5 korzyści, jakie daje zastosowanie gamifikacji na konferencji lub kongresie
Dynamicznie zmieniające się środowisko branży spotkań sprawia, że poszukiwanie innowacyjnych sposobów na zaangażowanie uczestników staje się kluczowym wyzwaniem. Mechanizmy gamifikacji, czyli wykorzystanie elementów charakterystycznych dla gier podczas kongresów, konferencji czy szkoleń, zdobywają coraz większą popularność. Przyjrzyjmy się bliżej, dlaczego gamifikacja staje się ważnym narzędziem w podnoszeniu efektywności, atrakcyjności i zaangażowania w tego typu wydarzeniach. Pisze Patrycja Curyło, ekspertka ds. gamifikacji.
Głównym celem gamifikacji jest tworzenie angażującego doświadczenia dla odbiorcy oraz motywowanie uczestników do podejmowania określonych działań.
Przygotowanie gamifikacji na kongresie lub konferencji na pewno wymaga starannego zdefiniowania celów, elastyczności w doborze strategii oraz dopasowania do kontekstu i oczekiwań uczestników. Jest to niezwykle intrygujące zadanie, przynoszące niezapomniane i immersyjne doświadczenie dla wszystkich zaangażowanych. A jakie przynosi benefity uczestnikom i organizatorom wydarzeń?
Oczywiste korzyści
Wprowadzenie rewolucyjnych technik gamifikacji na konferencjach i kongresach to klucz do ożywienia tych wydarzeń i nadania im zupełnie nowej wartości.
1. Gamifikacja = Zaangażowanie
Wyobraźmy sobie, że stajemy się częścią fascynującego i interaktywnego świata podczas konferencji lub kongresu. To właśnie gamifikacja, poprzez swoje gry, rywalizację, nagrody i wyzwania, tworzy takie dynamiczne i porywające otoczenie, które wciąga uczestników i motywuje ich do aktywnego udziału. Sprawia, że angażujemy się w rozwiązywanie problemów, współpracę z innymi i zdobywanie nagród. To wzbudza emocje i sprawia, że dany event staje się nie tylko interesujący, ale też niezwykle atrakcyjny.
2. Gamifikacja narzędziem networkingu, współpracy i budowania więzi
Gry zespołowe ze swej natury opierają się na współpracy. Sprawiają, że uruchamiają się takie mechanizmy psychologiczne, jak potrzeba kooperacji w celu rozwiązania stojących przed nami wyzwań i wzajemne wsparcie w realizacji zadań. Te emocjonalne doświadczenia silnie zapadają w pamięć. W rezultacie osoby, które wcześniej były sobie obce, nawiązują spontaniczne i przyjemne relacje, niezbędne w biznesowym budowaniu zaufania. Podczas tego typu gier obcy sobie ludzie, zajmujący na co dzień wysokie stanowiska, często otwierają się, spontanicznie przechodzą na „Ty”, angażują się we wspólne osiągnięcie sukcesu i jeszcze długo po wydarzeniu dyskutują o swoich doświadczeniach. Nic tak nie łączy, jak wspólne przeżywanie pozytywnych emocji.
3. Gamifikacja, czyli edukacja poprzez rozrywkę
Już w 1969 roku Edgar Dale zauważył, że gry są jedną z najskuteczniejszych form nauki. Powszechnie wiadomo, jak ważną rolę odgrywa edukacja w budowaniu świadomości marki. Zwróćmy uwagę na to, jak gamifikacja czyni proces nauki interaktywnym, dynamicznym i przyjemnym. Wykorzystanie angażujących quizów, symulacji i innych narzędzi w przestrzeni konferencyjnej wspomaga uczenie się i budowanie pozytywnych skojarzeń z marką. Dodatkowo, otrzymując częstsze informacje zwrotne, uczestnicy mogą śledzić swój postęp i skupiać się na obszarach, które wymagają większej uwagi.
4. Gamifikacja jako innowacyjna strategia marketingowa
Wyobraźmy sobie konferencję, której celem jest przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie uczestników, zaangażowanie ich w zagadnienia poruszane podczas wystąpień oraz poznanie ich opinii na dany temat. Gamifikację można stosować na każdym etapie projektu:
- Innowacyjnym pomysłem jest przygotowanie krótkiej, tematycznej gry dostępnej za darmo dla osób, które w zamian za dostęp do niej podadzą swój adres e-mail. Takim sposobem generujemy cenne kontakty (leads), jeszcze przed kongresem.
- W dniu wydarzenia tematyka konferencji może ożyć w dwóch różnych gamifikacyjnych formach, np.: dedykowanej mobilnej gry w aplikacji, która pozwoli uczestnikom przechodzić przez kolejne etapy rozgrywki. Dzięki temu będą mogli odblokować „wyspy” z klasycznymi (offline’owymi) escape roomami. Dodatkowe wprowadzenie ukrytej ankiety, którą da się wpleść w scenariusz rozgrywki, pozwoli zbadać nastroje gości. Nowoczesna technologia umożliwi błyskawiczne podsumowanie udzielonych odpowiedzi, a wnioski będą dostępne jeszcze w tym samym dniu (dzięki czemu mogą zostać wykorzystane na jednej z końcowych debat).
- Scenariusz gry przygotowanej specjalnie na kongres może stać się wspólnym mianownikiem – elementem łączącym miejsca prelekcji, stoiska wystawiennicze i strefę networkingową. Zaprojektowane zadania będą prowadzić uczestników przez wszystkie wydzielone przestrzenie, od partnerów i ich stoisk, po miejsca na aktywność networkingową i gastronomiczną, sprawiając, że nic nie umknie ich uwadze.
5. Gamifikacja – inspiracja i motywacja do dalszego działania
Gamifikacja pobudza eksplorację różnych tematów, zachęcając uczestników do odkrywania nowych perspektyw i poszerzania swojej wiedzy. Wykorzystanie aplikacji oraz elementów gier (nagrody, poziomy, rankingi, ankiety, quizy) stanowi bodziec do uczestnictwa w różnych sesjach, warsztatach, prezentacjach i innych aktywnościach oferowanych podczas wydarzenia. Dla organizatorów eventów gamifikacja przekłada się na większe zaangażowanie i aktywność gości, zwiększając tym samym wartość i poziom interakcji podczas ich wydarzenia. Ponadto dostarcza ona informacji zwrotnych, umożliwiających lepsze dostosowanie programu do oczekiwań grupy docelowej. Co więcej, gamifikacja pozwala kreować innowacyjny i atrakcyjny wizerunek, przyciągając uwagę i zwiększając liczbę osób zainteresowanych udziałem w evencie.
Gamifikacja w branży MICE pozwala nie tylko na lepsze zaangażowanie uczestników i skuteczniejsze przyswajanie wiedzy zdobywanej w trakcie wydarzenia, ale również na budowanie społeczności wokół wydarzenia. Co więcej, to przede wszystkim sposób na kreowanie niezwykłego doświadczenia w odbiorcach i wyróżnienia organizowanego wydarzenia.
O AUTORZE:
Autor: Patrycja Curyło, CEO i ekspertka ds. gamifikacji
Pomysłodawczyni i projektantka gier miejskich, wirtualnych i stacjonarnych, ekspertka branży edutainment, aktywna przedsiębiorczyni i trenerka. Kreatorka marek Gamescape – edukujących pokojów zagadek i gier, a także Escapecity – autorskich rozwiązań team-buildingowych i marketingowych. Twórczyni projektu adaptacji idei escape room w instytucji kultury – „Filharmonia Escape Room”, realizowanego dla Filharmonii Krakowskiej oraz laureatka projektu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – zagrajwsztuke.pl. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. W Gamescape tworzy produkty, usługi i scenariusze w oparciu o metodę Design Thinking. Zajmuje się współpracą z kluczowymi partnerami. Rzeczniczka inkluzywnej kultury organizacji i human-centered design w biznesie.
Prywatnie pasjonatka podróży, dobrej muzyki, kultury Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej, miłośniczka zwierząt. W wolnych chwilach gra na fortepianie.