation czyli historie globalne

Kolejny raz w Himalaje pojechałam z moim świeżo upieczonym mężem. Tym razem do Ladakhu, magicznej krainy, historycznego Tybetu Zachodniego, położonego między Chinami a Pakistanem.

Przygód było co niemiara, ale nie o tym chcę pisać. W jednym z base campów tuż u podnóża szczytu Stok Kangri, na wysokości 4900 m n.p.m. spotkaliśmy wyprawę koreańskich studentów. Ich profesjonalny sprzęt mocno kontrastował z naszym małym namiotem. Byliśmy tylko oni i my, więc chcąc nie chcąc, wywołaliśmy zainteresowanie tak minimalistycznym sprzętem.

Poczęstowali nas gorącą czekoladą i liofilizowanym jedzeniem, które właśnie tam próbowałam po raz pierwszy. Rozmowy o górach i życiu przerywały przyziemne tematy – otóż Koreańczyków zainteresowały nasze telefony! Pomimo że telefony miały rok i były całkiem nowe na polskim rynku nasi Koreańczycy nie mogli uwierzyć, że mamy takie stare sprzęty. Od tego czasu miałam już kilka innych telefonów i chyba ze 3 laptopy. Do tego tablet, mp3, ipoda i… niezliczoną liczbę kabli.

Zastanawialiście się, ile telefonów, komputerów, ekranów, telewizorów, opiekaczy, wież, głośników, o kablach nie mówiąc, mieliście przez cale swoje życie? Gdzie one się teraz znajdują i co z nimi robicie?

My również jak wiele osób, pomimo wiecznej walki o minimalizm, mamy takie wstydliwe miejsce – jest nim piwnica. Jak coś tam trafia ginie na wieki. Mój mąż pewnego dnia postanowił stoczyć walkę z potworem. Znalazł same cuda. Historyczne komputery, telewizor, telefony, od których zaczynała się przygoda z telefonią komórkową – Nokia, Panasonic. Okazało się, że miasto ma rozwiązanie na elektrośmieci. W kilku punktach Warszawy bezpłatnie można oddać wszystkie niepotrzebne elektroniczne sprzęty. Trafiają one do fabryki, gdzie rozbierane są na części, recyklingując plastyki, metale szlachetne, stal i aluminium. Lodówka rozbierana jest w około 40 sekund! Odpowiednio rozdrobnione kineskopy strych telewizorów wykorzystywane są pod budowę autostrad. Fajnie, że nie trafiają po prostu na wysypisko śmieci, że maja drugie życie w fabrykach Europy i Azji.
Nawet z pozoru nieznaczne udoskonalenie, przy dużej skali przynosi widoczny, opłacalny rezultat.

Weźmy pod lupkę naszą branżę. Biorąc pod uwagę, że 1000 uczestników konferencji w ciągu trzech dni wytwarza ponad 5,5 tony odpadów, czyli około 4 małolitrażowe samochody  oraz skalę przemysłu spotkań i wydarzeń, jego odpowiedzialność za środowisko naturalne jest olbrzymia. Polski przemysł spotkań i wydarzeń wg Raportu Poland Events Impact 2019 - Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Polski wygenerował w roku 2019 około 12,5 tys. kongresów i konferencji, w których uczestniczyło ponad 2 mln osób oraz prawie 1000 wydarzeń targowych z 4 mln uczestników, a także 11 tys. wydarzeń korporacyjnych, które skupiło kolejne prawie 1,5 mln osób . Świadomość faktu, że przy takiej skali nawet małe usprawnienie generuje duży, widoczny efekt, szczególnie zachęca do działania. Uświadamia także, jak duża odpowiedzialność ciąży na organizatorach spotkań i wszystkich osób zaangażowanych w kształtowanie trendów w przemyśle MICE. Przykładem jest sieć hotelowa Hilton, która na początku czerwca ogłosiła, że organizowanie tam spotkań będzie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Inicjatywa została na początku uruchomiona w Holandii i ma być stopniowo rozszerzana na inne hotele. Jest to kontynuacji uzupełnienie istniejących wysiłków hotelowego giganta na rzecz niskiego wpływu na środowisko i zmniejszenia śladu węglowego o połowę do 2030 roku.

Będę bacznie obserwować tę inicjatywę, tymczasem jest to kolejny dowód na to, że odpowiedzialne podejście do organizacji eventów, to nie tylko modny trend, ale konieczność. A zrównoważony rozwój to strategia na lata, a nie jednorazowe akcje.

Autor: Agata Kondracka, współzałożycielka i współwłaścicielka agencji MindBlowing
Cykl felietonów: Global Nation czyli historie globalne
Agata Kondracka współwłaścicielka agencji MindBlowing w swojej pracy stara się łączyć wartościowe spotkania, przede wszystkim te z kategorii incentive travel, sztukę i zrównoważony sposób prowadzenia biznesu, ze szczególnym naciskiem na dbałość o środowisko i zero waste. I tych aspektów będą dotyczyć głównie jej komentarze.

Global Nation by Agata Kondracka w pierwszy poniedziałek kazdego miesiąca

Zaloguj się
Dodaj swój obiekt
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Inwestycje
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Wspierają nas
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt