Grupa Emirates ogłosiła wyniki za pierwsze półrocze 2020-2021
Grupa Emirates ogłosiła wyniki za pierwsze półrocze roku finansowego 2020-2021. Przychody Grupy Emirates spadły o 74 proc., Linii Emirates o 75 proc., dnata o 67 proc. Grupa odnotowuje półroczną stratę netto w wysokości 3,8 mld USD (14,1 mld AED).
Przychody grupy w pierwszych sześciu miesiącach 2020-21 wyniosły 3,7 mld USD (13,7 mld AED), to 74 proc. mniej niż w tym samym okresie w zeszłym roku, kiedy wyniosły 14,5 mld USD (53,3 mld AED). Ten drastyczny spadek dochodów był spowodowany pandemią COVID-19, która wpłynęła na wstrzymanie globalnych podróży pasażerskich na wiele tygodni, gdy kraje zamknęły swoje granice i nałożyły ograniczenia w podróżowaniu. By powstrzymać pandemię Emirates i hub dnata w Dubaju zawiesiły również regularne loty pasażerskie na osiem tygodni w kwietniu i maju.
Sytuacja gotówkowa Grupy Emirates na dzień 30 września 2020 r. to 5,6 mld USD (20,7 mld AED), w porównaniu do 7 mld USD (25,6 mld AED) na dzień 31 marca 2020 roku.
– Rozpoczęliśmy nasz bieżący rok finansowy od globalnej blokady, kiedy ruch pasażerski został dosłownie zatrzymany. W tej bezprecedensowej sytuacji w branży lotniczej i turystycznej Grupa Emirates odnotowała półroczną stratę po raz pierwszy od ponad 30 lat – powiedział Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates. – Gdy ruch pasażerski został wstrzymany, linie Emirates i dnata były w stanie szybko zmienić kierunek działań i odpowiedzieć na zapotrzebowanie na ruch cargo. Pomogło nam to odzyskać nasze przychody od zera do 26 proc. w stosunku do naszej pozycji w tym samym okresie ubiegłego roku.Udało nam się wykorzystać nasze własne silne rezerwy gotówkowe, a poprzez naszego akcjonariusza i szerszą społeczność finansową nadal zapewniamy dostęp do wystarczających środków pieniężnych, aby utrzymać naszą działalność i przeprowadzić nas przez ten trudny okres. W pierwszej połowie 2020-21 roku nasz akcjonariusz wniósł do Emirates 2 miliardy dolarów w formie inwestycji kapitałowej, która wesprze nas w perspektywie trwałej naprawy – dodał.
Baza pracowników Emirates Group w porównaniu z dniem 31 marca 2020 r. została zmniejszona o 24 proc. w stosunku do ogólnej liczby 81 334 na dzień 30 września 2020 r. To zgodne z oczekiwanymi aktywnościami biznesowymi w dającej się przewidzieć przyszłości oraz z ogólnymi perspektywami branżowymi. Emirates i dnata nadal robią wszystko, aby chronić swoich wykwalifikowanych pracowników, ochraniając miejsca pracy, o ile jest to możliwe.
Linie lotnicze Emirates
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2020-21 linie Emirates wycofały trzy starsze samoloty ze swojej floty w ramach wieloletniej strategii poprawy ogólnej wydajności, zminimalizowania emisji spalin i zapewnienia klientom wysokiej jakości obsługi.
Zgodnie z zaleceniami Urzędu Lotnictwa Cywilnego Zjednoczonych Emiratów Arabskich, 25 marca linie Emirates tymczasowo zawiesiły loty pasażerskie i ściśle współpracowały z rządami i ambasadami w celu świadczenia usług repatriacyjnych do ponownego otwarcia Międzynarodowego Portu Lotniczego w Dubaju (DXB) dla pasażerów tranzytowych, a później dla regularnych lotów pasażerskich. Linie lotnicze współpracowały również z autorytetami z dziedziny zdrowia w celu wdrożenia kompleksowych środków bezpieczeństwa i higieny na pokładzie i na ziemi, aby chronić swoich klientów, pracowników i społeczności, którym służą.
Przewoźnik przyspieszył zwroty, oferując elastyczność w zakresie zmiany rezerwacji, stworzył centrum informacji o podróżach w trakcie pandemii COVID-19 na swojej stronie internetowej, aby oferować najnowsze aktualizacje stale zmieniających się wymagań dotyczących podróży oraz uruchomił, jako pierwsza w branży, możliwość zwrotu kosztów związanych z zachorowaniem na COVID-19 dla wszystkich pasażerów.
Linie Emirates od 21 maja stopniowo wznawiają regularne przewozy pasażerskie. Do 30 września przewoźnik obsługiwał przewozy pasażerskie i cargo do 104 miast.
Zdolność przewozowa w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku spadła o 67 proc. do 9,8 mld oferowanych tonokilometrów (ang. Available Tonne Kilometres, ATKM) z powodu znacznie ograniczonego programu lotów w ciągu ostatnich miesięcy, w tym zawieszenia lotów pasażerskich na Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Dubaju na okres osiem tygodni. Zdolność przewozowa mierzona wg liczby dostępnych miejsc przypadających na kilometr (ang. Available Seat Kilometres, ASKM) zmniejszyła się o 91 proc., podczas, gdy przepływ pasażerski mierzony wg przychodu z pasażerokilometra (ang. Revenue Passenger Kilometres, RPKM) spadł o 96 proc., a średni współczynnik wypełnienia miejsc pasażerskich (ang. Passenger Seat Factor) spadł do 38,6 proc. w porównaniu z ubiegłoroczną liczbą sprzed pandemii, czyli 81,1 proc..
Linie Emirates przewiozły 1,5 mln pasażerów w okresie od 1 kwietnia do 30 września 2020 r., czyli o 95 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Wielkość ładunku podniesionego do poziomu 0,8 mln ton spadła o 35 proc., podczas gdy wydajność wzrosła ponad dwukrotnie, o 106 proc.
W pierwszej połowie roku finansowego 2020-21 strata Emirates wyniosła 3,4 mld USD (12,6 mld AED), w porównaniu do ubiegłorocznego zysku w wysokości 235 mln USD (862 mln AED). Przychody Emirates, w tym pozostałe dochody operacyjne w wysokości 3,2 mld USD (11,7 mld AED) spadły o 75 proc. w porównaniu z 12,9 mld USD (47,3 mld AED) odnotowanymi w tym samym okresie ubiegłego roku. Wynik ten to efekt poważnych ograniczeń lotów i podróży po całym świecie związanych z pandemią COVID-19.
Koszty operacyjne Emirates spadły o 52 proc. w porównaniu z ogólnym spadkiem zdolności przewozowej o 67 proc. Koszty paliwa były o 83 proc. niższe w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Było to spowodowane spadkiem cen ropy (o 49 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku), a także o 76 proc.niższym uzupełnieniem paliwa w wyniku znacznie ograniczonych operacji lotniczych w okresie sześciu miesięcy do końca września. Paliwo, które zawsze było największym składnikiem kosztów linii lotniczej w poprzednich cyklach sprawozdawczych stanowiło tylko 11 proc. kosztów operacyjnych w porównaniu z 32 proc. w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku.
Pomimo znacznego spadku działalności w ciągu sześciu miesięcy, EBITDA Emirates wyniosła dodatnie 79 mln USD (290 mln AED) w porównaniu z 3,6 mld USD (13,2 mld AED) w analogicznym okresie ubiegłego roku.
dnata
Pandemia COVID-19 mocno wpłynęła na działalność dnata w zakresie obsługi naziemnej, gastronomii i usług turystycznych, ponieważ linie lotnicze ograniczyły rozkłady lotów lub całkowicie zawiesiły działalność, a dynamiczne restrykcje na granicach państw na całym świecie ograniczyły popyt na podróże i rezerwacje.
Tam, gdzie było to możliwe, dnata uczestniczyła w programach oszczędzania miejsc pracy i innych rządowych programach wsparcia. Obejmowało to przekwalifikowanie pracowników i przeniesienie ich do innych kluczowych branż, w których podczas pandemii występują niedobory siły roboczej. dnata wprowadziła również nowe, elastyczne modele pracy na rynkach, na których było to możliwe, w celu zatrzymania większej liczby wykwalifikowanej siły roboczej.
We wszystkich oddziałach firmy dnata wdrożyła ulepszone środki BHP w celu ochrony pracowników i społeczności, a także dokonała ponownej kalibracji swoich produktów i usług w celu spełnienia nowych wymagań klientów. Wykorzystała również możliwości, które pojawiły się na rynkach. Przykładem może być współpraca z dostawcami w obrębie opieki zdrowotnej, czyli oferowanie pasażerom linii lotniczych testów PCR COVID-19 przed podróżą w ramach usług odprawy domowej.
Przychody dnata, w tym pozostałe dochody operacyjne, wyniosły 644 mln USD (2,4 mld AED), co oznacza 68 proc. spadek w porównaniu do 2 mld USD (7,4 mld AED) w zeszłym roku.
Straty spółki dnata wynoszą 396 mln USD (1,5 mld AED), w porównaniu z ubiegłorocznym zyskiem w wysokości 85 mln USD (311 mln AED). Kwota ta obejmuje odpisy z tytułu utraty wartości w wysokości 689 mln AED w międzynarodowych oddziałach biznesowych dnata, głównie związane z wartością firmy.
Obsługa lotniskowa dnata pozostaje największym źródłem przychodów z 454 mln USD (1,7 mld AED), co oznacza 54 proc. spadek w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W całej swojej działalności liczba samolotów obsługiwanych przez dnata spadła gwałtownie o 71 proc. do 102,917 i obsłużyła 1,3 mln ton ładunków, spadając jedynie o 12 proc.
Dział turystyczny dnata przyniósł 26 mln USD (95 mln AED) do przychodów po 488 mln USD (1,8 mld AED) w tym samym okresie ubiegłego roku, co oznacza spadek o 95 proc. Dywizja po raz pierwszy odnotowała ujemną wartość sprzedaży bazowej w wysokości 67 mln USD (246 mln AED), po dodatnim wkładzie w wysokości 1,6 mld USD (5,9 mld AED) za ten sam okres ubiegłego roku. Odzwierciedla to znaczną wielkość zwrotów i wypłat w anulowanych rezerwacjach klientów, głównie na początku pandemii.
Usługi cateringu pokładowego dnata wygenerowały 116 mln USD (426 mln AED) do całkowitego przychodu, co oznacza spadek o 76 proc. Liczba zwiększonych posiłków spadła o 84 proc. do 8,3 mln posiłków w pierwszej połowie roku finansowego po rekordowej zeszłorocznej liczbie 51,9 mln.