Michał Kaleta: Nauczyliśmy się wykorzystywać szanse
„Gdy okoliczności zamykają nam drzwi, kreatywność otwiera okno...” – taki właśnie był ostatni rok. Wszystkie przeciwności losu sprawiły, że jeszcze bardziej rozwinęliśmy nasze umiejętności strategiczne i kreatywność. Michał Kaleta, managing director endorfina events, która znalazła się w Top 10 Agencji w dziewiątej edycji MP Power Awards®, podsumowuje ostatni rok w branży i w działalności swojej firmy oraz wskazuje najważniejsze trendy i wyzwania 2022.
Najważniejsze trendy i zjawiska 2021
W 2021 rynek spotkań bardzo dynamicznie reagował na bieżącą sytuację pandemiczną. Nieregularność eventowego kalendarza była zupełnie nowym zjawiskiem, sytuacja ulegała zmianie praktycznie co kwartał. Odwoływanie projektów lub krótkie terminy stały się niełatwą do zarządzenia codziennością. W całej Europie jesień była kulminacją wszelkich działań, kiedy to miała miejsce największa, zupełnie nieproporcjonalna do pozostałej części roku, liczba projektów eventowych na żywo.
2021 zdominowała zwyczajna ludzka tęsknota i potrzeba kontaktu z drugim człowiekiem. Tysiące współpracowników, kontrahentów poznawało się na platformach do komunikacji, które mimo wysokiego stopnia zaawansowania, na ten moment wciąż nie są w stanie zaoferować substytutu prawdziwej więzi. Dlatego momentem, na który wszyscy czekaliśmy, był powrót do spotkań na żywo, ściśle związany z wprowadzeniem powszechnego dostępu do szczepionek. Każdy pierwszy offline’owy event wypełniały wyjątkowe emocje – zarówno dla nas, jako organizatorów, jak i dla uczestników.
Najważniejsze trendy 2022
2022 rok zdominują eventy hybrydowe, które spopularyzowały się w ubiegłym roku. Organizacja tego typu wydarzeń na stałe weszła do naszych kompetencji i cały czas rozwijamy je, by oferować równie wysokiej jakości wrażenia dla uczestników na miejscu, jak i przed komputerami. Hybrydy mają także swoje niezaprzeczalne zalety zarówno dla organizatorów (elastyczność), jak i dla uczestników (brak ograniczeń co do miejsca i nierzadko – czasu).
Jestem przekonany, że obecny rok da agencjom większe pole do kreatywnego wykorzystywania technologii. Tutaj ukłon w stronę klientów, którzy szybko zaadaptowali się do zaistniałej sytuacji i nie boją się nowych rozwiązań, a nawet oczekują świeżego, niestandardowego podejścia i chętnie przystają na wykorzystywanie podczas eventów nowych narzędzi. 2022 na pewno będzie rokiem, w którym agencje będą mogły osiągać następne poziomy kreatywności, jak i dalej eksplorować możliwości płynące z zastosowania nowoczesnych rozwiązań.
Coraz większy wpływ na naszą pracę będzie mieć następne pokolenie – generacja Z. Zetki chcą mieć własne zdanie i co więcej – wiedzą, że mają do niego prawo. Chcą wpływać na event, w którym uczestniczą, wpływać na środowisko swojej pracy, a nawet wpływać na działania podejmowane przez marki i agencje.
Reuse, rental to hasła, które będziemy często powtarzać w 2022 – elementy eventu nie powinny być już jednorazowego użytku, one muszą zarówno budować wartość mark,i jak i mieć swoje drugie życie po demontażu.
Najważniejsze wyzwania 2022
Największym wyzwaniem będzie nieprzewidywalność rynku, ze względu na brak punktów odniesień do poprzednich lat. Nie wiemy, jak duży będzie rynek spotkań w 2022 i jak planować zasoby. Wiele eventów organizowanych przez lata, na okres pandemii przerwało swoją tradycję i na nowo będzie poszukiwać swoich wyróżników i miejsca na rynku.
Wyzwaniem na pewno będzie odbudowanie się branży eventowej. Eksperci będą musieli ponownie zdobyć zaufanie i chęci, aby rozwijać się na rynku o ciągłej dynamice, a liczba projektów w związku z wracaniem świata „do wcześniejszej normalności” będzie stale rosnąć.
Każdy z podmiotów w branży będzie również szukać sposobów na znalezienie własnej strategii na wyzwania związane z inflacją, ograniczeniami transportu i łańcucha dostaw oraz cenami surowców.
Endorfina Events w 2021
Dla nas ten rok był bardzo dobry. Oczywiście, jak całą branżę spotkały nas dziesiątki, jak nie setki ograniczeń. Bardzo lubię powtarzać słowa, które usłyszałem od Alicji z naszego zespołu: „gdy okoliczności zamykają nam drzwi, kreatywność otwiera okno”. I taki właśnie był ostatni rok. Wszystkie przeciwności losu sprawiły, że jeszcze bardziej rozwinęliśmy nasze umiejętności strategiczne i kreatywność, nauczyliśmy się wykorzystywać szanse, jakie się przed nami pojawiają. 2021 wypełniały ciekawe realizacje, wdrożyliśmy nowe procesy pracy i wykorzystaliśmy czas właściwie, aby być gotowym na 2022.
Jesteśmy dumni z relacji z klientami, które udało nam się utrzymać, jak i z tych, które udało nam się nawiązać. Poszerzyło się również nie tylko nasze portfolio projektowe, ale także największa dla nas wartość - nasz zespół. Do grona producentów endorfina events dołączyli doświadczeni specjaliści, którzy wnieśli do teamu nową energię, inspirację i wiedzę.
Nasz biznes wzrósł znacząco rok do roku, ale trzeba pamiętać też o niskiej bazie z 2020. Wykonaliśmy olbrzymią pracę przygotowując się na 2022, bo mamy poczucie, że to w tym roku rynek eventowy kształtuje się na nowo i pokaże, w jakim miejscu naprawdę jesteśmy.
2021 rozpoczęliśmy głównie wydarzeniami online, od drugiego kwartału już częściej przeplataliśmy ze sobą również hybrydę i offline. Jesień była szalona ze względu na niespotykaną kumulację projektów. To, co możemy powiedzieć to, że potrafimy w pełni funkcjonować w obecnych realiach, a żadne obostrzenia nie są już zaskoczeniem.
endorfina events została wyróżniona przez MeetingPlanner.pl jako jedna z 10 Top Agencji w branży, oraz otrzymała wyróżnienie za 2020 wraz z tytułem „Solidnego Partnera” w ubiegłorocznej edycji raportu „Agencje Eventowe” przez MMP Polska. Jednak największym uhonorowaniem naszej pracy było i jest zaufanie i zadowolenie naszych klientów, dla których zrealizowaliśmy dziesiątki projektów.
Endorfina Events pracuje dla największych polskich i międzynarodowych marek, ma na swoim koncie realizacje w kilkunastu krajach Europy. Szyte na miarę projekty online oraz onsite powstały dla dziesiątek Klientów, z odmiennych sektorów, w tym m.in.: GE Healthcare, Ekstraklasa, Huawei, CCC, T-Mobile, Rossmann, czy Adidas. Wielokrotnie wyróżniana w konkursach na agencję eventową roku oraz nagradzana lokalnie i poza granicami Należy do niezależnej grupy komunikacji z WebTalk i Next Level Agency. www.endorfina.eu