Agata Kondracka: O odpowiedzialnym incentive z delfinem w tle
Dawno temu spędziłam kilka tygodni w wiosce Montanita – aktualnie jest to już miasteczko nad wybrzeżem Oceanu Spokojnego. Próbowałam nauczyć się pływać na desce, ale prawda jest taka, że na tej desce częściej leżałam, chłonąc wiatr i słońce. Podczas takiej sytuacji spotkałam delfina. Sytuacja totalnie surrealistyczna – delfin opłynął mnie dwa razy i popłynął dalej.
Zapomniałam o tym wydarzeniu do minionego czwartku. W czwartek bowiem odbyły się po raz ósmy Fair Travel Event, którego jestem fanką. Podziwiam pracę Renaty promującej odpowiedzialne podróże, jest dla mnie autorytetem w tej dziedzinie.
W miniony czwartek podczas opowieści Jakuba Banasiaka popłakałam się przed komputerem. Wtedy przypomniał mi się wolny delfin i sytuacje podczas moich podróży, w których – podobnie jak tysiące innych nieświadomych turystów podróżników – brałam udział, np. jeździłam na wielbłądzie, słoniu. Dzisiaj bardziej świadoma – sama nie skorzystam i nie zarekomenduję tych atrakcji klientowi.
Król lew w naturalnym środowisku, fot. Wojtek Lewandowski
To właśnie Fair Travel i Renata mówiąca otwarcie o błędach, które popełniła podczas podróży – skłoniły mnie do refleksji na temat tego, co można zrobić lepiej podczas organizacji wyjazdów incentive.
- Refleksja na temat wyboru atrakcji – nie wszystko, co nam proponują lokalni partnerzy w danej destynacji jest odpowiedzialne. Zastanówmy się nad każdą atrakcją pod kątem odpowiedzialności za środowisko naturalne i lokalną społeczność. Sprawdźmy, czy punkty naszego programu są naprawdę fair.
- Nie zgadzajmy się na wszystko – zdarza nam się, że klient prosi o konkretne atrakcje, o których przeczytał lub usłyszał. Nie zgadzajmy się jednak na wszystko, argumentujmy odpowiedzialne podejście.
- Edukujmy i rozmawiajmy – uczmy się na swoich błędach, w rozmowie z klientem mówmy uczciwie o naszych wątpliwościach i doświadczeniu.
- Wartościowe inicjatywy CSR – w naszych programach coraz częściej dodajemy elementy CSR. Jestem ich gorącą zwolenniczką. Róbmy to jednak z rozwagą. Czasami coś, co nam się wydaje pożyteczne, w danym regionie jest niepotrzebne. Współpracujmy z lokalnymi i autoryzowanymi NGO’sami. Zapytajmy się o ich potrzeby, te realne! Często mogą nas zaskoczyć, ponieważ największą radość na twarzach widać nie z powodu różnego rodzaju dóbr materialnych – często podstawowych, jak odzież i jedzenie – ale po prostu wspólne bycie, okazanie szczerego zainteresowania i zaangażowania, choćby w zabawie z dziećmi.
Parę lat temu na moim profilu na LinkedIN opublikowałam osobisty ekologiczny rachunek sumienia, który skłonił wielu moich znajomych i nieznajomych do dyskusji na temat naszych codziennych wyborów. Może warto, abyśmy zrobili odpowiedzialny rachunek sumienia organizowanym przez nas wydarzeniom i wyjazdom?
Autor: Agata Kondracka, współzałożycielka i współwłaścicielka agencji MindBlowing
Cykl felietonów: Global Nation czyli historie globalne
Agata Kondracka współwłaścicielka agencji MindBlowing w swojej pracy stara się łączyć wartościowe spotkania, przede wszystkim te z kategorii incentive travel, sztukę i zrównoważony sposób prowadzenia biznesu, ze szczególnym naciskiem na dbałość o środowisko i zero waste. I tych aspektów będą dotyczyć głównie jej komentarze.
Global Nation by Agata Kondracka w pierwszy poniedziałek kazdego miesiąca