Wojciech Liszka: Nieznana liczba

W ostatnich dniach Europa kompletnie oszalała w obawie o zabójcze działanie koronawirusa. Jaki będzie wpływ tej sytuacji na ekonomię i nasze biznesy. Komentuje Wojciech Liszka w cyklu „Liczba miesiąca”.
W ostatnich dniach Europa kompletnie oszalała w obawie o zabójcze działanie koronawirusa.
Media zasypują nas sprzecznymi informacjami: wirus zabija… wirus niegroźny… kolejne przypadki zakażenia wirusem… mówimy o pojedynczych przypadkach wśród wielomilionowej populacji…
Niezależnie, jakie mamy zdanie na temat powagi sytuacji epidemiologicznej, musimy stanąć twarzą w twarz z problemem, jakim będzie wpływ tej sytuacji na ekonomię i nasze biznesy. Nikt nie potrafi na ten moment oszacować, jak duże będą straty.
Już dziś mamy do czynienia z całkowitym wstrzymaniem podróży z Chin i anulowaniem wielu międzynarodowych połączeń lotniczych. Korporacje wprowadzają restrykcje w zakresie podróży służbowych, ograniczając je do minimum. Porty lotnicze i wydarzenia skupiające tysiące uczestników stanowią największe zagrożenie dla rozprzestrzeniania się wirusa i w związku z tym wiele z nich będzie odwoływane, inne będą cieszyć się mniejszą frekwencją.
W ostatni czwartek w Kownie odbywał się mecz Euroligi w koszykówce Żalgiris Kowno – Armani Milan. Kibice z Kowna należą do najwierniejszych, a mieszcząca kilkanaście tysięcy kibiców hala wyprzedana jest na każdy jeden mecz europejskiego pucharu. Tak było i tym razem, ale pierwszy raz od bardzo dawna na hali stawiło się tylko siedem tysięcy najwierniejszych fanów. Niewiele jest rzeczy na świecie, które są w stanie powstrzymać fanatycznych kibiców od udania się na topowe wydarzenie z udziałem ich ukochanej drużyny. A jednak…
Anulowanie największej imprezy targowej na świecie ITB Berlin ma znaczenie symboliczne. Branża sama anuluje swoje święto, wysyłając sygnał całemu światu, że podróżowanie w tej sytuacji nie jest bezpieczne.
Błędem byłoby oszukiwanie się, że nie wpłynie to na nasze biznesy. Warto już teraz przeanalizować sytuację, spojrzeć obiektywnie na potencjalne straty i poszukać planu „B”.
Warto przeanalizować umowy i sprawdzić, które mogą być wypowiedziane w sytuacji pandemii. Jakie to będzie niosło za sobą konsekwencje po stronie przychodów i kosztów? Uelastycznienie kosztów i szukanie potencjalnych oszczędności może być jednym z rozwiązań.
A może w takiej sytuacji warto szukać alternatywnych źródeł przychodu? Może warto pomyśleć nad tym, jakie nowe potrzeby pojawią się na rynku w związku z tą sytuacją?
Na pewno nie warto czekać i liczyć, że nic się nie stanie. Od tego jakie działania podejmiemy, zależeć będzie, jak wysoka będzie wartość wpływu wirusa na ekonomię, turystykę, ale przede wszystkim na nasze rachunki bankowe.
Autor: Wojciech Liszka, CEO Z-Factor
Cykl: Liczba miesiąca
Wojciech Liszka, twórca firmy Z-Factor, która każdego dnia monitoruje kilkaset obiektów w całej Europie, a zebrane dane pomagają podejmować efektywne działania sprzedażowe hotelom, centrom konferencyjnych oraz convention bureaux w ponad dwudziestu krajach starego kontynentu, będzie interpretował… liczby. Wskaże i skomentuje wybrane dane, które dla poszczególnych miesięcy będą stanowiły istotny parametr.
Liczba miesiąca by Wojciech Liszka – czwarty piątek miesiąca