Anna Górska: Nowa rola wydarzeń w przyszłości

Anna Górska, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce ds. współpracy międzynarodowej
Na zdjęciu: Anna Górska, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce ds. współpracy międzynarodowej

Według badań prowadzonych przez International Congress and Convention Association (ICCA) aż 94 proc. międzynarodowych spotkań zostało w 2020 r. dotkniętych pandemią (pełen raport będzie dostępny w maju 2021r.). Część z nich została odwołana, ale ponad 64 proc. zostało zorganizowanych w formacie wirtualnym lub hybrydowym. Anna Górska, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce, w cyklu „Okiem eksperta SKKP”.

Pandemia ukazała nam słabość wielu istniejących systemów, ale spowodowała też wiele zmian szczególnie w zakresie cyfryzacji i hybrydyzacji, gdzie okazała się akceleratorem, inspirującym szeroką gamę nowych rozwiązań. Rozwiązań, które w „nowej rzeczywistości” będą miały wpływ na wszystkie dziedziny naszego życia, w tym na rynek spotkań biznesowych.  

W ramach inicjatywy Future Meeting Space, której inicjatorem jest German Convention Bureau na początku kwietnia br. powstał raport pt. „The future role and purpose of business events”, w którym na podstawie analizy trendów i zmian w branży, określono nową rolę wydarzeń biznesowych, nowe funkcjonalności obiektów oraz nowe kompetencje pracowników, niezbędne do efektywnego wykonywaniu zawodu w naszym sektorze a także nazwano nowe zawody już dzisiaj pojawiające się na rynku pracy.

Event w przyszłości nie będzie żył jedynie podczas kilku dni konferencyjnych, tworzona będzie wokół niego społeczność, wymagająca zaangażowania i dopasowanych do tematu eventu specyficznych doświadczeń („experiences”) na wiele dni przed wydarzeniem, w jego czasie oraz po nim. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu hybrydowych formatów i zaawansowanych rozwiązań technologicznych, które pozwolą na zwiększenie zasięgów geograficznych na poziomie lokalnym i globalnym. Uczestnicy tych wydarzeń chcą holistycznego doświadczania eventu, co oznacza, że różne elementy wydarzenia (program, miejsce, usługi) powinny do siebie pasować tematycznie.

W przyszłości nie będziemy po prostu wynajmowali obiektu. Aspekt czasu i w jakiego rodzaju obiekcie będą miały miejsce eventy zmieni się fundamentalnie. Rozróżniać będziemy dwa główne typy obiektów. Z jednej strony będą to obiekty, które same w sobie są wyjątkową atrakcją i zbudowały swoje eventy oraz własną markę wokół określonego tematu. Można powiedzieć, że te miejsca żyją własnym życiem, same się prezentują i sprzedają. Z drugiej strony będą to obiekty, które dostosują się do wydarzenia i zrobią wszystko, aby zapewnić jak najlepsze otoczenie i przygotowanie do niego. Te obiekty muszą być elastyczne i otwarte na nowe formaty oraz być w stanie zapewnić różnorodne funkcje w krótkim czasie w celu dostosowania się do wymogów klienta.

Razem ze zmianą roli wydarzeń biznesowych, zmieniają się wymogi dotyczące kompetencji pracowników. Podkreśla się znaczenie dogłębnego zrozumienia technologii i posiadanie ogólnej wiedzy o zmianach zachodzących na rynku i trendach oraz bycia częścią międzynarodowego networkingu (globalnej społeczności). Z drugiej strony równie ważna jest dogłębna wiedza w pewnych obszarach, gdyż specjalizacja w niektórych tematach bywa kluczowa.

Nowe pojawiające się zawody to „community managers”, czyli osoby odpowiedzialne za budowanie społeczności wokół eventów i „trend scouts” – łowcy trendów, którzy specjalizują się w konkretnych tematach. Za to, jak pośredniczyć i komunikować się między wirtualnymi i fizycznymi uczestnikami oraz budować nadrzędną sieć między tymi dwoma światami odpowiadać będą „interface managers”, natomiast „experience designers” będą dbać o to, aby zaaranżować spotkanie w taki sposób, żeby uzyskać wyjątkowe doświadczenie dla uczestników. Niezbędne będzie przez nich wykorzystywanie elementów „storytellingu”, a wszystko po to, aby osiągnąć jak najwyższy stopień lojalności klientów. Wymienia się również istotne znaczenie „data architects”, od których wymagana jest wiedza w zakresie modelowania danych, a także umiejętności informatycznych.

Autor: Anna Górska, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce ds. współpracy międzynarodowej, doradca zarządu Symposium Cracoviense, członek zarządu ICCA

Cykl: Okiem eksperta SKKP
Członkowie Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce poruszą kluczowe kwestie związane z funkcjonowaniem i rozwojem przemysłu spotkań, w szczególności rynkiem konferencji w Polsce i na świecie. W opracowaniach pojawią się m.in. aspekty prawne, porady, omówienie problemów i wyzwań, inspiracje.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl