Marketing internetowy a marketing targowy

Międzynarodowe Targi Poznańskie
Na zdjęciu: Międzynarodowe Targi Poznańskie

 Nieograniczone możliwości internetu wykorzystywane są obecnie we wszystkich gałęziach marketingu. Od wielu lat również organizatorzy targów toczą dyskusje na temat zastosowania internetu w marketingu targowym, a nawet o  możliwości przeniesienia ich  w świat e-commerce. 

Zdaniem aż 91%, spośród 250 ankietowanych prezesów amerykańskich korporacji  internet nie zastąpi targów. Wypełniający ankietę podkreślali, że nic nie zastąpi kontaktu osobistego z klientem (55%), który ma możliwość bezpośredniego obejrzenia i omówienia z doradcą zalet produktu. Jednocześnie wszyscy ankietowani uznali, że internet musi być wykorzystywany jako źródło targowej informacji, a korzystanie z internetowych narzędzi, dostępnych na targowych stronach www  – jest ważną częścią ich przedsięwzięć promocyjnych.
 
Zacznijmy jednak od zadania podstawowego pytania: czym są targi? W zarządzaniu marketingowym przedsiębiorstwem, czyli nastawionym na zaspokajanie i kreowanie potrzeb klientów, kontaktowanie się z odbiorcami jest szczególnego rodzaju inwestycją rynkową. Wzrost konkurencji, globalizacja gospodarki, a także rozwój nowych technologii przyczyniają się do wzrostu znaczenia instrumentów promocji bezpośredniej. Targi są jednym z takich instrumentów, mającym duże znaczenie na rynku B2B. Tworzą one płaszczyznę kontaktów, w ramach której można skutecznie oddziaływać na wszystkie zmysły człowieka, a to wpisuje się we współczesne trendy marketingu.
 
Organizatorzy targów podkreślając atuty spotkań handlowych, jako narzędzia w komunikacji marketingowej, wymieniają przede wszystkim niezależność i neutralność spotkania wystawcy z klientem, gdzie komunikacja może odwołać się do wszystkich zmysłów, co powala uzyskać interakcję pomiędzy dwiema osobami. Mówi się również, że nie ma szybszego, pewniejszego, praktycznego, a jednocześnie osobistego kontaktu z klientem.

Czy zatem targi - w ich podstawowym znaczeniu przywołanym powyżej - nie znajdą alternatywy w wirtualnym świecie? Nic bardziej mylnego. Wirtualne targi pracy, targi nieruchomości, targi edukacyjne czy farmaceutyczne – na polskim rynku istnieje już kilkunastu organizatorów targów w sieci, którzy próbują – i jak widać w niektórych branżach z wielkim powodzeniem – wykorzystać internet do prezentacji oferty, spotkań i wymiany informacji w podobny sposób jak to się odbywa na targach w świecie rzeczywistym.

Nowoczesne narzędzia informatyczne pozwalają, aby wirtualne targi zbliżone były  pod względem budowy do targów „tradycyjnych”. By ułatwić nawigację zwiedzającym, twórcy serwisów tworzą pawilony, kategorie i podkategorie, w których można znaleźć pojedyncze stoiska handlowe (firmy o szerokim zakresie działalności mogą należeć do kilku kategorii jednocześnie). Wirtualni wystawcy samodzielnie administrują swoim „miejscem targowym”, czyli stroną www. Metody jej tworzenia są dość proste, a trudności w dodawaniu tekstu, grafik, zdjęć i tabel są ograniczane do minimum.

 

Portale targowe są tłumaczone na kilka języków, a ich uzupełnieniem są branżowe fora tematyczne. Mimo, że internetowe targi cieszą się sporą popularnością, a witryny takie jak Ecomxpo.com czy Virtual-Fairs.com codziennie przyciągają rzesze internautów to wyraźnie widać, że jeszcze w wielu branżach – przede wszystkim oferujących produkty luksusowe wobec których podjęcie decyzji jest czasochłonne jak np. samochody - niewyobrażalne jest jeszcze organizowanie targów on-line. Największą szansę na szybki rozwój targów w internecie ma segment usług – stąd olbrzymim zainteresowaniem cieszą się np. targi pracy

Tradycyjne targi nie pozostaną jednak w takiej samej formie jak 10 czy 20 lat temu. Internet znacznie ułatwił komunikację w sektorze B2B, dzięki czemu obecnie służy jako źródło nie tylko wiedzy, ale również narzędzie do efektywniejszego zaplanowania pobytu na targach, przygotowania się do rozmów handlowych oraz zdobycia dodatkowych informacji o rynku.

Katarzyna Przewęzikowska

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl