Dorota Wojtczak: Mnożenie zamiast dodawania. Po co inwestować w event marketing?

Dorota Wojtczak, dyrektorka marketingu Live Age
Na zdjęciu: Dorota Wojtczak, dyrektorka marketingu Live Age

#DylematyMarketingu
 
Marketerzy mają dziś więcej narzędzi, danych i kanałów niż kiedykolwiek wcześniej – a mimo to, codziennie mierzą się z dylematami. Jak podzielić budżet? W co inwestować – w działania wizerunkowe czy sprzedażowe? Czy da się pogodzić długofalowe budowanie marki z presją na szybkie wyniki? Jednym z najczęstszych pytań, które wraca jak bumerang, jest właśnie to: brand czy performance? Pisze Dorota Wojtczak, dyrektorka marketingu Live Age.  

Brand czy performance – ale może to wcale nie jest wybór „albo-albo”? Coraz więcej badań pokazuje, że największe zwroty z inwestycji reklamowych osiągają te firmy, które traktują wartość marki jako nośnik dla działań sprzedażowych. Nie dodatek, lecz akcelerator. 

Na tym polega efekt mnożnika, opisany niedawno w raporcie WARC („The Multiplier Effect”, WARC 2025):
relacja między działaniami wizerunkowymi a sprzedażowymi to nie „brand + performance”, lecz „brand × performance”. Bo silna marka zwielokrotni efekty działań sprzedażowych.  

Efekt mnożnika w praktyce 
Zgodnie z raportem Harvard Business Review (2023), silna marka działa jak katalizator – wzmacnia skuteczność działań performance marketingowych, zwiększając ich ROI i wpływ na sprzedaż.  
 
Co mówią dane? 

  • WARC „The Multiplier Effect” (2025): Przejście z podejścia performance-only na zintegrowaną strategię (łączącą działania sprzedażowe i wizerunkowe) może zwiększyć całkowity ROI nawet o 100 proc., przy medianie wzrostu na poziomie 90 proc. Z kolei przejście w odwrotnym kierunku – z podejścia mieszanego na wyłącznie performance – skutkuje spadkiem ROI średnio o 40 proc. 
  • Wcześniejszy raport WARC & Google „Beyond the Horizon” (2024) ostrzegał, że wpadanie w pułapkę krótkoterminowości i skupianie się wyłącznie na krótkoterminowym ROI może prowadzić do utraty nawet 50 proc. potencjalnych zwrotów z inwestycji, które generuje długoterminowe budowanie marki. 
  • Badania Gartnera (2023) pokazują, że firmy osiągające najlepsze wyniki dzielą budżet w proporcji 60/40 na korzyść działań wizerunkowych. 
  • Zwiększenie świadomości marki o 1 proc. przekłada się na 0,6 proc. wzrost sprzedaży długoterminowej i 0,4 proc. krótkoterminowej (badania Nielsen dla Google). 
  • Marki z wysoką świadomością notują wyższe wskaźniki konwersji, lojalności i rekomendacji, zwiększając efektywność działań sprzedażowych i zmniejszając zależność od płatnych kanałów. 

Event marketing – narzędzie budujące wartość marki
W tym równaniu event marketing odgrywa istotną rolę. Choć jego mierzalność bywa trudna – wyzwaniem jest powiązanie ze
sprzedażą – nie ulega wątpliwości, że jest to narzędzie wizerunkowe.  

Dlaczego? 

  • Działa tu i teraz – skupia uwagę uczestników w sposób, którego nie osiągnie żadna reklama displayowa. Podczas wydarzeń mamy relatywnie wysokie i nierozproszone skupienie odbiorców na marce, świadomy i intencjonalny kontakt ze strony uczestnika.  
  • Buduje emocjonalną więź z marką – poprzez bezpośrednie, osobiste doświadczenie, kontakt z wartościami i ludźmi, wywołane podczas wydarzeń emocje.
  • Tworzy pamięć marki – a to właśnie ona decyduje o przyszłych wyborach. 

Wnioski 

  • Warto myśleć pełnolejkowo – znaleźć swoją proporcję w połączeniu długoterminowego budowania marki oraz inwestycji w krótkoterminowe cele sprzedażowe. 
  • Warto inwestować w doświadczenia – to one budują markę i wzmacniają sprzedaż. 
  • Event marketing to nie koszt, lecz inwestycja w długofalową wartość. 

Bo dziś najskuteczniejszy marketing to ten, który mnoży wartość marki, a nie tylko ją sumuje.
Ale żeby nie było: event marketing może także wspierać wprost cele sprzedażowe, również te krótkoterminowe. I jest na to wiele przykładów… ale to już temat na inny felieton... 😊 
 
Autorka: Dorota Wojtczak, dyrektorka marketingu Live Age  

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl